Як провадиться зняття з обліку платника єдиного податку як платника ПДВ?

Указом Президента України № 727/98 від 03.07.98 р. «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємства» визначено коло суб'єктів малого підприємництва, для яких запроваджується спрощена система оподаткування, обліку та звітності.

Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які обрали ставку єдиного податку у розмірі 10 відсотків, з дати, зазначеної в свідоцтві про право сплати єдиного податку, переходять на сплату такого податку і підлягають виключенню з реєстру платників ПДВ.

Процедура зняття з обліку платника єдиного податку як платника ПДВ регламентується положенням про Реєстр платників ПДВ. При цьому зазначені суб'єкти зобов'язані:

    здати до податкового органу за місцем реєстрації оригінал свідоцтва платника ПДВ і всі завірені податковим органом копи цього свідоцтва;

    подати до податкового органу податкову декларацію з ПДВ, до якої повинні бути включені всі операції за останній звітний період, за якими виникали податкові зобов'язання;

    внести до бюджету суми ПДВ, що підлягають сплаті згідно із зазначеною декларацією, і погасити заборгованість перед бюджетом за попередній звітний період (у разі її наявності).

З моменту анулювання свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ такі особи втрачають право на:

    нарахування податку при здійсненні операцій з продажу товарів (робіт, послуг);

    виписування податкових накладних;

    отримання податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з урахуванням ПДВ;

    отримання бюджетного (експортного) відшкодування.

Водночас, у випадках коли такими платниками застосовувався «касовий» метод визначення податкових зобов'язань, у разі наявності на момент анулювання свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ дебіторської заборгованості з відвантажених (виконаних, наданих) товарів (робіт, послуг) з урахуванням ПДВ, платники зобов'язані задекларувати по таких операціях податкові зобов'язання та погасити суму податкових зобов'язань у міру проведення розрахунків та закриття дебіторської заборгованості незалежно від того, що ці особи на момент виникнення податкових зобов'язань не значаться платниками ПДВ, за умови, що такими платниками не проведено відповідні перерахунки з покупцями.

Крім того, платники ПДВ, в обліку яких на день виключення з реєстрації (анулювання свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ) значаться товарні залишки, незамортизовані основні фонди чи інші активи, стосовно яких суми ПДВ було включено до складу податкового кредиту в попередніх чи в поточному звітних періодах, зобов'язані зменшити суму податкового кредиту на суму ПДВ, сплаченого (нарахованого) при їх придбанні, у розмірі, який відповідає частці таких недовикористаних в оподатковуваних операціях в попередніх звітних періодах товарних залишків шляхом відображення у податковій декларації з ПДВ (з поданням розрахунку коригування).

Зменшення суми податкового кредиту з ПДВ здійснюється за результатами звітного періоду, в якому відбувається виключення з реєстрації (анулювання свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ), з відповідним збільшенням валових витрат на суму такого податкового кредиту.

Матеріал підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 5/2005