А ДЕ Ж ПОДАРУНКИ?


Яку відповідальність має нести магазин побутової техніки, якщо в рекламі обіцяв покупцям холодильників, пральних машин, газових плит і телевізорів подарунки у вигляді прасок, міксерів, фенів та DVD-програвачів, але обіцянок своїх не виконав?


Взагалі термін "подарунки" не можна застосовувати в цьому випадку, оскільки товари, про які йде мова, ніяк не пов'язані з договором да-ріння, але відповідно до Закону "Про податок з доходів фізичних осіб" вартість безоплатно отриманих товарів прирівнюється щодо оподаткування до подарунків (підпункт 4.2.9 "є" вказаного Закону), тому надалі у тексті будемо називати їх саме так.

Згідно з ч. 1 ст. 699 ЦК пропозиція товару в рекламі є публічною пропозицією продавця укласти договір за умови, що вона містить усі істотні умови договору, але ч. 2 цієї ж статті зазначає, що демонстрація товару або реклама товару, яка містить опис, каталог або фотознімки зазначеного товару у місцях його продажу, є публічною пропозицією укласти договір, незалежно від того, чи вказана ціна та інші істотні умови договору.

Отже, продавець побутової техніки, вказавши в рекламі ціну товару та інші істотні умови, що повинні міститись у публічній пропозиції, зробив оферту, і за умов прийняття покупцем умов договору (акцепту), про які було повідомлено в рекламі, договір вважається укладеним (ч. 1 ст. 640 ЦК), але ч. 1 ст. 638 зазначає необхідність досягнення згоди сторін з усіх істотних умов договору. Тобто, як треба розуміти з запитання читача, покупці, фактично прийняли умови, запропоновані продавцем товарів у рекламі, серед яких була умова надання покупцеві безоплатно "подарунка". Отже, досягнувши згоди щодо істотних умов договору, покупець сплачує певну грошову суму та приймає майно у продавця (ст. 698 ЦК). Виконавши умови договору (придбання товару), покупці мають право вимагати відповідних дій з боку продавця (передання товару та "подарунка", визначеного в пропозиції).

З цивільно-правової точки зору акцію з надання "подарунків" покупцям можна розглядати і як публічну обіцянку винагороди без оголошення конкурсу. Стаття 1144 ЦК не містить вичерпного переліку умов надання винагороди, але визначає поняття публічної обіцянки: вона має бути сповіщена публічно невизначеному колу осіб та містити умови, за яких така винагорода надається, та опис предмета самої винагороди. Стаття 1148 встановлює обов'язок особи, що публічно обіцяла винагороду, надати її в разі виконання дій, за які така винагорода була обіцяна.

Щодо продавця, який, пообіцявши покупцям "подарунки", не виконав своїх зобов'язань, то його можна притягнути до цивільно-правової відповідальності або за невиконання умов договору (публічного), або за невиконання позадоговірного зобов'язання (публічної обіцянки винагороди без оголошення конкурсу), оскільки названі правочини є підставами виникнення цивільних прав та обов'язків згідно з ч. 2 ст. 11 ЦК. Покупець може звернутися до суду із позовом про захист своїх прав (ст. 15 ЦК) та вимагати надання обіцяного "подарунка" в натурі, що не виключає також відшкодування моральної шкоди, завданої діями продавця.

Сторінку підготувала Наталія МЕЩЕРЯКОВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 13-19 листопада 2004 р. № 46