Запровадження марок акцизного збору нового зразка


 

Відповідно до ст. 7 Закону України від 15.09.95 р. № 329/95-ВР «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби» та абзацу одинадцятого п. 1 ст. 2 Указу Президента України від 27.12.2002 р. № 1234 «Про заходи щодо запровадження державної монополії у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв i тютюнових виробів» з 1 липня 2003 р. запроваджено марки акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами на алкогольні напої та тютюнові вироби за порядком, установленим постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2003 р. № 567 «Про запровадження марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (зі змінами та доповненнями, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 15.10.2003 р. № 1636 та від 29.10.2003 р. № 1703).
Основними відмінностями акцизних марок нового зразка порівняно з попередніми зразками є:
підвищений ступінь захисту марок — голографічними захисними елементами;
наскрізна нумерація, яка складається з двох цифр індексу регіону, в якому виробляється продукція, що маркується, серії та окремого для кожної марки номера;
поділ акцизних марок за видами алкогольних напоїв вітчизняного виробництва (лікеро-горілчані вироби — «ЛГП», винопродукція — «ВП»), кольором (зелений — для лікеро-горілчаної продукції, червоний — для виноробної продукції), а також залежно від місткості тари, в яку розливаються алкогольні напої (лікеро-горілчана продукція: «0,05 л», «0,1 л», «0,2 л», «0,25 л», «0,37 л», «0,375 л», «0,4 л», «0,45 л», «0,5 л», «0,61 л», «0,7 л», «0,75 л», «1,0 л i більше»; виноробна продукція: «0,05 л», «0,1 л», «0,2 л», «0,25 л», «0,375 л», «0,4 л», «0,45 л», «0,5 л», «0,61 л», «0,7 л», «0,75 л», «1,0 л i більше»).
Зазначені заходи певною мірою сприяли виведенню алкогольних напоїв з тіньового обігу та розширенню бази оподаткування акцизним збором.
Так, з моменту введення акцизних марок нового зразка з голографічними захисними елементами зменшилася кількість замовлень на придбання акцизних марок для маркування алкогольних напоїв у мілкій тарі, що свідчить про усунення використання схеми ухилення від повноти сплати акцизного збору, за якої акцизні марки, придбані для маркування мілкої тари, фактично використовувалися для маркування алкогольної продукції в тарі більшої місткості. Якщо загалом за 2002 р. замовлення на придбання акцизних марок для маркування алкогольних напоїв у тарі 0,05 л становило 55% від загальної кількості акцизних марок для маркування алкогольних напоїв у тарі до 0,5 л, то замовлення на виготовлення акцизних марок цього типу становило в липні поточного року лише 10,6%, а в подальшому — близько 1%.
Зазначене вплинуло на сплату податку. Так, протягом липня — жовтня поточного року порівняно з аналогічним періодом минулого року відбулося збільшення надходжень акцизного збору з вітчизняних алкогольних напоїв на 111 млн. грн. (31,6%) та тютюнових виробів — на 84 млн. грн. (32,3%).
Водночас паралельний обіг марок акцизного збору попереднього та нового зразків зменшував ефект від введення марок нового зразка, що негативно впливало на повноту мобілізації коштів до бюджету. Це й зумовило нагальну потребу виведення з обігу акцизних марок попереднього зразка.
Відповідно до доручення Президента України від 28.08.2003 р. № 1-1/1054 та вимог постанови № 567 станом на 01.11.2003 р. проведено інвентаризацію марок акцизного збору попереднього зразка на підприємствах-виробниках, в імпортерів алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також залишків алкогольної та тютюнової продукції, маркованої акцизними марками попереднього зразка, на підприємствах-виробниках, в імпортерів та у суб’єктів підприємницької діяльності, що здійснюють оптову i роздрібну торгівлю ними.
За результатами інвентаризації встановлено залишки марок попереднього зразка та маркованої продукції такими марками більш ніж 200 млн. штук, що становить 4% від фактичної річної потреби в марках акцизного збору.
Із загальної кількості виявлених залишків в оптовій мережі перебуває близько 60% алкогольної продукції з марками попереднього зразка та в роздрібній — близько 20%, тютюнових виробів — близько 36% та 30% відповідно.
Враховуючи те, що на момент проведення інвентаризації частина марок акцизного збору попереднього зразка та продукції, маркованої такими марками, перебували за межами митної території України, ДПА України разом з Держмитслужбою України з метою врегулювання зазначеного питання підготовили та направили спільний лист від 29.10.2003 р. № 16959/7/21-2117 та від 31.10.2003 р. № 11/5-10-15619, яким передбачено забезпечити:
«державним податковим органам проведення в імпортерів інвентаризації марок акцизного збору попереднього зразка та продукції, маркованої такими марками, які перебувають за межами митної території України на підставі існуючих в імпортерів документів (контрактів, заявок на придбання акцизних марок, вантажних митних декларацій на вивезення акцизних марок, частково ввезеної продукції та повернутих марок тощо);
митним органам митне оформлення та пропуск до 01.12.2003 р. на митну територію України марок акцизного збору попереднього зразка та алкогольної i тютюнової продукції, маркованої такими марками».
Марки акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами під інвентаризаційні залишки мають бути виготовлені та доставлені державним спеціалізованим підприємством Мінфіну України — ПК «Україна» до 25.11.2003 р.,
а їх видача та/або обмін здійснюватиметься продавцями акцизних марок — регіональними управліннями Департаменту з питань адміністрування акцизного збору i контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі до 30 листопада 2003 р.
Відповідно до вимог постанови № 567 наказом ДПА України від 21.10.2003 р. № 496 затверджено форми актів інвентаризації акцизних марок попереднього зразка i маркованої такими марками продукції та заявки на отримання марок акцизного збору.
Для одержання марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами суб’єкти підприємницької діяльності мають надати:
акт інвентаризації та пакет документів за переліком, визначеним п. 33 Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами i маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів (затвердженого постановою № 567, за текстом — Положення № 567);
заявку-розрахунок на придбання марок за формою, затвердженою наказом № 496, у двох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця) — у покупця;
оригінал та копію акта інвентаризації залишків алкогольних напоїв та тютюнових виробів у розрізі видів продукції та місткості тари, виробників та регіонів, де вироблено продукцію;
оригінал i копію ліцензії, що підтверджує право суб’єкта підприємницької діяльності на здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами;
оригінали i копії договорів на придбання або одержання за договорами (комісії, консигнації) алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
оригінали i копії товарно-транспортних та податкових накладних, за якими одержано партію відповідного товару;
копію сертифіката якості продукції та/або свідоцтва про визнання іноземного сертифіката, завірену в установленому порядку.
Для уникнення певних незручностей, які може спричинити введення акцизних марок нового зразка, та з метою дотримання інтересів суб’єктів підприємницької діяльності, які працюють на ринку алкоголю та тютюну, відповідно до доручення Президента України Кабінетом Міністрів України передбачено обмін та безоплатну видачу акцизних марок нового зразка під інвентаризаційні залишки за рахунок бюджету.
Отримані марки акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами мають бути наклеєні до 1 грудня 2003 р. поверх марок попереднього зразка на тютюнових виробах збоку, на алкогольних напоях — упоперек (навхрест).
У зв’язку з особливістю пакування пачок тютюнових виробів, зокрема окремих марок сигарет у поліпропіленову плівку, ДПА України довела до відома підпорядкованих податкових органів, що додаткове наклеювання марок акцизного збору нового зразка на тютюнові вироби, упаковані в поліпропіленову плівку, проводиться шляхом їх наклеювання на таку плівку над акцизною маркою попереднього зразка.
Зазначене відповідає роз’ясненню Держкомітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 06.11.2003 р. № 4-10/18-7919: «Нанесення марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами на пачку тютюнових виробів уже марковану марками акцизного збору старого зразка на плівку над акцизною маркою попереднього зразка не суперечить законодавству про захист прав споживачів».
Відповідно до вимог постанови № 567 з 1 листопада 2003 р. припиняється обіг марок акцизного збору попереднього зразка для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також маркованих ними алкогольних напоїв та тютюнових виробів, крім зберігання інвентаризаційних залишків такої продукції, яке дозволяється до 1 грудня 2003 р.
Пунктом 20 Положення № 567 передбачено, що алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з відхиленням від вимог цього Положення або марками, що не відповідають виду продукції та місткості тари та/або не видавалися безпосередньо виробнику (імпортеру) зазначеної продукції, вважаються немаркованими.
Статтею 9 Закону № 329/95-ВР контроль за наявністю марок на пляшці (упаковці) алкогольних напоїв та на пачці (упаковці) тютюнових виробів під час їх реалізації здійснюють державні податкові інспекції, контрольно-ревізійна служба та органи внутрішніх справ, а під час ввезення цих товарів на митну територію України — митні органи. У разі виявлення фактів порушення порядку ввезення, зберігання, транспортування, реалізації або торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності марок акцизного збору зазначені контролюючі органи складають i передають державним податковим органам протокол та опис товарів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка, для прийняття відповідної постанови.
Начальники державних податкових інспекцій України та їх заступники мають право приймати постанови про конфіскацію алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що реалізуються торговельними підприємствами без наявності на пляшці (упаковці), пачці (упаковці) марок акцизного збору.
Крім цього, відповідно до статей 156 та 1645 Кодексу України про адміністративні правопорушення за порушення правил торгівлі алкогольними напоями i тютюновими виробами та зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка, передбачено накладення штрафу.
Роздрібна або оптова, включаючи імпорт або експорт, торгівля спиртом етиловим, коньячним або плодовим або роздрібна торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі.
Зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає належним чином розміщених марок акцизного збору, або з підробленими чи фальсифікованими марками акцизного збору посадовими особами підприємств-виробників, імпортерів i продавців цих товарів тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією таких алкогольних напоїв або тютюнових виробів.
Незаконне зберігання марок акцизного збору тягне за собою накладення штрафу від трьох до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією марок акцизного збору.

Ольга ІЛЮШКО,
начальник управління організації контролю за сплатою акцизного збору ДААК ДПА України;
Андрій ФІЛОЗОП,
заступник начальника управління — начальник відділу акцизного збору на спирт, алкогольні напої
та тютюнові вироби i контролю за використанням марок акцизного збору ДААК ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 44 / 2003