ОПЛАТА ПРАЦІ НАЙМАНИХ ПРАЦІВНИКІВ

  1. На основі яких нормативних актів і з яких фондів виплачується заробітна плата найманим працівникам?
  2. Чи мають право керівники бюджетних установ встановлювати надбавки, доплати та надавати матеріальну допомогу своїм працівникам і у якому розмірі?

На основі яких нормативних актів і з яких фондів виплачується заробітна плата найманим працівникам?

Згідно з положеннями Закону України «Про оплату праці» (далі — Закон), а також у відповідності з Інструкцією Держкомстату від 13.01.2004 р. за № 5 (далі — Інструкція) заробітна плата є винагородою, обчисленою, як правило, у грошовому вираженні, яка виплачується за трудовим договором працівникові за виконану ним роботу. Виплату здійснює власник (роботодавець) або уповноважені ними органи.

Оцінка розміру заробітної плати

Для оцінки розміру заробітної плати найманих працівників застосовується показник фонду оплати праці.

До фонду оплати праці включаються нарахування найманим працівникам у грошовій та натуральній формі (оцінені в грошовому вираженні) за відпрацьований та невідлрацьова-ний час, який підлягає оплаті, або за виконану роботу незалежно від джерела фінансування цих виплат.

Фонд оплати праці складається з:

У формах державних статистичних спостережень відображаються нарахування працівникам підприємства у відповідності з розрахунково-платіжними документами незалежно від терміну їхніх фактичних виплат. Зазначені суми обчислюються до утримання прибуткового податку та внесків працівників на обов'язкове державне соціальне страхування.

Програми державних статистичних спостережень передбачають облік фонду оплати праці, нарахованого всім працівникам, а також виділення фонду штатних працівників, які перебувають в обліковому складі підприємства, та поділ його на складові.

Фонд оплати праці інших категорій працівників (сумісників або тих осіб, які зайняті за договорами цивільно-правового характеру) розподіляється на складові на загальних підставах згідно з Інструкцією. При цьому суми оплати праці вищезазначених категорій у формах державних статистичних спостережень відображаються у фонді оплати праці працівників позаоблікового складу та не враховуються при обчисленні середньої заробітної плати штатних працівників облікового складу підприємства.

При визначенні фонду оплати праці штатних працівників із загальної суми фонду оплати праці також виключаються суми, нараховані працівникам, які перебувають у відпустці у зв'язку з вагітністю і пологами та для догляду за дитиною, вибраним до органів первинної профспілкової організації, звільненим з роботи на момент здійснення нарахувань.

Фонд оплати праці працівників, прийнятих на постійну роботу за направленням державної служби зайнятості згідно з договором з роботодавцем про надання дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних, обраховується на загальних підставах згідно з Інструкцією.

Фонд оплати праці

Фонд основної заробітної плати

Фонд основної заробітної плати включає нарахування винагороди за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадових обов'язків). До нього входять:

У разі виплати заробітної плати натурою відповідно до статті 23 Закону для відображення у звітах видана продукція оцінюється за цінами не вище собівартості в розмірі, що не перевищує 50 відсотків нарахованої заробітної плати за місяць.

У формах державних статистичних спостережень, крім показника оплати праці у натуральній формі, міститься показник проданої продукції в рахунок заробітної плати. Він заповнюється у разі, якщо в рахунок грошової оплати працівникам підприємства відносять продаж продукції як власного виробництва, так і отриманої за бартером або безготівкові розрахунки за послуги, надані працівникам (комунальні та інші). При цьому заповнення показника фонду оплати праці здійснюється згідно з нарахуваннями;

оплата праці (включаючи гонорари) працівників, які не перебувають у штаті підприємства (за умови, що розрахунки проводяться підприємством безпосередньо з працівниками), за виконання робіт:

Фонд додаткової заробітної плати

Фонд додаткової заробітної плати включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій. До складу фонду додаткової заробітної плати входять:

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати включають винагороди та премії, які мають одноразовий характер, компенсаційні та інші грошові й матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми. До них належать:

Інші виплати, що не належать до фонду оплати праці

До інших виплат, що не належать до фонду оплати праці, входять:

Середня заробітна плата

Середніми показниками номінальної заробітної плати є:

Чи мають право керівники бюджетних установ встановлювати надбавки, доплати та надавати матеріальну допомогу своїм працівникам і у якому розмірі?

Керівники бюджетних установ, закладів та організацій мають право встановлювати своїм працівникам конкретні розміри посадових окладів, доплат і надбавок до них, затверджувати порядок і розміри преміювання залежно від особистого вкладу працівника в межах затвердженого кошторисом фонду заробітної плати.

Чинними умовами оплати праці працівників бюджетної сфери встановлено, що посадові оклади (ставки, зарплати) підвищують у такому порядку:

Посадові оклади (ставки зарплати) працівників підвищують, якщо діяльність таких найманих осіб за профілем збігається з почесним або спортивним званням чи науковим ступенем. Цю відповідність профілю діяльності визначає керівник установи, закладу чи організації залежно від виконуваних працівником обов'язків та видів робіт;

прибиральникам приміщень, які використовують де-зінфікуючі засоби чи зайняті прибиранням туалетів, місячні оклади підвищують на 10 %.

Працівникам бюджетних установ, закладів та організацій можуть бути встановлені надбавки до посадових окладів:

до 50 % посадового окладу додають працівникам за високі досягнення у праці та за складність, напруженість у роботі залежно від конкретних завдань, за сумлінне та якісне виконання працівником своїх посадових обов'язків, професіоналізм, компетентність, ініціативність та-відсутність порушень виконавчої і трудової дисципліни.                               ■■'■

Критерії, за якими встановлюються такі надбавки, визначає керівник. Ці критерії повинні відображати результати професійної діяльності кожного працівника. Наприклад, ними можуть бути: успішне виконання працівником завдань та обов'язків, якісна, своєчасна підготовка матеріалів і пропозицій, ініціативність у роботі тощо;

надбавки за виконання особливо важливої роботи встановлюють на чітко визначений період її виконання. Сенс запровадження таких надбавок — стимулювати працівника на прискорене виконання роботи та підвищення її якості. При цьому повинна бути чітко визначена кінцева мета й терміни виконання.

Якщо працівник заслужив декілька зі згаданих вище надбавок, їх сукупний розмір не повинен перевищувати 50 % посадового окладу. Це обмеження не поширюється лише на працівників національних закладів (установ).

Надбавки скасовують або зменшують при несвоєчасному виконанні завдань, погіршенні якості роботи чи порушенні трудової дисципліни. У такому випадку керівник видає відповідний наказ із обов'язковим зазначенням конкретних обставин, які стали причиною скасування або зменшення;

водіям автомобілів установлюють надбавки за класність. Водіям II класу — 10 %, І класу — 25 % встановленої тарифної ставки за відпрацьований час.

У випадках, зазначених нижче, роботодавець також може установити доплати.

За виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників, за суміщення професій (посад), за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт працівникам установлюють доплати в межах 50 % посадового окладу відсутнього працівника або за вакантною посадою.

Суміщення професій (посад) — це виконання працівником поряд із основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) у межах робочого часу.

Під розширенням зони обслуговування або збільшенням обсягу виконуваних робіт розуміють виконання поряд із основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткового обсягу робіт за однією й тією ж професією або посадою.

Виконанням обов'язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи називають заміну працівника, відсутнього у зв'язку із хворобою, відрядженням тощо, за яким відповідно до чинного законодавства зберігається робоче місце (посада).

Доплати за суміщення професій (посад) не можуть перевищувати 50 % посадового окладу (тарифної ставки) за вакантною посадою. Тобто на ці доплати може бути спрямовано не всю суму посадового окладу за вакантною посадою, а лише 50 % посадового окладу. Ця доплата може бути розподілена між кількома працівниками залежно від обсягу додатково виконуваних робіт (обов'язків).

Так само призначають доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника та за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт, але їх не встановлюють керівникам бюджетних установ, закладів та організацій, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ, закладів та організацій та їх заступникам.

За роботу в нічний час працівникам доплачують до 40 % годинної тарифної ставки (посадового окладу) за кожну годину роботи з 10 години вечора до б години ранку (якщо законодавством не визначено більший розмір).

Водіям за ненормований робочий день встановлюють доплату в розмірі 25 % тарифної ставки за відпрацьований час.

Якщо працівникові доплачують за суміщення посад (професій), йому одночасно можуть встановити надбавку за високі досягнення у праці, за виконання складної, напруженої або особливо важливої роботи.

Розмір премії конкретному працівнику визначають залежно від його особистого вкладу в кінцеві результати роботи згідно з положенням про преміювання, що діє в даній установі. У цьому документі визначають коло працівників, на яких він поширюється, показники й умови преміювання кожної категорії найманих осіб (керівні працівники, спеціалісти, службовці, робітники). Показники преміювання визначають не лише право на одержання премії, але й її розмір. Положення про преміювання може передбачати можливість збільшення розмірів премій окремим працівникам у встановлених межах.

Преміювання здійснюють за наказом керівника відповідного органу.

Керівники бюджетних установ,, закладів та організацій мають право надавати працівникам установ, закладів та організацій матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення. Але такі виплати здійснюються виключно в межах затвердженого в кошторисах фонду заробітної плати в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік. Тобто, якщо працівник отримав допомогу на оздоровлення в розмірі посадового окладу, який він мав на час виплати, більше матеріальної допомоги в поточному році йому не виплатять. Виняток зроблено лише для матеріальної допомоги на поховання (у разі необхідності). Останню виплачують незалежно від того, отримував працівник допомогу на оздоровлення чи на інші цілі. Розмір допомоги на поховання визначають залежно від наявних коштів.

Педагогічні та науково-педагогічні працівники мають гарантоване право на допомогу на оздоровлення. Це передбачено статтею 57 Закону України «Про освіту» та постановою КМУ «Про реалізацію окремих положень частини першої статті 57 Закону України «Про освіту», частини першої статті 25 Закону України «Про загальну середню освіту», частини другої статті 18 і частини першої статті 22 Закону України «Про позашкільну освіту» від 31.01.01 р. № 78. Допомогу виплачують за місцем основної роботи при наданні чергових відпусток згідно з графіком. Коли ж працівник не використовує чергової відпустки чи йому виплачують компенсацію за невикористану відпустку (в усіх випадках її виплати), допомогу на оздоровлення не надають.

Роботу за сумісництвом слід відрізняти від суміщення професій (посад), хоча передумовою для обох є наявність у штатному розкладі вакантної посади. Таким чином, за відсутності вакансії суміщення або сумісництво неможливе.

Сумісництвом вважається виконання працівником іншої регулярної оплачуваної роботи, крім своєї основної, на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина за наймом.

При роботі за сумісництвом з працівником укладають тру-довий договір. Його другою стороною може бути як інший власник (підприємство, установа, організація), так і той самий власник за основним місцем роботи. В останньому випадку трудові договори про основну роботу та сумісництво юри», дично не пов'язані між собою.

Порядок роботи сумісників та оплату їх праці регламентують постанова КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ та організацій» від 03.04.93 р. № 245 та Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій, затверджене наказом Мінпраці, Мін'юсту та Мінфіну України від 28.06.93 р. № 43.

Тривалість роботи за сумісництвом не може перевищувати чотирьох годин на день і повного робочого дня у вихідний день, а загалом протягом місяця — половини місячної норми робочого часу. Платять сумісникам за фактично виконану роботу.

Не мають права працювати за сумісництвом (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності) керівники державних підприємств, установ та організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів та їхні заступники.

Деяким категоріям працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери виплачують ще один різновид надбавок — за вислугу років (за стаж роботи).

Починаючи з січня 2001 р. запроваджено виплати педагогічним та науково-педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти надбавок за вислугу років. їх виплачують залежно від стажу педагогічної роботи. Якщо він перевищує 3 роки — обсяг надбавки дорівнює 10 %, понад 10 років — 20 %, 20 років — 30 %.

Розмір надбавки встановлюється пропорційно навантаженню (обсягу роботи). Змінюють його з місяця, наступного за тим, в якому виникло право на надбавку, якщо документи, необхідні для своєчасного і правильного обчислення стажу, знаходяться в навчальному закладі чи установі освіти, або з дня їх подання.

Не передбачено зарахування до стажу педагогічної роботи часу роботи науково-педагогічних працівників на посадах наукових працівників у державних вищих навчальних закладах III—IV рівнів акредитації.

Порядок виплати надбавки за стаж наукової роботи затверджено постановою КМУ від 14.04.04 р. № 494. А періоди роботи, що зараховуються до стажу наукової роботи, який дає право на встановлення такої надбавки, визначені в п. 2 Порядку виплати надбавки за стаж наукової роботи, затвердженого зазначеною постановою.

Надбавку за стаж наукової роботи виплачують:

Розмір даної надбавки за стаж наукової роботи залежить від стажу наукової роботи таким чином. Якщо стаж перевищує 3 роки — надбавка становить 10 %, при стажі понад 10 років — 20 %, понад 20 років — ЗО % посадового окладу.

Науковим працівникам, які мають право на виплату надбавок за стаж наукової роботи і за стаж науково-педагогічної роботи, виплачують одну надбавку, яку нараховують щомісяця виходячи з посадового окладу наукового працівника за основним місцем роботи. А коли науковий працівник тимчасово заміщує відсутнього працівника, цю надбавку нараховують до посадового окладу за основною посадою (місцем роботи).

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 39/2004