Вилучення земельних ділянок


Для яких цілей може провадитися вилучення земельних ділянок відповідно до вимог чинного законодавства України? Якими нормативними документами слід керуватися під час оподаткування вилучених (викуплених) земель за умови надання їх суб'єктам господарювання?

(СП «Прогрес», Київська обл.)


Ст. 149 Земельного кодексу визначено порядок вилучення земельних ділянок. Земельні ділянки, надані в постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

Зокрема цією самою статтею Земельного кодексу визначено, що сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення лісового і водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

Щодо оподаткування вилучених (викуплених) земель, то слід виходити з того, на яких умовах надано ці земельні ділянки (у власність, у постійне користування чи в користування на умовах оренди).

У разі справляння земельного податку слід керуватися вимогами Закону № 2535X11. яким встановлено ставки земельного податку окремо для кожної категорії земель, порядок його обчислення і сплати, пільги щодо оподаткування землі, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а в разі сплати орендної плати за землю - Законом № 161 -XIV.

Відповіді підготовлено за сприяння фахівців Департаменту оподаткування юридичних осібДПА України:

Надії ЧОРНОУС — заступника директора Департаменту — начальника управління місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів, Катерини ГРИВНАМ — начальника відділу місцевих податків і зборів та плати за землю управління місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів Департаменту та Віктора ФІНАШКА — головного державного податкового ревізора-інспектора відділу моніторингу застосування нормативно- правових актів

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 / 2004