Особливості пенсійного забезпечення журналістів

З 1 січня 1998 р. набрав чинності Закон № 540/97-ВР який визначив правові, економічні та організаційні основи державної підтримки засобів масової інформації (за текстом — ЗМІ) і соціального захисту журналістів.

Таким чином, відповідно до частини другої ст. 16 Закону № 540/97-ВР на журналістів державних та комунальних ЗМІ поширювалися норми та порядок призначення пенсій державному службовцю, тобто цей Закон передбачав поширення на них Закону № 3723-ХІІ лише в частині пенсійного забезпечення. Інші норми Закону № 3723-ХІІ, у тому числі й ст. 23, яка визначає граничний термін перебування на державній службі, на них не поширюються.

Визначаючи право на пенсію журналістів, слід наголосити, що право на призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-ХІІ мають лише журналісти державних або комунальних ЗМІ.

Терміни «журналіст» та «державний і комунальний засіб масової інформації» визначено уст. 1 Закону № 540/97-ВР а також у спільному листі Мінпраці та соціальної політики України, Пенсійного фонду України та Державного комітету інформаційної політики телебачення і радіомовлення України, а саме:

журналіст - це творчий працівник, який професійно збирає чи сам готує інформацію для ЗМІ, виконує редакційно-посадові обов'язки в ЗМІ (у штаті та на позаштатних посадах) згідно з назвами посад (роботи) журналіста, зазначених у Державному класифікаторі професій України.

Державні ЗМІ:

Державний ЗМІ — це засіб масової інформації, засновником (співзасновником) якого є органи державної влади, а видання здійснюється на базі або за участю державної власності і відповідного фінансування із Держбюджету України чи бюджету АР Крим, статутом (програмними цілями) редакції якого передбачено, зокрема, інформування громадян про діяльність цього органу і органів влади (частина третя п. «в» ст. 1 Закону № 540/97-ВР).

Друкований ЗМІ - це періодичні видання і видання, що продовжуються. Такі видання повинні виходити з друку під постійною назвою з періодичністю один номер (випуск) і більше протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію (частина перша ст. 1 Закону № 2782-ХІІ).

Наприклад, друкованими ЗМІ є газети, журнали, альманахи, щорічні видання, бюлетені. Підготовку і випуск друкованого ЗМІ за дорученням засновника (співзасновника) здійснює редакція чи інша установа, що виконує її функції'. Редакція діє на підставі статуту і реалізує програму друкованого ЗМІ, затверджену засновником (співзасновником). Редакція друкованого ЗМІ набуває статусу юридичної особи з дня державної реєстрації, яка здійснюється на підставі чинного законодавства України.

Таким чином, основою для визначення права на призначення (перерахунок) пенсії" державного службовця журналісту є визначення статусу державного ЗМІ та встановлення того, хто є (чи був) його засновником (співзасновником). У разі якщо засновником (співзасновником) є чи був (для визначення етапу роботи) орган державної влади, то ЗМІ слід вважати державним.

До органів державної влади на сьогодні відносяться:

Інші органи держави, які не перелічено вище, не є органами державної влади при визначенні статусу ЗМІ. Водночас необхідно враховувати те, що перелік органів державної влади з часом змінювався. Наприклад, вищеназвані органи державної влади визначалися Указом № 1573/99. Деякі з них утворені на базі ліквідованих міністерств, комітетів і відомств, у зв'язку з чим при визначенні стажу роботи журналіста, який дає йому право на призначення пенсії відповідно до ст. 16 Закону № 540/97-ВР необхідно з'ясувати питання про належність у певний проміжок часу відповідного органу до органу державної влади. Також слід враховувати, що участь у спільному з органами державної влади заснуванні ЗМІ інших суб'єктів правовідносин (у тому числі трудових (журналістських) колективів) не є підставою для втрати ЗМІ статусу державного.

Орган державної влади може бути засновником (співзасновником) не більше ніж одного друкованого ЗМІ, на працівників якого поширюються норми, методика та порядок нарахування пенсій державним службовцям.

Комунальний ЗМІ - це аудіовізуальний чи друкований ЗМІ, створений органом місцевого самоврядування або органом місцевого самоврядування спільно з місцевою держадміністрацією як засновником (співзасновником) на базі чи за участю комунальної власності та відповідного фінансування з місцевого бюджету, статутом (програмними цілями, програмною концепцією) редакції (юридичної особи) якого передбачається, зокрема, інформування громадян про діяльність цього органу та вищих органів державної влади.

Таким чином, при визначенні статусу комунального ЗМІ слід визначити, чи є його засновник органом місцевого самоврядування, до яких відносяться Київська та Севастопольська міські ради, районні, міські та обласні ради, а якщо засновниками є інші органи місцевого самоврядування — то такий ЗМІ не є комунальним.

Засновниками ЗМІ можуть бути і місцеві держадміністрації, але ЗМІ вважатиметься комунальним лише в тому випадку, якщо його заснування відбуватиметься спільно з органом місцевого самоврядування.

Документом для визначення стажу роботи журналіста є трудова книжка та інші документи, які відповідно до законодавства підтверджують стаж роботи.

Якщо засновника (співзасновника) ЗМІ неможливо визначити за записами у трудовій книжці чи печаткою, що підтверджує ці записи, підставою для його визначення є довідка за певні періоди таких органів: Держкомінформу, Республіканського комітету по інформації АР Крим, Управління у справах преси та інформації обласної, Севастопольської міської держадміністрацій і Управління преси та інформації Київської міської держадміністрації, Державної те-лерадіокомпанії «Крим», обласної, регіональної, Київської та Севастопольської державних телекомпаній та Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (постанова № 377).

Визначені Законом № 540/97-ВР норми державної підтримки застосовуються до всіх ЗМІ, які діють відповідно до Конституції України, незалежно від їх ідеологічного і політичного спрямування та від форм власності, крім ЗМІ, зазначених у частині третій ст. 2 цього Закону.

Відповідно до ст. 4 Закону № 540/97-ВР державна підтримка ЗМІ здійснюється шляхом протекціоністської полГ-тики зниження споживчої вартості інформаційної продукції, включаючи податкове, тарифне, митне, валютне та господарське регулювання, відшкодування збитків, надання фінансової допомоги.

Необхідні для фінансової допомоги кошти визначаються у Держбюджеті України окремим рядком і обслуговуються Держказначейством України.

Таким чином, для визначення права на призначення (перерахунок) пенсії журналісту відповідно до частини другої ст. 16 Закону № 540/97-ВР необхідно визначити:

Порядком оплати праці журналістів державних і комунальних засобів масової інформації, затвердженим вищезазначеною постановою, встановлено, що розмір посадового окладу головного редактора (редактора) державного або комунального друкованого ЗМІ та керівника державної теле- і радіомовної та телерадіомовної організації встановлюється на рівні посадового окладу заступника керівника відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування, який є засновником (співзасновником) друкованого ЗМІ чи теле- і радіомовної та телерадіомовної організації.

Розміри посадових окладів журналістів державних або комунальних ЗМІ встановлюються на рівні розмірів посадових окладів керівних працівників і спеціалістів відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування, який є засновником (співзасновником) друкованого ЗМІ чи теле- і радіомовної та телерадіомовної організації.

Посадові оклади журналістів визначаються згідно з Переліком посад журналістів державних і комунальних засобів масової інформації, які прирівнюються до посад керівних працівників, спеціалістів секретаріату (апарату) відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування.

При цьому слід зазначити, що журналістам ранги не присвоюються, однак доплата за ранг є складовою частиною посадового окладу журналіста, у зв'язку з чим запис про присвоєння рангу у трудовій книжці не провадиться. Доплата за ранг визначається залежно від посади, яку займає журналіст, та на рівні нижчого рангу в межах категорії, до якої віднесено посади, що займають відповідні працівники органів державної влади чи органів місцевого самоврядування.

Щомісячна надбавка за вислугу років журналістам державних і комунальних ЗМІ встановлюється у затверджених розмірах залежно від стажу роботи для встановлення щомісячної надбавки за вислугу років і призначення пенсій журналістам державних і комунальних ЗМІ та державних інформаційних агентств, затверджених постановою № 377.

Розміри надбавок за інтенсивність праці, за високі творчі досягнення встановлюються журналістам керівниками державних і комунальних ЗМІ з урахуванням складності та відповідальності завдань, які вони виконують. Керівнику державного або комунального ЗМІ ця надбавка встановлюється за рішенням керівника органу державної влади або органу місцевого самоврядування, які є засновниками (співзасновниками) ЗМІ.

Надбавка за почесне звання «заслужений» встановлюється журналістам керівниками державних і комунальних ЗМІ, якщо характер їхньої діяльності відповідає профілю почесного звання.

Надбавка за інтенсивність праці, високі творчі досягнення, за почесне звання «заслужений» керівнику державного або комунального ЗМІ встановлюється за рішенням керівника секретаріату (апарату) органу державної влади або органу місцевого самоврядування, який є засновником (співзасновником) ЗМІ.

Таким чином, заробітна плата керівника редакції друкованого ЗМІ, керівника телерадіоорганізації не може бути нижчою заробітної плати заступника керівника органу державної влади, який є засновником (співзасновником) цього ЗМІ. У випадках, коли засновником (співзасновником) ЗМІ є орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, заробітна плата керівника редакції друкованого ЗМІ. керівника телерадіоорганізацїї не може бути нижчою заробітної плати заступника керівника секретаріату (апарату) відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування.

Як призначається пенсія журналісту?

Слід зазначити, що право на пенсію відповідно до ст. 16 Закону № 540/97-ВР мають працівники державних і комунальних ЗМІ, які досягли встановленого законодавством віку та за наявності стажу не менше 20 років для жінок та 25 років для чоловіків, у тому числі не менше 10 років роботи в державних чи комунальних ЗМІ.

Особам, які одержали поранення, контузію, каліцтво при виконанні службових обов'язків у місцях надзвичайних подій, пенсія, призначається зі зменшенням пенсійного віку на 5 років.

До стажу роботи, що дає право на призначення пенсій журналісту державного або комунального ЗМІ, зараховується стаж державної служби, визначений згідно з Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою № 283: строк військової служби у Збройних силах України та інших військових формуваннях, а також робота в ЗМІ. засновниками (співзасновниками) яких були:

Для призначення пенсій необхідно подати до органу Пенсійного фонду України за місцем знаходження організації (чи місцем проживання) заяву та документи про стаж та заробітну плату, а також ідентифікаційний код. Пенсії відповідно до Закону № 540/97-ВР призначаються з моменту звернення за її призначенням.

Пенсії журналістам державних і комунальних ЗМІ призначаються у розмірі 80 - 90% (залежно від загального стажу на журналістських посадах) суми встановленої заробітної плати.

Пунктом 5 постанови № 377 передбачено, що обчислення розміру пенсій журналістам державних і комунальних ЗМІ провадиться із заробітку, до якого включаються посадовий оклад, щомісячні надбавки за вислугу років, за інтенсивність праці, за високі творчі досягнення, за почесне звання «заслужений», які передбачено цією постановою, а також премія, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності у встановлених розмірах, але не вище їх максимальних величин, визначених законодавством для відповідних керівних працівників, спеціалістів секретаріату (апарату) відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування, та стажу для встановлення розміру щомісячної надбавки за вислугу років.

Відповідно до чинного законодавства до заробітної плати, з якої обчислюється розмір пенси журналісту, авторський гонорар не враховується.

Заробітна плата для визначення розміру пенсії журналістам визначається відповідно до абзацу першого п. 1 постанови № 865. Тобто посадовий оклад з урахуванням доплати за ранг, надбавки за вислугу років визначається у розмірах, встановлених на момент призначення пенсії. Інші виплати, що включаються до заробітку, з якого обчислюється розмір пенсії (надбавки, премії, доплата за науковий ступінь), визначаються за вибором того, хто звернувся за призначенням пенсії, за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за призначенням пенсії, незалежно від наявності перерв протягом цього періоду на даній роботі. При цьому середньомісячна сума зазначених виплат визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 24 чи 60.

Коригування зазначених виплат здійснюється відповідно до Порядку коригування розміру виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», затвердженого наказом № 226/509.

Слід зазначити, що виплати, передбачені постановою № 377, журналісти державних і комунальних ЗМІ могли отримувати лише з 24.03.99 р., тобто з дня опублікування зазначеної постанови, а тому якщо на день звернення за призначенням (перерахунком) пенсії з цієї дати не пройшло 24 місяці, то ці виплати діляться на кількість місяців, які визначаються починаючи з 24.03.99 р. по день звернення за призначенням (перерахунком)пенсії.

Законом № 432-ІУ, який набрав чинності з 4 лютого 2003 р., передбачено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Постановою № 1207 з 1 вересня 2003 р. посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців апарату органів виконавчої влади, прокуратури, судів та інших органів, схеми посадових окладів яких затверджено постановою № 2288, підвищено на 32%.

У зв'язку з прийняттям зазначеної постанови з 1 вересня 2003 р. підлягали перерахунку всі пенсії, що призначені за нормами Закону № 3723-ХІІ. А це означає, що пенсії, які було призначено журналістським працівникам державних і комунальних ЗМІ, відповідно до норм Закону № 3723-ХІІ також підлягають перерахунку згідно з постановою №581.

Право на пенсію за нормами Закону № 3723-ХІІ мають особи, які звернулися за призначенням цього виду пенсії з журналістських посад, незалежно від тривалості такої роботи перед зверненням за призначенням пенсії.

Валентина НИКИТЕНКО, начальник управління пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 26/ 2004 (ЛИПЕНЬ)