ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ

                       Р О З' Я С Н Е Н Н Я

                         04.10.2005  N 4


       Щодо деяких питань внесення змін до системи реєстрів
          власників іменних цінних паперів при виконанні
        реєстроутримувачами розпоряджень Фонду державного
          майна України у зв'язку із поверненням пакетів
                    акцій у державну власність


     Відповідно до пункту 23 частини 2  статті  7  Закону  України
"Про  державне  регулювання  ринку  цінних  паперів  в    Україні"
( 448/96-ВР ) Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
роз'яснює  порядок застосування норм чинного законодавства України
при виконанні реєстроутримувачами  розпоряджень  Фонду  державного
майна  України  про  внесення  змін  до системи реєстрів власників
іменних цінних паперів у зв'язку із поверненням  пакетів  акцій  у
державну власність.
     Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції  України ( 254к/96-ВР )
органи  державної  влади  та  органи місцевого самоврядування,  їх
посадові  особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі,  в  межах
повноважень та у спосіб,  що передбачений Конституцією та законами
України.
     Повноваження Фонду  державного майна України (далі - ФДМУ) як
державного органу приватизації, який здійснює реалізацію державної
політики  у сфері приватизації,  передбачені Законами України "Про
приватизацію державного  майна"   ( 2163-12 )  та   "Про  державну
програму приватизації" ( 1723-14 ),  а також Тимчасовим положенням
про  Фонд  державного  майна  України,  затвердженого   постановою
Верховної Ради України від 07.07.1992 року N 2558-XII ( 2558-12 ).
Зокрема,  до  компетенції  ФДМУ  належить  здійснення  повноважень
власника  щодо  частки  акцій  акціонерних товариств,  які не були
реалізовані  в   процесі   приватизації,   зокрема,   несе   ризик
(відповідальність) у межах зазначеної частки.
     Відповідно до частини 1 статті 153 Цивільного кодексу України
( 435-15 )  акціонерне товариство може бути створене юридичними та
(або) фізичними особами.
     Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України "Про господарські
товариства" ( 1576-12 )   засновниками  та  учасниками  товариства
можуть   бути   підприємства,   установи,   організації,  а  також
громадяни,  крім  випадків,  передбачених   законодавчими   актами
України.
     Частиною  1  статті  86   Господарського   кодексу    України
( 436-15 ),  а  також  частиною  1  статті 13 Закону України  "Про
господарські  товариства"  ( 1576-12 )  вкладами  учасників     та
засновників  господарського товариства можуть бути,  в тому числі,
цінні папери.
     Господарське товариство є власником майна,  переданого йому у
власність  засновниками  і  учасниками   як   внески;   продукції,
виробленої   в  результаті  господарської  діяльності  товариства;
доходів, одержаних від господарської діяльності товариства; іншого
майна,  набутого товариством на підставах,  не заборонених Законом
(частина 1 статті 85 Господарського кодексу   України  ( 436-15 ),
частина  1  ст. 12 Закону  України "Про господарські   товариства"
( 1576-12 ).
     Частиною 7  статті   139   Господарського   кодексу   України
( 436-15 )   визначено,  що  особливим   видом   майна   суб'єктів
господарювання є цінні папери.
     Окремо слід зазначити,  що згідно з  частиною  2  статті  194
Цивільного  кодексу України ( 435-15 ) до особи,  яка набула права
власності на цінний папір,  переходять у сукупності всі права, які
ним посвідчуються.
     Підтвердженням права власності на цінні папери є  сертифікат,
а   у   разі   знерухомлення   цінних   паперів  чи  їх  емісії  в
бездокументарній формі - виписка з рахунку в цінних  паперах,  яку
зберігач  зобов'язаний надавати власнику цінних паперів (частина 4
статті 5 Закону України "Про Національну  депозитарну  систему  та
особливості   електронного  обігу  цінних  паперів    в   Україні"
( 710/97-ВР ).
     Таким чином,  враховуючи вищезазначене,  у разі, якщо держава
як акціонер в особі ФДМУ передає в  якості  внеску  до  статутного
капіталу  акціонерного товариства частку,  належну їй в статутному
капіталі  іншого  акціонерного  товариства,  право  власності   на
зазначений пакет акцій набуває товариство, якому передані ці акції
до статутного капіталу.
     Частиною 4 статті 41 Конституції України ( 254к/96-ВР ) ніхто
не може бути протиправно позбавлений права власності.
     Відповідно до   частини  1  статті  55  Закону  України  "Про
власність" ( 697-12 )  власник  не  може  бути  позбавлений  права
власності на своє майно,  крім випадків передбачених законодавчими
актами України.
     Згідно з  частиною  2 статті 328 Цивільного кодексу   України
( 435-15 ),  а також статті 49 Закону України   "Про    власність"
( 697-12 ) володіння майном вважається правомірним,  якщо інше  не
буде встановлено судом.
     Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 5 Закону України "Про
Національну депозитарну систему та особливості електронного  обігу
цінних  паперів  в  Україні"  ( 710/97-ВР )  право  на  участь   в
управлінні, одержанні доходу тощо, які випливають з іменних цінних
паперів,  можуть  бути  реалізовані  з  моменту  внесення  змін до
реєстру власників іменних цінних паперів.
     Порядок внесення  змін  до  системи реєстру власників іменних
цінних паперів  передбачений  розділом  7  Положення  про  порядок
ведення  реєстрів власників іменних цінних паперів,  затвердженого
рішенням Державної комісії з цінних паперів та   фондового   ринку
від 26.05.1998 року N 60 ( vr060312-98 ).
     Підставою внесення змін до системи реєстру власників  іменних
цінних  паперів  є  документи,  згідно  з  якими  переходить право
власності на відповідні цінні папери (абзац 2 частини 4  статті  9
Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості
електронного обігу цінних паперів в Україні" ( 710/97-ВР ).
     Отже, розпорядження ФДМУ про внесення змін до системи реєстру
власників іменних цінних паперів у зв'язку із поверненням  пакетів
акцій  у  державну  власність  є  не  документом,  згідно  з  яким
переходить  право  власності   на   іменні   цінні   папери,   або
правовстановлюючим  документом,  а  тому  в  реєстраторів відсутні
підстави для внесення до системи реєстрів відповідних записів  про
перехід права власності на іменні цінні папери.

 Голова Комісії                                            А.Балюк

                                      Протокол засідання Комісії
                                      від 4 жовтня 2005 р. N 32