Інструкцією № 80 (пп. 4.12.2 п. 4) передбачено, що взяття на податковий облік договору про спільну діяльність здійснюється відповідно до цієї Інструкції, а ведення податкового обліку та складання податкової звітності результатів спільної діяльності здійснюються відповідно до Порядку № 24.
Згідно з пп. 4.12.2 п. 4 Інструкції № 80 для взяття на облік договору про спільну діяльність без створення юридичної особи платник податків (резидент), призначений учасниками договору відповідальним за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору, за своїм місцем перебування на податковому обліку подає такі документи: заяву за ф. № 1-ОПП; завірену в нотаріальному порядку копію договору (контракту) про спільну діяльність; інформаційну картку договору з відміткою органу, що здійснив державну реєстрацію договору (лише для договорів про спільну діяльність за участю іноземного інвестора).
Порядок № 24 розроблено відповідно до пп. 7.7.7 п. 7 ст. 7 Закону № 334/94-ВР і застосовується платниками податку на прибуток, уповноваженими іншими сторонами згідно з умовами договору про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи вести облік результатів спільної діяльності. Такий договір передбачає об'єднання коштів або майна учасників для досягнення спільної господарської мети. Податкові органи ведуть облік договорів на підставі нотаріально завірених копій цих договорів, які після їх укладення направляються платником податку на прибуток до державного податкового органу за його місцезнаходженням. При взятті на облік договору у податковому органі йому присвоюється обліковий номер. Наказом № 380 затверджено Порядок присвоєння реєстраційних (облікових) номерів платників податків, згідно з яким реєстраційний (обліковий) номер платників податків надається учасникам зазначених договорів про спільну діяльність. У податковому органі, де взято на облік договір про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи, ведеться автоматизований банк даних — реєстр цих договорів. Облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку на прибуток, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору і окремо від обліку господарських результатів такого платника податку на прибуток. Платник податку визначає результати спільної діяльності на кінець звітного періоду, розподіляє суму одержаного прибутку між учасниками згідно з умовами договору, нараховує, утримує та перераховує до бюджету податок на прибуток. Згідно з пп. 7.7.6 п. 7.7 ст. 7 Закону № 334/94-ВР для цілей оподаткування господарські відносини між учасниками спільної діяльності прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.
Відповідно до п. 8 Положення № 567 марки акцизного збору можуть продаватися виключно суб'єктам підприємницької діяльності, які згідно із законодавством є платниками акцизного збору з алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Платниками акцизного збору з алкогольних напоїв відповідно до ст. 2 Закону № 329/95-ВР є суб'єкти підприємницької діяльності — українські виробники алкогольних напоїв. Передача або продаж придбаних марок виробником алкогольних напоїв іншим суб'єктам підприємницької діяльності забороняється (п. 18 Положення № 567).
Законом № 481/95-ВР встановлено, що виробництво алкогольних напоїв може здійснюватися лише суб'єктами підприємницької діяльності незалежно від форм власності за умови одержання ліцензії (ст. 2). Лише після державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності та внесення до державного реєстру такому суб'єкту видається ліцензія на виробництво алкогольних напоїв. Ці суб'єкти підприємницької діяльності відповідно до ст. 6 Закону № 481/95-ВР підлягають обов'язковій реєстрації в податковому органі за місцезнаходженням цих суб'єктів як платники акцизного збору шляхом подання копії ліцензії у п'ятиденний строк після її отримання. Виробники алкогольних напоїв як ліцензіати і платники акцизного збору повинні щомісяця, не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним, подавати до податкового органу за місцем своєї реєстрації розрахунок акцизного збору.
Ліцензією як спеціальним дозвільним документом державного зразка засвідчується право окремого суб'єкта підприємницької діяльності на провадження зазначеного в ліцензії певного виду діяльності протягом визначеного строку. Ліцензіат як власник ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв набуває персоніфікованого, неподільного і строкового права займатися даним видом діяльності. Орган ліцензування зазначає в ліцензії разом з іншими реквізитами назву певного суб'єкта підприємницької діяльності — ліцензіата. Орган ліцензування уповноважений зупиняти чи анулювати таку ліцензію на підставах, визначених Законом № 481/95-ВР
Лише ліцензіат як власник ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв набуває статусу виробника алкогольних напоїв і відповідно до вимог чинного законодавства має в безумовному порядку зареєструватися як платник акцизного збору. Саме укладення договору про спільну діяльність не може змінювати статусу вже зареєстрованого виробника алкогольних напоїв — платника акцизного збору з цих напоїв та утворювати нового виробника і платника акцизного збору з алкогольних напоїв. Згідно зі ст. 15 Закону № 481/95-ВР підприємство - виробник алкогольних напоїв на підставі ліцензії на право їх виробництва може в межах обсягів власного виробництва здійснювати поставку цієї продукції підприємствам оптової та роздрібної торгівлі без ліцензії на оптову торгівлю. Щодо роздрібної торгівлі, то для ЇЇ здійснення підприємству — виробнику алкогольних напоїв необхідно окремо отримати ліцензію на право їх роздрібної торгівлі.
Таким чином, марки акцизного збору можуть бути видані безпосередньо суб'єкту підприємницької діяльності — виробнику алкогольних напоїв як окремому ліцензіату (власнику ліцензії на виробництво алкогольних напоїв) і відповідно платнику акцизного збору з цих напоїв. Суб'єкту підприємницької діяльності — виробнику алкогольних напоїв незалежно від видів господарських відносин з іншими суб'єктами підприємницької діяльності заборонено передавати їм акцизні марки (за винятком передачі марок імпортерами іноземним виробникам з метою маркування алкогольних напоїв і за винятком передачі або продажу марок суб'єктам підприємницької діяльності разом з відповідними правами і зобов'язаннями щодо підакцизних товарів за умови реєстрації у продавця марок) (п. 18 Положення № 567). Крім того, Положенням № 849/95 передбачено, що придбані акцизні марки можуть використовуватися покупцями марок — виробниками алкогольних напоїв безпосередньо в процесі виробництва для здійснення маркування.
Порядок податкового обліку спільної діяльності, як зазначалося вище, застосовується платниками податку на прибуток, уповноваженими іншими сторонами згідно з умовами договору про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи вести облік результатів спільної діяльності.
Крім цього, ст. 16 Указу № 857/98 передбачено вимоги, згідно з якими особою, відповідальною за утримання та внесення податку до бюджету під час виконання договорів про спільну діяльність, установлюється особа, яка веде облік результатів такої діяльності. Це стосується лише обкладення ПДВ (ст. З Указу № 857/98).
Виключно ліцензіат як власник ліцензії на право оптової чи роздрібної торгівлі має персоніфіковане і неподільне право на здійснення цих видів діяльності. Укладення договору про спільну діяльність не може на цій підставі засвідчувати право іншого суб'єкта підприємницької діяльності — учасника спільної діяльності на проведення оптової чи роздрібної торгівлі алкогольними напоями без наявності у нього відповідної ліцензії (хіба що лише в контексті обліку результатів спільної діяльності). Для отримання ліцензії на оптову чи роздрібну торгівлю алкогольними напоями кожному суб'єкту підприємницької діяльності незалежно від господарських відносин між учасниками спільної діяльності та ведення обліку результатів такої спільної діяльності одним із її учасників необхідно відповідно до ст. 14 Закону № 481/95-ВР надати до органу ліцензування встановлений перелік документів. Тобто коли один з учасників спільної діяльності, який не має ліцензії на право оптової чи роздрібної торгівлі, здійснює ці види діяльності, це буде порушенням вимог спеціального Закону № 481/95-ВР За оптову чи роздрібну торгівлю алкогольними напоями без наявності у цього суб'єкта підприємницької діяльності ліцензії відповідно до ст. 17 Закону № 481/95-ВР до нього застосовуватиметься штрафу розмірі 200% вартості отриманої партії товару, але не менше 1700 грн.