Правові положення щодо проведення розіграшів з метою заохочення читачів у період передплати газет та журналів


Останнім часом в Україні зростає кількість друкованих та електронних засобів інформації, які для заохочення читачів проводять у період передплати розіграші призів із врученням грошових чи майнових призів переможцям. Розіграші, як правило, проводяться за окремими талонами, які друкуються в газеті чи журналі, і читачі одержують їх безкоштовно, придбавши видання. Умовою участі в розіграші є надходження від читача на адресу редакції газети (журналу) талона, який друкується у такому виданні. Якими правовими актами регулюється така діяльність?


Відповідно до п. 2 ст. 5 Закону № 98/96-ВР діяльність, пов'язана з проведенням розіграшів з видачею грошових виграшів у готівковій або майновій формі, віднесено до грального бізнесу. Операції з надання послуг у сфері грального бізнесу, які здійснюються суб'єктами підприємницької діяльності або їх структурними (відокремленими) підрозділами, підлягають патентуванню (п. 1 ст. 5 Закону № 98/96-ВР).

Отже, до проведення розіграшу в газеті чи журналі редакція друкованого видання, яка проводить такий розіграш, повинна придбати торговий патент. Вартість торгового патенту для проведення розіграшів з видачею грошових виграшів у готівковій формі поза банківські установи або в майновій формі на місці, встановлюється у фіксованому розмірі (за рік) та становить 4800 грн. за кожний окремий вид (місце) грального бізнесу (п. З ст. 5 Закону № 98/96-ВР).

При цьому вид призу переможцю розіграшу (готівка, майно чи знижка на передплату) не впливає на порядок патентування діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу, встановлений ст. 5 Закону № 98/96-ВР

Зауважимо також, що відповідно до п. 1 ст. 9 Закону № 98/96-ВР податок на прибуток суб'єкта підприємницької діяльності чи структурного (відокремленого) підрозділу, який підлягає сплаті до бюджету, зменшується на вартість придбаних торгових патентів.

Торговий патент на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу не дає права на здійснення грального бізнесу, не зазначеного в такому патенті.

Термін дії торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу становить 60 календарних місяців.

Оплата вартості торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу провадиться щокварталу до 1 5 числа місяця, що передує звітному кварталу.

Під час придбання торгового патенту на здійснення операцій з надання послугу сфері грального бізнесу суб'єкт підприємницької діяльності вносить одноразову плату в розмірі вартості торгового патенту за три місяці. На суму, сплачену під час придбання торгового патенту, зменшується розмір плати за торговий патент, яка підлягає внесенню в останній квартал його дії.

Суб'єкт підприємницької діяльності може провести попередню оплату вартості торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу за весь термін дії торгового патенту. При цьому суб'єкт підприємницької діяльності звільняється від обов'язків додаткового внесення вартості торгового патенту у разі, якщо прийнятими після цього актами законодавства збільшується його вартість.

З 1 січня 2004 р. норми щодо оподаткування доходів фізичних осіб, отриманих від проведення таких розіграшів, регламентуються пп. 9.5.1 п. 9.5 ст. 9 Закону № 889-IV.

У зв'язку із запровадженням Закону № 1957-іV норма, передбачена пп. 10.2.1 п. 10.2 ст. 10 Закону № 334/94-ВР щодо утримання податку в розмірі 30% від суми прибутку гравця, з 01.07.2004 р. втратила чинність.

На сьогодні ставка податку становить подвійний розмір (26%) ставки, визначеної п. 7.1 ст. 7 Закону № 889-IV, від об'єкта оподаткування, нарахованого як виграш чи приз.

Починаючи з 1 січня 2004 р. до 31 грудня 2006 р. ставка оподаткування, визначена п. 7.1 ст. 7 Закону № 889-IV, встановлюється на рівні 13% від об'єкта оподаткування.

Наталія УШАКОВА, головний державний ревізор-інспектор відділу по контролю за сферою грального бізнесу управління організації оперативного контролю Департаменту контрольно-перевірочної роботи ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 41 / 2004