Зменшення кількості застрахованих осіб


Який порядок застосування норми пп. 7.2.4 п. 7.2 ст. 7 Закону № 334/94-ВР (з урахуванням внесених Законом № 1957-IV змін) у разі звільнення з роботи з будь-яких обставин конкретного застрахованого працівника або зменшення кількості застрахованих осіб за ініціативою підприємства-страхувальника?


У п. 1.37 ст. 1 Закону № 334/94-ВР наведено визначення терміна «договір довгострокового страхування життя» — це договір страхування життя строком на 10 років і більше, який містить умову сплати страхових внесків (платежів, премій) протягом не менш як 5 років та передбачає страхову виплату, якщо застрахована особа дожила до закінчення строку дії договору страхування чи події, передбаченої у договорі страхування, або досягла віку, визначеного договором. Такий договір не може передбачати часткових виплат протягом перших 10 років його дії, крім тих, що провадяться у разі настання страхових випадків, пов'язаних зі смертю застрахованої особи або нещасним випадком чи хворобою застрахованої особи, що призвели до встановлення застрахованій особі інвалідності І групи, при цьому страхова виплата провадиться незалежно від терміну сплати страхових внесків (платежів, премій).

Відповідно до пп. 7.2.4 п. 7.2 ст. 7 Закону № 334/94-ВР У разі порушення вимог договору довгострокового страхування життя, встановлених п. 1.37 ст. 1 цього Закону, в тому числі його дострокового розірвання, доходи, одержані страховиком за таким договором, оподатковуються за ставкою 3% у податковому періоді, в якому відбувся факт такого порушення, з нарахуванням пені на суму податкового боргу, розрахованої з початку податкового періоду, наступного за податковим періодом, на який припадає отримання таких доходів страховиком, до дня їх включення до валового доходу такого страховика згідно з цим підпунктом.

Якщо договір довгострокового страхування життя чи з недержавного пенсійного забезпечення розривається з будь-яких причин до закінчення мінімального терміну його дії або до настання відповідного страхового випадку, встановленого Законом № 334/94-ВР або іншим законом, у результаті чого відбувається часткова страхова виплата, виплата викупної суми або повне припинення зобов'язань страховика за таким договором перед таким платником податку, то платник податку, який збільшив валові витрати згідно з нормами пп. 5.6.2 п. 5.6 ст. 5 Закону № 334/94-BR зобов'язаний включити до складу валових доходів відповідного звітного періоду суму таких попередньо сплачених платежів (внесків, премій), збільшену на суму пені, нараховану на суму податкового боргу, яка розраховується з початку податкового періоду, наступного за періодом, в якому такий платник податку вперше збільшив валові витрати на суму таких страхових платежів у межах такого договору, до дня подання податкової декларації за наслідками податкового періоду, на який припадає факт такого дострокового розірвання або порушення таких інших вимог.

Виходячи з викладеного, якщо підприємство-страхувальник страхує двох фізичних осіб і більше, що перебувають з ним у трудових відносинах, то звільнення з роботи конкретного застрахованого працівника з будь-яких обставин або зменшення кількості застрахованих осіб за ініціативою підприємства-страхувальника, у разі якщо відбувається часткова страхова виплата, виплата викупної суми або повне припинення зобов'язань страховика за таким договором перед таким платником податку, є достроковим розірванням договору.

Водночас термін «договір довгострокового страхування життя» в цілях оподаткування встановлює основну вимогу щодо дії такого договору строком не менше 10 років разом зі сплатою страхових внесків протягом не менш як 5 років за кожну застраховану особу, яка зможе одержати страхову виплату лише після закінчення строку дії договору або досягнення віку, визначеного договором.

З урахуванням вищезазначеного, звільнення з роботи конкретного застрахованого працівника з будь-яких обставин або зменшення кількості застрахованих осіб за ініціативою підприємства-страхувальника до закінчення дії договору довгострокового страхування життя є порушенням вимог, встановлених п. 1.37 ст. 1 Закону № 334/94-ВР.

КОНСУЛЬТУЮТЬ ФАХІВЦІ ДПА УКРАЇНИ

Відповіді підготовлено за сприяння фахівців Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України:

Наталії ХОЦЯНІВСЬКОІ — заступника директора Департаменту — начальника управління податку на прибуток та податкових платежів, Раїси БОЛІЛОЇ — начальника відділу оподаткування фінансових установ, підприємств з іноземними інвестиціями управління податку на прибуток та податкових платежів та Людмили МАКАРКІНОЇ - головного державного податкового ревізора-інспектора управління податку на прибуток та податкових платежів

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 40/ 2004