Неприбуткові профспілкові організації

 
 

Законом № 1045-XIV визначено особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок.
Після набрання чинності Законом № 1045-XIV виникла потреба привести діючі законодавчі акти, у тому числі з питань оподаткування, у відповідність з нормами цього Закону.
Враховуючи це, Верховна Рада України прийняла Закон № 1096-IV.
Зупинимось детальніше на ст. 10 Закону № 1096-IV, якою внесено зміни до Закону № 334/94-ВР. Підпункт 7.11.1 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР доповнено абзацом «ж», тобто перелік неприбуткових установ та організацій доповнено такою групою організацій, як професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок (за текстом — профспілки). При цьому пп. 7.11.7 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР доповнено переліком доходів профспілок, що звільняються від оподаткування, а саме:
членські внески;
кошти, перераховані підприємствами, установами, організаціями на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу;
безповоротна фінансова допомога чи добровільні пожертвування;
пасивні доходи.
Зазначені зміни відображено у наказі № 594. Так, форму податкового звіту про використання коштів неприбутковими установами й організаціями (за текстом — податковий звіт) доповнено рядками 7.3, 7.3.1, 7.3.2, 7.3.3 та 7.3.4.
Законом № 1096-IV внесено також зміни до пп. 7.11.12 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР щодо подання профспілками податкової звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню.
З метою уникнення непорозумінь під час складання та подання профспілками податкового звіту ДПА України підготувала та затвердила наказ № 81, згідно з яким рядки 7.3, 7.3.1, 7.3.2, 7.3.3 та 7.3.4 вилучено з форми податкового звіту.
Відповідно до цих змін профспілки, включені до Реєстру неприбуткових організацій та установ, не зобов’язані звітувати про звільнені від оподаткування доходи, проте зобов’язані звітувати про доходи, що підлягають оподаткуванню.
Крім того, пп. 7.11.11 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР доповнено новим абзацом такого змісту: «Активи неприбуткової організації, визначеної в абзаці «ж» пп. 7.11.1, у разі її ліквідації (саморозпуску), повинні бути використані відповідно до закону про таку організацію з урахуванням положень пп. 7.11.8».
Статтею 18 Закону № 1045-XIV визначено, що рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) профспілки приймається з’їздом (конференцією), загальними зборами згідно зі статутом (положенням) профспілки, об’єднання профспілок. Одночасно з прийняттям такого рішення з’їзд (конференція), загальні збори приймають рішення про використання майна та коштів такої профспілки, що залишилися після проведення всіх необхідних розрахунків, на статутні чи благодійні цілі. При цьому доходи або майно профспілки не підлягають розподілу між їх засновниками, учасниками або членами та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого засновника, учасника або члена такої неприбуткової організації, її посадових осіб (пп. 7.11.8 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР).
Оскільки профспілки включено до Реєстру неприбуткових організацій та установ відповідно до абзацу «ж» пп. 7.11.1 п. 7.11 ст. 7 Закону № 334/94-ВР, вони не підпадають під дію абзацу першого пп. 7.11.9 цього пункту i не сплачують податок з нерозподіленої суми прибутку.
Щодо питання реєстрації профспілок у податкових органах, то підпунктом 2.1.1 п. 2.1 ст. 2 Закону № 334/94-ВР визначено, що платниками податку на прибуток є, зокрема, суб’єкти господарської діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку як на території України, так i за її межами.
Статтею 36 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових i соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об’єднують громадян, пов’язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності, та утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно Конституцією i законами України. Усі об’єднання громадян рівні перед законом.
Оскільки громадські організації, в тому числі профспілкові, відповідно до норм Закону № 334/94-ВР не виключено із числа платників податку на прибуток, реєстрація таких організацій у податкових органах здійснюється на загальних підставах. Реєстрація в податкових органах професійної спілки як неприбуткової організації здійснюється з метою підтвердження її права на особливий (пільговий) режим оподаткування i не має на меті втручання в діяльність такої організації або контролювання її діяльності.
Якщо установчі документи профспілки відповідають нормам п. 7.11 Закону № 334/94-ВР, така профспілка включається до Реєстру неприбуткових організацій та установ згідно з Положенням № 232. Починаючи з 2004 р., під час включення профспілки до вищезазначеного Реєстру їй присвоюється ознака неприбутковості 0016 відповідно до Порядку № 355. Профспілковим організаціям, включеним до Реєстру неприбуткових організацій та установ до 2004 р., орган державної податкової служби, який здійснив таку реєстрацію, присвоює ознаку неприбутковості 0016 без додаткових заяв чи повідомлень з боку профспілки.

Інна ОНИЩЕНКО,
головний державний податковий інспектор
відділу методології податку на прибуток
управління розробки нормативно-правових актів
з питань оподаткування Департаменту методології
ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 12 / 2004