ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСЕЛЕННЯ ПРИРОДНИМ І СКРАПЛЕНИМ ГАЗОМ

  1. Яким законодавчим актом затверджено порядок надання населенню послуг з газопостачання?
  2. За яких обставин можливе припинення газопостачання?
  3. Як здійснюється оплата послуг з газопостачання?
  4. На яких умовах провадиться установлення та експлуатація лічильників газу?
  5. Які права та обов'язки має споживач природного або скрапленого газу?
  6. Що належить до прав та обов'язків газопостачальника та газотранспортної організації?
  7. За які протиправні дії несуть відповідальність споживач, газопостачальних і транспортна організація?

Яким законодавчим актом затверджено порядок надання населенню послуг з газопостачання?

Порядок надання послуг з газопостачання для потреб населення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 1999 року № 2746. У постанові вжито подані нижче терміни.

Газопостачання — це послуга, яка передбачає реалізацію природного або скрапленого газу шляхом подачі його до споживача.

Споживач — фізична особа, якій надаються послуги з газопостачання.

Норма споживання газу — це встановлений згідно із законодавством обсяг газу, необхідного для користування газовою плитою, газовим водонагрівачем з розрахунку на одну людину на місяць, а також для індивідуального опалення — на 1 кв. метр опалюваної площі, і для приготування кормів та підігрівання води худобі — на одну голову на рік (для квартир або будинків, де не встановлено лічильників газу).

Об'єкт споживача — територіально відокремлена газифікована споруда (житловий будинок, квартира, майстерня тощо), що належить споживачу на правах власності або користування.

Опалювана площа — площа квартири (будинку) у межах внутрішньої поверхні стін і перегородок, за винятком площі лоджій, балконів, терас та приміщень, де відсутні тепловідда-вальні поверхні (радіатори, регістри, стінки печей, трубопроводи систем опалення тощо), які безпосередньо не з'єднані з опалюваними приміщеннями дверними та іншими отворами.

Якісні показники газу — параметри та характеристики якості газу, визначені нормативними документами.

Якість надання послуг— відповідність показників якості надання послуг з технічного обслуговування вимогам нормативних документів.

Наводимо загальний порядок надання послуг:

  1. Постачання природного газу, а також скрапленого газу від групових резервуарних установок здійснюється безперервно відповідно до Правил безпеки систем газопостачання, що затверджуються Держнаглядохоронпрацею.
  2. Послуги з газопостачання надаються споживачеві на підставі договору про надання послуг з газопостачання, який укладається між газопостачальником, газотранспортною організацією та споживачем згідно з Типовим договором про надання послуг з газопостачання.
  3. Після закінчення (дострокового припинення) дії договору газові прилади та пристрої споживача відключаються від системи газопостачання та опломбовуються.

За яких обставин можливе припинення газопостачання?

Припинення газопостачання здійснюється у випадках:

У цих випадках газотранспортна організація зобов'язана поінформувати споживача про причини і терміни припинення газопостачання, а газопостачальних — протягом одного місяця провести перерахунок оплати за послуги, що надавалися споживачеві.

Припинення постачання газу споживачеві в житлових будинках залежно від обставин здійснюється шляхом перекриття запірних пристроїв з установленням пломби перед газовим приладом (пристроєм) або на ввідному газопроводі.

У разі самовільного відновлення споживачем газопостачання здійснюється механічне від'єднання відводу газопроводу від діючого газопроводу із застосуванням газозварювання.

Роботи з усунення аварійних ситуацій у внутрішньобу-динкових системах газопостачання, дворових газопроводах приватних будинків, які можуть призвести до нещасного випадку, виконуються цілодобово бригадами аварійно-диспетчерських служб газотранспортних організацій за рахунок цих організацій.

Відновлення газопостачання здійснюється газотранспортною організацією протягом 2 робочих днів у містах та 5 календарних днів у сільській місцевості після сплати споживачем боргу, відшкодування витрат на повторне підключення та збитків, завданих газопостачальнику або газотранспортній організації.

Як здійснюється оплата послуг з газопостачання?

Розрахунки населення за надані послуги з газопостачання здійснюються за діючими цінами на основі фактичних показань лічильників газу.

У разі встановлення лічильника газу у комунальній квартирі плата за послуги з газопостачання розраховується відповідно до кількості мешканців квартири та займаної ними площі.

У разі відсутності лічильників газу плата за послуги з постачання природного газу розраховується відповідно до встановлених норм споживання та цін на газ.

Розрахунки за надані послуги з газопостачання можуть провадитися:

Порядок та форми розрахунків визначаються у договорі. Розрахунки за послуги з газопостачання можуть проводитись із застосуванням планових платежів з підсумковим розрахунком за період не більше одного року.

У разі застосування планових платежів або безготівкової форми оплати газопостачальник періодично (згідно з умовами договору) провадить перерахунок за фактично надані послуги з газопостачання та надає споживачу рахунок.

За відхилення нарахованих сум за фактично надані послуги з газопостачання від сум зарахованих платежів пеня не стягується.

У разі постачання скрапленого газу з групових резерву-арних установок застосовується попередня оплата.

Справляння плати за нормами споживання за наявності лічильників газу не допускається.

У разі тимчасової відсутності у споживача лічильника газу плата за послуги з постачання природного газу розраховується за нормами споживання.

Послуги з монтажу, технічного обслуговування та ремонту газових приладів, пристроїв та лічильників газу за заявками споживачів оплачуються споживачем за тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку, з урахуванням вартості обладнання, його вузлів і деталей.

Розрахунковим періодом для встановлення розміру оплати послуг з газопостачання є календарний місяць. Плата за надані протягом розрахункового періоду послуги з газопостачання вноситься не пізніше 10 числа наступного місяця, якщо договором не встановлено іншого терміну.

Зняття показань лічильників газу проводиться споживачем щомісяця. Газотранспортна організація має право контролювати правильність зняття показань та оформлення платіжних документів споживачем.

Якщо споживач відповідно до законодавства має пільги з оплати природного або скрапленого газу, в договорі робиться відповідна позначка.

У разі отримання права на пільги з оплати природного або скрапленого газу споживач повинен звернутися до газопостачальника з письмовою заявою, надавши при цьому документи, що підтверджують його право на пільги.

У разі отримання адресної субсидії або іншого виду державної соціальної допомоги споживач вносить плату за надані послуги з газопостачання у порядку, встановленому законодавством.

У разі несплати споживачем за надані послуги з газопостачання протягом 10 днів після терміну, зазначеного в договорі чи платіжному документі, та неотримання газопостачаль-ником протягом наступних 5 днів повідомлення про оплату, споживачеві надсилається письмове попередження про припинення газопостачання.

У разі несплати за надані послуги з газопостачання на 10 день після отримання споживачем письмового попередження з відміткою про його вручення газопостачальник має право відключити споживача від газопостачання.

Припинення газопостачання не звільняє споживача від обов'язку сплатити заборгованість за фактично отримані послуги з газопостачання.

Забороняється відключати споживачів в останній робочий день перед вихідними та святковими днями, крім випадків аварійних ситуацій в системах газопостачання.

За несвоєчасну оплату послуг з газопостачання споживач сплачує неустойку (пеню) згідно із законом або договором.

Якщо якість наданих послуг з газопостачання не відповідає умовам договору, плата за ці послуги зменшується у порядку, передбаченому умовами договору.

На яких умовах провадиться установлення та експлуатація лічильників газу?

Установлення лічильників газу здійснюється газотранспортною організацією або підприємствами і організаціями, які мають необхідні ліцензії та дозвіл на виконання зазначених робіт. Газотранспортна організація здійснює гарантійні зобов'язання щодо технічного обслуговування лічильника газу з моменту підписання акта про прийняття до експлуатації лічильника газу та його реєстрації споживачем в абонентській службі газотранспортної організації.

Вартість лічильників газу та вартість послуг з їх установлення оплачуються:

а) у новозбудованому будинку — забудовником (замовником);

б)у разі реконструкції, капітального ремонту житла — замовником;

в)у разі встановлення лічильників газу в наявному газифікованому житловому фонді — споживачем.

Відповідальність за збереження і цілісність встановлених на об'єкті споживача лічильників газу та пломб на них несе споживач.

Перенесення лічильників газу за бажанням споживача, якщо це не суперечить Правилам безпеки систем газопостачання, виконується газотранспортною організацією за рахунок споживача.

У разі виявлення зовнішнього пошкодження лічильника газу або виникнення у споживача сумнівів щодо правильності показань лічильника газу споживач зобов'язаний невідкладно повідомити про це газотранспортну організацію.

Лічильники газу перевіряються представниками газотранспортної організації методом експрес-контролю, за результатами проведення якого складається протокол.

У разі підтвердження факту пошкодження лічильника газу з вини споживача останній відшкодовує вартість перевірки, ремонту та встановлення нового лічильника газу.

У випадку коли замість тимчасово вилученого лічильника газу неможливо встановити інший лічильник газу, газові прилади та пристрої споживача тимчасово підключаються до системи газопостачання без лічильника газу, про що представниками газотранспортної організації складається відповідний акт у двох примірниках, один з яких залишається споживачеві.

Які права та обов'язки має споживач природного або скрапленого газу?

Споживач має право на:

Споживач зобов'язаний:

Що належить до прав та обов'язків газопостачальника та газотранспортної організації?

Газопостачальник має право:

Газотранспортна організація має право:

Газопостачальник зобов'язаний:

Газотранспортна організація зобов'язана:

За які протиправні дії несуть відповідальність споживач, газопостачальних і транспортна організація?

Споживач несе відповідальність згідно із законодавством за:

Про порушення, допущені споживачем під час користування газом, відповідальні представники газотранспортної чи газопостачальної організації за його присутності складають акт у двох примірниках, один з яких залишається у споживача.

На підставі акта визначається розмір завданих споживачем збитків, які відшкодовуються ним відповідно до законодавства.

Газопостачальних та газотранспортна організація несуть відповідальність згідно із законодавством за:

У разі порушення газопостачальником або газотранспортною організацією умов договору споживач подає одній із зазначених організацій претензію, складену у довільній формі. Газопостачальник або газотранспортна організація повинні протягом 5 днів вирішити питання про усунення порушень або надати споживачеві обгрунтовану відмову.

Газопостачальник та газотранспортна організація не відповідають за ненадання або неякісне надання послуг з газопостачання, якщо це сталося з вини споживача або внаслідок дії непереборної сили.

У разі якщо між споживачем і газопостачальником чи газотранспортною організацією не досягнуто згоди про надання послуг з газопостачання, їх оплати тощо, спірні питання вирішуються в судовому порядку.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 11/2004