Вилучення документів


В яких випадках податківці мають право вилучити документи підприємства? Чи буде правомірним це вилучення за відсутності його посадових осіб?


Згідно з п. 9 ст. 11 Закону "Про державну податкову службу в Україні" від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ при проведенні перевірок органи державної податкової служби мають право вилучати у підприємств, установ та організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про факти порушення законів України про оподаткування.

Відповідно до пп. 3.5 п. 3 Інструкції про порядок вилучення посадовими особами органів державної податкової служби України оригіналів та копій фінансово-господарських та бухгалтерських документів, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 08.11.2005 № 493, податківці можуть вилучати оригінали (копій) документів лише у присутності представника платника податків.

Потрібно також зазначити, що податківці можуть вилучати:

-         копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків та зборів (обов'язкових платежів); якщо при проведенні перевірок підприємств, установ та організацій було виявлено порушення зі сплати податків;

-         оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів при проведенні арешту активів платника податків на підставі рішення суду.

Посадова особа органу державної податкової служби у присутності посадової особи підприємства знімає копії з документів, що вилучаються або копії яких вилучаються, використовуючи копіювальну техніку платника податків (за згодою) або копіювальну техніку органів державної податкової служби. При вилученні оригіналів документів орган державної податкової служби залишає платнику податків копії вилучених документів із зазначенням на них підстави, дати вилучення оригіналів, посади, прізвища, ініціалів особи, яка проводила вилучення. У разі відсутності копіювальної техніки у платника податків або його відмови у її наданні, копії вилучених оригіналів документів із зазначенням на них вищенаведеної інформації передаються платнику податків не пізніше наступного робочого дня після вилучення.

Вилучення оригіналів або документів оформляється описом, у якому зазначаються дата, підстави для вилучення документів, назва органу державної податкової служби, посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які проводять вилучення, а також прізвища, імена та по батькові представника платника податків та інших осіб, у присутності яких проведено вилучення, тощо. Опис засвідчується підписами посадових осіб органу державної податкової служби та представників платника податків. Копія опису, складеного посадовими особами органу державної податкової служби, вручається під підпис представнику платника податків.

Підготувала Катерина ФОМІНА

Юридичний вісник України №7 ( 18-24 лютого 2006 року.)