ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                        16.05.2005  N 232


                      Щодо Звіту про роботу
                  Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                  та фондового ринку у 2004 році


     Відповідно до пункту 1 Положення про Консультаційно-експертну
раду  Державної  комісії  з  цінних  паперів  та  фондового ринку,
затвердженого рішенням  Комісії  від   10.09.2002   року   N   248
( vr248312-02 ),   Державна  комісія з цінних паперів та фондового
ринку В И Р І Ш И Л А:

     1. Звіт про роботу Консультаційно-експертної  ради  Державної
комісії  з  цінних паперів та фондового ринку у 2004 році взяти до
відома (додається).

     2. Керівнику апарату Державної комісії з  цінних  паперів  та
фондового   ринку   М.Непрану   забезпечити   опублікування  Звіту
Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних  паперів
та фондового ринку відповідно до чинного законодавства.

     3. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.

 Голова Комісії                                            А.Балюк

                                      Протокол засідання Комісії
                                      від 16 травня 2005 р. N 11


                               ЗВІТ
                            про роботу
                  Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                        та фондового ринку


                 Розділ 1. Організація діяльності
                  Консультаційно-експертної ради

     Консультаційно-експертна рада   Державної  комісії  з  цінних
паперів та фондового ринку (далі - КЕР)  здійснювала  свою  роботу
згідно  з рішенням Комісії від 10.09.02.  N 248 ( vr248312-02 ) та
від 29.10.02.  N 340 ( vr340312-02 ),  яким було  оновлено  окремі
пункти Положення про КЕР та склад КЕР.
     Головою КЕР призначено члена Комісії Бурмака М.О.
     Порядок роботи КЕР, її органів та посадових осіб визначається
Положенням про Консультаційно-експертну раду Державної  комісії  з
цінних   паперів   та   фондового   ринку,  з  внесеними  змінами,
затвердженого рішенням   Комісії    від    10.09.2002.    N    248
(  vr248312-02  ).  У 2004  році  були внесені зміни до Положення,
затверджені рішенням Комісії від 01.12.04.  N  502 (додаток  N 1).
Склад  КЕР  затверджено  також  відповідним  рішенням  Комісії від
29.10.02. N 340 ( vr340312-02 ), а зміни у складі Ради затверджені
відповідними рішеннями Комісії від 29.09.04.  N 422, від 13.10.04.
N 449 та 01.12.04. N 502.
     Порядок скликання і проведення засідань КЕР, роботи її секцій
та іншу діяльність встановлює Регламент КЕР, затверджений рішенням
Ради від 18.12.02 р.
     У складі КЕР працюють  такі  секції:  правового  забезпечення
розвитку   фондового   ринку  та  з  питань  інтеграції;  розвитку
інфраструктури   фондового    ринку;    розвитку    корпоративного
управління; інституціональних інвесторів (додаток N 2).
     Працюють також  робочі  та   експертні   групи   з   розгляду
документів за окремими напрямами.
     Засідання КЕР проводяться відповідно до  плану  роботи,  який
затверждується Радою (додаток N 3).

                       Розділ 2. Діяльність
              Консультаційно-експертної ради Комісії

     У 2004 році було проведено десять засідань КЕР.
     На засіданнях КЕР розглядалися такі питання:  щодо проблем та
тенденцій розвитку фондового ринку,  прогнозування  та  планування
процесів  у цій сфері;  співвідношення нових Цивільного ( 435-15 )
та  Господарського  (  436-15  )  кодексів   України   в   частині
регулювання  діяльності акціонерних товариств;  Державної програми
розвитку Національної      депозитарної      системи       України
( 1707-2004-п  );  системного  розвитку  законодавства  про  цінні
папери та фондовий ринок; проекту Закону "Про похідні цінні папери
(строкові  фінансові інструменти)";  нової редакції проекту закону
"Про цінні папери та фондовий ринок";  запровадження законодавства
щодо  пенсійної  реформи,  іпотечного  кредитування,  електронного
документообігу та електронного цифрового підпису тощо.
     На засіданні  КЕР  розглядалося  питання діяльності банків на
фондовому ринку,  зокрема,  можливості надання їм права  управляти
активами  ICI.  Відповідно  до ст.  47 Закону України "Про банки і
банківську діяльність" ( 2121-14 ) банки мають  право  здійснювати
довірче  управління  коштами  та  цінними паперами за договорами з
юридичними та фізичними особами.  В той же час Закон України  "Про
інститути   спільного   інвестування   (пайові   та   корпоративні
інвестиційні фонди)" ( 2299-14 )  визначає  операції  з  довірчого
управління  фондами спільного інвестування як виключну діяльність,
яка не може поєднуватись з банківською.
     Виходячи    із    загальноекономічних    інтересів,   досвіду
європейських  країн, а також наявність у банків надійної, прозорої
та  контрольованої  мережі щодо захисту інтересів вкладників, перш
за  все,  фізичних  осіб,  Асоціація українських банків підтримала
законопроект,  розроблений  НБУ,  щодо  внесення  змін  до  Закону
України   "Про   інститути   спільного   інвестування  (пайові  та
корпоративні  інвестиційні  фонди)" в частині надання банкам права
здійснювати діяльність з управління фондами спільного інвестування
без створення окремої юридичної особи.
     На  засіданні  Ради  було  зазначено,  що  довірче управління
коштами та цінними паперами відрізняється від управління активами.
В  першому випадку управління здійснюється від імені клієнта та за
його  рахунок.  У  той же час управління активами відбувається від
імені  компанії  з управління активами (КУА) за рахунок майна, яке
належить  клієнту  на  правах  власності.  Таким  чином,  механізм
довірчого  управління  не  зазначено  в  законі  щодо ICI. Вносячи
зазначені  зміни,  банки  мають  за  мету,  не  отримуючи  окремої
ліцензії на управління активами, залучати кошти на ринок спільного
інвестування  та спрямовувати їх на кредити. В свою чергу, для КУА
управління  активами є виключним видом діяльності, який передбачає
жорсткий контроль та обмеження щодо вкладання залучених коштів.
     Рада  більшістю  голосів  не  підтримала  зазначені  зміни до
закону.  Одним  з  ефективних  шляхів  вирішення  цієї  проблеми є
створення   інвестиційних  банків.  Це  можуть  бути  новостворені
структури  або  в  них  перетворюватимуться, за бажанням, банки чи
інвестиційні компанії.
     Представники   АУБ   висловили  бажання  спільними  зусиллями
вирішувати   спірні   питання  з  учасниками  фондового  ринку  та
відпрацьовувати  концептуальні  засади його розвитку з врахуванням
всіх  інтересів.  Була  створена  окрема  робоча  група  за  даним
напрямом.  При  цьому  члени  Ради вирішили розробити звернення до
Національного  банку України щодо необхідності відкликання проекту
змін  до  Закону  "Про інститути спільного інвестування (пайові та
корпоративні   інвестиційні  фонди)"  до  вирішення  всіх  спірних
питань.
     На  одному із засідань КЕР було схвалено проект Положення про
подання   адміністративних   даних  депозитарними  установами,  що
здійснюють  депозитарну  діяльність,  депозитарію  цінних паперів,
розроблений  фахівцями  Міжрегіонального  фондового союзу, а також
створена   робоча   група  з  доопрацювання  проекту  Порядку  дій
зберігача   цінних   паперів  у  разі  припинення  ним  здійснення
професійної  діяльності  на  ринку  цінних  паперів - депозитарної
діяльності зберігача цінних паперів.
     Було  проведено  також  на  засіданні КЕР аналіз проблем щодо
регулювання  діяльності акціонерних товариств, учасників фондового
ринку  та  обігу  цінних паперів, які виникли після введення в дію
нових  Цивільного ( 435-15 ) та Господарського ( 436-15 ) кодексів
України.
     Як  відомо, з 1 січня 2004 року в Україні набули чинності два
кодекси,  в яких передбачено різні механізми регулювання одних тих
самих питань діяльності господарських товариств.
     До основних проблем, які виникли в результаті такої ситуації,
слід   віднести  наступні.  Перш  за  все,  у  кодексах  містяться
посилання на спеціальний закон,  що регулює діяльність акціонерних
товариств.  Однак,  Верховна  Ради до цього часу не прийняла новий
Закон "Про акціонерні товариства" і,  навіть, не внесла відповідні
зміни до чинного Закону "Про господарські товариства" ( 1576-12 ).
     Крім того,  Цивільний  кодекс  (   435-15   )   є   загальним
документом,  а Господарський ( 436-15 ) - спеціальним.  Виходячи з
цього,  останній повинен більш ширше висвітлювати  положення  щодо
діяльності господарських товариств.  Однак,  якщо Цивільний кодекс
містить у собі 50 статей щодо регулювання діяльності господарських
товариств,   то   Господарський  -  лише  14,  причому  діяльності
акціонерних товариств присвячена тільки одна стаття.
     Розробники Господарського  кодексу ( 436-15 ) не ставили собі
за  мету  удосконалити   чинне   законодавство   щодо   діяльності
господарських   товариств.   Однак,   поточна   ситуація   вимагає
запровадження нових норм та детальних механізмів у цій сфері.
     У Цивільному  кодексі  (  435-15 ) є ряд принципових викладів
щодо діяльності акціонерних товариств,  таких, що регулюють статус
основного  капіталу  АТ  та його формування,  відповідність чистих
активів акціонерного товариства розміру статутного капіталу,  обіг
акцій  ЗАТ.  При  цьому  існує необхідність прийняття спеціального
закону "Про акціонерні товариства", який би містив у собі детальні
механізми регулювання діяльності АТ.
     Неузгодженість нових кодексів призводить до того, що державні
органи   застосовують   різні   підходи  до  реєстрації  статутних
документів   акціонерних   товариств.  Поряд  із  проблемами  щодо
діяльності  акціонерних  товариств  з  прийняттям кодексів виникли
колізії  щодо  регулювання  інших  питань функціонування фондового
ринку.  Зокрема,  важливою  проблемою  є  врегулювання  механізмів
переходу   та   реалізації  права  власності  на  цінні  папери  в
Національній депозитарній системі.
     Слід  зазначити, що у лютому 2004 р. Верховна Рада прийняла у
першому  читанні Закон "Про визнання такими, що втратили чинність,
деяких   законодавчих   актів   України  у  зв'язку  з  прийняттям
Цивільного  кодексу  України"  та  Закон  "Про  внесення  змін  до
Господарського  кодексу  України  (з  метою узгодження з Цивільним
кодексом  України)".  Члени КЕР вирішили розробити свої пропозиції
до цих документів та направили їх до парламенту.
     Проект  Державної програми розвитку Національної депозитарної
системи на 2004-2010 роки був розроблений на виконання відповідних
рішень  Комісії  та  урядового комітету економічного розвитку та з
питань європейської інтеграції.
     Метою  програми є розбудова Національної депозитарної системи
як  централізованої  системи інститутів, які на основі міжнародних
стандартів  та  із застосуванням новітніх інформаційних технологій
здійснюють  облік  корпоративних  та  інших  прав  інвесторів,  що
посвідчуються  цінними  паперами, а також обслуговують обіг цінних
паперів  та  похідних  фінансових  інструментів  (деривативів)  на
національному та міжнародних фінансових ринках.
     Очікуваними результатами виконання цієї програми є: створення
централізованої  системи  депозитарних  установ,  які забезпечують
якісну реєстрацію та обслуговування корпоративних  та  інших  прав
інвесторів  та  хеджерів,  що  посвідчуються  цінними  паперами та
деривативами,  а  також  інтеграцію  національного  ринку   цінних
паперів до міжнародних фінансових ринків;  підвищення ефективності
та зменшення технологічних  ризиків  функціонування  організованих
ринків,  і,  як  наслідок,  покращення  інвестиційного  клімату  в
Україні.
     У 2005 році виповнюється п'ять років з дати розробки Основних
напрямів розвитку  фондового  ринку  України  на  2001-2005   роки
( 198/2001  )  затверджених  Указом  Президента України,  які були
продуктом діяльності Стратегічної робочої групи.  Враховуючи це, а
також   оновлення   керівництва  Комісії,  доцільно  започаткувати
розробку нової програми, яка б враховувала нові тенденції розвитку
ринку та ставила нові завдання.
     Члени КЕР  розглянули   перспективи   розробки   пріоритетних
напрямів  розвитку  вітчизняного  ринку  цінних паперів.  Потрібно
передбачати не тільки вдосконалення  законодавчої  та  нормативної
бази  для  фондового  ринку,  а  й системний підхід щодо вирішення
найбільш  важливих  питань  його  розвитку.  Приоритетні   напрями
розвитку   фондового   ринку   повинні  стати  складовою  частиною
програми.  За результатами обговорення було створено робочу групу,
яка має відпрацювати відповідні пропозиції.
     Були розглянуті на КЕР такі проекти: Закон "Про внесення змін
до   Закону   України  "Про  Національну  депозитарну  систему  та
особливості  електронного  обігу  цінних  паперів  в  Україні"  та
нормативного документа Порядок дій зберігача цінних паперів у разі
припинення ним здійснення професійної діяльності на  ринку  цінних
паперів - депозитарної діяльності зберігача цінних паперів. Це вже
третій варіант даного документа.  Він був узгоджений ПАРД та МФС й
враховує  усі пропозиції учасників ринку.  Запропонована у проекті
процедура  є  максимально  технологічною  та  відповідає   чинному
законодавству,   вона   здатна   вирішити   існуючі   проблеми   з
мінімальними затратами та мінімальними ризиками.  Єдине,  що новий
документ  вимагає  внесення  деяких  змін до Положення про порядок
ведення реєстрів власників іменних цінних паперів ( z0189-96 ). За
результатами  обговорення  проект був схвалений КЕР та направлений
на розгляд до Комісії.
     Експертами КЕР  був  проведений  аналіз  запровадження Закону
України "Про недержавне  пенсійне  забезпечення",  стану  розробки
нормативно-правової  бази  на  його виконання,  а також перспектив
становлення та розвитку недержавних пенсійних фондів. На поточному
етапі  у  Комісії  та  Держфінпослуг  відбувається активний процес
розробки нових документів щодо діяльності  НПФ.  Строки  виконання
даних робіт є достатньо жорсткими.
     Одним з основних питань,  які має вирішити  Комісія  у  сфері
недержавного  пенсійного  забезпечення,  є врегулювання діяльності
зберігачів НПФ.  Одним з головних чинників нормального становлення
та  розвитку  недержавних  пенсійних  фондів є ефективна взаємодія
Комісії та Держфінпослуг.
     У травні   2004   р.  відбулося  кілька  подій,  які  сприяли
подальшому розвитку корпоративного управління.  Зокрема, відбулося
п'яте    засідання   Євразійського   круглого   столу   з   питань
корпоративного  управління  ОЕСР,  на  якому   було   презентоване
дослідження    "Корпоративне   управління   в   країнах   Євразії:
порівняльний огляд", а також пройшла презентація видання Принципів
корпоративного  управління,  яке  стало можливим завдяки підтримці
вітчизняних  та  міжнародних  фінансових  організацій.  Наступними
етапами  розвитку  корпоративного управління мають стати прийняття
Закону "Про акціонерні товариства" та запровадження  Принципів  на
практиці.  Згідно  з  договором між Комісією та МФК відкрито новий
веб-сайт corp.org.ua,  на якому планується  розміщувати  матеріали
щодо корпоративного управління.
     У 2003 році Верховна Рада України прийняла  два  законодавчих
акти,  які безпосередньо торкаються розвитку ринку цінних паперів.
Перший з них - Закон  "Про  електронні  документи  та  електронний
документообіг"  ( 851-15 ) - набув чинності у 2003 році,  другий -
Закон "Про електронний цифровий підпис" ( 852-15 )  -  на  початку
2004 року.
     З метою надання електронному документообігу належного статусу
у  відповідності  з  новим  законодавством  Комісія  має розпочати
розробку нормативно-правової бази,  яка  б  враховувала  специфіку
ринку цінних паперів.
     На засіданні КЕР було розглянуто проект рішення Комісії  "Про
встановлення    додаткових   обмежень   на   інвестування   коштів
недержавних пенсійних фондів в окремі види  активів  і  визначення
максимальної  частки  окремих  активів  у інвестиційному портфелі"
згідно із  статтями  47  та  49  Закону  України  "Про  недержавне
пенсійне  забезпечення"  (  1057-15  ),  розроблений та поданий до
Комісії фахівцями КУА  ВАТ  "КІНТО".  Метою  проекту  є  обмеження
ризиків  за  операціями  з  цінними  паперами  в  ході  здійснення
професійної діяльності КУА  щодо  управління  активами  НПФ.  Його
розробники   вважають,   що  встановлені  законодавством  загальні
обмеження інвестиційної діяльності з пенсійними активами в  умовах
нерозвинутого  низьколіквідного  та  малопрозорого фондового ринку
України  є  недостатніми  для   забезпечення   надійних   гарантій
збереження  та  примноження  пенсійних накопичень НПФ і потребують
додаткової конкретизації.
     Для цього  необхідно  вносити зміни до Закону "Про недержавне
пенсійне забезпечення" ( 1057-15 ).  Однак,  доцільніше  підвищити
вимоги   не   до   інвестування   активів  НПФ,  а  до  фінансових
інструментів,  які  обертаються   на   фондовому   ринку.   Якість
фінансових інструментів мають контролювати організатори торгівлі й
Комісії не має сенсу підміняти їхні функції.
     Згідно з  даними  Комісії,  за  станом  на кінець 2004 р.  на
вітчизняному фондовому ринку здійснювали діяльність 12 СРО,  сім з
яких  біржі.  Чинна  нормативно-правова  база  щодо діяльності СРО
потребує вдосконалення  й  приведення  у  відповідність  до  нових
Цивільного  (  435-15  )  та  Господарського  ( 436-15 ) кодексів,
зокрема,  в частині неприбуткового статусу СРО  та  функціонування
бірж   у   якості   акціонерних   товариств.  При  цьому  доцільно
запровадити принцип функціонування  однієї  СРО  за  кожним  видом
професійної діяльності на фондовому ринку.  З врахуванням світової
практики,  на фондовому ринку можуть існувати два різних види СРО.
З  одного  боку,  це  саморегулівні  організації,  які створюються
учасниками ринку,  а,  з іншого боку,  біржі,  які є СРО за  своєю
природою,  й  не  потребують  додаткової  реєстрації для отримання
цього статусу.
     Фахівцями управління  регулювання  та  розвитку  ринку цінних
паперів  Комісії  вже  розроблені  пропозиції  щодо  вдосконалення
нормативно-правової  бази діяльності СРО.  Зауваження,  висловлені
членами КЕР, мають бути враховані під час подальшої роботи у цьому
напрямі.
     Серед іншого,  було  прийняте   рішення   щодо   необхідності
ознайомлення  членів  Ради  з  текстом Ліцензійних умов діяльності
професійних учасників ринку цінних паперів , затверджених Комісією
й  переданих  на  узгодження  до  Держкомпідприємництва,  з  метою
надання,  у  разі  необхідності  пропозицій.   Члени   Ради   були
ознайомлені  з проектами документів щодо випуску та обігу фондових
деривативів.  Два  з  них  розроблені  Комісією  та  ще   один   -
підготовлений УМВБ.
     Члени КЕР розглянули нову Директиву ЄС "Про ринки  фінансових
інструментів",  переклад  якої  з іноземної мови здійснили фахівці
ПФТС.  Чинне   українське   законодавство   містить   норми   щодо
необхідності  узгодження законодавчих та нормативно-правових актів
із законодавством Європейського Союзу, зокрема, у сфері фінансових
ринків.  Проте  на  практиці  ця процедура часто носить формальний
характер.  Враховуючи  це,  є  необхідність  активізувати   процес
аналізу  європейських  норм  та  шляхів  їх  використання  під час
розробки  нових  нормативних  актів  й  внесення  змін  до  чинних
документів.
     Директива ЄС  "Про  ринки  фінансових  послуг"   має   кілька
основних   розділів.  Серед  них:  сфера  регулювання  та  основні
визначення;  ліцензування  та   умови   діяльності   інвестиційних
компаній;  регульовані ринки; компетентні органи влади; прикінцеві
положення.  Суб'єктами регулювання в Директиві визначені, зокрема,
регульовані  ринки  та  багатосторонні  торговельні  засоби (БТЗ),
інвестиційні  компанії   та   банки,   які   надають   послуги   з
інвестування.
     Регульовані ринки - це той ринок,  який в Україні  має  назву
організаційно    оформлений   ринок.   Терміни:   фондова   біржа,
торгово-інформаційна     система,     організаційно     оформлений
позабіржовий ринок в Директиві не вживаються.  В свою чергу, БТЗ -
це різноманітні альтернативні торгові  майданчики,  в  тому  числі
створені  з  використанням інтернет-технологій.  До прийняття цієї
Директиви такі майданчики виконували функції організованих  ринків
без  відповідної  ліцензії  та належної регуляції з боку державних
установ, що становило загрозу інтересам інвесторів.
     Це перша Директива ЄС безпосередньо спрямована на регулювання
організованих ринків.  До часу  її  прийняття  організовані  ринки
згадувались лише в контексті інших регуляцій: розкриття інформації
при  лістингу  публічних  компаній,  тощо.  З   огляду   на   наше
законодавство під визначення "інвестиційні компанії та банки,  які
надають послуги з інвестування" потрапляють такі  види  діяльності
як  комерційна  та  комісійна діяльність,  депозитарна діяльність,
діяльність з  управління  активами.  До  речі,  перелік  послуг  з
інвестування   в   Директиві   набагато  більший.  Частина  з  них
об'єднується в Україні в один вид діяльності,  а інша - взагалі не
ліцензується в нашій країні.
     Сферою   регулювання   Директиви   є   виключно   операції  з
обслуговування  не  кваліфікованих  та не професійних інвесторів з
фінансовими  інструментами,  що  підлягають  вільному обігу. Тобто
регулятивним  завданням  держави  є  захист  інвестора. Державного
регулятора  не  повинні  цікавити  разові операції, обслуговування
материнських та дочірніх компаній тощо. Регулювання виникає тільки
за  умови  наявності  інвестора,  який хоче інвестувати у публічні
фінансові інструменти. Також необхідно зазначити, що інвестиційною
компанією  може  бути й фізична особа, яка відповідає встановленим
Директивою вимогам.
     Члени КЕР розглянули  проект  змін  до  Закону  України  "Про
інститути   спільного   інвестування   (корпоративні   та   пайові
інвестиційні фонди)",  розроблені фахівцями УАІБ. На його основі в
Україні  виникла  нова  індустрія  спільного  інвестування.  Однак
практика роботи компаній з управління  активами  та  інвестиційних
фондів  виявила  необхідність  внесення деяких змін до зазначеного
Закону.  Ці зміни пов'язані з уточненням визначень та норм Закону.
Практика роботи довела,  що деякі норми прописані нечітко,  при їх
тлумаченні   виникають   непорозуміння,   є    неузгодженість    у
визначеннях.  Тому,  наприклад,  пропонується  уточнити визначення
ICI, проспекту емісії цінних паперів ICI, венчурного фонду; внести
до тексту закону посилання на депозитарій як професійного учасника
фондового ринку;  уточнити час розрахунку вартості чистих  активів
тощо.
     Рада розглянула кілька проектів змін  до  Правил  випуску  та
обігу фондових деривативів,  підготовлених членами КЕР. Під час їх
аналізу було з'ясовано,  що  існуючі  проблеми  ринку  деривативів
неможливо подолати в рамках чинного законодавства.  Враховуючи це,
було  вирішено  рекомендувати  Комісії  повернутися  до   розгляду
законопроекту  "Про  строкові  фінансові інструменти",  який зараз
знаходиться у Верховній Раді,  і поки що не вносити змін до Правил
випуску та обігу деривативів ( v0013312-97 ).
     На виконання   положень   Закону   України   "Про    іпотечне
кредитування,   операції  з  консолідованим  іпотечним  боргом  та
іпотечні сертифікати" (  979-15  )  фахівцями  Комісії  розроблено
проект   Положення   про   порядок  реєстрації  випуску  іпотечних
сертифікатів та  інформації  про  їх  випуск,  що  випускаються  в
бездокументарній  формі.  Основними  цілями державного регулювання
Комісії є нагляд  за  виконанням  діяльності  з  емісії  іпотечних
сертифікатів  та  їх  обігом  і  виконанням  зобов'язань  за ними.
Оскільки поняття,  особливі умови випуску,  використання та  обігу
іпотечних  сертифікатів  визначаються  спеціальним  законодавством
України  -  Законом  "Про  іпотечне   кредитування,   операції   з
консолідованим  іпотечним  боргом  та  іпотечні  сертифікати",  то
розробка проекту є єдиним способом досягнення завдань,  визначених
Законом.
     Проект встановлює  порядок   розміщення,   обігу,   погашення
іпотечних сертифікатів бездокументарної форми випуску,  реєстрації
в Комісії інформації про випуск іпотечних сертифікатів,  звіту про
підсумки  випуску сертифікатів,  випуску іпотечних сертифікатів та
скасування випуску іпотечних сертифікатів  бездокументарної  форми
випуску.   Державний  контроль  та  нагляд  за  дотриманням  вимог
зазначеного регуляторного акта  буде  здійснюватися  Комісією.  На
думку  розробників  проекту,  його  прийняття  буде  сприяти:  дії
механізму,  визначеного  Законом   "Про   іпотечне   кредитування,
операції   з   консолідованим   іпотечним   боргом   та   іпотечні
сертифікати"  (  979-15  )  щодо  випуску   та   обігу   іпотечних
сертифікатів;   розвитку   та  розширенню  системи  функціонування
фондового  ринку  шляхом  появи  нових,  особливих  видів   цінних
паперів,  забезпечених іпотечними активами або іпотеками; розвитку
національної системи іпотечного кредитування, метою створення якої
є   сприяння   залученню  в  економіку  довгострокових  фінансових
ресурсів та їх спрямування на довгострокове кредитування  фізичних
та   юридичних  осіб,  що  в  свою  чергу  буде  сприяти  розвитку
банківської системи,  інформаційному забезпеченню учасників  ринку
щодо   можливостей,  вимог  та  ризиків  іпотечного  кредитування,
створенню   сприятливого   режиму   оподаткування    для    участі
позичальників,  кредиторів  та  інвесторів  у  системі  іпотечного
кредитування.
     Зараз на    фондовому   ринку   мало   ліквідних   фінансових
інструментів й  поява  на  ньому  іпотечних  цінних  паперів  буде
доречною,  особливо  враховуючи  розвиток  НПФ.  При цьому важливо
створити дворівневу систему іпотечного кредитування,  що сприятиме
зменшенню ризиків у цій сфері.
     Члени КЕР  розглянули   Звіт   з   науково-дослідної   роботи
"Дослідження  індексу  корпоративного управління в Україні",  який
було здійснено робочою групою  УІРФР  на  замовлення  Міністерства
економіки та з питань європейської інтеграції України за підтримки
Світового  банку.  У  ході  дослідження  був   проведений   аналіз
індикаторів   корпоративного  управління,  що  використовуються  у
світовій практиці,  а також розроблена концепція побудови  індексу
корпоративного  управління  в Україні та методологічні засади його
обчислення.
     Головним призначенням  індексу  корпоративного  управління  є
інформування органів  державної  влади  та  управління,  учасників
корпоративних   відносин,  потенційних  вітчизняних  та  іноземних
інвесторів,  широких кіл  громадськості  про  стан  корпоративного
управління  в  країні  (корпоративний  клімат)  шляхом  обчислення
інтегрального   комплексного   показника   якості   корпоративного
управління  для  макро-  та мікрорівнів національної економіки.  З
метою  вирішення  завдань   запровадження   індексу   пропонується
наступна структура інтегрального індексу корпоративного управління
(CGI):  індекс  рівня  розвитку  корпоративного  права  в   країні
(CGI-1);  індекс  рівня регуляторного впливу уповноважених органів
влади на процес корпоративного управління в країні (CGI-2); індекс
рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах (CGI-3).
Інтегральний індекс корпоративного управління (CGI) розраховується
як сумарний показник індексів CGI-1,  CGI-2 та CGI-3 з урахуванням
визначеного в методиці  обчислення  цього  індексу  співвідношення
(ваги) кожної з складових.


                                      Додаток N 1

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення Державної комісії
                                      з цінних паперів
                                      та фондового ринку
                                      15.12.2004  N 558
                                      ( v0558312-04 )


                              ЗМІНИ
            до Положення про Консультаційно-експертну
             раду Державної комісії з цінних паперів
                        та фондового ринку
                         ( vr248312-02 )


     Доповнити:
     п. 2, підпунктом 2.10.:
     Сприяння реалізації  громадянами  конституційного  права   на
участь в управлінні державними справами.

     п. 3, підпунктом 3.4.:
     Проводить асамблеї, конференції, збори.

     п. 14:
     Для  організаційного  забезпечення  своєї роботи Рада утворює
робочий  орган  -  секретаріат,  порядок роботи якого визначається
Радою.

     п. 15:
     Забезпечення секретаріату Ради приміщенням, засобами зв'язку,
створення  необхідних  умов  для  роботи  Ради  та  проведення  її
засідань здійснює відповідний орган виконавчої влади.

     Викласти у наступній редакції:
     п. 1:
     Консультаційно-експертна  рада  Державної  комісії  з  цінних
паперів  та  фондового  ринку (далі - Рада) є дорадчим органом, що
утворюється Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку
(далі   -   Комісія),  згідно  з  Законом  України  "Про  державне
регулювання ринку цінних паперів в Україні" ( 448/96-ВР ) та Указу
Президента України "Про забезпечення умов для більш широкої участі
громадськості  у  формуванні та реалізації державної політики" від
31.07.2004  р.  N  854/2004 ( 854/2004 ), розробки пропозицій щодо
державної   політики   на  фондовому  ринку,  сприяння  формуванню
наукових  і  методологічних  засад  функціонування фондового ринку
України,  проведення  аналізу стану, проблем та тенденцій розвитку
ринку,  прогнозування та планування процесів у цієї сфері, також з
метою  здійснення координації заходів, пов'язаних із забезпеченням
проведення  консультацій  з  громадськістю  з питань формування та
реалізації державної політики на ринку цінних паперів.
     Рада у своєї роботі керується Конституцією ( 254к/96-ВР  )  і
законами України, нормативними актами Комісії та цим Положенням.
     Рада щороку звітує перед Комісією про проведену роботу, стан,
проблеми і тенденції розвитку фондового ринку.

     п. 4:
     Систематично  інформує  громадськість,  зокрема, через засоби
масової  інформації  та  веб-сайт  Ради  ,  про  свою  діяльність,
прийняті рішення та стан їх виконання.

     п. 5:
     Раду очолює голова Ради - член Комісії, який:
     - організовує діяльність Ради;
     - скликає та організовує підготовку засідання Ради;
     - підписує документи від імені Ради;
     - представляє раду у взаємовідносинах з  органами  виконавчої
влади,  об'єднаннями громадян,  органами місцевого самоврядування,
засобами масової інформації.

     п. 6:
     До   складу  Ради  входять  представники  державних  органів,
саморегулівних   і   громадських  організацій,  наукових  установ,
учасників  фондового  ринку, професійних спілок та інших об'єднань
громадян,   органів   місцевого  самоврядування,  засобів  масової
інформації,  які  опікуються  проблемами  фондового ринку та мають
досвід у їх розв'язанні.
     Персональний  склад  Ради  та  зміни  до нього затверджуються
Комісією за поданням голови Ради.
     Члени  Ради  забезпечуються  персональними  посвідченнями  за
підписом Голови Комісії.

     п. 9:
     У  засіданнях  Ради  беруть  участь  представники структурних
підрозділів  Комісії,  керівники  центральних  і  місцевих органів
виконавчої  влади, професійних спілок та інших об'єднань громадян,
засобів  масової  інформації,  які опікуються проблемами фондового
ринку та мають досвід у їх розв'язанні, а також запрошені особи.



                                      Додаток N 2

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення
                                      Консультаційно-експертної
                                      ради
                                      02.02.2005,
                                      Протокол N 1


                           СКЛАД СЕКЦІЙ
                  Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                        та фондового ринку


------------------------------------------------------------------
| N |  Назва секцій   |               Члени секцій               |
|п/п|                 |                                          |
|   |                 |                                          |
|---+-----------------+------------------------------------------|
| 1 |Секція правового |1. Член Ради - Ройко Михайло Миколайович  |
|   |забезпечення     |2. Член Ради - Андронов Олег Борисович    |
|   |розвитку         |3. Член Ради - Зуб Ігор Володимирович     |
|   |фондового ринку  |4. Член Ради - Кузнєцова Наталія Семенівна|
|   |та з питань      |5. Член Ради - Назарчук Михайло Ігоревич  |
|   |інтеграції       |6. Член Ради - Оскольский                 |
|   |                 |Валентин Володимирович                    |
|   |                 |7. Член Ради - Посполітак                 |
|   |                 |Володимир Володимирович                   |
|   |                 |8. Член Ради - Сторожук                   |
|   |                 |Олександр Володимирович                   |
|   |                 |9. Член Ради - Сугоняко                   |
|   |                 |Олександр Анатолійович                    |
|---+-----------------+------------------------------------------|
| 2 |Секція розвитку  |1. Член Ради - Кий Олексій Миколайович    |
|   |інфраструктури   |2. Член Ради - Заря Ірина Олександрівна   |
|   |фондового ринку  |3. Член Ради - Лисенко Сергій Петрович    |
|   |                 |4. Член Ради - Прилипко Сергій Іванович   |
|   |                 |5. Член Ради - Тараторін Юрій Михайлович  |
|   |                 |6. Член Ради - Уткін Євген Володимирович  |
|   |                 |7. Член Ради - Швецов Микола Павлович     |
|---+-----------------+------------------------------------------|
| 3 |Секція розвитку  |1. Член Ради - Леонов Дмитро Анатолійович |
|   |корпоративного   |2. Член Ради - Головко Ярослав Дмитрович  |
|   |управління       |3. Член Ради - Заболотний                 |
|   |                 |Володимир Миколайович                     |
|   |                 |4. Член Ради - Лук'яненко                 |
|   |                 |Дмитро Григорович                         |
|   |                 |5. Член Ради - Сабодаха                   |
|   |                 |Олександр Сергійович                      |
|   |                 |6. Член Ради - Смахтіна Діана Порфирівна  |
|   |                 |7. Член Ради - Ящук Валентина Віталіївна  |
|   |                 |8. Член Ради - Зубанов                    |
|   |                 |Володимир Олександрович                   |
|---+-----------------+------------------------------------------|
| 4 |Секція           |1. Член Ради - Москвін                    |
|   |інституціональних|Сергій Олександрович                      |
|   |інвесторів       |2. Член Ради - Капустін                   |
|   |                 |Віктор Володимирович                      |
|   |                 |3. Член Ради - Ковальова                  |
|   |                 |Наталія Миколаївна                        |
|   |                 |4. Член Ради - Оксанич Сергій Михайлович  |
|   |                 |5. Член Ради - Синельниченко              |
|   |                 |Тетяна Миколаївна                         |
|   |                 |6. Член Ради - Федоренко                  |
|   |                 |Анатолій Васильвич                        |
|   |                 |7. Член Ради - Хоружий Сергій Гаврилович  |
|   |                 |8. Член Ради - Панчук Оксана Анатоліївна  |
------------------------------------------------------------------


                                      Додаток N 3

                                      ПОГОДЖЕНО
                                      Рішення Державної комісії
                                      з цінних паперів
                                      та фондового ринку
                                      23.02.2005  N 77
                                      ( vr077312-05 )

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення
                                      Консультаційно-експертної
                                      ради
                                      02.02.2005,
                                      Протокол N 1


                               ПЛАН
              роботи Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                        та фондового ринку
                   на перше півріччя 2005 року


------------------------------------------------------------------
|п/п|   Захід, проект документа    |Термін |   Секція,    | При- |
|   |                              |розгля-|  Яка готує   |мітки |
|   |                              |  ду   |  документи,  |      |
|   |                              |       |  виконавець  |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 1 |              2               |   3   |      4       |  5   |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 1 |Проект Положення про порядок  |січень |Секція        |      |
|   |реєстрації випуску іпотечних  |       |правового     |      |
|   |сертифікатів та про їх випуск,|       |забезпечення  |      |
|   |що випускаються в             |       |розвитку      |      |
|   |бездокументарній формі        |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 2 |Проект Закону України "Про    |січень |Секція        |      |
|   |внесення змін до Закону       |       |розвитку      |      |
|   |України "Про Національну      |       |інфраструктури|      |
|   |депозитарну систему та        |       |Фондового     |      |
|   |особливості електронного обігу|       |ринку         |      |
|   |цінних паперів в Україні"     |       |              |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 3 |Щодо реалізації Закону України|лютий  |Секція        |      |
|   |"Про засади державної         |       |правового     |      |
|   |регуляторної політики у сфері |       |забезпечення  |      |
|   |господарської діяльності"     |       |розвитку      |      |
|   |( 1160-15 )                   |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 4 |Щодо адаптації законодавства  |лютий  |Секція        |      |
|   |України до Директиви          |       |розвитку      |      |
|   |2004/39/ЕС від 21.04.2004 р.  |       |інфраструктури|      |
|   |"Про фінансові ринки"         |       |Фондового     |      |
|   |                              |       |ринку         |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 5 |Про концепцію розвитку        |бере-  |Секція        |      |
|   |фондового ринку України на    |зень   |правового     |      |
|   |2005-2009 рр. у контексті     |       |забезпечення  |      |
|   |економічної програми розвитку |       |розвитку      |      |
|   |України                       |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 6 |Заходи щодо розвитку          |бере-  |Секція        |      |
|   |організованого фондового      |зень   |правового     |      |
|   |ринку в Україні               |       |забезпечення  |      |
|   |                              |       |розвитку      |      |
|   |                              |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 7 |Проект Положення про порядок  |бере-  |Секція        |      |
|   |ведення реєстрів власників    |зень   |розвитку      |      |
|   |іменних цінних паперів (щодо  |       |інфраструктури|      |
|   |ціноутворення на послуги      |       |фондового     |      |
|   |професійних учасників ринку   |       |ринку         |      |
|   |цінних паперів)               |       |              |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 8 |Про розвиток законодавства    |квітень|Секція        |      |
|   |України щодо ринків           |       |правового     |      |
|   |фінансових інструментів       |       |забезпечення  |      |
|   |                              |       |розвитку      |      |
|   |                              |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
| 9 |Про хід реалізації Державної  |травень|Секція        |      |
|   |програми розвитку Національної|       |інфраструктури|      |
|   |депозитарної системи України  |       |фондового     |      |
|   |( 1707-2004-п )               |       |ринку         |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
|10 |Про фондові біржі як          |травень|Секція        |      |
|   |саморегулівні організації     |       |правового     |      |
|   |торговців цінними паперами    |       |забезпечення  |      |
|   |                              |       |розвитку      |      |
|   |                              |       |фондового     |      |
|   |                              |       |ринку та з    |      |
|   |                              |       |питань        |      |
|   |                              |       |інтеграції    |      |
|---+------------------------------+-------+--------------+------|
|11 |Про рекомендації Української  |червень|Секція        |      |
|   |асоціації інвестиційного      |       |інституціо-   |      |
|   |бізнесу щодо розвитку         |       |нальних       |      |
|   |інститутів спільного          |       |інвесторів    |      |
|   |інвестування та пенсійних     |       |              |      |
|   |фондів (за результатами       |       |              |      |
|   |щорічної конференції)         |       |              |      |
------------------------------------------------------------------


                             ПЕРЕЛІК
           документів, що були розглянуті на засіданнях
                  Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                  та фондового ринку у 2004 році


     У Секціях та робочих групах обговорювались такі питання:
     Інформація щодо  5  Євразійського  круглого  столу  з  питань
корпоративного управління;
     Застосування у  діяльності  професійних  учасників  фондового
ринку Законів України:  "Про електронні документи  та  електронний
документообіг" (  851-15  ),  "Про  електронний  цифровий  підпис"
( 852-15 );
     Проект модельного закону "Про захист прав інвесторів";
     Проект  Закону  України  "Про внесення змін до Закону України
"Про  Національну  депозитарну систему та особливості електронного
обігу цінних паперів в Україні";
     Зміни   та   доповнення   до   Положення   про  саморегулівні
організації  ринку  цінних  паперів  (  z0749-96  ),  затверджених
рішенням Комісії від 03.06.2003 р. N 234 ( z0508-03 );
     Звіт з   науково-дослідної   роботи   "Дослідження    індексу
корпоративного управління в Україні".
     Напрями підвищення ефективності діяльності КЕР.

     Рекомендації та пропозиції були надані щодо документів:
     Проблеми введення   в   дію   Цивільного   (   435-15   )   і
Господарського ( 436-15 ) кодексів України в  частині  регулювання
діяльності  акціонерних  товариств,  учасників  фондового ринку та
обігу цінних паперів;
     Запровадження   Закону   України   "Про  недержавне  пенсійне
забезпечення";
     Проект  Державної програми розвитку Національної депозитарної
системи України;
     Пріоритетні  напрями  розвитку  фондового  ринку  України  та
вдосконалення системи його державного регулювання;
     Установлення   додаткових  обмежень  на  інвестування  коштів
недержавних  пенсійних  фондів  в окремі види активів і визначення
максимальної   частки   окремих  видів  активів  у  інвестиційному
портфелі   згідно  із  Статтями  47  та  49  Закону  України  "Про
недержавне пенсійне забезпечення" ( 1057-15 );
     Змін  до  Ліцензійних  умов  діяльності професійних учасників
ринку цінних паперів;
     Змін  та  доповнень  до  Правил  випуску  та  обігу  фондових
деривативів  (  v0013312-97  ),  затверджених рішенням Комісії від
24.06.1997 р. N 13;
     Запровадження   у   чинне   законодавство   України  положень
Директиви 2004/39/ЄС від 21.04.2004 р. "Про фінансові ринки";
     Проект  Положення  про  порядок  реєстрації випуску іпотечних
сертифікатів  та  інформації  про  їх  випуск,  що  випускаються в
бездокументарній формі;

     Схвалено:
     "Положення про подання адміністративних  даних  депозитарними
установами,   що  здійснюють  депозитарну  діяльність  депозитарію
цінних паперів" ( z0801-02 );
     "Порядок дій зберігачів цінних паперів у разі припинення ними
здійснення  професійної  діяльності  на  ринку  цінних  паперів  -
депозитарної діяльності зберігача цінних паперів" ( z1295-04 );
     Зміни до Закону України "Про інститути спільного інвестування
(пайові та корпоративні інвестиційні фонди)" ( 2299-14 ).