КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
                   від 8 червня 2005 р. N 182-р
                               Київ

                Про схвалення Концепції Державної
               програми збереження та використання
                     замків на 2006-2011 роки


     1. Схвалити   Концепцію   Державної  програми  збереження  та
використання замків на 2006-2011 роки, що додається.

     2. Мінкультури розробити  та  подати  до  1  серпня  2005  р.
Кабінетові  Міністрів України проект Державної програми збереження
та використання замків на 2006-2011 роки.

     Взяти до відома,  що обсяг видатків, необхідних для виконання
Програми,   визначатиметься   Мінкультури   виходячи   з  реальних
можливостей державного бюджету.


     Прем'єр-міністр України                           Ю.ТИМОШЕНКО

     Інд. 28


                                          СХВАЛЕНО
                         розпорядженням Кабінету Міністрів України
                                від 8 червня 2005 р. N 182-р

                            КОНЦЕПЦІЯ
                 Державної програми збереження та
              використання замків на 2006-2011 роки


                      1. Загальні положення

     Замки як   архітектурні   та   інженерні  об'єкти  відіграють
композиційну роль у  структурі  історичних  населених  місць  і  є
невід'ємною частиною культурної спадщини України.

     До замків  належать  фортифікаційні  споруди,  резиденції,  а
також залишки замків, так звані замчища.

     На державному обліку  перебуває  75  замків.  У  той  же  час
близько 200 замків (замчищ) до цього часу майже не досліджено і не
взято  на  державний  облік.  Лише  п'ята  частина  цих   об'єктів
використовується для сучасних потреб.

     Замки, в  яких розміщені музеї,  лікарні,  навчальні заклади,
будинки творчості,  перебувають у кращому стані,  ніж ті,  в  яких
розташовані військові частини, промислово-складські приміщення, що
використовуються  як  житло,  зокрема  є   приватними   сільськими
садибами.

     Більша частина  замків  через їх незадовільний технічний стан
не використовується. Державних коштів, що виділяються на їх ремонт
і   реставрацію,  недостатньо,  а  питання  залучення  недержавних
інвестицій до цього часу не вирішено.  Неврегульованим залишається
і  питання  права  власності на деякі об'єкти.  Відсутній механізм
взаємодії державних і недержавних структур у проведенні необхідних
пам'яткоохоронних заходів.

                         2. Мета Програми

     Метою Програми      є      розроблення      та     здійснення
адміністративно-правових,                      науково-методичних,
архітектурно-реставраційних,      культурно-просвітницьких      та
фінансово-економічних заходів,  що дасть змогу забезпечити належне
збереження і використання замків.

                  3. Шляхи розв'язання проблеми

     Питання збереження  замків  може вирішуватися шляхом оренди і
приватизації замків або  поступового  створення  на  їх  території
державних  музейних  закладів.  Однак  це  не дасть змоги повністю
розв'язати проблему.

     Найбільш прийнятним  є  комплексний  підхід,  що   передбачає
проведення всебічного обстеження замків,  визначення їх технічного
стану,  режимів збереження,  проведення  комплексу  протиаварійних
заходів,  реставрації та музеєфікації об'єктів,  що мають особливу
культурну  цінність;  пошук  альтернативних  джерел   фінансування
необхідних робіт, включення пам'яток до туристичних маршрутів.

                  4. Напрями виконання Програми

     Програму передбачається    виконати   за   такими   основними
напрямами:

     проведення комплексного наукового обстеження замків, вивчення
їх технічного стану,  інженерної інфраструктури; визначення режиму
їх збереження та подальшого використання,  створення  відповідного
банку даних;

     виконання комплексу  консерваційних  та  ремонтних  робіт  на
об'єктах, що перебувають в аварійному стані;

     проведення комплексного           архітектурно-археологічного
дослідження замчищ, консервація руїн;

     пристосування об'єктів  для  використання  (створення музеїв,
туристичних  комплексів  тощо),  включення   їх   до   спеціальних
оглядових туристичних маршрутів;

     розроблення концепції  нових тематичних туристичних маршрутів
з включенням до них замків як основних об'єктів;

     підготовка наукового  каталогу,  видання   науково-популярної
літератури  з  метою популяризації замків як пам'яток (українською
та англійською мовами).

                   5. Етапи виконання Програми

     На першому етапі (2006-2009 роки) передбачається:

     проведення комплексного обстеження та інвентаризації  замків,
складання  облікової  документації  та  включення їх до Державного
реєстру нерухомих пам'яток України;

     розроблення науково обґрунтованих пропозицій щодо  збереження
та використання пам'яток;

     проведення наукових   досліджень   і   підготовка  необхідної
науково-проектної документації  на  об'єкти,  що   перебувають   в
аварійному стані та мають особливу культурну цінність.

     На другому  етапі  (2010-2011  роки)  проводиться коригування
науково-проектної документації,  уточнення обсягів фінансування та
необхідних  робіт  з  консервації,  реставрації,  музеєфікації  та
ремонту об'єктів, включення їх до туристичних маршрутів.

         6. Фінансове і матеріально-технічне забезпечення

     Фінансування робіт  на  першому  етапі   виконання   Програми
здійснюється   в   межах   бюджетних  призначень,  передбачених  у
державному бюджеті на відповідні роки Мінкультури,  та за  рахунок
коштів місцевих бюджетів.

     До виконання   робіт  на  другому  етапі,  вартість  яких  за
попередніми   підрахунками   становить  близько  1  млрд. гривень,
повинні залучатися також недержавні інвестиції,  благодійні внески
та інші джерела.

                     7. Очікувані результати

     Виконання Програми сприятиме:

     активізації процесу  дослідження,  консервації,  реставрації,
музеєфікації,  належного  збереження та раціонального використання
замків;

     популяризації замків   як   світової   культурної   спадщини,
вдосконаленню музейної справи;

     розвитку патріотичного     виховання    молоді,    формуванню
національної свідомості громадян України;

     активізації розвитку туризму, зокрема міжнародного, як одного
з джерел залучення інвестицій;

     піднесенню міжнародного  престижу  України  у  сфері  охорони
культурної спадщини,  розширенню міжнародних культурних і наукових
контактів,  забезпеченню виконання міжнародних договорів України з
охорони культурної спадщини.