МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
                 ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ

                            Н А К А З

                         16.03.2005  N 62

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      27 квітня 2005 р.
                                      за N 438/10718


          Про затвердження Методики визначення критеріїв
              євроінтеграційної складової державних
                         цільових програм


     З метою  впорядкування  роботи,  спрямованої  на   здійснення
моніторингу  виконання  та аналізу стану фінансування центральними
органами  виконавчої  влади  заходів  із  забезпечення  інтеграції
України до Європейського Союзу, Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити Методику визначення критеріїв євроінтеграційної
складової державних цільових програм, що додається.

     2. Департаменту європейської інтеграції:
     подати цей наказ у десятиденний термін на державну реєстрацію
до Міністерства юстиції України;
     довести цей   наказ   разом  з  адміністративно-господарським
департаментом до відома міністерств, інших центральних та місцевих
органів виконавчої влади для використання у роботі.

     3. Контроль  за виконанням цього наказу покласти на директора
департаменту європейської інтеграції Рябцеву Н.В.

 Виконуючий обов'язки Міністра                           С.Романюк

 ПОГОДЖЕНО:

 Міністерство фінансів України

 Заступник Міністра                                  В.В.Лісовенко


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ Міністерства економіки
                                      та з питань європейської
                                      інтеграції України
                                      16.03.2005  N 62

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      27 квітня 2005 р.
                                      за N 438/10718


                             МЕТОДИКА
         визначення критеріїв євроінтеграційної складової
                    державних цільових програм


     1. Загальні положення

     1.1. Ця  Методика  визначає  основні  засади  і  вимоги  щодо
організації  і проведення аналізу державних цільових програм (далі
- ДЦП) та їх проектів  на  наявність  євроінтеграційної  складової
(далі - аналіз).

     1.2. Методика розроблена з метою застосування єдиних підходів
до    визначення    відповідності    положень    ДЦП     критеріям
євроінтеграційної складової, а також для проведення замовниками та
виконавцями     ДЦП     аналізу     забезпечення      фінансування
євроінтеграційної складової.

     1.3. Органи   державної   влади,  керуючись  цією  Методикою,
визначають  євроінтеграційну  складову  ДЦП,  за  якими   вони   є
виконавцями/співвиконавцями,   та   забезпечують   проведення   їх
аналізу.  Результати аналізу  викладаються  в  письмовій  формі  і
підписуються керівником органу державної влади.

     1.4. Про результати аналізу органи державної влади інформують
Міністерство  економіки  та  з  питань   європейської   інтеграції
України,  Міністерство  юстиції  України  та Міністерство фінансів
України.

     2. Терміни,  що  вживаються  у  цій  Методиці,   мають   таке
значення:
     євроінтеграційна складова  -  частина  програмного  документа
(його  окремі  дії,  проекти)  або  проекту,  що належить до сфери
питань євроінтеграції;
     євроінтеграційні заходи - дії, кінцевою метою яких є правове,
економічне,  інституційне тощо наближення України до Європейського
Союзу (далі - ЄС);
     адаптація законодавства (зближення) -  це  процес  приведення
законів України та інших нормативно-правових актів у відповідність
із acquis communautaire;
     acquis communautaire  - правова система ЄС,  яка включає акти
законодавства ЄС (але не обмежується ними),  прийняті в рамках ЄС,
спільної  зовнішньої  політики  та  політики безпеки,  співпраці у
сфері юстиції та внутрішніх справ;
     гармонізація (приведення   у   відповідність)   -  це  процес
приведення національних стандартів у відповідність із  стандартами
ЄС;
     імплементація - здійснення,  виконання  державою  міжнародних
правових норм;
     діяльність у   сфері   євроінтеграції   -   сукупність   дій,
пов'язаних із створенням умов інтеграції України до ЄС;
     інституційне забезпечення - утворення нових або реорганізація
(удосконалення)  існуючих інституцій (структур),  а також дії щодо
кадрової   підготовки   з   метою   організаційного   забезпечення
діяльності цих інституцій та процесу євроінтеграції в цілому;
     інформаційна підтримка - комплекс інформаційно-просвітницьких
заходів,  спрямованих на взаємопроникнення в інформаційний простір
України та  ЄС  з  метою  формування  в  українському  суспільстві
проєвропейської,  а в європейському - проукраїнської більшості,  а
також спрямованих на підтримку  євроінтеграційного  курсу  України
громадськістю;
     Копенгагенські критерії - критерії вступу  країн  Центральної
та  Східної Європи до ЄС,  які були прийняті у червні 1993 року на
засіданні Європейської Ради в Копенгагені і підтверджені в  грудні
1995 року на засіданні Європейської Ради в Мадриді.

     3. Критерії визначення євроінтеграційної складової ДЦП
     Критерії євроінтеграційної складової визначаються  відповідно
до передбачених ДЦП дій за такими напрямами:

     3.1. Створення нормативно-правової бази,  адаптованої до норм
ЄС  (адаптація  законодавства  України  до  законодавства  ЄС   та
гармонізація  вітчизняних  технічних  стандартів  із  світовими та
європейськими)
     У рамках цього напряму передбачається:
     здійснення перекладу актів acquis  communautaire  українською
мовою;
     проведення порівняльного аналізу регулювання правовідносин  у
відповідних сферах в Україні та ЄС;
     підготовка рекомендацій щодо приведення законодавства України
у  відповідність  із  acquis  communautaire  та  розроблення на їх
підставі проектів нормативно-правових актів;
     проведення експертизи  щодо  відповідності  проектів  законів
України та  інших  нормативно-правових  актів,  які  за  предметом
правового  регулювання  належать  до  сфер,  правовідносини в яких
регулюються, acquis communautaire;
     розроблення проектів   законів,   інших   нормативно-правових
актів,  спрямованих на адаптацію законодавства України  до  acquis
communautaire;
     залучення юридичних радників;
     відрядження з відповідною метою;
     організація і проведення семінарів,  конференцій, симпозіумів
тощо.

     3.2. Політичні,   економічні   та  соціальні  перетворення  і
структурні   реформи,   спрямовані    на    досягнення    Україною
Копенгагенських критеріїв
     Діяльність у цьому напрямі передбачає  реалізацію  чинних  та
розроблення  нових  програмних  документів,  кінцевою  метою  яких
відповідно до Копенгагенських критеріїв є:
     1) стабільність   інститутів,   які   гарантують  демократію,
верховенство  права,  дотримання  прав  людини  та   захист   прав
національних меншин (політичні критерії):
     забезпечення свободи парламентських, президентських виборів і
виборів до місцевих органів влади;
     створення та розширення діяльності демократичних  інституцій,
неурядових організацій, незалежних засобів масової інформації;
     прийняття законодавчих актів і створення відповідних установ,
що надійно захищають права меншин;
     посилення боротьби з організованою злочинністю та корупцією;
     вирішення питань правового забезпечення та посилення боротьби
з відмиванням коштів;
     створення надійно   діючих   інститутів  у  сфері  юстиції  і
внутрішніх справ;
     здійснення заходів  з  протидії  дискримінації  в усіх сферах
суспільного життя;
     гарантії незалежності      судової      влади,     поліпшення
функціональних судів;
     захист особистих свобод;
     2) наявність   дієвої   ринкової   економіки   та   здатність
витримувати  конкурентний  тиск  і  дію  ринкових  сил  у межах ЄС
(економічні критерії):
     макроекономічна стабільність,   яка   дає   змогу   суб'єктам
господарювання  приймати  рішення  в  атмосфері  стабільності   та
передбачуваності;
     здійснення адміністративної реформи та структурних реформ;
     наявність ринкових інститутів;
     лібералізація цін та торговельного режиму;
     відповідне правове    забезпечення    ринкових   перетворень,
включаючи  регулювання  права  власності,  виконання   законів   і
контрактів;
     поліпшення умов конкуренції;
     створення середовища,    сприятливого   для   підприємницької
діяльності;
     достатня частка малих підприємств у структурі економіки;
     створення сприятливого інвестиційного клімату;
     достатня кількість   людських   та   матеріальних   ресурсів,
включаючи   інфраструктуру   (енергопостачання,   телекомунікації,
транспорт тощо), рівень освіти та дослідницької діяльності;
     підвищення кваліфікації робочої сили;
     поліпшення структури та диверсифікація експорту;
     здійснення промислової  політики,  спрямованої  на   зниження
матеріало- та енергоємності виробництва;
     відсутність перешкод для доступу на ринок та виходу з нього;
     суспільний консенсус  щодо  найважливіших  питань економічної
політики;
     розвиненість фінансового сектору;
     ступінь впливу   урядової   політики   і   законодавства   на
конкуренцію  шляхом  проведення  торговельної  політики,  політики
конкуренції, надання державної допомоги;
     здійснення соціальної політики.
     Крім того,  в ході визначення євроінтеграційної складової ДЦП
доцільно керуватися критеріями ринковості економіки,  що визначені
у Базовому антидемпінговому регламенті ЄС, а саме:
     конвертування валюти за ринковим курсом;
     наявність єдиної чіткої  системи  бухгалтерських  записів  та
проведення незалежного аудиту;
     відсутність деформаційного впливу старої системи  на  витрати
виробництва та фінансовий стан компанії;
     забезпечення правових   гарантій   щодо    визначеності    та
стабільності   діяльності  компанії  відповідно  до  норм  чинного
законодавства про власність та банкрутство;
     відсутність втручання  держави  у прийняття компаніями рішень
та розміщення ресурсів;
     3) здатність  узяти  на  себе зобов'язання,  що випливають із
членства в ЄС,  включаючи суворе дотримання  завдань  політичного,
економічного, валютного союзу ("членські" критерії):
     визначення, прийняття,  виконання  та  правове   застосування
acquis  communautaire - ключового аспекту підготовки до членства в
ЄС, що вимагає не лише включення до національного законодавства, а
й  забезпечення  його  дієвого  застосування  acquis communautaire
через відповідним чином  пристосовані  адміністративні  та  судові
структури.

     3.3. Набуття  Україною  членства  у  світових та європейських
структурах, імплементація міжнародних угод
     Цей напрям передбачає:
     розширення договірно-правової бази інтеграції (підготовка  до
підписання та підписання міжнародних угод,  конвенцій,  протоколів
тощо);
     утворення за участю України нових міжнародних об'єднань;
     заходи щодо виконання взятих зобов'язань.

     3.4. Розширення    співробітництва    з    ЄС     та     його
державами-членами, у тому числі на регіональному рівні, реалізація
спільних з ЄС проектів або участь у проектах ЄС
     Основним продуктом  за  цим  напрямом діяльності є розширення
договірно-правової бази співробітництва, що передбачає:
     підготовку та   підписання   договорів,  протоколів,  планів,
проектів;
     здійснення заходів   з   імплементації   цих   документів  та
виконання взятих за ними зобов'язань;
     утворення та   організацію   діяльності   спільних  суб'єктів
господарювання, інших юридичних осіб тощо.

     3.5. Інституційне забезпечення процесу євроінтеграції має  на
меті  утворення  нових  або реорганізацію (удосконалення) існуючих
інституцій (структур),  а також проведення роботи  щодо  кадрового
забезпечення діяльності цих інституцій та процесу євроінтеграції в
цілому, у тому числі стажування спеціалістів за кордоном, вивчення
ними мов країн-членів ЄС.

     3.6. Інформаційна     підтримка     процесу    євроінтеграції
передбачає:
     роботу, пов'язану    із    створенням    та   функціонуванням
загальнодержавної  інформаційної  мережі  з  питань  європейського
права;
     видання бюлетенів,   збірників   нормативних   актів,   інших
матеріалів, що належать до його компетенції;
     організацію і проведення семінарів, конференцій, симпозіумів,
інших заходів.

     3.7. Реалізація  інших заходів у рамках Угоди про партнерство
та співробітництво між Україною і  Європейськими  Співтовариствами
та   їх   державами-членами,   Стратегії   інтеграції  України  до
Європейського Союзу,  затвердженої Указом Президента  України  від
11.06.98  N  615/98  (  615/98  ),  Програми інтеграції України до
Європейського Союзу,  затвердженої Указом Президента  України  від
14.09.2000  N  1072/2000  (  1072/2000  ),  Плану  дій  "Україна -
Європейський  Союз"  (  994_693  ), схваленого на засіданні Ради з
питань  співробітництва  між  Україною  та Європейським Союзом (м.
Брюссель, 21.02.2005), відповідно до окремо визначених процедур.

 Директор департаменту європейської
 інтеграції Міністерства економіки
 та з питань європейської інтеграції
 України                                                 Н.Рябцева