Доходи фізичних осіб, одержані від здійснення підприємницької діяльності, оподатковуються відповідно до положень розділу четвертого Декрету № 13-92, порядок застосування якого викладено в Інструкції № 12.
Оподатковуваним доходом фізичних осіб — суб'єктів підприємницької діяльності, одержаним від здійснення підприємницької діяльності без створення юридичної особи, вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між валовим доходом (виручка у грошовій та натуральній формах) і документально підтвердженими витратами, безпосередньо пов'язаними з одержаним у відповідному звітному періоді доходом. Якщо ці витрати не можна підтвердити документально, то вони враховуються податковими органами при проведенні остаточних розрахунків за нормами у відсотках до валового доходу (додаток 6 до Інструкції № 12).
Для правильного визначення оподатковуваного доходу фізичні особи — суб'єкти підприємницької діяльності зобов'язані вести облік доходів і витрат, безпосередньо пов'язаних з їх одержанням, та подавати до податкового органу у визначеному порядку податкові декларації.
Згідно зі ст. 14 розділу четвертого Декрету № 13-92 фізичні особи, які здійснюють підприємницьку діяльність з продажу товарів і надання супутніх такому продажу послуг на ринках та є платниками ринкового збору відповідно до чинного законодавства, мають право самостійно обрати спосіб оподаткування доходів, одержаних від цієї діяльності, за фіксованим розміром податку шляхом придбання патенту за умови, що: кількість осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником фіксованого податку, включаючи членів його сім'ї, що беруть участь у підприємницькій діяльності, не перевищує п'яти; валовий дохід від самостійного здійснення підприємницької діяльності або з використанням найманої праці за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю придбання патенту, не перевищує семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні — 119000 грн.). Доходи таких фізичних осіб, одержані від здійснення інших видів підприємницької діяльності, оподатковуються в загальному вищезазначеному порядку. Не дозволено застосування фіксованого податку при здійсненні торгівлі лікеро-горілчаними та тютюновими виробами.
З метою реалізації державної політики з питань розвитку і підтримки малого підприємництва, ефективного використання його можливостей у розвитку національної економіки з 01.01.99 р. Указом № 727/98 запроваджено спрощену систему оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва, зокрема для фізичних осіб, які займаються підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи і у трудових відносинах з якими, включаючи членів їх сімей, протягом календарного року перебуває не більше 10 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за календарний рік не перевищує 500 тис. грн. Такі фізичні особи мають право самостійно обрати спосіб оподаткування доходів за єдиним податком шляхом отримання Свідоцтва про сплату єдиного податку.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватися поряд із загальною системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, на вибір суб'єкта малого підприємництва.
Обмежень щодо переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності для фізичних осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність з продажу товарів і надання супутніх такому продажу послуг на ринках і сплачують при цьому фіксований податок. Указ № 727/98 не встановлює. Отже, такі фізичні особи можуть самостійно обрати спосіб оподаткування доходів, одержаних від такої діяльності, за єдиним податком шляхом отримання Свідоцтва про сплату єдиного податку, якщо місцевою радою встановлено ставку єдиного податку на такий вид діяльності, чи залишатись на сплаті фіксованого податку. Тобто фізична особа — суб'єкт підприємницької діяльності самостійно вибирає один із названих способів оподаткування доходів, одержаних від здійснення підприємницької діяльності.