КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т 06.06.2005 N 06-10/10-662 У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто <...> лист щодо застосування окремих норм Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ). 1. Законом України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) у статті 4 визначено базу оподаткування для платників податку на додану вартість, на яких розповсюджується дія статті 2 зазначеного Закону. Враховуючи особливості оподаткування операцій з надання туристичних послуг для платників податку у цій галузі база оподаткування визначена у пункті 4.11 статті 4 цього Закону ( 168/97-ВР ). Тобто базою оподаткування при поставці туристичного продукту туристичним оператором на користь фізичних осіб, які (безпосередньо) споживають цей продукт, є винагорода такого туристичного оператора (абзац перший пункту 4.11). При поставці туристичного продукту туристичним оператором на користь інших осіб (тобто юридичних осіб) базою оподаткування є вартість таких туристичних послуг (без урахування цього податку). Пункт 4.3 статті 4 не може бути за змістом застосований для визначення бази оподаткування для туристичних операторів, так як база оподаткування чітко визначена в окремому пункті 4.11 статті 4 цього Закону ( 168/97-ВР ), а в пункті 6.5 статті 6 визначається місце надання послуг. Таким чином, відповідно до Закону ( 168/97-ВР ) при визначенні бази оподаткування при поставці туристичного продукту туристичним оператором слід керуватися лише нормами, викладеними у пункті 4.11 статті 4 Закону України "Про податок на додану вартість". 2. Вартість витрат, понесених туристичним оператором внаслідок придбання туристичного продукту, визначається виходячи з визначення туристичного продукту як сукупності туристичних послуг, що придбаваються туристичним оператором або за його дорученням туристичним агентом і поставляються туристу для споживання. Таким чином, під витратами, понесеними туристичним оператором в результаті організації туристичного продукту, слід розуміти тільки витрати на придбання туристичних послуг інших організацій, а це відповідно до підпункту 1.13.4 пункту 1.13 статті 1 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) послуги з розміщення, харчування туристів, їх екскурсійного обслуговування та інші туристичні послуги, передбачені угодами, укладеними між безпосередніми споживачами цих послуг та туристичними операторами згідно з чинним законодавством. 3. Під визначенням "осіб, інших, ніж визначені в абзаці першому пункту 4.11" статті 4 слід розуміти лише юридичних осіб. Визначення бази оподаткування туристичними агентами чітко визначено у абзаці третьому пункту 4.11 статті 4 і за змістом не має ніякого відношення до абзацу другого цього пункту. Вважаємо, (що) включення туристичних агентів до визначення "осіб, інших, ніж визначені в абзаці першому пункту 4.11" є вільним і не відповідає нормам пункту 4.11 статті 4 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ). Голова Комітету С.Буряк