І. Ракицька, м. Луганськ
За ст.15 3акону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" довідки про заробітну плату в період роботи (служби) з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення видають підприємства, установи, організації (військкомати).
За нормативно-правовими актами 1986—1990 рр. можна визначити розмір тарифної ставки (окладу, посадового окладу) працівника, тобто розмір основної заробітної плати за конкретною професією, спеціальністю, посадою тощо. Оскільки до структури заробітної плати, визначеної ст.2 Закону України "Про оплату праці", крім основної заробітної плати, входять й інші її елементи, відомості про встановлення умов і розмірів оплати праці та умов їхнього запровадження конкретним особам можуть мати, а отже й надавати лише підприємства, установи, організації, де працювали ці особи, або правонаступники таких підприємств, установ, організацій. Інші підприємства, установи, організації, органи державної влади тощо не можуть надавати довідок про заробіток по конкретних особах, які не працювали і не працюють у цих підприємствах, установах, організаціях, органах державної влади.
Відповідно до ст.70 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" постраждалі громадяни мають право захищати у відповідних державних, судових органах свої законні інтереси.
Згідно зі ст.238 КЗпП України під час розгляду трудових спорів про грошові вимоги, крім вимог про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушено- . го прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи (ст.235), орган, котрий розглядає спір, має право винести рішення про виплату працівникові належних сум без обмеження будь-яким терміном.
Оскільки ст.63 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що витрати, пов'язані з реалізацією цього Закону, фінансують за рахунок державного бюджету, то якщо в результаті розгляду індивідуального трудового спору учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС донараховано заробіток за роботу в зоні відчуження, але виплату додатково нарахованої суми не зроблено (не сплачено страхові внески), це не позбавляє особу права на призначення пенсії із заробітку в зоні відчуження.
Досвід розглядів у судах цивільних справ щодо перерахунків пенсій конкретних осіб за виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС свідчить про використання матеріалів судово-бухгалтерських експертиз, котрі призначаються судами.