Податкові зобов'язання за отриману попередню оплату
Підприємство - платник ПДВ у жовтні 2003 р. отримало попередню
оплату від покупця у розмірі 50% від загальної суми за рахунком А, після чого
у жовтні було здійснено відвантаження товару в повному обсязі. Податкову накладну
виписано за першою з подій. У листопаді 2003 р. від того ж покупця отримано
попередню оплату у розмірі 50% за рахунком Б. Чи зобов'язане підприємство у
листопаді нарахувати податкові зобов'язання?
(ПП ВКФ «Гидромаш», м. Миколаїв)
Оскільки у запиті відсутня повна інформація щодо умов договору купівлі-продажу
між зазначеними покупцем та продавцем, а саме об'єму поставки, порядку розрахунків
тощо, то зазначимо таке.
Об'єктом оподаткування є операції платників ПДВ з поставки товарів (робіт,
послуг) на митній території України, в тому числі операції з оплати вартості
послуг за договорами оренди (лізингу) та операції з передачі права власності
на об'єкти застави позичальнику (кредитору) для погашення кредиторської заборгованості
заставодавця (пп. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 Закону № 168/97-ВР).
Термін «поставка товарів» вживається у значенні, передбаченому
п. 1.4 ст. 1 Закону № 168/97-ВР
Відповідно до пп. 7.3.1 п. 7.3 ст. 7 Закону № 168/97-ВР датою виникнення податкових
зобов'язань з поставки товарів (робіт, послуг) вважається дата, яка припадає
на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася
раніше:
- або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок
платника податку як оплата товарів (робіт, послуг), що підлягають продажу,
а в разі поставки товарів (робіт, послуг) за готівкові кошти — дата їх оприбуткування
в касі платника податку, а за відсутності такої — дата інкасації готівкових
коштів у банківській установі, що обслуговує платника податку;
- або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) — дата оформлення документа,
що засвідчує факт виконання робіт (послуг) платником податку.
Виходячи з вищевикладеного, а також враховуючи, що у запиті мова йде про отримання
попередньої оплати за іншу партію товарів, що будуть відвантажені у майбутньому,
а не в рахунок погашення заборгованості за раніше відвантажені товари, то отримані
кошти за рахунком Б слід вважати першою з подій іншої операції з поставки товарів.
У цьому випадку наявність дебіторської заборгованості за цим покупцем не впливає
на дату виникнення податкових зобов'язань щодо другої операції з поставки товарів.
Водночас слід зазначити, що за операцією з поставки підприємством товарів за
рахунком А податкові зобов'язання виникають:
- на 50%, виходячи з суми раніше отриманого авансу, — на дату його отримання;
- на інші 50% — на дату відвантаження товару, за який отримано цей аванс.
КОНСУЛЬТУЮТЬ ФАХІВЦІ ДЕПАРТАМЕНТУ ОПОДАТКУВАННЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ДПА УКРАЇНИ
Відповіді підготовлено за сприяння директора Департаменту Анатолія БОГДАНА,
заступника директора Департаменту - начальника правління ПДВ Людмили КОСМІНОЇ,
заступника начальника управління ПДВ — начальника відділу особливих режимів
оподаткування Людмили ПОНОМАРЕНКО.заступника начальника управління - начальника
відділу координації відшкодувань ПДВ Сергія МЕРЕЖКИ та начальника відділу розгляду
звернень управління ПДВ Алли КОНОНОВОЇ
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 27/ 2004 (ЛИПЕНЬ)