"ПОДАТКОВИЙ" СТАТУС ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК


1. Чи законною є вимога податківців утримувати податок із доходів фізичних осіб, якщо йдеться про матеріальну допомогу, цінні подарунки (або матеріальну винагороду), премії учасникам війни у зв'язку із Днем Перемоги тощо, а саме виплати, які здійснюються профспілковим комітетом первинної профспілкової організації своїм членам за рахунок фонду, що створюється виключно за рахунок профспілкових внесків (1 відсоток від заробітної плати)? При цьому відрахування профспілкових внесків до цього фонду відбувається після того, як із заробітної плати працівників дохід на податок фізичних осіб вже утриманий.

2. Чи законні вимоги місцевих, органів влади надавати численні звіти про роботу первинної організації, у тому числі і звіт про витрачання грошових коштів (8-ДР)?

Адже у Законі "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" (ст. 12) сказано, що професійні спілки не залежні від органів державної влади, не підзвітні та не підконтрольні їм. А контроль за надходженням та витрачанням здійснюється контрольно-ревізійними органами, обраними відповідно до статуту профспілки.


1. За Законом "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22 травня 2003 року № 889-ІУ, який набрав чинності з 1 січня 2004 року, до доходів, які не включаються до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу, віднесено, зокрема, суми виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та вщшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються професійними та творчими спілками їх членам у випадках, передбачених законом (пп. "а" п. 4.3.5).

Відповідно до ст. 14 Закону "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" статут (положення) профспілки повинен містити, зокрема, відомості про джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями к використання (п. 9). Аналогічне положення існує і у ст. 15 названого Закону щодо об'єднань професійних спілок.

Таким чином, якщо у статуті професійної спілки, згідно із вимогами спеціального закону, передбачено право профспілки здійснювати означені виплати своїм членам чи сплачувати певні компенсаційні виплати за рахунок фонду, створеного за рахунок членських внесків, податок з доходів фізичних осіб на ці виплати не нараховується.

Якщо ж виходити із буквального тлумачення наведеної норми Закону "Про податок з доходів фізичних осіб", яким, очевидно, керуються податківці, то оскільки прямого дозволу на здійснення означених виплат у чинному Законі немає, то оподаткування отриманих коштів має здійснюватися на загальних підставах до прийняття іншого закону про професійні спілки.

2. Вимоги представників місцевої податкової служби випливають зі змісту спільного листа Державної податкової адміністрації та Федерації профспілок України № 5627/7/15-1216 від 20.04.2000 року, де вказано наступне.

"Відповідно до ст. 16 Закону "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" профспілки, їх організаційні ланки набувають статусу юридичної особи з моменту реєстрації всеукраїнських та іншого статусу профспілок. До законодавчого та нормативно-правового врегулювання всеукраїнські профспілки та профспілки іншого статусу для взяття на облік у податкових органах за місцезнаходженням подають такі документи: а) нотаріально завірену копію статуту всеукраїнської або іншого статусу профспілки; б) копію свідоцтва про реєстрацію Міністерством юстиції України або його відповідним органом; в) копію довідки про"вклю-чення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ); г) заяву за ф. 1-ОПП.

Звертаємо увагу на те, що профспілки та їх об'єднання згідно зі ст. 35 Закону "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" можуть здійснювати господарську та фінансову діяльність шляхом створення в установленому законодавством порядку підприємств, установ або організацій зі статусом юридичної особи, формувати відповідні фонди, кредитні спілки.

Організаційні ланки всеукраїнських та іншого статусу профспілок (за винятком первинних профспілкових організацій, які не мають звільнених членів виборних профспілкових органів) для взяття на облік у податкових органах за місцезнаходженням подають такі документи:

а) копію статуту всеукраїнської або іншого статусу профспілки, зареєстрованого Міністерством юстиції або його відповідним органом, завірену вищестоящим профспілковим органом;

б) нотаріально завірену копію свідоцтва про реєстрацію всеукраїнської або іншого статусу профспілки;

в) копію довідки податкового органу про реєстрацію всеукраїнської або іншого статусу профспілки як неприбуткової організації за ф. 4-ОПГІ;

г) копію довідки про включення до ЄДРПОУ;

д) заяву за ф. 1-ОПП.

Первинні профспілкові організації, які не мають звільнених членів виборних профспілкових органів, у разі необхідності відкриття рахунку в установі банку, для взяття на податковий облік подають такі документи: а) копію свідоцтва про реєстрацію всеукраїнської або іншого статусу профспілки, до складу якої вона входить, завірену вищестоящим профспілковим органом; б) копію довідки податкового органу про реєстрацію вищестоящої профспілки як неприбуткової організації за ф. 4-ОПП; в) заяву за ф. 1-ОПП.

Для ідентифікації цієї категорії первинних профспілкових організацій податкові органи використовують реєстраційні (облікові) номери з Тимчасового реєстру Державної податкової адміністрації України. Профспілки та їх організаційні ланки після взяття на облік податковим органом для включення в реєстр неприбуткових організацій додатково подають заяву за ф. 1-РН.

Первинні профспілкові організації, що не мають звільнених членів виборних профспілкових органів та не отримують доходів, які є об'єктом оподаткування, звітують за наслідками діяльності за податковий рік. Довідка про виплачені доходи фізичним особам за ф. 8-ДР також подається один раз на рік."

Таким чином, між вимогами законодавства про обов'язковість податкового обліку всіх юридичних осіб та положеннями про "незалежність професійних спілок" було досягнуто тимчасового компромісу. Такий стан триватиме до прийняття нового спеціального закону про професійні спілки та відповідних підзаконних нормативних актів.

Сторінку підготувала Тетяна НІКОЛАЄВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 6-12 березня 2004 р. № 10