Підсумки подання декларацій громадянами у 2003 році

 
 

Процес декларування доходів громадянами здійснюється в Україні вже десять років і став нормою для кожного, хто отримує доходи не за місцем основної роботи.
Якщо першого року після набрання чинності Декретом № 13-92 декларації подали декілька десятків тисяч осіб, то доходи 2002 р. уже задекларували 1 млн. 828 тис. громадян, або 98% з числа тих, хто повинен їх подати в обов’язковому порядку.
Визначальна ідеологія декларування — спрямованість податкових органів на налагодження партнерських відносин з платниками, створення умов, які гарантували б якісне обслуговування громадян та добровільність сплати ними податку.
Дедалі більше громадян цікавляться податковим законодавством, пов’язаним з оподаткуванням їх доходів, самостійно подають декларації та сплачують значні суми податку.
Збільшилася кількість громадян, які подають декларації та зазначають великі доходи, що прямо пов’язано з поліпшенням фінансової стабільності, ростом обсягу виробництва. Чим більше обсяг продукції, що виробляється, тим більше фонд оплати праці, вище заробітна плата, збільшуються додаткові виплати, а отже, і приробіток громадян.
Доходи не за місцем основної роботи протягом 2002 р. отримали 4,7 млн. громадян, з них 4,36 млн. повинні були подати декларації.
З огляду на інтереси малозахищених верств населення розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.01.2003 р. № 3-р звільнено від обов’язкового подання декларацій громадян, отриманий дохід яких не за місцем основної роботи в 2002 р. не перевищував трьох прожиткових мінімумів (1095 грн.).
З цих громадян понад 1,3 млн. виявили бажання подати річні декларації.
Практично стовідсоткове декларування забезпечили 11 областей, зокрема Вінницька, Донецька, Запорізька, Київська, Харківська, Сумська області, м. Севастополь тощо, тоді як у 2002 р. повністю забезпечили подання декларацій лише п’ять областей. А загалом здебільшого у областях відсоток поданих декларацій становить 98 — 99%.
У цілому по Україні у 2002 р. 326 громадян отримали доходи понад 1 млн. грн., з них 313 — подали декларації до податкових органів, а решта 13 громадян декларації не подавали, оскільки не мали зобов’язань їх подавати (отримували доходи за місцем основної роботи у вигляді акцій, корпоративних прав; виграші національних лотерей тощо). Цих громадян виявлено у ході аналізу інформації, що надійшла до податкових органів.
Основна кількість громадян, які зазначили у деклараціях доходи понад 1 млн. грн., проживає у Донецькій та Харківській областях (по 43 особи) та м. Києві (159 громадян). В основному це доходи, отримані від продажу акцій, виплачених дивідендів, відчуження майна тощо.
1083 громадянина задекларували доходи, отримані з різних джерел, у сумі понад 200 тис. грн. Основна кількість таких громадян проживає у м. Києві (484 громадянина), Донецькій та Харківській (відповідно 109 та 110 осіб), Запорізькій та Одеській областях (71 та 83 особи відповідно).
Необхідно зазначити, що серед громадян є і великі платники прибуткового податку, які визначилися за результатами декларування. Так, 258 громадян протягом звітного року сплатили прибутковий податок у сумі від 50 тис. грн. до 1 млн. грн., у тому числі один громадянин (м. Київ) протягом року сплатив прибутковий податок у сумі понад 1 млн. грн.
Робота з оподаткування фізичних осіб, зокрема декларування доходів громадян та проведення річних перерахунків, — важливий і копіткий процес, внаслідок якого збігаються інтереси держави і населення. У місцевих бюджетах прибутковий податок є визначальним у формуванні їх дохідної частини і становить від 65% до 90% залежно від регіону.
Роль податкових органів у цьому процесі полягала в оперативному наданні громадянам комплексу інформаційних, консультаційних послуг і організаційних заходів шляхом створення належних умов для подання декларацій, а також своєчасного проведення перерахунків прибуткового податку.
Слід зазначити, що процес декларування тривалий і потребує значного обсягу роботи. Звичайно він триває з жовтня по червень і розпочинається з роз’яснювальної роботи, обробки відомостей за формою
№ 8-ДР, а закінчується обробкою декларацій і проведенням перерахунків.
Минулого року податковими органами проведено значну роз’яснювальну та інформаційну роботу в засобах масової інформації. Практично кожний керівник структурного підрозділу від центрального апарату ДПА України до керівника районної ланки брав участь у виступах на радіо, телебаченні, у пресі.
Видатні діячі культури, мистецтва та спорту також проводили роз’яснювальну роботу щодо добровільності сплати та доцільності налагодження партнерських стосунків з податковими органами.
За період подання декларацій працівники підрозділів оподаткування фізичних осіб намагалися створити громадянам якомога кращі умови, внаслідок чого уникнуто великих черг.
Працівники податкової служби, які здійснювали прийом декларацій, працювали з подовженим робочим днем, а останнього місяця, до 1 квітня включно, прийом декларацій здійснювався у вихідні дні. Майже в кожній інспекції прийом декларацій проводився на перших поверхах, що досить зручно для інвалідів і людей літнього віку.
Вирішено проблему подання декларацій громадянами, що проживають у сільській місцевості чи віддалених районах: декларації приймали безпосередньо за місцем проживання громадян.
Практично у кожному районі областей України працівники підрозділів оподаткування фізичних осіб виїжджали до сільських рад, до тимчасово створених пунктів надання консультацій та прийому декларацій. З працівниками сільрад проведено навчальні семінари щодо порядку заповнення декларацій, їх було забезпечено достатньою кількістю бланків декларацій. В основному декларації подавали громадяни, які отримали доходи за надання в оренду земельних паїв, та громадяни, які вирощували на орендованих землях сільгосппродукцію з подальшою її реалізацією.
Довідково: з січня по березень 2003 р. організовано близько 8 тис. виїздів до сільських та селищних рад.
Зазначимо, що минулого року відбулося певне підвищення свідомості у громадян щодо декларування доходів, про що свідчать сотні прикладів, коли наші співвітчизники, одержавши доходи, відомості про які до податкових органів не надходили, подали декларації і додатково сплатили певні суми податку.
Наприклад, громадянин С. (м. Одеса) самостійно задекларував 947 тис. грн. доходу. До бюджету перераховано 88,4 тис. грн. прибуткового податку.
Добровільно громадяни задекларували значні доходи, отримані внаслідок операцій з цінними паперами чи іншим майном, винагороди (гранти) за науково-дослідну роботу, дивіденди тощо.
Наприклад, громадянин з Дніпропетровської обл. добровільно задекларував дохід на суму 2,1 млн. грн., з якого основний дохід — дивіденди (81 тис. грн.) та сума дарування близько 2 млн. грн. (сплачено державне мито); інший — подав декларацію про дохід, отриманий за створення програмного забезпечення, у сумі 112,3 тис. грн. Ним додатково сплачено 40,9 тис. грн. податку в повному обсязі.
Водночас слід зазначити, що не всі громадяни України виконують свій конституційний обов’язок перед державою, іноді відомі заможні громадяни України на відміну від пересічних наших співвітчизників ухиляються від подання декларацій і сплати податків. Проте підрозділами державної податкової служби вживаються заходи щодо виявлення фізичних осіб, які отримують значні суми доходів, але не подають декларації і, таким чином, ухиляються від сплати податків.
Проведення цієї роботи дало змогу виявити низку суттєвих порушень та вжити відповідних заходів щодо їх усунення, а також вагомо збільшити надходження до бюджету.
Практика податкової роботи свідчить, що одним із найпоширеніших шляхів ухилень від оподаткування фізичними особами є неподання декларацій до податкових органів.
Наприклад, відмовилися від подання декларацій два громадянина з м. Сіверськодонецька (Луганська обл.), які отримали дохід від продажу акцій одному з київських підприємств на загальну суму 42 тис. грн. Матеріали для подальшого реагування направлено до податкової міліції.
На громадянина з м. Світловодська (Кіровоградська обл.) надійшла довідка від одного із ЗАТ м. Києва про отриманий ним дохід у сумі близько 1,3 млн. грн. Декларацію про отриманий дохід цей громадянин не подавав і за зазначеною адресою не проживає. Податковою міліцією здійснюються пошукові заходи.
Деякі фізичні особи отримали значні суми доходів від здійснення фінансово-господарських операцій з іншими суб’єктами господарювання, але при цьому також ухилилися від оподаткування. З такими особами податківці працюють цілеспрямовано.
Тобто сумлінному платнику працівники підрозділів оподаткування фізичних осіб приділяли достатню увагу та йшли назустріч, а стосовно тих, хто ухилявся від сплати податків і, таким чином, переклав податковий тягар на пересічних громадян, здійснювалися заходи щодо запобігання втрат бюджету.
Повертаючись до декларування доходів громадянами, які отримали значні доходи, зазначимо, що здебільшого це доходи у вигляді дивідендів, інших корпоративних прав, від продажу акцій і нерухомого майна при незначній сумі заробітної плати.
Тобто заробітна плата в задекларованому доході становить 1 — 3%, а інші доходи не включаються до сукупного оподатковуваного доходу, з яких прибутковий податок не утримується.
ДПА України виступає за справедливе оподаткування всіх доходів.
Хотілося б побажати, щоб усі громадяни України свідомо підходили до сплати податків, тоді і наша країна стане багатшою, міцнішою, а отже, і заробітна плата лікарів, вчителів та пенсії пенсіонерів будуть набагато вищими.

Bолодимир ДУБЕЛЬ,
директор Департаменту оподаткування фізичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 5 / 2004