У К А З ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України ( Із змінами, внесеними згідно з Указами Президента N 1019/98 від 15.09.98 N 145/99 від 09.02.99 N 934/2000 від 31.07.2000 ) 1. Затвердити Положення про Міністерство юстиції України (додається). 2. Визнати таким, що втратив чинність, Указ Президента України від 18 вересня 1996 року N 840 ( 840/96 ) "Про Положення про Міністерство юстиції України". Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 30 грудня 1997 року N 1396/97 ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України від 30 грудня 1997 року N 1396/97 ПОЛОЖЕННЯ про Міністерство юстиції України 1. Міністерство юстиції України (Мін'юст України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін'юст України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади в забезпеченні реалізації державної правової політики, державної політики з питань громадянства, міжнаціональних та міграційних відносин. ( Пункт 1 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 2. Мін'юст України у своїй діяльності керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням. Міністерство у встановленому порядку в межах своїх повноважень вирішує питання, що випливають із загальновизнаних норм міжнародного права та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. 3. Основними завданнями Мін'юсту України є: підготовка пропозицій щодо проведення в Україні правової реформи, сприяння розвитку правової науки; забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина у визначеній сфері; підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства, його систематизація, розроблення проектів нормативно-правових актів та міжнародних договорів України з правових питань, проведення правової експертизи проектів нормативно-правових актів, державна реєстрація нормативно-правових актів, ведення Єдиного державного реєстру таких актів; планування за пропозиціями інших центральних органів виконавчої влади законопроектної роботи та роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, координація нормотворчої діяльності центральних органів виконавчої влади та контроль за здійсненням такої діяльності; забезпечення реалізації державної правової політики, державної політики з питань громадянства, міжнаціональних та міграційних відносин; організаційне, матеріально-технічне забезпечення судів загальної юрисдикції (крім Верховного Суду України та арбітражних судів), організація виконання рішень судів та інших органів відповідно до законів України, робота з кадрами, експертне забезпечення правосуддя; організація роботи нотаріату та органів реєстрації актів громадянського стану; розвиток правової інформатизації, формування у громадян правового світогляду; здійснення міжнародно-правового співробітництва. ( Пункт 3 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 4. Мін'юст України відповідно до покладених на нього завдань: 1) забезпечує реалізацію державної правової політики, державної політики з питань громадянства, міжнаціональних та міграційних відносин, готує пропозиції щодо проведення в Україні правової реформи; ( Підпункт 1 пункту 4 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 2) готує разом з відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, науковими установами проекти концепцій напрямів розвитку законодавства та їх наукове обгрунтування з урахуванням світового досвіду; 3) розробляє за дорученням Президента України, Кабінету Міністрів України та з власної ініціативи проекти законів та інших нормативно-правових актів, що стосуються прав і свобод людини, відносин між громадянином і державною владою, конституційного устрою, повноважень і взаємовідносин органів державної влади, судоустрою та судочинства, цивільного і кримінального законодавства, або разом з іншими органами державної влади бере участь у їх підготовці; 4) здійснює правову експертизу (готує висновки) щодо відповідності Конституції та законам України, основним положенням законодавства Європейського Союзу, вимогам нормопроектної техніки проектів законів, інших актів законодавства, що подаються на розгляд Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, а також нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; ( Підпункт 4 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 4-1) розробляє за поданням міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щорічні плани законопроектної роботи та плани роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, координує нормотворчу діяльність в центральних органах виконавчої влади, здійснює контроль за цією діяльністю; ( Пункт доповнено підпунктом 4-1 згідно з Указом Президента N 145/99 від 09.02.99, із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 5) готує зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою України законів України при підготовці їх на підпис Президентові України; 6) розробляє і подає Президентові України та Кабінету Міністрів України пропозиції щодо усунення суперечностей між актами законодавства та заповнення прогалин у ньому; 7) організовує виконання у межах своїх повноважень актів законодавства та здійснює контроль за їх реалізацією; 8) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його повноважень, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства та у встановленому порядку подає їх на розгляд Президентові України і Кабінету Міністрів України; 9) здійснює відповідно до законодавства державну реєстрацію нормативних актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, веде реєстр цих актів; 10) забезпечує функціонування єдиної системи правової інформатизації, є офіційним видавцем збірників законодавства та кодексів України, видає інформаційний бюлетень "Офіційний вісник України", бере участь у виданні журналів і газет загальноправового характеру; 11) веде Єдиний державний реєстр нормативно-правових актів, надає інформацію з бази даних цього реєстру;( Підпункт 11 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 12) здійснює роботу із систематизації законодавства України, готує пропозиції про його кодифікацію, веде Єдиний класифікатор галузей законодавства України; ( Підпункт 12 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 13) координує роботу з проведення судової реформи; 14) вносить Президентові України пропозиції з питань мережі місцевих судів і кількості в них суддів; 15) здійснює у встановленому законодавством порядку заходи щодо організаційного і матеріально-технічного забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції (крім Верховного Суду України та арбітражних судів) і соціального захисту працівників судів; 16) забезпечує в порядку, встановленому законодавством України, добір та підготовку кандидатів у судді, готує за рекомендаціями відповідних кваліфікаційних комісій суддів матеріали для призначення або обрання суддів, голів судів, заступників голів судів, їх переведення на посади в інші суди та звільнення з посад (крім Верховного Суду України та арбітражних судів), формує резерв на посади суддів, голів і заступників голів районних (міських) судів, Верховного Суду Автономної Республіки Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських судів; 17) здійснює нормування та методичне забезпечення управлінської діяльності голів судів; 18) організовує в порядку, встановленому законодавством України, своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), виконання яких покладено на державних виконавців; ( Підпункт 18 пункту 4 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 19) організовує експертне забезпечення правосуддя, формує державне замовлення на науково-дослідні роботи в галузі судової експертизи, спрямовує і контролює діяльність підвідомчих науково-дослідних інститутів судових експертиз, координує роботу відповідних державних органів з питань розвитку судової експертизи, здійснює ліцензування судово-експертної діяльності та контроль за нею і веде реєстр атестованих судових експертів; 20) організовує ведення діловодства в судах (крім Верховного Суду України та арбітражних судів); 21) забезпечує ведення судової статистики; 22) здійснює відповідно до законодавства легалізацію всеукраїнських об'єднань громадян, реєстрацію політичних партій, міжнародних громадських організацій, відділень, філій, представництв та інших структурних осередків громадських (неурядових) організацій іноземних держав в Україні, контролює додержання ними положень їх статутів; реєстрацію всеукраїнських і міжнародних благодійних організацій, всеукраїнських творчих спілок, Торгово-промислової палати України, всеукраїнських професійних спілок, їх об'єднань та символіки відповідних об'єднань громадян і благодійних організацій, реєструє статут Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань і статути інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами України; ( Підпункт 22 пункту 4 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 23) сприяє розвитку юридичних послуг з метою реалізації прав, свобод і законних інтересів громадян та юридичних осіб, здійснює у випадках, передбачених законодавством, державну реєстрацію юридичних осіб та реєстрацію прав на нерухоме майно, веде реєстр застави майна, організовує у встановленому порядку в системі органів юстиції надання громадянам і юридичним особам додаткових платних послуг правового і технічного характеру; ( Підпункт 23 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 24) організовує роботу установ нотаріату, перевіряє їх діяльність і вживає заходів до ії поліпшення, контролює законність вчинення нотаріальних дій державними і приватними нотаріусами, видає та анулює свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, забезпечує реєстрацію приватної нотаріальної діяльності, організовує виготовлення та контролює використання спеціальних бланків нотаріальних документів, веде реєстр свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю, визначає кількість приватних нотаріусів у межах нотаріальних округів, затверджує зразки печаток державних і приватних нотаріусів та умови замовлення на їх виготовлення; ( Підпункт 24 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 25) здійснює підготовку нотаріально оформлених документів для їх консульської легалізації, надає допомогу консульським установам з питань вчинення нотаріальних дій; 26) забезпечує роботу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату; 27) реєструє адвокатські об'єднання, забезпечує фінансування оплати праці адвокатів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі адвоката у кримінальній справі за призначенням та звільнення громадян від оплати юридичної допомоги, веде реєстр адвокатських об'єднань; 28) видає суб'єктам підприємницької діяльності ліцензії на здійснення юридичної практики, контролює дотримання ліцензійних умов при здійсненні зазначених видів діяльності, веде реєстр ліцензій на здійснення юридичної практики; ( Підпункт 28 пункту 4 в редакції Указу Президента N 1019/98 від 15.09.98 ) 29) здійснює заходи щодо вдосконалення роботи органів реєстрації актів громадянського стану, контролює їх діяльність, забезпечує виготовлення та контролює використання бланків свідоцтв про реєстрацію актів громадянського стану, забезпечує виконання законодавства з питань реєстрації фізичних осіб; ( Підпункт 29 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 30) надає практичну і методичну допомогу консульським установам та дипломатичним представництвам України за кордоном щодо реєстрації актів громадянського стану; 30-1) здійснює нормативно-методичне забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації щодо проведення реєстрації прав власності на нерухоме майно; ( Пункт 4 доповнено підпунктом 30-1 згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 31) здійснює методичне керівництво правовою роботою в міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади, перевіряє стан цієї роботи і дає рекомендації щодо ії поліпшення та приведення їх нормативних актів у відповідність із законодавством, вживає заходів до підвищення кваліфікації працівників юридичних служб; 32) координує діяльність центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій щодо правової освіти населення; здійснює методичне забезпечення цієї освіти, формування у громадян правового світогляду; вивчає стан правової освіти в навчальних закладах, на підприємствах, в установах і організаціях, надає їм необхідну допомогу, бере участь разом з Міністерством освіти і науки України в організації роботи з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців за спеціальністю "Правознавство" у навчальних закладах незалежно від форми власності та підпорядкування, вносить до відповідних органів пропозиції щодо вдосконалення роботи, пов'язаної з вивченням права в неюридичних вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладах, закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів; розробляє і розповсюджує освітні програми у сфері захисту прав людини;( Підпункт 32 пункту 4 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 33) готує в межах своїх повноважень пропозиції з питань міжнародно-правових відносин та приєднання України до міжнародних договорів і конвенцій; 34) укладає угоди про правове співробітництво з відповідними органами іноземних держав і міжнародними організаціями, організовує в межах своїх повноважень взаємодію з ними; 35) забезпечує виконання зобов'язань, взятих за міжнародними договорами України з правових питань, здійснює у встановленому порядку опублікування міжнародних договорів, що набрали чинності; 36) забезпечує підготовку пропозицій щодо приведення законодавства України у відповідність з принципами та стандартами Ради Європи та інтеграції його в систему міжнародного права, координує роботу міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з цих питань; 37) представляє Кабінет Міністрів України за його дорученням у міжнародних організаціях та під час укладення міжнародних договорів України; 38) здійснює правову експертизу на відповідність Конституції України, законам України проектів міжнародних договорів України, готує висновки щодо здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності міжнародними договорами України, а також юридичні висновки, інші матеріали, необхідні для набрання чинності міжнародними кредитними (гарантійними) договорами України; 39) забезпечує підготовку відповідних документів та представництво інтересів держави в Європейському Суді з прав людини під час розгляду справ про порушення прав людини в Україні, направляє спостерігачів у місії з контролю за дотриманням прав і свобод людини і громадянина; ( Підпункт 39 пункту 4 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 40) бере у встановленому порядку участь у роботі міжнародних організацій, двосторонніх і багатосторонніх комісій, а також інших міжнародних органів та інституцій, погоджує кандидатури членів та іншого персоналу від України в міжнародних судових органах і радників з правових питань посольств та консульств України за кордоном; 41) забезпечує підготовку матеріалів з питань, що належать до його компетенції, у зв'язку з участю України у відповідних міжнародних організаціях та інтеграцією її в ці організації; 42) виступає як представник інтересів Президента України і Кабінету Міністрів України під час розгляду справ судами України і судами іноземних держав або міжнародними судовими органами та установами; 43) здійснює добір кадрів у системі Міністерства, формує резерв кадрів на відповідні посади, організовує роботу з підготовки, перепідготовки та підвищення професійного рівня кадрів установ юстиції, організовує професійне навчання, стажування і підвищення кваліфікації суддів, голів і заступників голів судів, а також інших працівників судів, заохочує працівників підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління; 44) бере участь у розробленні пропозицій щодо підготовки юридичних кадрів; 45) організовує планово-фінансову роботу в системі Міністерства, затверджує кошториси на утримання судів, підвідомчих установ і організацій та фінансує їх, бере участь у розробленні проектів Державного бюджету України і загальнодержавних програм економічного та соціального розвитку України, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію і вдосконалення системи обліку, вносить у встановленому порядку пропозиції до планів капітальних вкладень на будівництво приміщень судів та підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління, а також житла для працівників системи Міністерства; 46) здійснює у межах повноважень, визначених законодавством, функції управління майном підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління; 47) організовує розгляд звернень громадян з питань, що належать до його компетенції і пов'язані з роботою підвідомчих органів, підприємств, установ і організацій, виявляє та усуває причини, що породжують скарги громадян; 48) забезпечує в межах своєї компетенції реалізацію державної політики стосовно державної таємниці, контроль за її збереженням у центральному апараті Міністерства, на підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери його управління; 49) забезпечує у межах своєї компетенції виконання завдань мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності держави; 50) здійснює на основі та на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України інші функції; 5. Міністерство відповідно до покладених на нього завдань і повноважень має право: 1) залучати вчених, спеціалістів центральних та місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до його компетенції; 2) утворювати в разі потреби за погодженням з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади в межах своєї компетенції комісії та експертні групи, залучати на договірній основі фахівців для підготовки проектів актів законодавства, здійснення їх експертизи та надання консультацій; 3) одержувати у встановленому законодавством порядку безоплатно від міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування інформацію, документи і матеріали, а від органів статистики - статистичні дані для виконання покладених на нього завдань; 4) скликати у встановленому порядку наради з питань, що належать до його компетенції; 5) притягати до дисциплінарної відповідальності керівників управлінь юстиції, підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління; 6) скасовувати в межах своєї компетенції акти управлінь юстиції, що суперечать Конституції України, актам законодавства України та рішенням Міністерства; 7) перевіряти в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, установах і організаціях додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, стан організації нормотворчої діяльності, вносити пропозиції щодо усунення виявлених недоліків і порушень та притягнення до відповідальності винних посадових осіб; ( Підпункт сьомий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 145/99 від 09.02.99, в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 8) скасовувати рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, установ та організацій; ( Підпункт 8 пункту 5 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 9) залучати у встановленому порядку до перевірок з питань організаційного забезпечення діяльності та діловодства судів (крім Верховного Суду України і арбітражних судів) голів і заступників голів інших судів або суддів, які перебувають у резерві на ці посади; 10) разом з відповідними центральними органами виконавчої влади здійснювати контроль за цільовим використанням державних коштів, виділених на реалізацію прийнятих програм, проектів, заходів, а також міжнародних програм, у межах своєї компетенції; 11) зупиняти на певний строк дію виданої ним ліцензії у разі порушення суб'єктом підприємницької діяльності ліцензійних умов або невиконання суб'єктом підприємницької діяльності у визначений строк обов'язкових для виконання розпоряджень щодо додержання ліцензійних умов органу, спеціально уповноваженого Кабінетом Міністрів України, або Мін'юсту України; ( Пункт 5 доповнено підпунктом 11 згідно з Указом Президента N 1019/98 від 15.09.98 ) 12) анульовувати видану ним ліцензію у разі виявлення недостовірних відомостей у заяві на видачу ліцензії чи в документах, що додаються до неї, передачі суб'єктом підприємницької діяльності ліцензії іншій особі, повторного або грубого порушення суб'єктом підприємницької діяльності ліцензійних умов. ( Пункт 5 доповнено підпунктом 12 згідно з Указом Президента N 1019/98 від 15.09.98 ) 6. Мін'юст України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені у встановленому порядку Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції, районні, районні у містах, міські (міст обласного підпорядкування) управління юстиції, підприємства, установи і організації, що належать до сфери його управління. Призначення на посаду і звільнення з посади керівників управлінь юстиції здійснює в установленому порядку Міністр. ( Абзац другий пункту 6 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) У складі Мін'юсту України Кабінетом Міністрів України можуть бути утворені урядові органи державного управління. ( Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 7. Мін'юст України під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, а також з відповідними органами інших держав. 8. Мін'юст України в межах своїх повноважень на основі та на виконання актів законодавства України видає накази, організовує і контролює їх виконання. У випадках, передбачених законодавством, нормативно-правові акти Міністерства є обов'язковими для виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями незалежно від форм власності та громадянами. Нормативно-правові акти Міністерства підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством. Мін'юст України у разі потреби видає разом з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади спільні акти. 9. Мін'юст України очолює Міністр, якого за поданням Прем'єр-міністра України призначає на посаду Президент України. Міністр несе персональну відповідальність перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України за виконання покладених на Міністерство завдань і здійснення ним своїх функцій. Через Міністра Кабінет Міністрів України спрямовує і координує діяльність Державного комітету України у справах релігій. ( Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) Міністр має заступників, які призначаються відповідно до законодавства. Заступники Міністра виконують за дорученням Міністра окремі його функції та заміщують Міністра у разі його відсутності або неможливості здійснення ним своїх повноважень. 10. Міністр: особисто відповідає за розроблення і впровадження Програми діяльності Кабінету Міністрів України в частині проведення державної правової політики, державної політики з питань громадянства, міжнаціональних та міграційних відносин, здійснює управління дорученою йому сферою, відповідає за її стан та розвиток; ( Пункт 10 доповнено абзацом згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) здійснює керівництво Міністерством, управліннями юстиції та підприємствами, установами і організаціями, що належать до сфери його управління; за власною ініціативою чи за дорученням Кабінету Міністрів України, Прем'єр-міністра України готує питання на розгляд Кабінету Міністрів України; бере участь у розгляді питань на засіданнях Кабінету Міністрів України та вносить пропозиції щодо порядку денного цих засідань; за дорученням Прем'єр-міністра України представляє Кабінет Міністрів України у відносинах з іншими органами, організаціями в Україні та за ії межами; за повноваженнями, наданими актами Президента України, Кабінету Міністрів України або за його дорученням - Міністерством закордонних справ України, веде переговори і підписує міжнародні договори; організовує роботу колегії Міністерства і головує на її засіданнях; є відповідно до Конституції України членом Вищої ради юстиції; є розпорядником коштів Міністерства; розподіляє обов'язки між заступниками Міністра, визначає ступінь відповідальності керівників підрозділів центрального апарату Міністерства; затверджує положення про структурні підрозділи центрального апарату, управління юстиції та підприємства, установи і організації, що належать до сфери управління Міністерства; здійснює у встановленому порядку призначення на посаду та звільнення з посади керівників управлінь юстиції та підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства; призначає на посаду та звільняє з посади керівників Центру правової реформи і законопроектних робіт, державного підприємства "Інформаційний центр" Мін'юсту України, спеціалізованого державного підприємства "Укрспец'юст", Головного державного об'єднання правової інформації та пропаганди правових знань Мін'юсту України, центрів перекладів актів європейського права та порівняльного права при Мін'юсті України, інших підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління Мін'юсту, а також їх заступників, затверджує структуру, штатний розпис і кошторис видатків цих підприємств, установ та організацій; ( Абзац чотирнадцятий пункту 10 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) присвоює у встановленому порядку працівникам центрального апарату Міністерства та підпорядкованих йому органів і установ ранги державних службовців; ( Абзац п'ятнадцятий пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) представляє у встановленому порядку працівників, які особливо відзначились у роботі, до нагородження державними нагородами України і відзнаками Президента України; вносить у встановленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проекти законодавчих та інших актів з питань, що належать до повноважень Міністерства; представляє у встановленому порядку проекти законів України, розробником яких є Міністерство, під час розгляду їх на пленарних засіданнях Верховної Ради України; здійснює інші повноваження, передбачені законодавством. 11. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Мін'юсту України, обговорення найважливіших напрямів його діяльності у Міністерстві утворюється колегія у складі Міністра (голова колегії), заступників Міністра за посадою Голови Державного комітету України у справах релігій, керівників урядових органів державного управління, а також інших керівних працівників Міністерства. ( Абзац перший пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) До складу колегії можуть входити керівники управлінь юстиції. Членів колегії затверджує та увільняє від обов'язків Кабінет Міністрів України за поданням Міністра. Рішення колегії проводяться в життя наказами Міністра. 12. Для розгляду наукових рекомендацій та інших пропозицій щодо головних напрямів розвитку правової системи України в Міністерстві можуть бути утворені наукова, науково-консультативна ради та інші органи дорадчого і координаційного характеру. Склад цих рад і органів та положення про них затверджує Міністр. 13. Граничну чисельність працівників Мін'юсту України затверджує Кабінет Міністрів України. ( Абзац перший пункту 13 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) Структуру центрального апарату Міністерства затверджує Міністр. ( Абзац другий пункту 13 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) Штатний розпис та кошторис видатків Мін'юсту України затверджує Міністр за погодженням з Міністерством фінансів України. ( Абзац третій пункту 13 в редакції Указу Президента N 934/2000 від 31.07.2000 ) 14. Загальні засади та порядок діяльності, статус Міністерства визначаються законодавством України. Умови оплати праці, матеріальне та соціально-побутове забезпечення працівників Міністерства визначаються Кабінетом Міністрів України. 15. Мін'юст України є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням. Глава Адміністрації Є.КУШНАРЬОВ Президента України