П О С Т А Н О В А
                      ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

           Про стан дотримання вимог природоохоронного
       законодавства при здійсненні діяльності, пов'язаної
                  з надрокористуванням в Україні

      ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2004, N 11, ст.148 )



     Заслухавши інформацію Кабінету  Міністрів  України  про  стан
дотримання  вимог  природоохоронного  законодавства при здійсненні
діяльності,  пов'язаної з користуванням надр в  Україні,  Верховна
Рада  України  відзначає  особливе  національне  значення питання,
пов'язаного  із  забезпеченням  раціонального  та   невиснажливого
використання     природних     ресурсів,     дотриманням     вимог
природоохоронного  законодавства,   збереженням   і   відтворенням
природних комплексів.

     Виходячи з    інтересів    державної    безпеки,    нагальної
необхідності  забезпечення   економічної   незалежності,   власної
сировинної  бази  держави,  збереження  та  відтворення природного
середовища, вжиття термінових заходів щодо підвищення ефективності
користування     надрами,      Верховна       Рада         України
п о с т а н о в л я є:

     1. Діяльність  Кабінету  Міністрів  України щодо забезпечення
ефективної  державної  політики  у  сфері  користування   надрами,
комплексного  економічного підходу до оцінки мінерально-ресурсного
потенціалу країни, удосконалення нормативно-правової бази з питань
інноваційного   та   інвестиційного  забезпечення  при  здійсненні
державного управління у цій сфері визнати недостатньою.

     2. Визнати,  що  негативний  вплив  на  навколишнє   природне
середовище, порушення природної екологічної рівноваги є наслідком:

     1) відсутності   затвердженої  державної  концепції  розвитку
геологічної  галузі   з   визначенням   довгострокової   стратегії
користування  надрами,  механізму  переходу  підприємств галузі на
самоокупність  та   самофінансування,   відокремлення   виконавчих
функцій по безпосередньому виконанню геологічних робіт від функцій
замовлення цих робіт,  контролю за їх  виконанням  та  здійсненням
дозвільних функцій;

     2) неодноразового  реформування  протягом  останніх  чотирьох
років спеціально  уповноваженого  центрального  органу  виконавчої
влади у сфері геологічного вивчення, використання та охорони надр;

     3) відсутності   комплексного  підходу  до  освоєння  родовищ
корисних копалин,  яким забезпечувалося  б  максимальне  залучення
власної  сировинної  бази  та  об'єднання  мінерально-сировинного,
гірничодобувного та металургійних комплексів у  єдину  систему  на
основі сучасних високих технологій;

     4) відсутності   механізму   диференційованих  платежів,  які
встановлюються за видами корисних копалин;

     5) відсутності  належної  адміністративної  та   кримінальної
відповідальності надрокористувачів за систематичні порушення вимог
природоохоронного  законодавства   під   час   освоєння   родовищ,
застосування  недосконалих  технологій  та  техніки підприємствами
видобувних галузей промисловості;

     6) невизначеності умов державної експертизи  та  контролю  за
виконанням  виробничих  програм  користувачів надр,  недостатнього
економічного обґрунтування розрахунків державних часток  і  часток
інвесторів   при   видачі   спеціальних   дозволів  (ліцензій)  на
проведення  пошуку  (розвідки)  та  промислової  розробки  родовищ
корисних копалин;

     7) виснаження  сировинних  баз  діючих  підприємств,  низьких
темпів введення в експлуатацію  нових  родовищ  корисних  копалин,
значного скорочення обсягів геологорозвідувальних робіт;

     8) недотримання  вимог  статті 39 Закону України "Про нафту і
газ" ( 2665-14 ) щодо укладання власниками спеціального дозволу на
користування   нафтогазоносними   надрами   страхових   угод   при
промисловій розробці родовищ нафти і газу;

     9) недостатньої   інформованості   учасників   конкурсів   на
отримання  спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами
про характеристику екологічного стану ліцензійної ділянки;

     10) несприятливих  для  підприємництва  обсягів   відрахувань
коштів замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної
інфраструктури населених пунктів.

     3. Основними напрямами  вдосконалення  державної  політики  у
сфері надрокористування є:

     1) удосконалення законодавства, системи державного управління
контролю та нагляду,  розробка та затвердження державної концепції
розвитку геологічної галузі з визначенням довгострокової стратегії
користування надрами з метою їх раціонального використання;

     2) вжиття комплексу економічних,  правових та  організаційних
заходів  з  метою  залучення  інвестицій на розвиток і відтворення
мінерально-сировинного комплексу України;

     3) затвердження Верховною Радою  України  концепції  розвитку
мінерально-сировинної   бази,   яка   має  включати  довгострокову
стратегію раціонального користування  надрами,  механізм  переходу
підприємств  галузі на часткову самоокупність та самофінансування,
відокремлення  виконавчих  функцій  по  безпосередньому  виконанню
геологічних робіт від функцій замовлення цих робіт, контролю за їх
виконанням та дозвільних функцій,  перегляд  вимог  до  державного
замовлення на геологорозвідувальні роботи;

     4) проведення  за  рахунок  державного  бюджету випереджаючих
геологічних досліджень з метою прогнозування,  виявлення та оцінки
запасів  корисних  копалин,  забезпечення комплексного підходу при
освоєнні родовищ на основі сучасних високоліквідних технологій;

     5) запровадження    економічних    механізмів    стимулювання
діяльності   із   забезпечення  приросту  та  відтворення  запасів
корисних копалин за рахунок коштів надрокористувачів;

     6) створення державної системи  заохочення  та  санкцій  щодо
надрокористувачів під час проведення геологорозвідувальних робіт і
розробки   родовищ   корисних   копалин   з   метою   забезпечення
комплексного освоєння родовищ корисних копалин за умови дотримання
вимог природоохоронного законодавства;

     7) створення сприятливих і рівних  умов  для  всіх  суб'єктів
господарської діяльності на ринку користування надрами в отриманні
дозволів  та   ліцензій;   внесенні   обов'язкових   платежів   за
користування надрами; вільному доступі до газотранспортної мережі;
прозорому  та  об'єктивному  нарахуванні   рентних   платежів   за
видобування природних ресурсів.

     4. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

     1) розробити та подати на розгляд Верховної Ради України такі
проекти законів:

     про затвердження   Загальнодержавної   програми    поліпшення
екологічного стану гірничодобувних регіонів України;

     про надання  земельних  ділянок,  які перебувають у власності
громадян або юридичних осіб, для ведення гірничих робіт;

     про порядок   обов'язкового    страхування    гірничодобувних
підприємств  для  забезпечення  у  подальшому  виконання  робіт із
відновлення  довкілля  гірничодобувних  регіонів  та  закриття   і
ліквідації підприємств;

     про рентну   плату  за  використання  природних  ресурсів,  з
встановленням єдиного  порядку  розрахунку  плати  за  видобування
корисних копалин;

     про природні лікувальні ресурси, що належать до надр;

     про внесення змін та доповнень до Закону України "Про нафту і
газ" та Кодексу України про надра,  з метою  створення  державного
органу  з  питань  ліцензування  господарської діяльності в галузі
надрокористування у складі центрального виконавчого органу;

     про виробничо-технологічні  втрати  під  час  видобування  та
транспортування корисних копалин;

     2) при  підготовці  проекту  положення  про Державний комітет
природних ресурсів України передбачити покладання на нього функцій
спеціально  уповноваженого  центрального органу виконавчої влади у
сфері геологічного вивчення, використання та охорони надр, а також
щодо забезпечення державного контролю відповідно до законодавства;

     3) прискорити  доопрацювання  проекту  нової редакції Кодексу
України про надра,  передбачивши в  ньому  визначення  компетенції
спеціально   уповноважених   органів   виконавчої  влади  у  сфері
користування надрами, посилення відповідальності надрокористувачів
за  порушення вимог природоохоронного законодавства,  забезпечення
його кодифікації та усунення суперечностей з іншими  законодавчими
актами у сфері користування надрами;

     4) прискорити  підготовку  проектів нормативно-правових актів
щодо   механізму    введення в дію у повному обсязі Закону України
"Про угоди   про   розподіл   продукції"  ( 1039-14 ),  з    метою
стимулювання   та   активізації   інвестиційної    діяльності    з
користування    надрами    недержавних   суб'єктів   господарської
діяльності у цій галузі,  їх  доступу  до  систем  транспортування
нафти і газу, сприятливої тарифної політики;

     5) підготувати  та  затвердити  нормативно-правові  документи
щодо дослідно-промислової експлуатації родовищ  для  кожного  виду
родовищ корисних копалин та її диференціації по групах родовищ;

     6) посилити відповідальність надрокористувачів за забруднення
поверхневих  та  підземних  вод,   підтоплення   і   заболочування
територій,   засолення   ґрунтів,   вилучення  земельних  угідь  з
сільськогосподарського  обороту,  незворотні   деформації   земної
поверхні,   забруднення   атмосфери   тощо;  забезпечити  належний
державний  нагляд  та  контроль  з  боку  міністерств   та   інших
центральних    органів    виконавчої    влади    за    дотриманням
надрокористувачами вимог природоохоронного законодавства; створити
такі   організаційні   умови   і   системи  проведення  робіт,  що
унеможливлюють порушення такого законодавства;

     7) розробити програми  технічного  переоснащення  підприємств
гірничодобувної галузі з метою вдосконалення технологій видобутку,
повної  та  комплексної  розробки  родовищ,   переробки   корисних
копалин,  мінімізації обсягів утворення відходів з максимальним їх
використанням   у    виробництві    та    розвитку    вітчизняного
машинобудування для забезпечення потреб галузі;

     8) забезпечити   організацію   робіт   з  видобутку  корисних
копалин,  що базуються на  впровадженні  прогресивних  технологій,
техніки  та  реалізації  економічно обґрунтованих природоохоронних
заходів;

     9) розробити і затвердити в установленому порядку керівні  та
інструктивні  документи  щодо  виводу  з  експлуатації  об'єктів з
видобутку корисних копалин  під  час  проведення  реструктуризації
гірничодобувної   та  нафтогазової  галузей  з  урахуванням  вимог
природоохоронного законодавства;

     10) забезпечити   приведення   міністерствами    та    іншими
центральними  органами  виконавчої влади своїх нормативно-правових
актів,  які затверджені  до  1992  року,  щодо  проведення  робіт,
пов'язаних з  видобутком  корисних  копалин,  у  тому  числі  щодо
лібералізації  режиму секретності у сфері користування надрами,  у
відповідність із законодавством;

     11) розробити   методики   визначення    розмірів    збитків,
заподіяних    внаслідок    порушення    вимог    природоохоронного
законодавства   при   здійсненні    діяльності,    пов'язаної    з
користуванням надрами,  та подати пропозиції щодо внесення змін до
відповідних законів для забезпечення правової основи відшкодування
цих збитків;

     12) упорядкувати   процедуру   видачі   спеціальних  дозволів
(ліцензій) на користування  надрами  і  встановити  в  ліцензійних
угодах    відповідальність    надрокористувачів    за    порушення
природоохоронного законодавства;

     13) удосконалити існуючу організацію взаємодії при поводженні
з  відходами між підприємствами,  установами і організаціями,  які
займаються  утилізацією,  переробкою  та  використанням  вторинних
ресурсів;

     14) забезпечити  стабільне фінансування геологорозвідувальних
робіт та щорічне збільшення його  обсягів  на  20%  відповідно  до
Указу   Президента     України    від  15 вересня 2003 року N 1039
( 1039/2003 ) "Про заходи  щодо підвищення ефективності державного
управління  у сфері охорони навколишнього природного середовища та
використання природних ресурсів";

     15) забезпечити безумовне дотримання вимог статті  39  Закону
України "Про  нафту  і  газ" ( 2665-14 ) щодо укладання власниками
спеціального  дозволу  на  користування  нафтогазоносними  надрами
страхових угод при промисловій розробці родовищ нафти і газу;

     16) забезпечити  повну  інформованість учасників конкурсів на
отримання спеціального дозволу (ліцензії) на користування  надрами
про характеристику екологічного стану ліцензійної ділянки;

     17) внести  зміни   до   Постанови Кабінету Міністрів України
від 30 грудня 2000 року N 1930 ( 1930-2000-п )  "Про  встановлення
граничного   розміру   залучення  коштів  замовників  на  розвиток
інженерно-транспортної  та  соціальної  інфраструктури   населених
пунктів"  з  метою  зменшення  розміру  відрахувань  з  25%  до 5%
вартості   будівництва    об'єктів    нафтогазодобувної    галузі;
призупинити   дію  зазначеної  Постанови  на  період  геологічного
вивчення та дослідно-промислової розробки родовищ.

     5. Кабінету Міністрів України протягом місяця з дня прийняття
цієї  Постанови  розробити  та  подати  на  розгляд Верховної Ради
України план заходів щодо виконання викладених у ній рекомендацій.

     6. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на  Комітет
Верховної    Ради   України   з   питань   екологічної   політики,
природокористування   та   ліквідації   наслідків   Чорнобильської
катастрофи.


 Голова Верховної Ради України                            В.ЛИТВИН

 м. Київ, 20 листопада 2003 року
          N 1310-IV