ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 14.10.2005 N 9924/6/17-3116 Про розгляд листів Державна податкова адміністрація України розглянула листи <...> та повідомляє. Згідно із Законом України від 22.05.2003 р. N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб", який набрав чинності з 1 січня 2004 року (п. 1.2, ст. 1, далі - Закон), дохід платника податку визначений як сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел на території України, так і за її межами. Вирішення питання щодо виникнення об'єкта оподаткування у платника податку і визначення оподатковуваного доходу особою, яка провадить рекламну акцію та є відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку, провадиться з урахуванням положень статті 4 (пункти 4.2, 4.3) Закону ( 889-15 ), а також положень статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ). Законом України від 03.07.2004 р. N 270/96-ВР ( 270/96-ВР ) "Про рекламу", який визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, встановлено, що реклама - це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб (виготовлення і видання рекламних виробів - ілюстрованих прейскурантів, каталогів, брошур, альбомів, проспектів, плакатів, афіш, рекламних листів, листків тощо) <...> і яка призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів такої реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. Названим Законом ( 270/96-ВР ) установлено також, що споживачі реклами - це невизначене коло осіб, на яких спрямовується така реклама, а товар - будь-який предмет господарського обігу, в тому числі продукція, роботи, послуги, цінні папери, об'єкти права та інтелектуальної власності, щодо яких така реклама надається. Згідно з підпунктом 5.4.4 пункту 5.4 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) витрати платника податку на проведення передпродажних та рекламних заходів стосовно робіт, послуг, що продаються (надаються) такими платниками податку, зокрема витрати на організацію прийомів, презентацій, придбання і розповсюдження подарунків, включаючи безоплатну роздачу зразків товарів або безоплатне надання послуг (виконання робіт) з рекламними цілями, відносяться до витрат на виробничі цілі, що пов'язані з господарською діяльністю такого платника, які включаються до складу валових витрат платника податку, але не більше двох відсотків від оподатковуваного прибутку платника за попередній звітній (податковий) рік. Якщо витрати підприємств - замовників реклами на проведення рекламних акцій та заходів здійснюються в порядку та у межах, визначених пп. 5.4.4 п. 5.4 ст. 5 Закону про оподаткування прибутку підприємств ( 334/94-ВР ), то їх вартість не розглядається як дохід фізичних осіб - споживачів таких рекламних заходів та, відповідно, не є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб. Якщо в період проведення рекламних акцій провадяться розіграші виграшів і призів, у тому числі й у лотерею (крім державної) та подарунків, вартість таких подарунків, призів, виграшів є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб і оподатковується згідно з положеннями Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ) (пп. 9.5.1 п. 9.5 ст. 9). Щодо підпункту 4.3.10 пункту 4.3 статті 4 Закону ( 889-15 ), то з зазначених у цьому підпункті підстав до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються кошти або майно (майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг), подаровані одним членом подружжя іншому у межах їх частини спільної часткової чи спільної сумісної власності згідно із законом. Заступник голови С.Лекар