ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ Р О З' Я С Н Е Н Н Я 04.10.2005 N 4 Щодо деяких питань внесення змін до системи реєстрів власників іменних цінних паперів при виконанні реєстроутримувачами розпоряджень Фонду державного майна України у зв'язку із поверненням пакетів акцій у державну власність Відповідно до пункту 23 частини 2 статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" ( 448/96-ВР ) Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку роз'яснює порядок застосування норм чинного законодавства України при виконанні реєстроутримувачами розпоряджень Фонду державного майна України про внесення змін до системи реєстрів власників іменних цінних паперів у зв'язку із поверненням пакетів акцій у державну власність. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Повноваження Фонду державного майна України (далі - ФДМУ) як державного органу приватизації, який здійснює реалізацію державної політики у сфері приватизації, передбачені Законами України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) та "Про державну програму приватизації" ( 1723-14 ), а також Тимчасовим положенням про Фонд державного майна України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.07.1992 року N 2558-XII ( 2558-12 ). Зокрема, до компетенції ФДМУ належить здійснення повноважень власника щодо частки акцій акціонерних товариств, які не були реалізовані в процесі приватизації, зокрема, несе ризик (відповідальність) у межах зазначеної частки. Відповідно до частини 1 статті 153 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) акціонерне товариство може бути створене юридичними та (або) фізичними особами. Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ) засновниками та учасниками товариства можуть бути підприємства, установи, організації, а також громадяни, крім випадків, передбачених законодавчими актами України. Частиною 1 статті 86 Господарського кодексу України ( 436-15 ), а також частиною 1 статті 13 Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ) вкладами учасників та засновників господарського товариства можуть бути, в тому числі, цінні папери. Господарське товариство є власником майна, переданого йому у власність засновниками і учасниками як внески; продукції, виробленої в результаті господарської діяльності товариства; доходів, одержаних від господарської діяльності товариства; іншого майна, набутого товариством на підставах, не заборонених Законом (частина 1 статті 85 Господарського кодексу України ( 436-15 ), частина 1 ст. 12 Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ). Частиною 7 статті 139 Господарського кодексу України ( 436-15 ) визначено, що особливим видом майна суб'єктів господарювання є цінні папери. Окремо слід зазначити, що згідно з частиною 2 статті 194 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) до особи, яка набула права власності на цінний папір, переходять у сукупності всі права, які ним посвідчуються. Підтвердженням права власності на цінні папери є сертифікат, а у разі знерухомлення цінних паперів чи їх емісії в бездокументарній формі - виписка з рахунку в цінних паперах, яку зберігач зобов'язаний надавати власнику цінних паперів (частина 4 статті 5 Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" ( 710/97-ВР ). Таким чином, враховуючи вищезазначене, у разі, якщо держава як акціонер в особі ФДМУ передає в якості внеску до статутного капіталу акціонерного товариства частку, належну їй в статутному капіталі іншого акціонерного товариства, право власності на зазначений пакет акцій набуває товариство, якому передані ці акції до статутного капіталу. Частиною 4 статті 41 Конституції України ( 254к/96-ВР ) ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Відповідно до частини 1 статті 55 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) власник не може бути позбавлений права власності на своє майно, крім випадків передбачених законодавчими актами України. Згідно з частиною 2 статті 328 Цивільного кодексу України ( 435-15 ), а також статті 49 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) володіння майном вважається правомірним, якщо інше не буде встановлено судом. Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 5 Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" ( 710/97-ВР ) право на участь в управлінні, одержанні доходу тощо, які випливають з іменних цінних паперів, можуть бути реалізовані з моменту внесення змін до реєстру власників іменних цінних паперів. Порядок внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів передбачений розділом 7 Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26.05.1998 року N 60 ( vr060312-98 ). Підставою внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів є документи, згідно з якими переходить право власності на відповідні цінні папери (абзац 2 частини 4 статті 9 Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" ( 710/97-ВР ). Отже, розпорядження ФДМУ про внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів у зв'язку із поверненням пакетів акцій у державну власність є не документом, згідно з яким переходить право власності на іменні цінні папери, або правовстановлюючим документом, а тому в реєстраторів відсутні підстави для внесення до системи реєстрів відповідних записів про перехід права власності на іменні цінні папери. Голова Комісії А.Балюк Протокол засідання Комісії від 4 жовтня 2005 р. N 32