ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ

                        ІНСТРУКТИВНИЙ ЛИСТ

                     13.02.2004  N 10-16-1962

                                      Фонд майна АРК,
                                      регіональні відділення
                                      Фонду державного майна
                                      України


     У зв'язку з набранням чинності новим Цивільним ( 435-15  )  і
Господарським (   436-15  )  кодексами  повідомляємо  про  порядок
регулювання орендних відносин.

     1. Загальний  підхід  до   правового   регулювання   орендних
відносин полягає у такому:
     вимоги ст.  287,  288 і ч. 2 ст.  289 ГКУ ( 436-15  ),  які є
спеціальними  нормами  регулювання оренди державного майна,  мають
виконуватися у повному обсязі (у  ЦКУ  (  435-15  )  таких  статей
немає);
     положення ЗУ "Про оренду державного  та  комунального  майна"
( 2269-12  )  (далі  -  Закон  "Про  оренду...")  як  спеціального
правового  акту  виконуються  у  повному  обсязі,  крім  тих,  які
суперечать ст. 287, 288 і ч. 2 ст. 289 ГКУ ( 436-15 ) (тобто, крім
ст. 5 Закону "Про оренду...");
     інші положення  ГКУ  (  436-15 ) (крім ст.  287,  288 і ч.  2
ст. 289) і ЦКУ  (  435-15  ),  які  регулюють  орендні  відносини,
виконуються,  якщо  вони  не  суперечать  положенням  спеціального
правового акту - ЗУ "Про оренду..." ( 2269-12 ) (тобто вимоги щодо
нотаріального  посвідчення  і  державної  реєстрації  певних видів
договорів оренди є чинними для оренди державного майна);
      Закони України "Про господарську діяльність у Збройних Силах
України"   (  1076-14  )  та  "Про  особливості  правового  режиму
майнового  комплексу  Національної  академії  наук"  ( 3065-14 ) є
спеціальними   по   відношенню   до   Цивільного   (  435-15  )  і
Господарського   (   436-15  )  кодексів  України,  які  є  актами
загального законодавства (тобто норми цих Законів в частині оренди
залишаються чинними).

     2. У  зв'язку  з вищевикладеним вважаємо,  що норми ч.  1 і 2
ст. 284 та ч. 1 ст. 289 ГКУ ( 436-15 ) та п. 1 ч. 3 ст. 776 і ч. 3
ст. 778 ЦКУ ( 435-15 ) (цей перелік не є вичерпним) не поширюються
на оренду державного майна,  бо вони  не  є  спеціальними  нормами
регулювання  оренди  державного  майна  і  не  відповідають нормам
спеціалізованого правового акту - ЗУ "Про оренду..." ( 2269-12 ) .

     3. Зважаючи на неврегульованість питань державної  реєстрації
договорів оренди   нерухомого  майна,  передбаченої  ст.  794  ЦКУ
( 435-15 ),  і враховуючи,  що відповідно до ст.  640 ЦКУ договір,
який підлягає і нотаріальному посвідченню, і державній реєстрації,
є укладеним з моменту  державної  реєстрації,  Фонд  звернувся  до
Кабінету  Міністрів  України  з  проханням дати доручення Мін'юсту
терміново підготувати відповідний підзаконний акт і вжити  заходів
щодо  забезпечення нотаріального посвідчення договорів оренди.  До
врегулювання  питання  реєстрації  договорів   оренди   пропонуємо
утриматися  від  укладення  договорів  оренди  будівель,  споруд і
приміщень строком на рік і більше.

     4. Роз'яснюємо,  що відповідно до ст.  287  ГКУ  (  436-15  )
державні  органи  приватизації  є єдиними орендодавцями нерухомого
майна, у т. ч. площею до 200 кв. м, що є державною власністю (крім
військового і майна НАН України).

     5. Роз'яснюємо,  що  у  зв'язку  з розбіжностями між вимогами
ч. 2 ст.  75,  ч.  4 ст.  115 і ч.  1  ст.  287  ГКУ  (  436-15  )
орендодавцями цілісних майнових комплексів структурних підрозділів
державних підприємств (крім підприємств НАН України)  можуть  бути
тільки   Фонд   державного   майна   України  і  його  регіональні
відділення.

     6. Норми ГКУ ( 436-15 ) (ст.  287,  288 і ч.  2  ст.  289  та
статті, які не суперечать нормам ЗУ "Про оренду..." ( 2269-12 ) не
поширюються на укладені до 01.01.2004 договори оренди,  але згідно
з  Прикінцевими  положеннями ГКУ вони застосовуються до них у разі
продовження господарських відносин за цими договорами (продовження
строку дії договорів), внесення змін до цих договорів.
     Таким чином, органи приватизації (орендні підрозділи):
     залишаються орендодавцями    цілісних   майнових   комплексів
підприємств,  цілісних майнових комплексів структурних підрозділів
підприємств,   нерухомого   майна  (будівель,  споруд,  нежитлових
приміщень),  державного  майна,   що   знаходиться   на   балансах
господарських     товариств,     утворених     при    приватизації
(корпоратизації);
     не надають дозволи державним підприємствам бути орендодавцями
цілісних  майнових  комплексів,  їх  структурних  підрозділів   та
нерухомого майна;
     надають свої  висновки  Міноборони  або   уповноваженим   ним
органам  військового  управління  стосовно  надання  цими органами
дозволів на передачу нерухомого  військового  майна  в  оренду  та
укладення договорів.
     Державні підприємства (організації,  установи) втратили право
бути орендодавцями  нерухомого майна будь-якої площі (ст.  287 ГКУ
( 436-15 ),  а  через  невизначеність  у  ГКУ  не  можуть  бути  і
орендодавцями   цілісних  майнових  комплексів  своїх  структурних
підрозділів.
     Можливості військових частин,  організацій і установ Збройних
Сил, НАНУ і її установ щодо оренди їх майна не змінилися.

 Голова Фонду                                            М.Чечетов