Згідно з Законом України «Про захист прав споживачів» споживач має право на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товари ( роботи, послуги), що забезпечує можливість свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним чи замовлення товару чи замовлення роботи (послуги).
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про туризм», а також відповідно до «Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з організації іноземного, внутрішнього, зарубіжного туризму, екскурсійної діяльності» затверджених наказом № 7/62 від 17 січня 2001 року, до початку надання туристичних послуг споживачу за його вимогою повинна бути надана інформація про загальні умови типового договору на надання туристичних послуг, програма туристичного обслуговування, характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, у тому числі їх вид і категорія, термін стикувань рейсів, а також інша обов'язкова інформація, передбачена кодексами і правилами перевезень.
Окрім того, споживачу має бути повідомлено про характеристику готелів, а саме: про місця їх розташування, класифікацію за законодавством країни тимчасового перебування, відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам.
Для того, щоб споживач міг належно оцінити свої можливості щодо перебування у країні, він має бути поінформований про санітарну та епідеміологічну обстановку, медичні застереження стосовно здійснення туристичної поїздки, у тому числі протипоказання через певні захворювання, особливості фізичного стану і віку туристів для участі в поїздці.
Особливу увагу необхідно звернути на те, що особі має бути повідомлено про звичаї місцевого населення, пам'ятки природи, історії, культури та інші об'єкти туристичного показу, що знаходяться під особливою охороною, стан навколишнього природного середовища, правила поведінки в громадських місцях та місцях, пов'язаних із проведенням релігійних обрядів, про правила в'їзду до країни та перебування там; про види і способи забезпечення харчування під час туристичної поїздки про види та тематику екскурсійного обслуговування.
При укладенні договору турфірма обов'язково має поінформувати споживача про адреси і телефони українських дипломатичних установ у країні тимчасового перебування або місцевих служб, до яких можна звернутися у разі виникнення труднощів під час туристичної поїздки.
Туристичні фірми, які надають послуги у сфері активного туризму, повинні ознайомити туристів з елементами ризику і безпеки кожного конкретного туристичного походу та заходами щодо запобігання нещасним випадкам. В інформаційних матеріалах, які надаються до договору з туристом, має бути інформація про природні складнощі туристичної траси, необхідний рівень особистої фізичної підготовки туриста, особливості індивідуального спорядження.
Отже, споживач до початку надання туристичних послуг має право вимагати надання повної інформації про країну, куди він хоче поїхати, та умови перебування в ній.
Матеріал підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ
КОНСУЛЬТУЄ 37/2005