МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ Н А К А З 16.03.2005 N 62 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2005 р. за N 438/10718 Про затвердження Методики визначення критеріїв євроінтеграційної складової державних цільових програм З метою впорядкування роботи, спрямованої на здійснення моніторингу виконання та аналізу стану фінансування центральними органами виконавчої влади заходів із забезпечення інтеграції України до Європейського Союзу, Н А К А З У Ю: 1. Затвердити Методику визначення критеріїв євроінтеграційної складової державних цільових програм, що додається. 2. Департаменту європейської інтеграції: подати цей наказ у десятиденний термін на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України; довести цей наказ разом з адміністративно-господарським департаментом до відома міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади для використання у роботі. 3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора департаменту європейської інтеграції Рябцеву Н.В. Виконуючий обов'язки Міністра С.Романюк ПОГОДЖЕНО: Міністерство фінансів України Заступник Міністра В.В.Лісовенко ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України 16.03.2005 N 62 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2005 р. за N 438/10718 МЕТОДИКА визначення критеріїв євроінтеграційної складової державних цільових програм 1. Загальні положення 1.1. Ця Методика визначає основні засади і вимоги щодо організації і проведення аналізу державних цільових програм (далі - ДЦП) та їх проектів на наявність євроінтеграційної складової (далі - аналіз). 1.2. Методика розроблена з метою застосування єдиних підходів до визначення відповідності положень ДЦП критеріям євроінтеграційної складової, а також для проведення замовниками та виконавцями ДЦП аналізу забезпечення фінансування євроінтеграційної складової. 1.3. Органи державної влади, керуючись цією Методикою, визначають євроінтеграційну складову ДЦП, за якими вони є виконавцями/співвиконавцями, та забезпечують проведення їх аналізу. Результати аналізу викладаються в письмовій формі і підписуються керівником органу державної влади. 1.4. Про результати аналізу органи державної влади інформують Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерство юстиції України та Міністерство фінансів України. 2. Терміни, що вживаються у цій Методиці, мають таке значення: євроінтеграційна складова - частина програмного документа (його окремі дії, проекти) або проекту, що належить до сфери питань євроінтеграції; євроінтеграційні заходи - дії, кінцевою метою яких є правове, економічне, інституційне тощо наближення України до Європейського Союзу (далі - ЄС); адаптація законодавства (зближення) - це процес приведення законів України та інших нормативно-правових актів у відповідність із acquis communautaire; acquis communautaire - правова система ЄС, яка включає акти законодавства ЄС (але не обмежується ними), прийняті в рамках ЄС, спільної зовнішньої політики та політики безпеки, співпраці у сфері юстиції та внутрішніх справ; гармонізація (приведення у відповідність) - це процес приведення національних стандартів у відповідність із стандартами ЄС; імплементація - здійснення, виконання державою міжнародних правових норм; діяльність у сфері євроінтеграції - сукупність дій, пов'язаних із створенням умов інтеграції України до ЄС; інституційне забезпечення - утворення нових або реорганізація (удосконалення) існуючих інституцій (структур), а також дії щодо кадрової підготовки з метою організаційного забезпечення діяльності цих інституцій та процесу євроінтеграції в цілому; інформаційна підтримка - комплекс інформаційно-просвітницьких заходів, спрямованих на взаємопроникнення в інформаційний простір України та ЄС з метою формування в українському суспільстві проєвропейської, а в європейському - проукраїнської більшості, а також спрямованих на підтримку євроінтеграційного курсу України громадськістю; Копенгагенські критерії - критерії вступу країн Центральної та Східної Європи до ЄС, які були прийняті у червні 1993 року на засіданні Європейської Ради в Копенгагені і підтверджені в грудні 1995 року на засіданні Європейської Ради в Мадриді. 3. Критерії визначення євроінтеграційної складової ДЦП Критерії євроінтеграційної складової визначаються відповідно до передбачених ДЦП дій за такими напрямами: 3.1. Створення нормативно-правової бази, адаптованої до норм ЄС (адаптація законодавства України до законодавства ЄС та гармонізація вітчизняних технічних стандартів із світовими та європейськими) У рамках цього напряму передбачається: здійснення перекладу актів acquis communautaire українською мовою; проведення порівняльного аналізу регулювання правовідносин у відповідних сферах в Україні та ЄС; підготовка рекомендацій щодо приведення законодавства України у відповідність із acquis communautaire та розроблення на їх підставі проектів нормативно-правових актів; проведення експертизи щодо відповідності проектів законів України та інших нормативно-правових актів, які за предметом правового регулювання належать до сфер, правовідносини в яких регулюються, acquis communautaire; розроблення проектів законів, інших нормативно-правових актів, спрямованих на адаптацію законодавства України до acquis communautaire; залучення юридичних радників; відрядження з відповідною метою; організація і проведення семінарів, конференцій, симпозіумів тощо. 3.2. Політичні, економічні та соціальні перетворення і структурні реформи, спрямовані на досягнення Україною Копенгагенських критеріїв Діяльність у цьому напрямі передбачає реалізацію чинних та розроблення нових програмних документів, кінцевою метою яких відповідно до Копенгагенських критеріїв є: 1) стабільність інститутів, які гарантують демократію, верховенство права, дотримання прав людини та захист прав національних меншин (політичні критерії): забезпечення свободи парламентських, президентських виборів і виборів до місцевих органів влади; створення та розширення діяльності демократичних інституцій, неурядових організацій, незалежних засобів масової інформації; прийняття законодавчих актів і створення відповідних установ, що надійно захищають права меншин; посилення боротьби з організованою злочинністю та корупцією; вирішення питань правового забезпечення та посилення боротьби з відмиванням коштів; створення надійно діючих інститутів у сфері юстиції і внутрішніх справ; здійснення заходів з протидії дискримінації в усіх сферах суспільного життя; гарантії незалежності судової влади, поліпшення функціональних судів; захист особистих свобод; 2) наявність дієвої ринкової економіки та здатність витримувати конкурентний тиск і дію ринкових сил у межах ЄС (економічні критерії): макроекономічна стабільність, яка дає змогу суб'єктам господарювання приймати рішення в атмосфері стабільності та передбачуваності; здійснення адміністративної реформи та структурних реформ; наявність ринкових інститутів; лібералізація цін та торговельного режиму; відповідне правове забезпечення ринкових перетворень, включаючи регулювання права власності, виконання законів і контрактів; поліпшення умов конкуренції; створення середовища, сприятливого для підприємницької діяльності; достатня частка малих підприємств у структурі економіки; створення сприятливого інвестиційного клімату; достатня кількість людських та матеріальних ресурсів, включаючи інфраструктуру (енергопостачання, телекомунікації, транспорт тощо), рівень освіти та дослідницької діяльності; підвищення кваліфікації робочої сили; поліпшення структури та диверсифікація експорту; здійснення промислової політики, спрямованої на зниження матеріало- та енергоємності виробництва; відсутність перешкод для доступу на ринок та виходу з нього; суспільний консенсус щодо найважливіших питань економічної політики; розвиненість фінансового сектору; ступінь впливу урядової політики і законодавства на конкуренцію шляхом проведення торговельної політики, політики конкуренції, надання державної допомоги; здійснення соціальної політики. Крім того, в ході визначення євроінтеграційної складової ДЦП доцільно керуватися критеріями ринковості економіки, що визначені у Базовому антидемпінговому регламенті ЄС, а саме: конвертування валюти за ринковим курсом; наявність єдиної чіткої системи бухгалтерських записів та проведення незалежного аудиту; відсутність деформаційного впливу старої системи на витрати виробництва та фінансовий стан компанії; забезпечення правових гарантій щодо визначеності та стабільності діяльності компанії відповідно до норм чинного законодавства про власність та банкрутство; відсутність втручання держави у прийняття компаніями рішень та розміщення ресурсів; 3) здатність узяти на себе зобов'язання, що випливають із членства в ЄС, включаючи суворе дотримання завдань політичного, економічного, валютного союзу ("членські" критерії): визначення, прийняття, виконання та правове застосування acquis communautaire - ключового аспекту підготовки до членства в ЄС, що вимагає не лише включення до національного законодавства, а й забезпечення його дієвого застосування acquis communautaire через відповідним чином пристосовані адміністративні та судові структури. 3.3. Набуття Україною членства у світових та європейських структурах, імплементація міжнародних угод Цей напрям передбачає: розширення договірно-правової бази інтеграції (підготовка до підписання та підписання міжнародних угод, конвенцій, протоколів тощо); утворення за участю України нових міжнародних об'єднань; заходи щодо виконання взятих зобов'язань. 3.4. Розширення співробітництва з ЄС та його державами-членами, у тому числі на регіональному рівні, реалізація спільних з ЄС проектів або участь у проектах ЄС Основним продуктом за цим напрямом діяльності є розширення договірно-правової бази співробітництва, що передбачає: підготовку та підписання договорів, протоколів, планів, проектів; здійснення заходів з імплементації цих документів та виконання взятих за ними зобов'язань; утворення та організацію діяльності спільних суб'єктів господарювання, інших юридичних осіб тощо. 3.5. Інституційне забезпечення процесу євроінтеграції має на меті утворення нових або реорганізацію (удосконалення) існуючих інституцій (структур), а також проведення роботи щодо кадрового забезпечення діяльності цих інституцій та процесу євроінтеграції в цілому, у тому числі стажування спеціалістів за кордоном, вивчення ними мов країн-членів ЄС. 3.6. Інформаційна підтримка процесу євроінтеграції передбачає: роботу, пов'язану із створенням та функціонуванням загальнодержавної інформаційної мережі з питань європейського права; видання бюлетенів, збірників нормативних актів, інших матеріалів, що належать до його компетенції; організацію і проведення семінарів, конференцій, симпозіумів, інших заходів. 3.7. Реалізація інших заходів у рамках Угоди про партнерство та співробітництво між Україною і Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами, Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України від 11.06.98 N 615/98 ( 615/98 ), Програми інтеграції України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України від 14.09.2000 N 1072/2000 ( 1072/2000 ), Плану дій "Україна - Європейський Союз" ( 994_693 ), схваленого на засіданні Ради з питань співробітництва між Україною та Європейським Союзом (м. Брюссель, 21.02.2005), відповідно до окремо визначених процедур. Директор департаменту європейської інтеграції Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України Н.Рябцева