ОБОВ'ЯЗКОВЕ СТРАХУВАННЯ ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ , ВЛАСНИКІВ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ


Днями Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) провело прес-семінар про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВВНТЗ), на якому його учасники розглянули практику судових справ по АТП, зміни в структурі і функціях МТСБУ в зв'язку з набранням чинності Законом "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" та роль Закону для подальшого розвитку ринку страхування України, підвищення відповідальності страховиків та культури водіїв, поліпшення сервісу, вихід на новий якісний і кількісний рівень. Пропонуємо до уваги читачів відповіді на найбільш поширені запитання власників автомобілів, які „ЮВУ” підготувало за матеріалами семінару.


ЯКІ ТИПИ ДОГОВОРІВ ПЕРЕДБАЧЕНІ ЗАКОНОДАВСТВОМ?

У Законі України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" договори -ОСЦПВВНТЗ розділені на 3 типи:

Перший містить у собі один поліс, один транспортний засіб і необмежену кількість допущених до керування осіб. Він найбільш вигідний для юридичних осіб із власним автопарком.

Другий — страхує особу, що може керувати декількома транспортними засобами. Вигідний для тих, у кого кілька автомобілів у гаражі.

У третьому типі договору вказується одна або більше (до п'яти) осіб і один транспортний засіб.

ХТО КОРИСТУЄТЬСЯ ПІЛЬГАМИ?

Учасники бойових дій, що визначені законом, інваліди І групи, які особисто керують транспортними засобами, звільняються від обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності на території України. Відшкодування збитків від дорожньо-транспортної пригоди, винуватцями якої є зазначені особи, проводить МТСБУ у порядку, визначеному цим Законом.

За умови страхування не більше одного транспортного засобу з робочим об'ємом двигуна до 1600 куб. см включно розміри страхових платежів за договорами обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів — пенсіонерів-громадян України та інвалідів II групи, які особисто керують такими транспортними засобами, становлять 50 відсотків розміру базового платежу з урахуванням коригуючих коефіцієнтів, наведених у цьому Законі.

КОМПЕНСАЦІЯ: ДІЇ АВТОВЛАСНИКА

Розглянемо основні випадки, коли винним у скоєння дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) є водій:

=> забезпеченого транспортного засобу.

а) водію вжити заходів для невідкладного, але не пізніше трьох робочих днів, повідомлення страховика, з яким укладено договір обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності про настання ДТП;

б)   учасникам ДТП проінформувати один одного про себе, своє місце проживання, назву та місцезнаходження страховика та надати відомості про відповідні страхові поліси;

в) особа, яка має право на відшкодування, подає страховику відповідну заяву з додатком документів, зокрема: довідку про ДТП, довідку відповідних закладів охорони здоров'я щодо тимчасової втрати працездатності або довідку спеціалізованих установ про встановлення стійкої втрати працездатності (інвалідності) у разі її виникнення, інші документи, які мають відношення до даної ДТП, завірені у встановленому порядку;

=> транспортного засобу, який не застрахував свою цивільно-правову відповідальність; невстановленого транспортного засобу; транспортного засобу, який вийшов з володіння власника не з його вини, а у результаті протиправних дій іншої особи:

а) особа, яка має право на відшкодування, подає до МТСБУ або страховика — члена МТСБУ відповідну заяву з додатком документів, перелік яких зазначено вище;

=>     учасник бойових дій, що визначений законом, інвалід першої групи:

а) водію вжити заходів для невідкладного, але не пізніше трьох робочих днів, повідомлення МТСБУ або страховика — члена МТСБУ про настання ДТП;

б) особа, яка має право на відшкодування, подає до МТСБУ або страховика — члена МТСБУ відповідну заяву з додатком документів, перелік яких зазначено вище.

Під час оформлення відповідних документів про ДТП працівники органів Міністерства внутрішніх справ України встановлюють та фіксують необхідні відомості щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності учасників цієї пригоди.

У ЯКИХ ВИПАДКАХ ШКОДА НЕ ВІДШКОДОВУЄТЬСЯ?

Відповідно до ст. 32 Закону "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів України" страховик не відшкодовує:

=> шкоду, заподіяну при експлуатації забезпеченого транспортного засобу, але за спричинення якої не виникає цивільно-правової відповідальності відповідно до закону;

=> шкоду, заподіяну забезпеченому транспортному заco6y, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду;

=> шкоду, заподіяну життю та і здоров'ю пасажирів, які знаходилися у забезпеченому транспортному засобі, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду, та які є застрахованими відповідно до пункту 6 статті 7 Закону України "Про страхування";

=> шкоду, заподіяну майну, яке знаходилося у забезпеченому транспортному засобі, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду;

=> шкоду, заподіяну при використанні забезпеченого транспортного засобу під час тренувальної поїздки чи для участі в офіційних змаганнях;

=> шкоду, яка прямо чи опосередковано викликана чи якій сприяли іонізуюча радіація, викликане довільним ядерним паливом радіоактивне отруєння, радіоактивна, токсична, вибухова чи в іншому відношенні небезпечна властивість довільної вибухової ядерної сполуки чи її ядерного компонента;

=> шкоду, пов'язану із втратою товарного вигляду транспортного засобу;

=> шкоду, заподіяну пошкодженням або знищенням внаслідок дорожньо-транспортної пригоди антикварних речей, виробів з коштовних металів, коштовного та напівкоштовного каміння, біжутерії, предметів релігійного культу, картин, рукописів, грошових знаків, цінних паперів, різного роду документів, філателістичних, нумізматичних та інших колекцій;

=> шкоду, заподіяну в результаті дорожньо-транспортної пригоди, якщо вона відбулася внаслідок масових заворушень і групових порушень громадського порядку, військових конфліктів, терористичних актів, стихійного лиха, вибуху боєприпасів, пожежі транспортного засобу, не пов'язаної з цією пригодою.

ЗМІНИ У ЗАКОНОДАВСТВІ, ПОВ'ЯЗАНІ З ВВЕДЕННЯМ ОСЦПВВНТЗ

З 1 квітня 2005 року наберуть чинності зміни в законодавстві України, що стосуються відповідальності за відсутність у водія поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

З огляду на пункт 12 Перехідних положень Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів України" до деяких нормативно-правових актів внесені доповнення:

1) норми статті 16 Закону України "Про дорожній рух" покладають на водія обов'язок мати при собі страховий поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів;

2) норми статті 11 Закону України "Про міліцію" надають право міліції перевіряти у водіїв наявність страхового поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів;

3) норми статті 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачають стягнення штрафу в розмірі від 0,5 до 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (від 8,50 гривень до 17 гривень) у випадку керування транспортними засобами водіями, що не мають при собі або не пред'явили для перевірки страховий поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

Сторінку підготувала Наталія МЕЩЕРЯKOBA

По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 10 від 12-18 березня 2005 року;