Підвищення ефективності адміністрування надходжень податку на додану вартість, своєчасність бюджетного відшкодування та недопущення бюджетної заборгованості перед платниками податку — визначено одним із основних напрямів роботи Державної податкової адміністрації України.
Станом на 1 вересня поточного року органами податкової служби забезпечено збір податку на додану вартість у розмірі 14,6 млрд. грн. (10,4 млрд. грн. — у відповідному періоді 2004 року). Покращення адміністрування ПДВ дозволило реально збільшити збір податку, зменшити заявки на відшкодування цього виду податку, збільшити відшкодування ПДВ з державного бюджету, зменшити залишок невідшкодованих сум ПДВ. Із деякими змінами податкового законодавства у поточному році змінилися й правила відшкодування цього виду податку. Закон України N° 2505-FV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України" істотно відкоригував правила відшкодування ПДВ. Проте діяти вони почали лише з 01.06.2005 р. Нині немає розмежування на експортне і бюджетне відшкодування, існує одне бюджетне відшкодування ПДВ з єдиними термінами.
Механізм відшкодування ПДВ наступний: якщо за підсумками звітного податкового періоду суми податкового зобов'язання виявляються меншими за суми податкового кредиту, то від'ємна різниця враховується у зменшення податкового боргу попередніх періодів. Якщо такого боргу немає, то ця від'ємна сума включається до складу податкового кредиту наступного періоду. Тому і не дивно, що у листі від 05.07.2005 р. "Про звітність з податку на додану вартість" Державна податкова адміністрація наголошує, що платники податків ще не мають права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, а тому за червень (другий квартал) ними не може бути подано Розрахунок суми бюджетного відшкодування і Заяву про повернення суми бюджетного відшкодування. І лише якщо у наступному податковому періоді з'являється від'ємне значення податку з урахуванням перенесеного від'ємного значення минулого періоду, то платник податків може претендувати на відшкодування ПДВ. Але не на всю його суму, а тільки на ту його частину, що дорівнює сумі податку, фактично сплаченій одержувачем товарів (послуг) у попередньому податковому періоді постачальникам таких товарів (послуг).
Це формулювання дало змогу зробити два важливі висновки:
1) відшкодування податку на додану вартість буде здійснено лише у тому випадку, якщо суму ПДВ сплачено у тому періоді, коли і виникло право на податковий кредит. Виходить, якщо платник податків придбав товар (послуги) на умовах відстрочення платежу, яке здійсниться в іншому періоді, то відшкодуванню такий податковий кредит не підлягає, оскільки така оплата буде не в "попередньому періоді";
2) навряд чи вдасться відшкодувати ПДВ з імпорту, оскільки такий податок сплачується не постачальнику товарів (послуг), а до бюджету.
Оскільки в декларації податковий кредит попереднього періоду відображається окремо (ряд. 23.1 декларації з ПДВ) від загального податкового кредиту цього періоду (розділ І декларації), то перед розрахунком такої частини потрібно відняти суму податку, що підлягає сплаті в такому наступному періоді (ряд. 24 декларації з ПДВ).
Частина, що залишилася, включається до складу податкового кредиту наступного (третього) податкового періоду (відображається в ряд. 26 декларації з ПДВ і переноситься до ряд. 23.2 декларації з ПДВ наступного, тобто третього, періоду).
Що стосується періоду березень-травень 2005 року, то відшкодування за їх підсумками проводиться за старими правилами, що діяли до 31 березня 2005 p., з тією відмінністю, що таке відшкодування надається протягом 30 календарних днів, наступних за днем подання декларації податкового періоду, за підсумками якого виникає право на таке відшкодування.
Слід також зазначити, що з 28 липня 2005 р. у Законі України "Про податок на додану вартість" з'явилася справедлива норма (пп. 7.7.8 Закону), на підставі якої адміністративне оскарження призупиняє процедуру відшкодування ПДВ в оскаржуваній сумі до прийняття остаточного рішення за наслідками оскарження. Одночасно із Закону "Про податок на додану вартість" зникла норма, що передбачає нарахування з 01.01.2006 р. і сплату на користь платника ПДВ пені на суму бюджетної заборгованості.
Отже, враховуючи значні обсяги ПДВ, заявлені до відшкодування із Державного бюджету, а також те, що методи і схеми намагань деяких підприємств незаконно отримати бюджетне відшкодування постійно вдосконалюються та стають все більш різноманітними, Державною податковою адміністрацією проводиться робота по упередженню незаконного відшкодування податку на додану вартість. За 8 місяців 2005 року за результатами перевірок правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ упереджено незаконне відшкодування податку на додану вартість у сумі 1,3 млрд. грн.!
Для ефективного контролю за "сумнівними" експортними операціями застосовується механізм контролю за переміщенням товарів, які використовуються в схемах ухилення від оподаткування та незаконного відшкодування ПДВ. Передбачено також відбір експортних операцій за критеріями ризику, цілодобову передачу до ДПА України інформації про митне оформлення таких операцій, застосування таких форм митного контролю, як спільний огляд задекларованих до вивозу товарів та відбір зразків для подальшого проведення експертних досліджень.
Протягом поточного року працівниками податкової міліції, спільно із співробітниками митних органів, за результатами вжитих заходів, ще на стадії митного оформлення попереджено вивезення за кордон товарно-матеріальних цінностей по штучно завищених цінах на загальну суму 250,2 млн. гривень. Проведення зазначених експортних операцій дозволило б суб'єктам господарювання сформувати від'ємне значення та заявити до відшкодування з бюджету понад 50 млн. грн. ПДВ.
Серед основних напрямів вирішення проблеми ПДВ — запровадження спрощеного порядку відшкодування податку на додану вартість доброчесним платникам та розширення можливостей проведення "кабінетного аудиту".
3 урахуванням змін, внесених до чинного законодавства, ДПА України розроблено та впроваджено новий порядок здійснення перевірок достовірності сум ПДВ, заявлених до відшкодування платникам, які працювали і хочуть працювати в легальному режимі.
Новим порядком проведення перевірок дотримання платниками податків правомірності відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість, зокрема, передбачено:
- розширення можливості відшкодовувати ПДВ за результатами камеральної перевірки з подальшим підтвердженням відшкодованих сум при проведенні планових перевірок;
- встановлення детального алгоритму участі підрозділів податкової міліції в процесі відшкодування ПДВ;
- скасування вимоги щодо проведення суцільних зустрічних перевірок по ланцюгах до виробника (імпортера);
- підтвердження сум до відшкодування в рамках позапланової документальної перевірки за результатами аналізу зустрічних перевірок, проведених по основних постачальниках платника ПДВ;
- відшкодування ПДВ в частині сум, підтверджених перевірками.
З метою прискорення застосування нового порядку проведення перевірок, визначено ряд заходів, які необхідно вжити безпосередню регіональними ДПА, зокрема:
- до 1 жовтня 2005 року закінчити камеральні перевірки декларацій з податку на додану вартість із заявленими до відшкодування сумами ПДВ, поданих платниками податків станом на 1 липня 2005 року;
- терміново оформити матеріали завершених позапланових виїзних (документальних) перевірок з обов'язковим визначенням конкретних сум бюджетного (експортного) відшкодування ПДВ;
- забезпечити повне і своєчасне відображення підрозділами обліку та звітності державної податкової служби сум ПДВ, . правомірність відшкодування яких підтверджено перевірками;
- здійснювати контроль за безумовним дотриманням посадовими особами відповідних підрозділів державної податкової служби на місцях діючих нормативно-правових актів при здійсненні відшкодування ПДВ. Передбачається, що у разі виявлення фактів зволікань, затягування або інших порушень встановленого порядку відшкодування ПДВ, необхідно терміново інформувати регіональні підрозділи по боротьбі з корупцією в органах державної податкової служби для відповідного реагування.
Однак, для досягнення ефективності дії цього порядку виникає необхідність у здійсненні платниками податків зустрічних кроків. Це — сприяння якнайшвидшому та оптимально повному наданню інформації та документів працівникам державної податкової служби для підтвердження правомірності формування податкового кредиту, що дозволить прийняти обґрунтовані рішення по податку на додану вартість, який підлягає до відшкодування з бюджету.