• Повернення бракованого товару


Чи має право продавець зменшити податкові зобов’язання при поверненні покупцем бракованого товару, якщо покупець не є платником ПДВ? Чи коректуються податкові зобов’язання при поверненні товару належної якості?
(Виробниче підприємство «Ремсервіс», м. Харків)

 

У разі коли після продажу товарів (робіт, послуг) здійснюється будь-яка зміна суми компенсації за продаж товарів (робіт, послуг), включаючи перерахунок у випадках повернення проданих товарів чи права власності на такі товари продавцю, а також
у зв’язку з визнанням боргу покупця безнадійним
у порядку, визначеному законодавством України, податок, нарахований у зв’язку з таким продажем, перераховується відповідно до змін бази оподаткування. При цьому продавець зменшує суму податкового зобов’язання на суму надмірно нарахованого податку, а покупець відповідно збільшує суму податкового зобов’язання на таку ж суму в період, протягом якого була зменшена сума компенсацій продавцю. У зворотному порядку відбувається перегляд сум податкових зобов’язань при збільшенні суми компенсації продавцю (п. 4.5 ст. 4 Закону № 168/97-ВР).
Проте застосування цієї норми Закону № 168/97-ВР не поширюється на перелічені операції за умови, якщо хоча б одна зі сторін такої операції не є платником ПДВ (за винятком операцій з перегляду цін, пов’язаних з виконанням гарантійних зобов’язань).
Відносини між споживачами товарів (робіт, послуг) i виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності регулює Закон № 1023-XII, яким встановлено права споживачів та визначено механізм реалізації державного захисту їхніх прав.
Пунктом 1 ст. 14 Закону № 1023-XII передбачено, що споживач при виявленні недоліків чи фальсифікації товару протягом гарантійного терміну в порядку та строки, встановлені законодавством, i на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою;
заміни на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості;
відповідного зменшення його купівельної ціни;
заміни на такий самий товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) з відповідним перерахуванням купівельної ціни;
розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав.
Продавець (підприємство, установа, організація або громадянин-підприємець, які реалізують товари за договором купівлі-продажу), виробник (підприємство, що виконує їх функції) зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача i задовольнити його вимоги (п. 3 ст. 14 Закону № 1023-XII).
Отже, якщо повернення товару продавцю — платнику ПДВ виникає у період дії гарантійних зобов’язань, то незалежно від того, чи є покупець платником ПДВ, чи ні, продавець матиме право зменшити податкові зобов’язання.
Якщо при виконанні гарантійного ремонту здійснюється операція з передачі запасних частин та комплектуючих для заміни бракованих запасних частин та комплектуючих, то така операція підлягає обкладанню ПДВ на загальних підставах.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб та Департаменту методології ДПА України ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 1 / 2004