Відповідно до п. 2 ст. 4 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (у редакції Закону України від 01.06.2000 р. № 1776-III, зі змінами та доповненнями, за текстом — Закон № 265/95-ВР) операції з купівлі-продажу іноземної валюти повинні здійснюватися через опломбовані у встановленому порядку РРО. Такий порядок згідно з абзацом другим ст. 7 Закону повинна встановити ДПА України за погодженням з Нацбанком України (порядок встановлено розділом третім Порядку № 87).
Опломбування РРО здійснює центр сервісного обслуговування (за текстом - ЦСО). Пунктом 3.1 визначено конкретні ситуації, коли повинна виконуватися ця процедура. Опломбування здійснюється у разі, якщо РРО взагалі не було опломбовано або його перед цим розпломбували за певних обставин, а саме:
1) перед реєстрацією РРО.
З цією нормою ми вже знайомі. Орган ДПС без проведення опломбування РРО на законних підставах відмовить суб'єкту підприємницької діяльності (за текстом — СПД) у реєстрації РРО. І хоча, як правило, виробники РРО відвантажують свою продукцію із встановленими власними пломбами, проте ці пломби не є засобами контролю. Тому перед реєстрацією та введенням в експлуатацію з РРО знімають пломби виробника та встановлюють засоби контролю згідно з порядком реєстрації (розділ другий Порядку № 87);
2) після ремонту РРО.
Якщо для ремонту (на кожну модель РРО випускається ремонтна документація, в якій і визначено — треба чи не треба знімати верхню кришку при здійсненні певного виду ремонтних робіт) працівникові ЦСО необхідно дістатися до внутрішніх вузлів РРО, він вимушений зняти засоби контролю. Після проведення ремонту працівник ЦСО повинен знов опломбувати РРО і тільки у такому вигляді повернути його власникові;
3) при заміні засобу контролю.
Засіб контролю може бути пошкодженим або під час транспортування, або через необережність при експлуатації, або за інших обставин. Крім того, засіб контролю, як і будь-який інший пристрій, має термін служби. Цей термін може закінчитися, коли РРО перебуває в експлуатації та працює нормально, проте виникає необхідність замінити засіб контролю. Якщо причиною є пошкодження пломби, то спочатку слід пройти певну процедуру й отримати дозвіл органу ДПС на переопломбування РРО. Якщо засіб контролю необхідно замінити у разі закінчення терміну служби, то СПД звертається до ЦСО з проханням установити на РРО нову пломбу;
4) при прийнятті на сервісне обслуговування РРО, який раніше обслуговувався в іншому ЦСО.
Процедура реєстрації РРО передбачає укладання суб'єктом договору про сервісне обслуговування з ЦСО — суб'єктом підприємницької діяльності, який за договором з постачальником надає послуги з введення в експлуатацію, технічного обслуговування, гарантійного та післягарантійного ремонту РРО. У багатьох регіонах діє достатня кількість ЦСО, що обслуговують такі самі моделі та модифікації РРО. Тому СПД обирає, до кого звернутися за послугами із сервісного обслуговування.
Проте може статися, що через неякісне обслуговування, у зв'язку зі зміною місцезнаходження або з інших причин СПД вирішив розірвати договір з ЦСО та укласти новий з іншим ЦСО. Таке рішення не суперечить чинному законодавству, оскільки підприємництво — це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється СПД (підприємцями) з метою досягнення економічних та соціальних результатів і одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України). Самостійність передбачає прийняття на власний розсуд рішень щодо партнерів з господарювання — постачальників, замовників, виконавців послуг. Отже, при переведенні РРО на обслуговування до іншого ЦСО суб'єкт зобов'язаний розпломбувати його у тому ЦСО, з яким він розриває угоду, та опломбувати в новому ЦСО;
5) за рішенням органу ДПС.
Опломбування РРО може здійснюватися лише за рішенням органу ДПС. Якщо виникає ситуація, що потребує прийняття відповідного рішення, то без дозволу податкової інспекції ЦСО не має права встановити на РРО засоби контролю. Якщо орган ДПС прийняв рішення про опломбування РРО, то ЦСО не повинен відмовити суб'єктові.
Вищенаведені п'ять варіантів стосуються виключного права і обов'язку ЦСО опломбовувати РРО. Водночас п. 3.8 цього розділу встановлено перелік обставин, за якими обов'язково здійснюється за допомогою верифікатора перевірка відповідності програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника. Після такої перевірки (називатимемо її перевіркою відповідності РРО) опломбування може здійснювати уповноважений представник органу ДПС, але не обов'язково. У разі залучення до перевірки представника ЦСО, з яким суб'єкт уклав відповідну угоду, опломбування може здійснити представник ЦСО.
Опломбування - це дуже важлива процедура, яка здійснюється щодо РРО, на якому немає пломб, тобто є можливість доступу до внутрішніх вузлів РРО, і тому ніхто не може гарантувати незмінності алгоритмів його роботи. Ось чому при опломбуванні РРО складається відповідний документ — «Довідка про опломбування реєстратора розрахункових операцій» (форму довідки наведено в додатку 7 до Порядку № 87). Трапляються ситуації, коли нову довідку не виписують, а доповнюють вже виданий СПД документ. Зупинимося на тому, які відомості містить довідка про опломбування РРО.
У вступній частині довідки зазначаються: модифікація; заводський та фіскальний номери; версія програмного забезпечення; виробник або постачальник; дати виготовлення та введення в експлуатацію (обов'язково). Далі записується, якому СПД належать назва суб'єкта та його код за ЄДРПОУ. В наших коментарях поняття «належить» або «власник» не обов'язково ототожнюються з правом власності на РРО. Йдеться про фактичного власника РРО або СПД, який використовує РРО на правах оренди, лізингу чи на умовах іншого договору.
Наступна частина довідки про опломбування РРО інформує про ЦСО, час і причину розпломбування РРО.
Так, спочатку зазначаються назва та код за ЄДРПОУ (номер за ДРФО) ЦСО, адреса його розташування або проживання, якщо ЦСО - приватний підприємець. Оскільки в цьому випадку йдеться не про місцезнаходження, що є юридичною адресою, то слід зазначити адресу, за якою розташовано конкретний підрозділ юридичної особи, або адресу майстерні, де здійснює діяльність фізична особа. Отже, якщо підрозділ має окрему назву (наприклад, «Шевченківське відділення Київреммашу» або «Суперсервіс. Пункт обслуговування № 5»), то назва ЦСО в довідці повинна складатися з назви юридичної особи і назви того структурного підрозділу, який безпосередньо здійснює розпломбування. Фізична особа зазначає в рядку, де повинна бути назва ЦСО, свої прізвище, ім'я та по батькові.
Далі представник ЦСО повинен зазначити свої посаду, прізвище, ініціали та зафіксувати дату (день, місяць, рік) і час (годину, хвилину) розпломбування РРО. В окремих рядках зазначаються причина розпломбування і характер несправності РРО. Що може бути причиною розпломбування, ми з'ясуємо, коли розглядатимемо п. 3.4 цього розділу. Дізнаємося також, що лише за однією причиною — ремонт РРО — потрібно зазначати характер несправності (наприклад, відмова блоку живлення, вихід з ладу материнської плати, поломка друкуючого пристрою тощо).
Перейдемо до констатуючої частини довідки про опломбування РРО. На бланку цього документа є такі написи:
«Перевіркою РРО встановлено:
Програмно-технічні засоби, що реалізують фіскальні функції, відповідають документації виробника.
Реєстратор розрахункових операцій працює у фіскальному режимі роботи.»
Працівник ЦСО повинен встановити та підтвердити наявність (або відсутність) заявлених цими написами характеристик РРО: якщо програмно-технічні засоби дійсно відповідають документації виробника і РРО працює у фіскальному режимі, то ця частина довідки залишається незмінною, в інших випадках слід закреслити напис, який не відповідає дійсності, або обидва написи, якщо обидві характеристики конкретного РРО є недостовірними.
Щодо заключної частини довідки, то при опломбуванні РРО працівник ЦСО у відповідних рядках зазначає: дату і час опломбування (дата — день, місяць, рік; час - година, хвилина); номери встановлених засобів контролю; посаду; прізвище та ініціали особи, яка відповідає за опломбування РРО, та засвідчує довідку своїм підписом. Довідка скріплюється печаткою ЦСО. Таким чином, СПД — приватний підприємець, який має намір отримати статус ЦСО та виконувати всі вимоги нормативно-правових актів, повинен мати печатку.
У разі здійснення опломбування посадовою особою органу ДПС відповідні дані в довідці повинні містити інформацію не про ЦСО та його представника, а про орган податкової служби й посадову особу, яка фактично виконала процедуру розпломбування або опломбування РРО.
Якщо розпломбування РРО здійснив представник органу ДПС, а опломбування - працівник ЦСО, в довідці повинні зазначатися відомості про обидві організації у відповідних її розділах.
Довідка про опломбування РРО в загальному випадку виписується у двох примірниках, один з яких надається СПД, а другий — зберігається у ЦСО або органі ДПС, що здійснив опломбування. У ній обов'язково повинні зазначатися дані про відповідність програмно-технічних засобів, що реалізують.фіскальні функції, документації виробника і про переведення РРО у фіскальний режим роботи.
Чимало залежить від того, у якому стані було опломбовано РРО. Так, застосування при розрахунках РРО, не переведеного у фіскальний режим роботи, розцінюватиметься як порушення п. 2 ст. 4 Закону № 265/95-ВР Невідповідність програмно-технічних засобів документації виробника тягне за собою скасування реєстрації РРО та застосування до СПД фінансової санкції, якщо таку невідповідність було виявлено під час застосування РРО при здійсненні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти. При виявленні ЦСО невідповідності програмно-технічних засобів документації виробника довідка про опломбування складається у трьох примірниках. Один примірник ЦСО надає власнику РРО, другий подає до місцевого органу ДПС, третій залишається в ЦСО.
Пункт 3.3 визначає технологічні норми опломбування РРО. Опломбування корпусу РРО здійснюється шляхом установлення двох засобів контролю в місцях стику корпусу РРО з верхньою кришкою на її протилежних сторонах. Уявимо касовий апарат у розібраному вигляді: всі деталі та вузли закріплено на спеціальному піддоні, який є корпусом реєстратора, і зверху накривається кришкою з відповідними прорізями та отворами для клавіатури, пристрою друку, з віконцем для індикатора. Лінія прилягання корпусу до верхньої кришки — це і є стик, який має бути опломбованим двома засобами контролю.
Критерій, яким слід керуватися при встановленні пломб, — внутрішні вузли РРО повинні бути недоступними ззовні, щоб до них можна було дістатися лише після зняття або порушення цілісності засобу контролю, тобто якщо розірвати пломбу навпіл або зняти з поверхні. І хоча вже йшлося про цілісність та справжність засобів контролю, у цьому пункті доцільно повторитися — згадані характеристики пломб визначаються за методикою, затвердженою їх виробником. Отже, методика виробника щодо визначення цілісності та аутентичності застосовується як до пломб, встановлених на журнали використання РРО, так і до пломб, встановлених на корпусі самого РРО.
У коментарях до п. 2.3 розділу другого Порядку № 87 згадувався порядок перевірки, затверджений протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України (за текстом - Державна комісія) від 26.12.2002 р. № 14. Пунктом 8 вищезазначеного порядку перевірки визначено, зокрема, що паспорт (формуляр) на модель РРО повинен обов'язково містити інформацію про конкретні місця встановлення пломб на корпусі (блоках) РРО. При опломбуванні РРО слід керуватися вказівками виробника, проте мати на увазі, що головне призначення засобів контролю — захист внутрішніх вузлів від небажаних змін.
У разі виявлення будь-яких відмінностей конкретного зразка РРО від еталонної моделі, яка є втіленням програмно-технічних засобів за документацією виробника, без наслідків залишаться лише зміни, затверджені самим виробником та які стосуються, наприклад, заміни допоміжних деталей одного типу деталями іншого типу або зміни кольору клавіш. Проте навіть і такі дрібні зміни, не кажучи вже про нову версію програмного забезпечення, виробник повинен оформити відповідними документами. До речі, встановлення нової версії програмного забезпечення на РРО, що перебувають в експлуатації, може здійснюватися лише після отримання дозволу на існування нової версії за рішенням вищезазначеної Державної комісії.
Усі інші зміни, не зазначені в документації виробника, вважатимуться несанкціонованим втручанням у програмне забезпечення чи конструкцію РРО. Ніхто при цьому не аналізуватиме, з якою метою внесено зміни: для покращання роботи РРО або розширення сфери його застосування? Будь-яка невідповідність програм чи конструктивів реального РРО документації розцінюватиметься як порушення п. 9 ст. 4 Закону № 269/95-ВР
Розпломбування, як і опломбування, здійснюється в жорстко регламентованих випадках. Зрозуміло, що розпломбувати можна лише такий РРО, на якому було встановлено перед цим засоби контролю, інакше зміст поняття «розпломбування» втрачає сенс. Отже, при РРО повинна бути довідка про опломбування, видана під час попереднього опломбування. Згідно з вимогами цього пункту щоразу при розпломбуванні РРО вилучається попередня довідка про опломбування та складається нова. Розглянемо процедуру розпломбування РРО.
Цю процедуру ЦСО може виконати у таких випадках:
а) за необхідності доступу до внутрішніх вузлів РРО для здійснення ремонту, якщо це передбачено документацією виробника.
У коментаряхдо п. 3.1, зокрема пп. 2, визначено перелік можливих причин опломбування РРО. Розпломбування здійснюється лише у тих випадках, коли по-іншому не можна дістатися до вузла, що вийшов з ладу, або до інших вузлів, які слід перевірити при ремонті. Якщо ж ЦСО розпломбує РРО без документально підтвердженої вказівки виробника, це буде порушенням з боку ЦСО, а РРО буде опломбованим з порушенням встановленого порядку.
Не можна допускати такої ситуації, оскільки власник не зможе надалі застосовувати такий РРО при здійсненні розрахунків за операціями з купівлі-прода-жу іноземної валюти та сплатить за це штраф у розмірі 1700 грн. відповідно до п. 2 ст. 18 Закону № 265/95-ВР Для запобігання надто прямолінійному розумінню слів «вказівка виробника» виробник може зазначити необхідність зняття засобів контролю для здійснення ремонту не обов'язково записом «розпломбувати реєстратор», а й записом: «зняти верхню кришку РРО» або «викрутити гвинт № 4 та відкрити доступ до мікросхеми оперативної пам'яті» тощо;
б) за рішенням органу ДПС.
Пунктом 3.8 розділу третього Порядку № 87 визначено причини, за якими здійснюється перевірка відповідності РРО. Вона проводиться за рішенням керівника органу ДПС або його заступника (пп. 2 п. 3.4 розділу третього). Проте яке відношення має розпломбування РРО до перевірки, яку проводять уповноважені посадові особи органу ДПС?
Зрозуміло, що не обійдеться без зняття пломб. При цьому перевірка відповідності РРО може проводитися у присутності представника ЦСО, з яким СПД уклав договір про сервісне обслуговування, або в приміщенні ЦСО. Тоді логічніше доручити розпломбування РРО перед перевіркою уповноваженому працівникові ЦСО, який після перевірки знов встановить на РРО засоби контролю. Це і буде розпломбу-ванням за рішенням органу ДПС;
в) перед скасуванням реєстрації РРО (крім випадків виявлення невідповідності програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника).
Ситуацію з виявленням невідповідності РРО детальніше визначено в наступному пункті розділу третього. Зупинимося на тому, що розпломбування перед скасуванням реєстрації РРО за звичайних обставин здійснює ЦСО за зверненням СПД. Самостійно знімати засоби контролю перед скасуванням реєстрації РРО суб'єкт не має права;
г) при закінченні терміну служби засобу контролю.
Для своєчасної заміни непридатного для застосування через закінчення терміну служби засобу контролю повинні слідкувати і власник РРО, і ЦСО, що відповідає за сервісне обслуговування РРО. Робити це дуже просто, адже на лицьовій стороні самої пломби зазначено дату її виготовлення. Термін служби встановлено виробником у технічній документації на засоби контролю, на сьогодні — це три роки з дати виготовлення.
СПД повинен дізнатися, які пломби встановлено в ЦСО на його РРО. Якщо це будуть пломби, термін служби яких вже майже вичерпано, то зрозумілим буде незадоволення СПД послугами, що надає зазначений ЦСО;
д) у разі припинення дії договору про сервісне обслуговування РРО.
Повернемося до ситуації, описаної вище; СПД уклав договір про сервісне обслуговування з певним ЦСО під час реєстрації РРО. Проте з часом якість послуг із сервісного обслуговування власника перестала задовольняти: послуги надаються із затримкою, неякісно, а плата за них — досить висока. СПД вирішує розірвати договір з цим ЦСО та звернутися до іншого. Звичайно, буде краще, якщо право на таке розірвання відносин відображено в договорі між суб'єктом і ЦСО та визначено відповідно до законодавства про діяльність СПД.
Що потрібно передбачити у такій ситуації? Насамперед РРО слід розпломбувати у ЦСО, з яким розривається договір. При цьому вилучається попередня довідка про опломбування РРО та виписується нова, в якій заповнюються рядки з початку довідки до рядка «Причина розпломбування» включно. У рядку з написом «Причина розпломбування» слід написати «Розірвання договору» або аналогічне формулювання. Рядок «Характер несправності» не заповнюється, його можна прокреслити.
Далі суб'єкт зі своїм примірником довідки звертається до ЦСО, який він обрав для укладання нового договору про сервісне обслуговування. У новому ЦСО на РРО встановлюють засоби контролю і нової довідки не виписують, а доповнюють ту, що надав власник РРО (зверніть увагу на абзац другий коментарів до п. 3.2 розділу третього Порядку № 87). Працівник нового ЦСО зазначить відомості про відповідність програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника та фіскальний режим роботи; дату і час опломбування РРО; номери встановлених засобів контролю та відомості про себе - посадову особу, яка виконала опломбування. Довідка скріплюється печаткою нового ЦСО.
Крім вищезазначених ситуацій, коли розпломбу-вання РРО здійснює ЦСО, цю процедуру може виконати також представник органу ДПС. Причини можуть бутг такими: РРО розпломбовується або для проведення перевірки відповідності РРО, або перед скасуванням реєстрації при виявленні невідповідності програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника. За іншими обставинами представник органу ДПС не має права знімати пломби з РРО.
Про перевірку відповідності та супутні обставини зупинимося докладніше, коментуючи п. 3.8 цього розділу. Зауважимо лише, що своїм правом розпломбувати РРО перед проведенням перевірки відповідності представник податкової служби обов'язково скористається, якщо перевірка проводиться за відсутності працівника ЦСО. Якщо ж працівника ЦСО запросили на таку перевірку, то РРО розпломбовує за домовленістю або він, або представник податкової служби. Обидва варіанти відповідають встановленим нормам.
Друга причина розпломбування — перед скасуванням реєстрації за виявленою невідповідністю — є наслідком першої причини, тому зупинимося на цій ситуації детальніше і наведемо приклади, де і коли здійснюється розпломбування РРО.
Наприклад, під час чергового ремонту працівник ЦСО встановив, що програмне забезпечення РРО відрізняється від визначеного документацією виробника. Відповідну інформацію він обов'язково відображає в довідці про опломбування РРО, яка складається в трьох примірниках згідно з абзацом другим п. 3.2. РРО опломбовується, один примірник довідки подається до місцевого органу ДПС. Після цього СПД зобов'язаний подати документи на скасування реєстрації РРО, оскільки таке скасування здійснюватиметься примусово (абзац сьомий п. 2.14 розділу другого Порядку № 87). Крім подання документів, він повинен також надати можливість представнику податкової інспекції розпломбувати РРО відповідно до вимог абзацу третього п. 3.4.
Аналогічна ситуація може скластися, якщо невідповідність програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника встановлено працівником ЦСО не під час ремонту, а при розпломбуванні в ЦСО перед скасуванням реєстрації РРО. Як діяти у таких випадках, визначено п. 3.5 розділу третього.
Може виникати й така ситуація. Керівник органу ДПС прийняв рішення про проведення перевірки відповідності РРО. Представник податкової служби розпломбував РРО, вилучив довідку про його опломбування. При проведенні перевірки виявлено, що програмно-технічні засоби відрізняються від визначених документацією виробника. Таким чином, реєстрацію РРО буде скасовано в примусовому порядку. СПД має право після закінчення перевірки написати заяву про скасування реєстрації та віддати представникові органу ДПС реєстраційне посвідчення. Податковий інспектор повинен зробити запис в Книзі РРО з купівлі-продажу іноземної валюти та видати СПД довідку про скасування реєстрації РРО.
Будь-яке розпломбування супроводжується вилученням у СПД попередньо виданої довідки про опломбування та оформленням нової. Довідка, оформлена при розпломбуванні РРО в ЦСО перед скасуванням його реєстрації, має особливості, а саме: в ній зазначено не всі відомості. Дійсно, РРО вже не опломбовуватиметься, тому частина довідки щодо даних про опломбування залишиться незаповненою. Виняток становить ситуація, коли виявлено невідповідність програмно-технічних засобів документації виробника.
Якщо довідку про опломбування РРО видає ЦСО, то СПД повинен зробити її копію (чітку ксерокопію) та подати її до органу ДПС за місцем обліку РРО. Граничний термін подання копії довідки — найближчий термін подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО. Наприклад, якщо термін подання звітності -15 вересня, то копію довідки, виданої 14 вересня, слід подати 14 або 1 5 вересня, а копію довідки, виданої 15 вересня, — не пізніше 1 5 жовтня з урахуванням вихідних при визначенні дня подання звітності. СПД може на свій розсуд подати копію довідки і в будь-який інший день протягом місяця з 1 5 вересня до 15 жовтня.
До засобів контролю слід ставитися дуже обережно. Краще поставити РРО у такому місці, щоб бути впевненим: ніхто не зачепить пломби, навіть випадково. Крім того, необхідно періодично оглядати пломби. У випадку якщо засіб контролю все ж пошкоджено, СПД зобов'язаний припинити застосування РРО і повідомити про це орган ДПС, у якому РРО перебуває на обліку. Якщо пункт обміну валюти розташовано за юридичною адресою СПД або в тому самому районі чи місті, то це буде податкова інспекція, в якій зареєстровано РРО. Про пошкодження засобу контролю необхідно також повідомити ЦСО, який здійснив опломбування, тобто з яким укладено відповідний договір. За рішенням керівника ДПІ проводитиметься перевірка відповідності РРО, і якщо пошкоджень немає, РРО знов опломбують.
Згідно з п. 9 ст. 4 Закону № 265/95-ВР уповноважені банки, що здійснюють операції з купівлі-продажу іноземної валюти, а також суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють ці операції на підставі агентських угод з уповноваженими банками, зобов'язані забезпечувати незмінність програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції. Ця вимога є одним з елементів порядку проведення розрахунків при виконанні валютних операцій. Контроль за додержанням СПД порядку виконання валютних операцій здійснюють Нац-' банк України та органи державної податкової служби України (абзац другий ст. 15 Закону № 265/95-ВР).
Ось чому представники органів ДПС проводять перевірки відповідності РРО. Проте такі перевірки проводяться лише в окремих випадках, коли виникають певні обставини. Крім того, перевірка проводиться лише за рішенням керівника органу ДПС або його заступника та за допомогою верифікатора, про який йшлося у коментарях до розділу першого Порядку № 87. Ознайомимося з обставинами, що обов'язково приводять до перевірки відповідності РРО.
1. Порушення цілісності засобу контролю, встановленого на РРО.
Про це читайте у коментарях до п. 3.7.
2. Виявлення факту опломбування РРО підробленим засобом контролю або таким, номер якого не збігається з номером, зазначеним у довідці про опломбування.
Об'єктивно оцінюючи ситуацію з підробленим засобом контролю, слід зазначити, що підроблена пломба не є засобом контролю взагалі. Така пломба не відноситься до централізовано виготовлених пломб, тому її не можна називати засобом контролю. А якщо так, то РРО, на який встановлено таку підроблену пломбу, слід вважати опломбованим з порушенням встановленого порядку. Звідси висновок: за фактом опломбування РРО підробленим засобом контролю потрібно не лише проводити перевірку відповідності, а й згідно з п. 2 ст. 18 Закону № 265/95-ВР застосувати фінансову санкцію, якщо цей РРО застосовувався при розрахунках за операціями з купівлі-продажу іноземної валюти.
Як може статися, що номер засобу контролю, встановленого на РРО, не збігається з номером, зазначеним у довідці про опломбування РРО? Найпростіше, що можна припустити, — при виписуванні довідки було зроблено помилку. Зрештою, це можна перевірити, оскільки ЦСО звітує про отримані та використані засоби контролю, тобто веде їх облік. Якщо номер установленого засобу контролю є в діапазоні номерів отриманої ЦСО партії, то найімовірніше працівник, який виписував довідку, помилився.
Проте якщо номер установленого на РРО засобу контролю «лівий», то потрібно з'ясувати — звідки взялася пломба, якої ЦСО не отримував, хто міг установити виявлений засіб контролю на РРО? Є підприємство, яке централізовано виготовляє та розповсюджує засоби контролю, є договори, укладені між цим підприємством та ЦСО, є документи, за якими відпускається продукція. Якщо простежити цей ланцюжок, то можна визначити ЦСО або поліграфічне підприємство, які отримали даний конкретний засіб контролю.
Наявність такої «лівої» пломби на корпусі РРО не може не викликати підозри щодо несанкціонованого доступу до його внутрішніх вузлів. Тому проведення перевірки відповідності РРО буде доречним.
3. Застосування СПД при розрахунках неналежним чином опломбованого або несправного РРО.
Неналежним чином опломбований РРО — це реєстратор, опломбований з порушенням встановленого порядку. Тому, як і у разі опломбування РРО підробленим засобом контролю, слід проводити перевірку та одночасно застосовувати фінансову санкцію за використання такого РРО при здійсненні розрахунків.
Про несправний РРО зазначалося в коментарях до розділу першого Порядку № 87. Нагадаємо ознаки, що свідчать про несправність РРО:
Усі ознаки несправності РРО легко виявити - для цього потрібно бути уважним, спостережливим та мати документацію на РРО. Наприклад, шляхом порівняння кількості виданих розрахункових документів з кількістю записів у реєстрі можна виявити відсутність певних записів за даний період. Час від часу корисно друкувати періодичний звіт РРО, щоб упевнитися - всі дані в фіскальній пам'яті збережено. Щодо належного друкування розрахункових документів, то касир пункту обміну повинен завжди впізнати розрахунковий документ та визначити, чи відповідають його форма та зміст установленим нормам.
Щодо блокування роботи РРО, то звернемося до п. 25 Фіскальних вимог (Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купів-лі-продажу іноземної валюти, затверджених наказом ДПА України від 16.09.2003 р. № 494). Якщо спробувати змінити опис валюти (скажімо, банк прийняв рішення змінити курс продажу) після проведення реєстрації операції з купівлі-продажу іноземної валюти, то РРО повинен блскувати внесення таких змін. Спочатку потрібно виконати 2-звіт, а потім вже програмувати зміну курсу валюти. Аналогічне блокування РРО, який нормально функціонує, спостерігається при перевищенні максимальної тривалості зміни (16 годин) без виконання 1-звіту. За відсутності паперового носія, на якому друкуються розрахункові та звітні документи, спроба надрукувати будь-який документ повинна бути також заблокованою. Якщо цього не сталося, то, без сумніву, РРО вийшов з ладу та його необхідно ремонтувати.
Касир пункту обміну іноземної валюти, який виявив, що РРО вийшов з ладу, повинен одразу припинити його застосування та в установленому банком порядку викликати представника ЦСО або повідомити про вихід з ладу РРО уповноважену посадову особу. Якщо ж касир продовжуватиме використовувати несправний РРО, то виникне ситуація, коли доведеться проводити перевірку відповідності РРО. Це, звичайно, призведе до перебоїв у роботі обмінного пункту.
4. Підключення до РРО додаткових пристроїв (блоків), якщо таке підключення не передбачено документацією виробника.
Таке підключення неможливо здійснити, якщо виробник не визначив у документації та не реалізував конструктивно відповідні контакти, перехідні з'єднувачі, місця для підключення кабелів тощо. Крім того, повинні передбачатися відповідні програмні засоби для роботи з периферійними пристроями. Отже, якщо до РРО підключено додаткові непередбачені пристрої або блоки, то це сталося лише через внесення змін до програмно-технічних засобів. Перевірка відповідності РРО буде цьому підтвердженням.
5. Письмове звернення споживача або СПД, який застосовує РРО.
Звичайно, за письмовим зверненням споживача, яке не містить конкретних даних про необхідність проведення перевірки, ніхто не турбуватиме СПД. Проте якщо буде виявлено конкретні порушення в роботі обмінного пункту, підтверджені документально, то керівник органу ДПС або його заступник може прийняти рішення про перевірку РРО, що застосовується при здійсненні валютних операцій.
Здавалося б, навіщо самому СПД звертатися з проханням перевірити його РРО? Наприклад, СПД отримав РРО після ремонту, проте не впевнений, що все гаразд і немає певних відхилень у роботі РРО. Він звертається до податкової інспекції з проханням про проведення перевірки відповідності РРО. При цьому потрібно пам'ятати, що до проведення такої перевірки не можна застосовувати РРО, який викликає сумнів, при проведенні розрахунків за валютними операціями. І хто знає, може, такий попереджувальний захід врятує цього СПД від фінансової санкції на велику суму - 8,5 тис. грн.
І нарешті, перевірку відповідності РРО проводять уповноважені посадові особи органу ДПС, після якої РРО опломбовується відповідно до вимог даного розділу. Виняток може становити лише одна ситуація - при виявленні невідповідності програмно-технічних засобів, що реалізують фіскальні функції, документації виробника. Одразу після перевірки провадиться примусове скасування реєстрації РРО. Якщо скасування реєстрації не провадиться на місці перевірки чи в органі ДПС безпосередньо після перевірки (без перерви), то РРО опломбовується і в такому вигляді доставляється до податкової інспекції, в якій його зареєстровано та буде проведено процедуру скасування реєстрації РРО.
Вже зазначалося, що залежно від обставин опломбування РРО після перевірки відповідності може виконати або представник органу ДПС, або працівник ЦСО. У першому випадку власник РРО повинен забезпечити переопломбування реєстратора, який надалі використовуватиметься при здійсненні валютних операцій, у ЦСО. Переопломбування здійснюється не пізніше наступного робочого дня після перевірки.
Як додатковий захід для попередження маніпуляцій із засобами контролю запроваджено звітність ЦСО щодо їх використання. Звіт подається щокварталу до 25 числа наступного за звітним кварталом місяця. ЦСО подають його до органів ДПС за своїм місцезнаходженням, тобто за юридичною адресою. Форму звіту про використання засобів контролю наведено в додатку 8 до Порядку № 87.
Слід зауважити, що таку саму норму подання звітності ЦСО встановлено і Порядком № 614 (Порядком реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом ДПА України від 01.12.2000 р. № 614, зареєстрованим у Мін'юсті України 05.02.2001 р. за № 107/5298), та й форма звіту (додаток 6) збігається з формою згідно з додатком 8 Порядку № 87. Тому ЦСО, які обслуговують РРО, призначені для використання при продажу товарів (послуг), та РРО, що застосовуються в пунктах обміну валюти, можуть подавати один загальний звіт про всі використані засоби контролю.
Звіт складається з п'яти таблиць: одна - про отримання засобів контролю, чотири — про їх використання. Спочатку ЦСО зазначає: свою назву; ідентифікаційний код за ЄДРПОУ або номер за ДРФО; повну адресу з поштовим індексом; назву області, міста, району тощо. Заповнюється перша таблиця — кількість отриманих за квартал засобів контролю у розрізі дат їх отримання. Якщо у звітному кварталі не було постачання, то таблиця прокреслюється або в ній робиться запис «Не отримано», а в рядку «Усього отримано засобів контролю» - запис «0 штук».
У наступній таблиці відображається інформація про використання засобів контролю для опломбування РРО. Оскільки логічним буде припущення, що засоби контролю з певної партії використовуватимуться послідовно, то записи в таблиці доцільно групувати за діапазонами номерів пломб. Таблиця виглядатиме так:
Серія та номер встановлен их засобів контролю з партії |
Фіскальні номери |
Період використання |
|
першого |
останнього |
опломбованих РРО |
засобів контролю |
1 |
2 |
3 |
4 |
БГ000231 |
БГ 000240 |
260800027V, 260800315V, 260800316V, 260900007V, 1003001512 |
02.07.04 — 13.07.04 |
БГ 000303 |
БГ 000304 |
2608012776 |
17.07.04 |
БГ 000306 |
БГ000311 |
260800022V, 1507002945, 1011000038 |
15.08.04 — 28.09.04 |
У колонках 1 і 2 зазначаються серії та номери засобів контролю не обов'язково з партії, отриманої протягом звітного кварталу. Це можуть бути пломби, отримані в попередні звітні періоди та які залишилися невикористаними на дату закінчення попереднього звітного періоду. При заповненні таблиць слід керуватися таким правилом: дані, що відображаються у звіті, повинні відповідати фактично отриманим (використаним, поверненим тощо) засобам контролю за звітний квартал. Враховувати чи не враховувати ту чи іншу пломбу при формуванні таблиць, необхідно визначати за критерієм «дата»: дата отримання, період використання, дата повернення, дата списання.
Звіт засвідчується підписом особи, яка подала документ (представник ЦСО), та особи, яка прийняла його (посадова особа органу ДПС). Зазначається дата подання звіту. Останньою датою подання звіту може бути 24 число квітня, липня, жовтня або січня. Якщо на цей день припадає вихідний або свято, то краще подати звіт раніше, оскільки в перший робочий день після вихідних доведеться чекати в черзі.
ЦСО, як і будь-який інший СПД, може припинити діяльність. Крім того, може виникнути ситуація, коли за ініціативою постачальника окремої моделі (модифікації) РРО або самого ЦСО договір між ними перестане діяти. У разі виникнення таких обставин ЦСО не повинен чекати закінчення звітного кварталу, а подати до місцевого органу ДПС за своєю юридичною адресою звіт про використання засобів контролю за період з початку кварталу до дати виникнення зазначених обставин. Від цієї дати до дня подання звіту не повинно пройти більше як два тижні.
(Далі буде)