У К А З
                        ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

             Про Положення про Державний департамент
               України з питань виконання покарань

       ( Із змінами, внесеними згідно з Указами Президента
         N 248/99   від 12.03.99
         N 786/2000 від 12.06.2000
         N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )



     Затвердити Положення  про  Державний  департамент  України  з
питань виконання покарань (додається).


 Президент України                                      Л.КУЧМА

 м. Київ, 31 липня 1998 року
          N 827/98


                                              ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Указом Президента України
                                   від 31 липня 1998 року N 827/98

                            ПОЛОЖЕННЯ
                про Державний департамент України
                   з питань виконання покарань

     1.  Державний департамент України з питань виконання покарань
(далі  -  Департамент)  є  центральним органом виконавчої влади зі
спеціальним статусом, який безпосередньо реалізовує єдину державну
політику  у  сфері  виконання  кримінальних  покарань. ( Пункт 1 в
редакції  Указів  Президента N 248/99 від 12.03.99, N 786/2000 від
12.06.2000 )

     2. Департамент  у  своїй  діяльності  керується  Конституцією
( 254к/96-ВР  )  і  законами України,  актами Президента України і
Кабінету  Міністрів  України,  цим  Положенням.  У   межах   своїх
повноважень Департамент організовує виконання актів законодавства,
здійснює систематичний контроль за їх реалізацією.
     Департамент узагальнює  практику застосування законодавства з
питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо
удосконалення   цього  законодавства  і  в  установленому  порядку
вносить їх на розгляд Президентові України та  Кабінету  Міністрів
України.

     3. Основними завданнями Департаменту є:
     здійснення єдиної  державної  політики  у   сфері   виконання
кримінальних покарань;
     розроблення рекомендацій  щодо  організації  тримання   осіб,
взятих   під   варту,   забезпечення   виконання  вироків  суду  і
застосування   передбачених   законом   засобів   виправлення    і
перевиховання   засуджених;   здійснення  контролю  за  виконанням
вироків суду за окремими видами додаткових покарань;  забезпечення
примусового   лікування   засуджених,   хворих  на  алкоголізм  та
наркоманію;
     забезпечення додержання   вимог  законодавства  в  органах  і
установах виконання покарань, запобігання злочинам, дисциплінарним
проступкам  з боку засуджених до позбавлення волі та щодо них,  їх
припинення та виявлення і розкриття злочинів, вчинених в органах і
установах виконання покарань, проведення дізнання у справах про ці
злочини, здійснення оперативно-розшукової діяльності;
     керівництво органами   і   установами   виконання   покарань,
організація   виробничо-господарської   діяльності   з    наданням
засудженим  роботи,  забезпечення  їх  професійної  підготовки  та
загальноосвітнього навчання;
     правовий і  соціальний  захист осіб рядового і начальницького
складу,  працівників кримінально-виконавчої системи та  членів  їх
сімей; удосконалення роботи з кадрами, їх професійної підготовки.

     4. Департамент відповідно до покладених на нього завдань:

     1) бере участь у формуванні єдиної державної політики у сфері
виконання  кримінальних  покарань,   реалізує   цільові   програми
розвитку кримінально-виконавчої системи;
     2) визначає  основні  напрями  діяльності  органів  і установ
виконання покарань щодо захисту прав  і  свобод  людини  в  умовах
відбування  кримінального  покарання;  забезпечує  охорону слідчих
ізоляторів,     тюрем,     лікувально-трудових     профілакторіїв,
виправно-трудових колоній,  інших  установ  виконання  покарань та
об'єктів кримінально-виконавчої системи, правопорядок та безпеку в
органах  і  установах;  бере  участь  у  розробленні та реалізації
державних комплексних програм боротьби із злочинністю;
     3) контролює  виконання  актів  законодавства  з  питань,  що
належать  до  його компетенції,  вироків,  постанов і ухвал судів,
забезпечує розподіл та тримання засуджених до позбавлення волі  та
осіб, взятих під варту;
     4) здійснює переведення засуджених і осіб,  взятих під варту,
з   однієї   до  іншої  установи  кримінально-виконавчої  системи,
передачу  (екстрадицію)  осіб,  які  звинувачуються   у   вчиненні
злочинів,  а також засуджених для відбування покарання в установах
іноземних держав згідно із  законами  та  міжнародними  договорами
України,  згода  на  обов'язковість  яких  надана  Верховною Радою
України;
     5) аналізує результати діяльності органів і установ виконання
покарань,   складає   довгостроковий   та   оперативний   прогнози
криміногенної  обстановки  і  на їх основі вносить у встановленому
порядку пропозиції  щодо  підвищення  ефективності  функціонування
кримінально-виконавчої   системи,   забезпечення  правопорядку  та
безпеки,  посилення боротьби із злочинністю,  інформує населення з
цих питань через засоби масової інформації;
     6) організовує і контролює  оперативно-розшукову  діяльність,
налагоджує   взаємодію   з   відповідними  підрозділами  державних
органів,  які проводять таку діяльність,  використовує банки даних
оперативно-довідкової, розшукової,     статистичної    та    іншої
інформації, здійснює довідково-інформаційне обслуговування органів
і установ виконання покарань, заінтересованих державних органів;
     7) організовує виконання актів амністії та помилування;
     8) забезпечує  організацію  виховної  роботи з особами,  яких
тримають в установах кримінально-виконавчої системи,  залучення до
її   проведення   представників   творчих  спілок,  громадських  і
релігійних  організацій,  трудових  колективів,  у   взаємодії   з
Міністерством  освіти  України  організовує  професійну підготовку
засуджених та їх загальноосвітнє навчання;
     9) вирішує  за  участю  міських і районних органів внутрішніх
справ  і  центрів  зайнятості  Міністерства  праці  та  соціальної
політики України питання щодо надання допомоги особам,  звільненим
з місць позбавлення волі, в їх трудовому і побутовому влаштуванні;
     10) здійснює в межах повноважень,  визначених законодавством,
функції з управління майном підприємств і установ,  що належать до
сфери управління Департаменту;
     11) забезпечує здійснення заходів щодо  виконання  завдань  з
цивільної  оборони  і пожежної безпеки,  стабільної роботи установ
кримінально-виконавчої  системи  в  умовах   воєнного   стану   та
надзвичайних  ситуацій  у мирний час,  додержання правового режиму
надзвичайного чи воєнного стану в разі його введення в Україні або
в  окремих її місцевостях,  проведення карантинних заходів під час
епідемій;
     12) забезпечує в межах своєї компетенції реалізацію державної
політики щодо охорони державної таємниці,  здійснює контроль за її
збереженням   у   центральному   апараті,  в  органах,  установах,
організаціях,  навчальних закладах,  на підприємствах, що належать
до сфери його управління;
     13) затверджує структуру,  штатний розпис органів  і  установ
виконання   покарань,  визначає  порядок  застосування  дійсних  і
умовних  найменувань  установ  кримінально-виконавчої  системи  та
присвоює їх;
     14) організовує     проведення      наукових      досліджень,
дослідно-конструкторських    і    проектно-технологічних    робіт,
забезпечує  використання  досягнень  науки,  техніки  і   набутого
досвіду;   координує   роботу  підприємств  кримінально-виконавчої
системи,  пов'язану з сертифікацією, стандартизацією, метрологією,
винахідництвом і раціоналізацією;
     15) організовує роботу з добору,  розстановки  та  підвищення
кваліфікації  осіб рядового і начальницького складу та працівників
кримінально-виконавчої системи;
     16) забезпечує згідно із законодавством правовий і соціальний
захист  осіб  рядового  і   начальницького   складу,   працівників
кримінально-виконавчої системи та членів їх сімей;
     17) представляє  в  установленому  порядку  осіб  рядового  і
начальницького   складу   та   працівників  кримінально-виконавчої
системи,  які особливо  відзначилися  в  роботі,  до  нагородження
державними нагородами України, президентськими відзнаками;
     18) забезпечує створення системи власної внутрішньої безпеки;
     19) вживає   заходів   до  забезпечення  роботою  осіб,  яких
тримають  в  установах   кримінально-виконавчої   системи,   надає
допомогу  підприємствам,  що належать до сфери його управління,  у
встановленні та стабілізації господарських зв'язків, бере участь у
формуванні  і  розміщенні  державного  замовлення,  укладає з цією
метою контракти;
     20) контролює стан охорони праці і техніки безпеки,  здійснює
нагляд  за  додержанням  правил,  норм  і  вимог  щодо  безпечного
проведення   на   гірничих   підприємствах  кримінально-виконавчої
системи бурових і  підривних  робіт,  за  зберіганням,  обліком  і
використанням  за  призначенням  вибухових матеріалів,  правильним
використанням родовищ корисних копалин, захистом надр;
     21) визначає потреби установ кримінально-виконавчої системи в
матеріально-технічних    ресурсах,     енергоносіях,     продуктах
харчування, капітальних вкладеннях на будівництво, реконструкцію і
технічне переоснащення, виконання проектно-дослідних робіт і робіт
з   типового   проектування   об'єктів   цих  установ;  забезпечує
проведення єдиної політики з питань будівництва  та  реконструкції
об'єктів Департаменту;
     22) бере  участь  у  розробленні  проектів  загальнодержавних
програм   економічного   та   соціального  розвитку,  законів  про
Державний бюджет України;
     23) забезпечує   установи   кримінально-виконавчої    системи
інженерно-технічними  засобами охорони і нагляду за особами,  яких
тримають в установах  виконання  покарань,  спеціальними  засобами
захисту  та  активної  оборони,  системами  зв'язку  і управління,
зброєю,  боєприпасами,  бойовою та спеціальною технікою, контролює
їх розподіл, зберігання і використання;
     24) здійснює  медичний контроль за станом здоров'я засуджених
до позбавлення волі, осіб, взятих під варту, і осіб, яких тримають
у   лікувально-трудових   профілакторіях,  забезпечує  надання  їм
необхідної   медичної   допомоги,   належну   санітарно-епідемічну
обстановку  в  установах  кримінально-виконавчої  системи та на їх
територіях,  а також  контроль  за  додержанням  вимог  з  охорони
довкілля   і   раціонального  використання  природних  ресурсів  в
установах кримінально-виконавчої системи;
     25) налагоджує  за  дорученням  Кабінету  Міністрів   України
зв'язки з міжнародними організаціями, укладає угоди з відповідними
органами іноземних держав про співробітництво  у  сфері  виконання
кримінальних покарань,  боротьби із злочинністю та з інших питань,
що належать до його компетенції;
     26) є  головним  розпорядником  коштів  державного   бюджету,
передбачених на утримання кримінально-виконавчої системи; фінансує
органи  і  установи  виконання  покарань  в   межах   затверджених
асигнувань   та   коштів,  одержаних  від  виробничо-господарської
діяльності;  організовує  роботу  з  ведення  бухгалтерського   та
статистичного обліку;
     27) є державним замовником  поставки  (закупівлі)  продукції,
виконання робіт,  надання послуг для забезпечення потреб оборони і
безпеки,      проектування      і       будівництва       об'єктів
кримінально-виконавчої системи;
     28) видає в установленому порядку журнали, бюлетені, збірники
нормативно-правових  актів  та  інші матеріали з питань діяльності
установ кримінально-виконавчої системи;
     29) здійснює   інші   повноваження,   що   належать  до  його
компетенції.

     5. Департамент має право:
     залучати спеціалістів    центральних   і   місцевих   органів
виконавчої   влади,   підприємств,   установ,   організацій    (за
погодженням з їх керівниками) для розгляду питань,  що належать до
його компетенції;
     одержувати безоплатно  в установленому законодавством порядку
від міністерств,  інших центральних органів виконавчої влади, Ради
міністрів Автономної Республіки Крим,  місцевих органів виконавчої
влади інформацію,  документи і матеріали,  необхідні для виконання
покладених на нього завдань;
     скликати в   установленому   порядку   наради,   конференції,
симпозіуми з питань, що належать до його компетенції.

     6. Департамент   у  процесі  виконання  покладених  на  нього
завдань взаємодіє  з  іншими  центральними  і  місцевими  органами
виконавчої  влади,  Радою  міністрів  Автономної  Республіки Крим,
органами місцевого самоврядування,  громадськими організаціями,  а
також з відповідними органами іноземних держав.

     7. Департамент  у  межах  своїх  повноважень  на основі та на
виконання  актів  законодавства  видає   накази,   організовує   і
контролює їх виконання.
     Нормативно-правові акти  Департаменту  підлягають   державній
реєстрації в установленому порядку.
     Рішення Департаменту,  прийняті в межах його  компетенції,  є
обов'язковими  для  виконання  центральними  і  місцевими органами
виконавчої    влади,    органами     місцевого     самоврядування,
підприємствами, установами, організаціями та громадянами.
     Департамент у разі потреби видає разом з іншими  центральними
і місцевими органами виконавчої влади спільні акти.

     8.  Департамент  очолює  голова, якого призначає на посаду та
звільняє з посади Президент України.
     Голова  Департаменту  має  перших  заступників,  у тому числі
першого заступника голови у зв'язках з Верховною Радою України, та
заступників,  які призначаються на посаду та звільняються з посади
відповідно до законодавства, розподіляє обов'язки між заступниками
голови.  (  Абзац  другий  пункту 8 із змінами, внесеними згідно з
Указом Президента N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )
     Голова    здійснює    керівництво    Департаментом   і   несе
відповідальність  перед  Президентом України,  Кабінетом Міністрів
України  за  виконання  покладених  на   Департамент   завдань   і
здійснення  ним  своїх функцій,  визначає ступінь відповідальності
заступників   голови   та   керівників   структурних   підрозділів
Департаменту.

     Відповідно до законодавства голова Департаменту:
     вводить особливий режим,  залучає в  разі  потреби  додаткові
сили і засоби для припинення групових протиправних дій в установах
кримінально-виконавчої системи;
     затверджує переліки  посад  рядового  і  начальницького (крім
вищого) складу і спеціальних звань,  що відповідають цим  посадам,
та  посад,  призначення  на  які  і звільнення з яких здійснюється
Департаментом;
     звільняє зі  служби  (роботи)  осіб рядового і начальницького
складу та працівників кримінально-виконавчої системи;
     визначає порядок і умови укладення контрактів про проходження
служби в органах і установах виконання  покарань,  призначення  на
посади за конкурсом;
     присвоює в  установленому   порядку   первинні   та   чергові
спеціальні  звання  середнього  і  старшого  начальницького складу
працівникам кримінально-виконавчої системи, вносить пропозиції про
присвоєння вищих спеціальних звань;
     встановлює відповідно  до  законодавства   відомчі   відзнаки
Департаменту  за  сумлінну  службу  (роботу) в органах і установах
виконання покарань,  затверджує положення про ці  відзнаки  та  їх
описи,  нагороджує  ними  осіб рядового і начальницького складу та
працівників кримінально-виконавчої системи;
     призначає  на  посади  та  звільняє  з  посад в установленому
порядку  працівників  центрального апарату Департаменту; ( Пункт 8
доповнено   абзацом   одинадцятим   згідно   з  Указом  Президента
N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )
     затверджує  положення  про структурні підрозділи центрального
апарату  Департаменту.  (  Пункт  8  доповнено абзацом дванадцятим
згідно   з   Указом   Президента  N  280/2004  (  280/2004  )  від
05.03.2004 )
(  Пункт  8  із  змінами,  внесеними  згідно  з  Указом Президента
N 786/2000 від 12.06.2000 )

     9. Для   погодженого   вирішення   питань   у   межах   своїх
повноважень,   обговорення  найважливіших  напрямів  діяльності  в
Департаменті  утворюється  колегія  у  складі  голови, заступників
голови  за  посадою,  а  також  керівників структурних підрозділів
Департаменту.
     У  разі потреби до складу колегії Департаменту можуть входити
в  установленому  порядку  інші  особи.  ( Абзац другий пункту 9 в
редакції Указу Президента N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )
     Членів колегії   затверджує   та   увільняє   від   виконання
обов'язків Кабінет Міністрів України.
     Рішення колегії проводяться в життя наказами Департаменту.
(  Пункт  9  із  змінами,  внесеними  згідно  з  Указом Президента
N 786/2000 від 12.06.2000 )

     10. Для  розгляду  рекомендацій  та  пропозицій щодо основних
напрямів розвитку кримінально-виконавчої  системи  у  Департаменті
можуть  утворюватися  дорадчі та консультативні органи.  Склад цих
органів і положення про них затверджує голова Департаменту.
(  Пункт  10  із  змінами,  внесеними  згідно  з Указом Президента
N 786/2000 від 12.06.2000 )

     11.  Департамент  має  у  своєму  підпорядкуванні воєнізовані
формування.

     Гранична  чисельність працівників Департаменту затверджується
Кабінетом   Міністрів   України.   Перелік  посад,  що  підлягають
заміщенню  особами  вищого начальницького складу, затверджується в
установленому  порядку.  (  Абзац  другий  пункту  11  із змінами,
внесеними  згідно  з Указом Президента N 280/2004 ( 280/2004 ) від
05.03.2004 )

     Штатний  розпис,  кошторис  видатків  Департаменту затверджує
його  голова  за  погодженням  з  Міністерством  фінансів України.
(  Абзац  третій  пункту  11 із змінами, внесеними згідно з Указом
Президента N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )

     Структуру центрального апарату Департаменту затверджує голова
за  погодженням  з  Кабінетом Міністрів України. ( Абзац четвертий
пункту  11 в редакції Указу Президента N 280/2004 ( 280/2004 ) від
05.03.2004 )

     Положення  про  структурні  підрозділи  центрального  апарату
Департаменту  затверджує його голова. ( Пункт 11 доповнено абзацом
п'ятим  згідно  з  Указом  Президента  N 280/2004 ( 280/2004 ) від
05.03.2004 )
( Пункт 11 в редакції Указу Президента N 786/2000 від 12.06.2000 )

     12.  Департамент  є юридичною особою, має самостійний баланс,
рахунки  в  органах  Державного  казначейства  України, печатку із
зображенням   Державного  Герба  України  і  своїм  найменуванням.
(  Пункт  12  із  змінами,  внесеними  згідно  з Указом Президента
N 280/2004 ( 280/2004 ) від 05.03.2004 )

 Глава Адміністрації
 Президента України                                   Є.КУШНАРЬОВ