Спрощену систему оподаткування, обліку та звітності обирають все більше суб'єктів малого підприємництва — юридичних осіб. Незважаючи на досить стабільну законодавчу базу щодо застосування спрощеної системи оподаткування у платників податків виникають запитання, відповіді на які друкуються на сторінках журналу (див. «Вісник» № 25/2004).
Аналіз пошти свідчить, що найбільша кількість запитань у листах, які надійшли від платників єдиного податку, стосується субсидій, субвенцій, дотацій та трансфертів, що надаються суб'єктам підприємницької діяльності з бюджетів та органами місцевого самоврядування на безоплатній та безповоротній основі. Тож звернемося до основних законодавчо визначених підстав застосування спрощеної системи оподаткування.
Відповідно до ст. 1 Указу № 727/98 спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується, зокрема, для юридичних осіб — суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. грн.
Об'єктом оподаткування для суб'єктів підприємницької діяльності — юридичних осіб, які сплачують єдиний податок, вважається сума виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг) (Указ № 727/98).
Виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).
Суб'єкти підприємницької діяльності — юридичні особи, які перейшли на спрощену систему оподаткування за єдиним податком, не мають права застосовувати інший спосіб розрахунків за відвантажену продукцію, крім готівкового та безготівкового розрахунків коштами.
У разі здійснення операції з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації цих фондів, та їх залишковою вартістю на момент продажу.
Статтею 3 Указу № 727/98 визначено, що суб'єкт підприємницької діяльності — юридична особа, який перейшов на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, самостійно обирає одну з таких ставок єдиного податку:
6% — від суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору—в разі сплати податку на додану вартість згідно із Законом № 168/97-ВР;
10% — від суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), без урахування акцизного збору, в разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.
Суб'єкти підприємницької діяльності — юридичні особи сплачують єдиний податок щомісяця не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Держказначейства України.
Відділення Держказначейства України наступного дня після надходження коштів перераховують суми єдиного податку в таких розмірах:
Платники єдиного податку — юридичні особи ведуть податковий облік за тими податками, платниками яких вони є згідно з Указом № 727/98.
Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності (за текстом - суб'єкти малого підприємництва), зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат суб'єкта малого підприємництва — юридичної особи, який застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, в якій у хронологічній послідовності на підставі первинних документів здійснюються записи про операції, що відбулися у звітному (податковому) періоді.
У дохідній частині Книги обліку доходів і витрат відображаються всі надходження, отримані на розрахунковий рахунок та в касу суб'єктом малого підприємництва від продажу продукції (товарів, робіт, послуг), майна, включаючи основні фонди, які належать суб'єкту малого підприємництва й реалізовані у звітному (податковому) періоді, позареалізаційні доходи та виручка від іншої реалізації.
До позареалізаційних доходів та виручки від іншої реалізації відносяться суми, фактично отримані суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий (поточний) рахунок та в касу від інших операцій (фінансовий результат від продажу цінних паперів, малоцінних швидкозношуваних предметів, матеріалів, палива; орендна плата, проценти, грошові кошти, отримані у вигляді безповоротної фінансової допомоги; кредиторська заборгованість, щодо якої минув строк позовної давності, а також дивіденди, якщо вони не були оподатковані у джерела виплати відповідно до Закону № 334/94-ВР).
У графі 6 «Загальна сума виручки та позареалізаційних доходів» Книги обліку доходів і витрат відображаються всі надходження, отримані на розрахунковий (поточний; рахунок та в касу суб'єктом малого підприємництва від продажу продукції (товарів, робіт, послуг), майна, включаючи основні фонди, які належать суб'єкту малого підприємництва й реалізовані у звітному (податковому) періоді, позареалізаційні доходи та виручка від іншої реалізації.
Форму Розрахунку сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва — юридичною особою та Порядок його складання затверджено наказом № 98.
У рядку 4 Розрахунку сплати єдиного податку відображається загальна сума коштів, отримана на розрахунковий рахунок або (та) в касу суб'єкта малого підприємництва з урахуванням коштів, отриманих від реалізації основних фондів. Тобто застосовується касовий метод обчислення виручки, за якого враховуються всі надходження коштів, отримані на розрахунковий рахунок та в касу суб'єкта малого підприємництва.
Податкова звітність може бути надана податковому органу за добровільним рішенням платника податків в електронній формі за умови дотримання чинного законодавства, що регулює ці питання.
Зупинимось на найтиповіших запитаннях, які надходять до редакції щодо цього податку, згрупованих в один блок.
Пільги на проїзд інвалідів, ветеранів війни та праці в транспорті передбачені законами № 3551-XII, № 3721-XII, № 2354-ХІІ, постановами № 354 та № 555, міжурядовою Угодою держав — учасниць СНД від 12.03.93 р. «Про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів і учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них».
Частиною третьою ст. 22 Конституції України передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Слід зазначити, що відшкодування витрат автотранспортних підприємств з обслуговування пільгових громадян чинним законодавством передбачено здійснювати за рахунок державного та місцевих бюджетів.
Постановою № 1920 затверджено Тимчасовий Порядок перерахування субвенцій на надання пільг та субсидій населенню на оплату твердого та рідкого пічного побутового палива, скрапленого газу, квартирної плати, вивезення сміття та побутових відходів, пільг ветеранам війни і праці (крім пільг на оплату електроенергії, природного і скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, житлово-комунальних послуг і послуг зв'язку) та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у 2002 р. за рахунок надходжень до загального фонду держбюджету відрахувань від плати за транзит природного газу через територію України.
Пунктами 5 та 6 Тимчасового Порядку визначено, що районні держадміністрації та виконавчі органи міських рад (міст обласного та республіканського значення) розподіляють отриману субвенцію між головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів відповідно до бюджетної класифікації видатків та в межах їх фактичної заборгованості перед постачальниками ресурсів (товарів, послуг) пропорційно видам послуг.
Листом № 07-07/92-353 визначено поняття субвенції— це трансферти населенню — поточні платежі фізичним особам, які передбачені для збільшення їх доходу. Подібні платежі можуть бути окремою добавкою до бюджету певної сім'ї чи особи або компенсуванням певних видів витрат, наприклад, на харчування, комунальні послуги, оплату проїзду тощо. До цієї категорії також включається допомога інвалідам, багатодітним сім'ям, стипендії, пенсії, путівки на оздоровлення.
Статтею 9 Бюджетного кодексу визначено, що трансферти - це кошти, одержані від інших органів державної влади, органів влади АР Крим, органів місцевого врядування на безоплатній та безповоротній основі.
Також Бюджетним кодексом надано визначення поняття міжбюджетних трансфертів — це трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному тим органом, який прийняв рішення про надання субвенції.
Органи держказначейства на підставі платіжних доручень головних розпорядників коштів місцевих бюджетів перераховують кошти на рахунки постачальників ресурсів (товарів, послуг).
Субсидії, дотації надаються суб'єктам підприємницької діяльності для інших цілей, ніж державне регулювання цін.
Законами № 2905-III, № 380-IV, № 1344-IV також передбачено компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
З метою визначення механізму перерахування у 2004 р. субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам на надання передбачених законодавством пільг ветеранам війни і праці, ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, реабілітованим громадянам, які постраждали внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, тепло-, водопостачання і водовід-ведення, квартирної плати, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, послуг зв'язку та компенсацій за пільговий проїзд окремим категоріям громадян за рахунок надходження до загального фонду держбюджету рентної плати за транзитне транспортування природного газу і за природний газ, що видобувається в Україні (далі — субвенції), постановою № 55 затверджено Порядок перерахування в 2004 р. деяких субвенцій на надання пільг, субсидій та компенсацій за рахунок надходжень до загального фонду державного бюджету рентної плати за транзитне транспортування природного газу і природний газ, що видобувається в Україні.
Згідно із зазначеним Порядком держказначей-ство перераховує суми субвенцій на рахунки бюджету АР Крим, обласних бюджетів, бюджетів міст Києва та Севастополя, відкриті в органах держказначейства згідно з розписом держбюджету в межах зобов'язань місцевих бюджетів за видатками.
Рада міністрів АР Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації можуть приймати рішення про централізоване перерахування субвенцій, отриманих згідно з цим Порядком, без розподілу їх між бюджетами районів і міст обласного значення пропорційно видам послуг, за згодою відповідних місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Райдержадміністрації та виконавчі органи рад міст обласного значення розподіляють отримані субвенції між головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів відповідно до бюджетної класифікації видатків у межах їх фактичної заборгованості перед постачальниками ресурсів (товарів, послуг) пропорційно видам послуг.
Органи держказначейства на підставі платіжних доручень головних розпорядників коштів місцевих бюджетів перераховують кошти на рахунки постачальників ресурсів (товарів, послуг).
Крім цього, Цивільний кодекс дає законодавче визначення поняття права власності — це право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб;
суб'єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність на основі права власності на свій розсуд, одноосібно або спільно з іншими суб'єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном, у тому числі має право надати майно іншим суб'єктам для використання його на праві власності, праві господарського відання чи праві оперативного управління, або на основі інших форм правового режиму майна, передбачених Господарським кодексом.
Отже, у даному випадку автотранспортне підприємство отримує з бюджету кошти як компенсацію за пільговий проїзд громадян, тобто отримує кошти, які повинен, але не сплатив громадянин-пільговик за надані йому послуги з перевезення.
Автотранспортне підприємство має право власності на такі кошти.
Підсумовуючи вищезазначене, зазначимо, що починаючи з травня 2002 р. і у 2004 p., одержуючи компенсацію з бюджету за пільговий проїзд окремих категорій громадян, платник єдиного податку повинен включати до бази оподаткування зазначені кошти.
Якщо на рахунок підприємства надходять кошти з бюджету на відшкодування витрат, пов'язаних із наданням пільг та субсидій населенню, і воно має право власності на такі кошти, то вони включаються до бази оподаткування єдиним податком.
Для оподаткування єдиним податком також враховується отримана сума дотації з місцевого бюджету на погашення боргу минулих років та кошти, отримані з бюджету для фінансування заробітної плати та на виконання робіт з будівництва нового кладовища.