У разі коли після продажу товарів (робіт, послуг) здійснюється будь-яка
зміна суми компенсації за продаж товарів (робіт, послуг), включаючи
перерахунок у випадках повернення проданих товарів чи права власності
на такі товари продавцю, а також
у зв’язку з визнанням боргу покупця безнадійним
у порядку, визначеному законодавством України, податок, нарахований
у зв’язку з таким продажем, перераховується відповідно до змін бази
оподаткування. При цьому продавець зменшує суму податкового зобов’язання
на суму надмірно нарахованого податку, а покупець відповідно збільшує
суму податкового зобов’язання на таку ж суму в період, протягом якого
була зменшена сума компенсацій продавцю. У зворотному порядку відбувається
перегляд сум податкових зобов’язань при збільшенні суми компенсації
продавцю (п. 4.5 ст. 4 Закону № 168/97-ВР).
Проте застосування цієї норми Закону № 168/97-ВР не поширюється на перелічені
операції за умови, якщо хоча б одна зі сторін такої операції не є платником
ПДВ (за винятком операцій з перегляду цін, пов’язаних з виконанням гарантійних
зобов’язань).
Відносини між споживачами товарів (робіт, послуг) i виробниками, виконавцями,
продавцями різних форм власності регулює Закон № 1023-XII, яким встановлено
права споживачів та визначено механізм реалізації державного захисту
їхніх прав.
Пунктом 1 ст. 14 Закону № 1023-XII передбачено, що споживач при виявленні
недоліків чи фальсифікації товару протягом гарантійного терміну в порядку
та строки, встановлені законодавством, i на підставі обов’язкових для
сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця
або виробника:
безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх
виправлення споживачем чи третьою особою;
заміни на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної
якості;
відповідного зменшення його купівельної ціни;
заміни на такий самий товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації)
з відповідним перерахуванням купівельної ціни;
розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав.
Продавець (підприємство, установа, організація або громадянин-підприємець,
які реалізують товари за договором купівлі-продажу), виробник (підприємство,
що виконує їх функції) зобов’язані прийняти товар неналежної якості
у споживача i задовольнити його вимоги (п. 3 ст. 14 Закону № 1023-XII).
Отже, якщо повернення товару продавцю — платнику ПДВ виникає у період
дії гарантійних зобов’язань, то незалежно від того, чи є покупець платником
ПДВ, чи ні, продавець матиме право зменшити податкові зобов’язання.
Якщо при виконанні гарантійного ремонту здійснюється операція з передачі
запасних частин та комплектуючих для заміни бракованих запасних частин
та комплектуючих, то така операція підлягає обкладанню ПДВ на загальних
підставах.