УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
12.12.2005 N 20-35-389
У Міністерстві юстиції розглянуто ваш лист стосовно надання
роз'яснення щодо можливості застосування спрощеної системи
оподаткування, обліку та звітності підприємствами державної та
комунальної форм власності та повідомляється.
Відповідно до пункту 4 розділу XV "Перехідних положень"
Конституції України ( 254к/96-ВР ) Президент України протягом
трьох років після набрання чинності Конституцією України мав право
видавати схвалені Кабінетом Міністрів України і скріплені підписом
Прем'єр-міністра України укази з економічних питань, не
врегульованих законами, з одночасним поданням відповідного
законопроекту до Верховної Ради України в порядку, встановленому
статтею 93 цієї Конституції.
Так, у період дії "Перехідних положень" Конституції України
( 254к/96-ВР ) було видано Указ Президента України від
3 липня 1998 року N 727/98 ( 727/98 ) "Про спрощену систему
оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого
підприємництва" (далі - Указ).
Статтею 1 Указу ( 727/98 ) встановлено, що спрощена система
оподаткування, обліку та звітності запроваджується, зокрема, для
юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої
організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік
середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і
обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт,
послуг) за рік не перевищує 1 млн. грн.
Водночас згідно з частиною четвертою статті 7 Указу
( 727/98 ) його дія не поширюється на суб'єктів підприємницької
діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним
особам - учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є
суб'єктами малою підприємництва, перевищують 25 відсотків.
Для з'ясування питання поширення дії Указу ( 727/98 ) на
підприємства, засновані на державній та комунальній власності,
слід враховувати, що державне підприємство згідно з положеннями
Господарського кодексу України ( 436-15 ) є підприємством, що діє
на основі державної власності, утворюється уповноваженим органом
державної влади і майно якого закріплюється за ним на праві
господарського відання чи праві оперативного управління
(статті 63, 73, 74).
Комунальне підприємство - це підприємство, що діє на основі
комунальної власності територіальної громади, утворюється органом,
який є представником власника - відповідної територіальної громади
і виконує його функції, та майно якого закріплюється за ним на
праві господарського відання або на праві оперативного управління
(статті 63, 78 зазначеного Кодексу ( 436-15 ).
Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного
фонду, єдиним засновником (учасником) державних та комунальних
підприємств є відповідно держава чи територіальна громада в особі
уповноважених органів. Тобто їх частка в цих підприємствах
перевищує 25 відсотків.
Враховуючи поняття суб'єкта малого підприємництва, наведене у
статті 1 Указу ( 727/98 ), уповноважені органи, які діють від
імені держави чи територіальних громад, не є суб'єктами малого
підприємництва.
Крім того, частиною першою статті 8 Господарського кодексу
України ( 436-15 ) передбачено, що держава, органи державної влади
та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання.
Таким чином, оскільки засновники (органи державної влади та
органи місцевого самоврядування) державних та комунальних
підприємств не є суб'єктами малого підприємництва і їх частка в
цих підприємствах перевищує 25 відсотків, вважаємо, що дія Указу
Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 ( 727/98 ) "Про
спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів
малого підприємництва" на зазначені підприємства не поширюється.
Заступник міністра Л.В.Єфіменко