ПОСТАВИВ СТІЛ, ПОСТАВИВ СТІЛЕЦ...

---

Чи може податкова ініціювати скасування державної реєстрації фірми з тієї причини, що не знайшла її за адресою, вказаною у документі про реєстрацію?

---

З метою більш повного обліку платників податків, унеможливлення отримання ними неконтрольованих доходів підрозділи органів державної податкової служби з обліку платників податків повинні забезпечувати систематичний контроль за своєчасним поданням заяв суб'єктами господарювання для взяття їх на облік органами державної податкової служби після здійснення їх державної реєстрації, перереєстрації, реорганізації та внесення змін до реєстраційних чи статутних документів. Відповідно до п. 17 ст. 11 Закону "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби мають право звертатися до суду з заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта господарської діяльності в установлених законом випадках. Одним з таких випадків є невідповідність місцезнаходження юридичної особи юридичній адресі, вказаній в установчих документах. Адреса, яка зазначається у довідці про взяття на облік підприємства та в його свідоцтві про реєстрацію платника податку на додану вартість, має відповідати адресі, зазначеній у статуті та свідоцтві про державну реєстрацію такого підприємства з урахуванням змін та доповнень до статуту та відомостей про зміну місцезнаходження, які вказуються у свідоцтві про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта господарської діяльності. Відповідно до ст. 93 Цивільного кодексу місцезнаходження юридичної особи визначається місцем її державної реєстрації та вказується в установчих документах. При зміні місцезнаходження юридична особа повинна внести зміни до установчих документів та в обов'язковому порядку зареєструвати їх у Єдиному державному реєстрі (п. З ст. 4 Закону "Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").

Згідно зі ст. 29 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи засновники (учасники) або уповноважений ними орган чи особа повинні подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; нотаріально посвідчену копію рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, яким затверджено зміни до установчих документів; оригінал установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію; два примірники змін до установчих документів юридичної особи та два примірники установчих документів у новій редакції, або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів. У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною найменування або місцезнаходження юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.

Згідно з п. 7.5. Інструкції про порядок обліку платників податків (затвердженої наказом № 80 Державної податкової адміністрації) у разі державної реєстрації змін (доповнень) до установчих документів платника податків, зміни місцезнаходження (місця проживання) платника податків без проведення перереєстрації чи реорганізації платника податків або у разі виникнення інших змін (доповнень) у даних платників податків, визначених реєстраційною заявою, що не потребують державної реєстрації, платник податків у 10-денний термін подає до органу податкової служби документи в тому самому порядку, як і при взятті на облік. Додаткова реєстраційна заява (ф. № 1-ОПП або ф. № 5-ОПП) подається з відміткою "Зміни". Відповідно до заяви додаються завірені в нотаріальному порядку копії документів, що зазнали змін, з відміткою органу, що здійснив їх реєстрацію, або копії документів, що підтверджують достовірність інших змін. Невиконання цих вимог дає право органам державної реєстрації звернутися до суду (господарського суду) з позовом про скасування державної реєстрації.

Водночас, відповідно до законів "Про державну податкову службу в Україні" та "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" до компетенції органів державної податкової служби належить здійснення заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження платника податків. Порядок підготовки матеріалів для передачі їх підрозділам податкової міліції для встановлення місцезнаходження платника податків встановлено розділом 11 Інструкції про порядок обліку платників податків, яким визначено, що стосовно кожного платника податків, за яким виявлено відсутність його за місцезнаходженням та не з'ясовано його фактичне місцезнаходження, готується та передається підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження платника податків. Якщо підрозділами податкової міліції підтверджено неможливість установлення місцезнаходження платника податків, то підрозділи з обліку платників податків надсилають до відповідного органу державної реєстрації повідомлення про відсутність платника податків за місцезнаходженням, неповідомлення ним органу державної податкової служби нової адреси та неможливість установлення місцезнаходження платника податків. При цьому податкова інспекція може пропонувати органу державної реєстрації скористатись правом подання до суду позову про скасування державної реєстрації та в подальшому координувати свою роботу з органами державної реєстрації при здійсненні відповідних процедур.

Отже, органи державної податкової служби мають спочатку встановити місцезнаходження платника податків або підтвердити неможливість установлення його місцезнаходження. Водночас, трапляються випадки, коли органи державної податкової служби приходять за адресою, вказаною у документах, та не можуть застати господарів. По суті, податківці можуть прийти у позаробочий час підприємства. Якщо підприємство працює з країною, яка знаходиться в іншому часовому поясі, наприклад, зі Сполученими Штатами Америки, або надає послуги Інтернет у нічні години, графік роботи може суттєво відрізнятись від звичайного (з 9.00 до 18.00). Отже, в такому випадку, для вирішення спірних питань з податковими органами, графік роботи підприємства має бути відображений у документі, що регламентує внутрішній розпорядок, і затверджений підписом керівника та печаткою. Якщо підприємство має необхідність здійснювати діяльність за адресою, що відрізняється від тієї, що вказана в установчих документах, варто залишити за місцем юридичної адреси один з підрозділів (хоча на відміну від Цивільного кодексу 1963 року, який у ст.. 30 місцем знаходження юридичної особи визнавав місцезнаходження її постійно діючого органу, чинний Цивільний кодекс не містить чітких вказівок щодо характеру розміщеного за юридичною адресою підрозділу) та документи, що дозволять податківцям розпочати перевірку, а вже в ході перевірки привезти документи, що дозволять її продовжити.

Сторінку підготувала Наталія МЕЩЕРЯKОBA

По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 7 від 19 - 25 лютого 2005 року;