• Спеціалізовані санаторії України для реабілітації хворих

 

Чи поширюються в 2004 р. пільги щодо сплати земельного податку на спеціалізовані санаторії України для реабілітації хворих згідно зі списком, затвердженим Міністерством охорони здоров’я України? Чи може спеціалізований санаторій звільнятися від сплати земельного податку за земельну ділянку парку — пам’ятку садово-паркового мистецтва, який знаходиться на його території, а також за озеро з лікувальними грязями, частина якого є пам’яткою природи?
(Санаторій «Гопрі», Херсонська обл.)

 

Статтею 12 Закону № 2535-ХІІ встановлено пільги окремим категоріям платників земельного податку. До уваги читачів — роз’яснення щодо застосування окремих статей Закону № 1344-IV в частині справляння у 2004 р. земельного податку, зокрема з надання пільг щодо сплати земельного податку закладами культури, науки, освіти, охорони здоров’я, соціального забезпечення, фізичної культури та спорту тощо.

Пунктом 3 частини першої ст. 12 Закону № 2535-ХІІ звільнено від сплати земельного податку спеціалізовані санаторії України для реабілітації хворих згідно зі списком, затвердженим Міністерством охорони здоров’я України.
Проте ст. 75 Закону № 1344-IV встановлено, що у 2004 р. пільги щодо плати за землю, визначені п. 3 частини першої ст. 12 Закону № 2535-ХІІ, застосовуються до спеціалізованих санаторіїв України для реабілітації хворих, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Тобто у 2004 р. спеціалізовані санаторії України для реабілітації хворих звільнятимуться від земельного податку лише у разі, якщо вони повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Водночас відповідно до п. 1 ст. 12 Закону № 2535-ХІІ звільняються від сплати земельного податку пам’ятки природи, парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва. Виходячи із зазначеного, при документальному підтвердженні належності парку чи озера, які знаходяться у підпорядкуванні санаторію, до пам’яток природи, парків-пам’яток садово-паркового мистецтва, то вони звільнятимуться від сплати земельного податку за ці земельні ділянки.
Щодо питання про пільгове оподаткування землі, що знаходиться під озером, яке виконує функції грязелікарні та перебуває на балансі вказаного санаторію, то слід зазначити, що чинним законодавством для цієї категорії земель пільг не встановлено. Лише частиною третьою ст. 12 цього Закону відповідним радам (до 01.01.2004 р.) було надано право встановлювати пільги щодо сплати земельного податку за рахунок коштів, що зараховуються до їх бюджетів. Проте з 01.01.2004 р. п. 48 ст. 80 Закону № 1344-IV зупинено дію частини третьої ст. 12 Закону № 2535-ХІІ в частині надання права Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, міським, селищним та сільським радам встановлювати пільги щодо плати за землю: часткове звільнення на певний строк, зменшення суми земельного податку, крім випадків надання зазначених пільг підприємствам, які виконують роботи із життєзабезпечення відповідної території, комунальним підприємствам.
Отже, у разі підтвердження, що зазначене озеро є невід’ємною частиною життєзабезпечення населення, то надання пільг підприємствам, які виконують роботи із життєзабезпечення відповідної території, може бути вирішено на рівні відповідної ради.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 11 / 2004