Чи може учасник процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти оскаржити результати торгів, мотивуючи тим. що ним була запропонована найнижча ціна, але замовник акцептував іншу пропозицію?
Відсутність у тендерній документації замовника методики оцінки критеріїв, за якими визначається найкраща тендерна пропозиція та відповідність учасників кваліфікаційним вимогам, суперечить прозорості процедури державної закупівлі та об'єктивності визначення переможця. Відповідно до статті 21 Закону ."Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" тендерна документація повинна містити, зокрема, перелік критеріїв та методику їх оцінки для визначення найкращої тендерної пропозиції та методику розрахунку ціни тендерної пропозиції із зазначенням того, чи повинна вона включати інші елементи, крім вартості самих товарів, робіт чи послуг, наприклад, витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів, податків тощо.
Відповідно до пункту 7 статті 26 Закону "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" замовник визначає переможця торгів із числа учасників, тендерні пропозиції яких не були відхилені, на основі критеріїв та відповідно до методики оцінки тендерних пропозицій, зазначених у тендерній документації. Якщо серед критеріїв, визначених замовником, першим є найнижча ціна, то акцептуванню підлягає найбільш раціональна пропозиція, а учасник, що її надав, має бути визнаний переможцем торгів.
Для визначення найкращої тендерної пропозиції можуть використовуватись інші критерії. У такому разі у тендерній документації має бути визначений їх вартісний еквівалент або
питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій, причому згідно із пунктом 8 статті 26 Закону "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків. Переможець торгів визначається за іншими ніж ціновий критеріями оцінки, зазначеними-у тендерній документації, у разі неможливості зміни умов за кожним з цих критеріїв. Для оцінки тендерних пропозицій можуть залучатися відповідні експертні організації чи окремі експерти на договірних засадах.
Отже, дописувач може оскаржити результати торгів, але його позов підлягатиме задоволенню у тому разі, якщо замовник при визначенні найкращої тендерної пропозиції, порушив методику їх оцінки, зазначену у тендерній документації.