КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ П О С Т А Н О В А від 17 листопада 1995 р. N 916 Київ Про прискорення організації біржового сільськогосподарського ринку ( Зміни в текст не внесено. Додатково див. Постанову КМ N 1436 ( 1436-96-п ) від 02.12.96 ) З метою становлення біржового сільськогосподарського ринку та підвищення його ефективності Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є: 1. Схвалити Концепцію організації біржового сільськогосподарського ринку, розроблену Міністерством сільського господарства і продовольства та Українською аграрною біржею (додається). 2. Урядові Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити заходів до прискорення реалізації положень зазначеної Концепції. 3. Міністерству сільського господарства і продовольства, Міністерству економіки, Міністерству фінансів в місячний термін розробити та затвердити Типові правила біржової торгівлі сільськогосподарською продукцією. 4. Міністерству сільського господарства і продовольства, Українській академії аграрних наук розробити і затвердити в місячний термін Типове положення про міжрегіональний та районний агроторговий дім і опрацювати механізм взаємодії агроторгових домів з аграрними біржами. 5. Для координації роботи з організації біржового ринку сільськогосподарської продукції та надання допомоги в його становленні утворити Державну комісію з організації біржового сільськогосподарського ринку в складі згідно з додатком. Міністерству сільського господарства і продовольства створити в межах штатної чисельності структурний підрозділ розвитку біржового сільськогосподарського ринку та покласти на нього функції робочого апарату цієї Комісії. Призначити головою Державної комісії з питань організації біржового сільськогосподарського ринку Першого віце-прем'єр-міністра України Лазаренка Павла Івановича. 6. Установити, що: у складі засновників і членів аграрних бірж повинно бути не менш як половина вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників та представників переробної промисловості; аграрні та товарні біржі, в яких працюють секції продажу сільськогосподарської продукції, щотижня інформують Міністерство сільського господарства і продовольства та Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі про результати торгів. 7. Міністерству фінансів внести в місячний термін пропозиції щодо оподаткування аграрних і товарних бірж. 8. Покласти на Акціонерний комерційний банк "Україна" за його згодою функції розрахункового центру Української аграрної біржі. 9. З метою вдосконалення існуючої системи інформації про формування цін, рух продукції, вплив різноманітних факторів на рівень виробництва і споживання продовольства створити при Міністерстві сільського господарства і продовольства Центр сільськогосподарської ринкової інформації. Міністерству сільського господарства і продовольства, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Міністерству статистики розробити Положення про Центр сільськогосподарської ринкової інформації та визначити джерела його фінансування. 10. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Віце-прем'єр-міністра України Саблука П.Т. Прем'єр-міністр України Є.МАРЧУК Міністр Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО Інд. 22 СХВАЛЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1995 р. N 916 КОНЦЕПЦІЯ організації біржового сільськогосподарського ринку 1. Перехід від державно-регульованої системи розподілу сільськогосподарської продукції та сировини і фіксованих закупівельних цін до ринкової системи переміщення товару від виробника до споживача, формування цін на основі попиту і пропонування об'єктивно стимулює створення різноманітних ринкових структур, таких як ринок сировини і продовольства, оптові, роздрібні, спеціалізовані й регіональні ринки. З оптових ринків сировини і продовольства найістотніше впливає на формування загальнонаціонального та регіонального товарно-фінансового обігу біржовий сільськогосподарський ринок. Започаткування організації біржового сільськогосподарського ринку шляхом проведення аукціонних торгів, активізації роботи існуючих товарних бірж та Української аграрної біржі виявило комплекс нерозв'язаних проблем: відсутність єдиного біржового механізму, невідрегульованість питань проведення політики товарних і фінансових інтервенцій з метою впливу на формування ціни, а також питань аналізу та прогнозування продовольчого ринку, недосконалість ринкової інфраструктури. 2. Ця Концепція визначає принципи організації біржового сільськогосподарського ринку з урахуванням реальної економічної ситуації і спрямована на децентралізацію системи товарно-фінансових ринкових відносин без втрати державою можливості регулювати і контролювати баланси продовольчих ресурсів країни, забезпечення їх державних закупівель, здійснення аграрної протекціоністської політики. 3. Метою реалізації положень Концепції в умовах ринкової трансформації економіки є створення конкурентного середовища, виконання Програми структурної перебудови економіки України. ЗАВДАННЯ КОНЦЕПЦІЇ 4. Ця Концепція сприятиме: становленню біржового сільськогосподарського ринку; створенню беземісійного механізму фінансування міжсезонних потреб сільськогосподарських товаровиробників; підвищенню ефективності реалізації сільськогосподарської продукції та досягненню паритету цін на продукцію сільського господарства і промисловості; здійсненню державної аграрної політики через систему біржового сільськогосподарського ринку і активізації впливу на механізм ціноутворення шляхом проведення товарних і фінансових інтервенцій. СТРУКТУРА БІРЖОВОГО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ 5. Біржовий сільськогосподарський ринок - це взаємопов'язана система державних, біржових та інших структур сільськогосподарського ринку згідно із схемою. Діяльність біржового сільськогосподарського ринку передбачає: взаємозв'язок бірж, які діють в аграрній сфері, інформаційний обмін та координацію торгів у режимі реального часу з урахуванням регіональних особливостей та спеціалізації сільськогосподарського виробництва; створення гарантійного товарного і фінансового механізму заінтересованості учасників біржового сільськосподарського ринку безпосередньо в сільськогосподарських районах згідно з правилами, які визначають агроторгові доми; участь держави в створенні, функціонуванні та розвитку біржового сільськогосподарського ринку через структурні підрозділи Мінсільгосппроду. СТРУКТУРА БІРЖОВОГО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ ------------------ ------------------ -------------------- |Мінсільгосппрод | | Українська | | Брокерські | | |--->| аграрна |<----| контори | | | | біржа | | (міжрегіональні)| ------------------ ------------------ -------------------- | | | V V V ------------------ ------------------ -------------------- | Облсільгосп- | | Її | | Регіональні | | управління |<-->| представництва |<--->| біржі | | | | та філіали | | (агросекції) | ------------------ ------------------ -------------------- | ^ ^ | V | ----------------- V ------------------ | | -------------------- |Райсільгосп- |<-------- | | | Брокерські | | управління | | | | | контори | | | | | | | (регіональні) | ------------------ | | | -------------------- | | | V V V ------------------ ------------------ -------------------- | Виробники | |Агроторгові доми| |Споживачі сільгосп| |сільгосппродук- |--->|(районні, між- |<----|продукції (перероб| | ції | | районні) | |ники, комерційні | | | | | | структури) | ------------------ ------------------ -------------------- ------------------^ ^ ^------------------- | | | ------------------ ------------------ -------------------- | Постачальники | | Банки | | Підприємства | | матеріально- | | та інші | | сервісного | | технічних | | інвестори | | обслуговування | | ресурсів | | | | | ------------------ ------------------ -------------------- ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ БІРЖОВОГО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ 6. Мінсільгосппрод в межах своєї компетенції вирішує питання щодо: сприяння розвитку вільної конкуренції, зокрема шляхом проведення заходів, спрямованих на створення учасникам біржових торгів рівних умов для провадження зовнішньоекономічної діяльності; здійснення державної аграрної політики через систему біржового сільськогосподарського ринку, організації контролю за дотриманням нормативних актів; збереження, поповнення та використання державних резервів продовольства, сільськогосподарської продукції та сировини шляхом закупівлі і реалізації їх на біржовому сільськогосподарському ринку; закупівлі на біржовому ринку України сільськогосподарської продукції для стабілізаційного фонду, здійснення товарних і фінансових інтервенцій з метою регулювання цін; проведення аналізу та прогнозування продовольчого ринку. 7. Українська аграрна біржа та регіональні біржі: організують проведення торгів сільськогосподарської продукції оптом, форвардних і ф'ючерсних торгів стандартним товаром відповідно до єдиних біржових правил; здійснюють організаційне забезпечення роботи сертифікованих біржових складів; проводять роботу, пов'язану із збором, обробкою та наданням Мінсільгосппроду інформації про результати біржових торгів; організують проведення спеціалізованих і міжрегіональних торгів; забезпечують створення умов для державного регулювання та контролю цін, експорту сільськогосподарської продукції, внутрішнього виробничого та ресурсного балансу через єдиний біржовий механізм. 8. Районні агроторгові доми: організують районні аграрні ринки та забезпечують їх взаємодію з міжрегіональними оптовими ринками; сприяють товаровиробникам в одержанні максимальних прибутків від реалізації сільськогосподарської продукції, сировини та продуктів її переробки; формують районні лоти сільськогосподарської продукції, яка виставляється на торги; узгоджують ціни та інші умови і забезпечують заготівлю, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції покупцям; забезпечують розрахунки з пайовиками агроторгового дому з урахуванням інтересів товаровиробників і споживачів сільськогосподарської продукції та постачальників матеріальних ресурсів для села; організують і контролюють місцеві товарообмінні операції на компенсаційній основі з дотриманням паритету цін на продукцію сільського господарства і промисловості. Додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1995 р. N 916 СКЛАД Державної комісії з питань організації біржового сільськогосподарського ринку Лазаренко П.І. - Перший віце-прем'єр-міністр України, голова Комісії Саблук П.Т. - Віце-прем'єр-міністр України, заступник голови Комісії Гайдуцький П.І. - Міністр сільського господарства і продовольства, заступник голови Комісії Боровик О.Г. - голова Всеукраїнської ради колективних сільськогосподарських підприємств (за згодою) Гуреєв В.М. - Міністр економіки Даниленко А.С. - голова Комісії Верховної Ради України з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та соціального розвитку села (за згодою) Деркач Л.В. - Голова Держмиткому Карасик Ю.М. - радник Президента України з питань агропромислової політики (за згодою) Кравець В.М. - заступник Голови правління Національного банку (за згодою) Мельничук Д.О. - ректор Національного аграрного університету, академік Української академії аграрних наук, доктор біологічних наук Осика С.Г. - Міністр зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі Сивульський М.І. - перший заступник Міністра фінансів Ситник В.П. - віце-президент Української академії аграрних наук Солодкий М.О. - начальник Головного управління Мінсільгосппроду Шкарбан М.І. - голова Асоціації фермерів України (за згодою) Міністр Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО