ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ ДПА України
                                      07.02.2006  N 59


                              КОДЕКС
              професійної етики працівника державної
                    податкової служби України


                   Розділ I. Загальні положення

                   Стаття 1. Межі застосування

     1. Норми Кодексу є загальними та застосовуються  працівниками
органів   державної   податкової   служби,  які  займають  посади,
віднесені до категорій посад державних  службовців  відповідно  до
Закону України "Про державну службу" ( 3723-12 ). При прийнятті на
посаду державного службовця в органи державної  податкової  служби
працівник   знайомиться  з  Кодексом,  про  що  робиться  письмове
засвідчення в його особовій справі.

     2. Працівник  повинен   вживати   необхідних   заходів   щодо
відповідності   його   діяльності   етичним   вимогам,  визначених
Кодексом.

     3. Дотримання працівником норм  Кодексу  є  обов'язковим  при
проведенні  щорічної оцінки,  атестації,  зарахуванні до кадрового
резерву,  призначенні на нову посаду,  наданні  характеристики  чи
рекомендації.

     4. Працівник   у   своїй  діяльності  керується  Конституцією
України    (    254к/96-ВР    ),    законами    України,    іншими
нормативно-правовими   актами,   цим   Кодексом,   Кодексом  честі
працівника  органу  державної   податкової   служби   України   та
загальними морально-етичними нормами поведінки у суспільстві.

               Стаття 2. Порядок прийняття Присяги
            державних службовців працівниками органів
                   державної податкової служби

     1. Працівник,  якого  призначили  вперше на посаду державного
службовця,  згідно зі статтею  17  Закону  України  "Про  державну
службу" ( 3723-12 ) складає Присягу державних службовців.

     2. Присяга   державних  службовців  складається  в  урочистій
обстановці у приміщенні,  де встановлено Державний Герб України  і
Державний  Прапор України,  символіку органів державної податкової
служби,  у присутності  керівництва  органу  державної  податкової
служби,  працівника  кадрової  служби  та  колективу  структурного
підрозділу органу державної податкової служби,  в якому  працівник
працюватиме.

     3. Працівник  зачитує  Присягу  та  скріплює  її  текст своїм
підписом.  Після  складення  Присяги  керівник  органу   державної
податкової  служби  або  інша  посадова  особа  за його дорученням
вручає  працівнику  службове  посвідчення.   Церемонія   складання
Присяги  державним  службовцем  завершується виконанням Державного
Гімну України.

                    Розділ II. Морально-етичні
                 принципи професійної діяльності

             Стаття 3. Служіння Українському народові

     1. Працівник   зобов'язаний  служити  Українському  народові,
демонструючи етичну поведінку,  усвідомлюючи,  що державна  служба
передбачає:
     відданість Українському   народу,   зобов'язання   діяти    в
інтересах держави та відстоювати національні інтереси, утверджуючи
базові суспільні цінності;
     свідоме підпорядкування  власних інтересів суспільним вимогам
та інтересам і державним пріоритетам;
     професійне, сумлінне  виконання службових обов'язків згідно з
Конституцією України (  254к/96-ВР  ),  законами  України,  іншими
нормативно-правовими актами.

     2. Працівник  повинен  усвідомлювати,  що  державна  посада є
виявом довіри  народу.  Проходження  державної  служби  в  органах
державної   податкової   служби   несумісне   з  корумпованістю  і
хабарництвом.

                       Стаття 4. Патріотизм

     1. Працівник повинен шанувати державні  символи  -  Державний
Прапор  України,  Державний Герб України,  Державний Гімн України,
вільно володіти українською мовою.

     2. Працівник має наслідувати духовні  та  моральні  цінності,
сформовані  багатовіковою історією Українського народу:  мудрість,
мужність, порядність.

                     Стаття 5. Справедливість

     Працівник повинен постійно вдосконалювати  організацію  своєї
роботи   на   засадах   справедливості.  Своїми  вчинками,  діями,
поведінкою зміцнювати віру громадян у  законність  дій  та  рішень
органів   державної   податкової   служби,  сприяти  добровільному
дотриманню ними вимог податкового законодавства.

                       Стаття 6. Законність

     1. Працівник    зобов'язаний    дотримуватися     Конституції
( 254к/96-ВР ) і законів України, інших нормативних актів, прав та
охоронюваних законом  інтересів  громадян,  підприємств,  установ,
організацій,   забезпечувати   виконання   покладених   на  органи
державної   податкової   служби   функцій    та    повною    мірою
використовувати надані їм права.

     2. Працівник  не  повинен допускати впливу на виконання своїх
службових обов'язків особистих  (приватних)  інтересів,  інтересів
членів своєї сім'ї або інших осіб, якщо ці інтереси не співпадають
із  завданнями  органів   державної   податкової   служби   та/або
суперечать їм.

           Стаття 7. Нейтральність та неупередженість.

     1. Працівник   не   може  бути  членом  політичної  партії  і
незалежно від власних політичних поглядів повинен виконувати  свої
службові  обов'язки  в  межах  законодавства  з  дотриманням  норм
Кодексу.

     2. На  час  перебування  на  посаді   в   органах   державної
податкової  служби  працівник  зобов'язаний призупинити членство в
політичній партії.

     3. Працівник,  з урахуванням конституційних прав,  може брати
участь  у  громадській  діяльності  лише  в  позаробочий  час,  не
підриваючи віру громадськості в неупереджене виконання  ним  своїх
службових обов'язків.

     4. Під   час   виконання   службових   обов'язків   працівник
зобов'язаний будувати  свої  відносини  з  громадянами  на  основі
довіри,  поваги  та  неупереджено ставитися до різних політичних і
релігійних  переконань,  уникати  будь-яких  дій,   що   порушують
стандарти етичної поведінки.

                      Стаття 8. Ефективність

     1. Працівник  повинен  постійно  працювати над удосконаленням
свого професійного рівня.

     2. Працівник   повинен   виконувати    службові    обов'язки,
проявляючи   ініціативу,   творчість  і  принциповість,  ефективно
використовувати робочий час.

     3. Працівник повинен використовувати  ввірені  йому  службове
майно, кошти та будь-які інші активи ефективно, за призначенням та
заощадливо.

                Стаття 9. Прозорість і відкритість

     1. Працівник не повинен приховувати від громадян  інформацію,
яка  згідно  з  нормативно-правовими  актами може або повинна бути
розповсюджена належним  чином,  умисно  затримувати  її,  надавати
недостовірну чи неповну інформацію.

     2. Працівник  повинен обґрунтовувати та роз'яснювати прийняті
ним рішення.

                    Стаття 10. Корпоративність

     1. Працівник  повинен  примножувати  кращі   традиції   свого
колективу, бути принциповим і вимогливим до себе, колег і громадян
поважати права, законні інтереси, честь, гідність, репутацію осіб.

     2. Працівник повинен відстоювати професійну честь і  гідність
як   особисту,  так  і  своїх  колег,  не  допускати  розголошення
недостовірної інформації та упередженої критики на їх адресу.

     3. Працівник  зобов'язаний  мати  охайний  діловий  зовнішній
вигляд.

               Стаття 11. Етичні правила поведінки
           керівника органу державної податкової служби

     1. Керівник зобов'язаний бути відданим  етичним  принципам  і
нормам   професійної   діяльності  та  демонструвати  підлеглим  і
громадянам зразкову етичну поведінку.

     2. Керівник зобов'язаний  здійснювати  добір  працівників  до
органу   державної  податкової  служби,  враховуючи  їх  моральні,
професійні та ділові якості.

     3. Керівник  повинен  бути  справедливим  в   оцінці   роботи
підлеглих,   застосовуючи   відповідне   моральне   і  матеріальне
стимулювання працівника, у тому числі просування по службі.

             Розділ III. Обмеження щодо використання
                       службового становища

        Стаття 12. Обмеження щодо використання повноважень

     1. Працівник   не  має  права  сприяти,  використовуючи  своє
службове становище, фізичним та юридичним особам у здійсненні ними
підприємницької  діяльності  з  метою  незаконного одержання за це
матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг.

     2. Працівник   не   має   права   займатися   підприємницькою
діяльністю безпосередньо,  через посередників або підставних осіб,
бути повіреним третіх осіб при вирішенні справ у органах державної
податкової служби, а також виконувати роботу на умовах сумісництва
(крім наукової, викладацької, творчої діяльності).

     3. Працівник не має права входити  особисто  (крім  випадків,
коли  державний  службовець  здійснює функції з управління акціями
(частками,  паями),  що належать державі,  та представляє інтереси
держави  в  раді  товариства  (спостережній  раді)  або ревізійній
комісії  господарського  товариства),   через   представника   або
підставних  осіб  до  складу правління чи інших виконавчих органів
підприємств,  кредитно-фінансових установ, господарських товариств
тощо, організацій, спілок, об'єднань, кооперативів, які здійснюють
підприємницьку діяльність.

                Стаття 13. Використання інформації
        про діяльність органів державної податкової служби

     1. Працівник   зобов'язаний   дотримуватися   комерційної  та
службової таємниці.

     2. Працівник   повинен   неухильно   виконувати   встановлені
законодавством вимоги щодо використання інформації,  отриманої під
час виконання ним службових обов'язків.

     3. Працівник не повинен розголошувати інформацію з  обмеженим
доступом,  яка  була  отримана  ним  при виконанні своїх службових
обов'язків.  Порушення правил використання інформації з  обмеженим
доступом  тягне за собою відповідальність згідно із законодавством
України.

     4. Працівник не  має  права  розповсюджувати  інформацію  про
особисте   та   сімейне   життя,   домашню   адресу   та  телефони
співробітників або про  інших  державних  службовців  без  дозволу
останніх, крім   випадків,   передбачених   Конституцією   України
( 254к/96-ВР ).

                  Стаття 14. Одержання доручень,
            що суперечать нормам чинного законодавства

     1. Доручення,   надане  керівником,  повинно  бути  законним,
чітким зрозумілим.  Його виконання необхідно здійснювати точно і в
установлений строк.

     2. Працівник,   дотримуючись   норм   чинного  законодавства,
самостійно визначає правомірність доручень,  наданих керівництвом,
та можливу шкоду,  що буде завдано інтересам суспільства,  людині,
державі у випадку виконання доручення, яке не є правомірним.

     3. У разі одержання доручення  (письмового  чи  усного),  яке
працівник  вважає  неправомірним,  останній  зобов'язаний  негайно
доповісти про це особі,  яка  надала  доручення,  а  в  разі  його
підтвердження - не виконувати його, а повідомити вищого за посадою
керівника.

     5. У випадку виконання неправомірного доручення, працівник та
керівник,   який   надав  це  доручення,  несуть  відповідальність
відповідно до вимог чинного законодавства.

           Стаття 15. Гарантії захисту прав працівника

     1. Працівник має право на:
     належні, безпечні і здорові умови праці;
     своєчасне одержання винагороди за працю;
     захист від незаконного звільнення;
     соціальний захист;
     захист від необ'єктивного оцінювання результатів його роботи;
     захист від незаконного тиску з метою  прийняття  рішень,  які
суперечать нормам чинного законодавства України.
     Таке право гарантується чинним законодавством України.

     2. Керівник, який використовує владу для примусу підлеглих до
політичних  дій,  надає перевагу окремим працівникам,  громадянам,
притягується до відповідальності згідно з чинним законодавством.

                  Розділ IV. Конфлікт інтересів

            Стаття 16. Визначення конфлікту інтересів

     Конфлікт інтересів  -  будь-який  вид  стосунків,   який   не
відповідає  інтересам  держави  або може перешкоджати об'єктивному
виконанню обов'язків працівника.

            Стаття 17. Запобігання конфлікту інтересів

     1. Працівник  повинен   виконувати   обов'язки,   передбачені
законами України "Про державну службу" ( 3723-12 ),  "Про державну
податкову службу в Україні" ( 509-12 ),  "Про  державну  таємницю"
( 3855-12 ),  іншими нормативно-правовими актами,  та не допускати
корупційних діянь та інших правопорушень,  пов'язаних з корупцією,
визначених Законом    України    "Про    боротьбу   з   корупцією"
( 356/95-ВР ).

     2. Працівник   не    має    права    займатися    забороненою
законодавством   діяльністю,   а  також  повинен  відмовитися  від
здійснення іншої, не забороненої чинним законодавством діяльності,
якщо вона може призвести до конфлікту інтересів.

       Розділ V. Протидія одержанню винагороди (подарунків)

            Стаття 18. Поняття винагороди (подарунку)

     Винагорода (подарунок) - матеріальні блага,  послуги,  пільги
або інші переваги,  у тому числі прийняття чи одержання  предметів
(послуг)  шляхом  їх  придбання за ціною (тарифом),  яка є істотно
нижчою від їх  фактичної  (дійсної)  вартості,  а  також  вартість
незаконно  одержаних  послуг,  отриманих  від громадян у зв'язку з
виконанням своїх службових обов'язків.

                   Стаття 19. Заборона надання
               та отримання винагород (подарунків)

     1. Працівник при виконанні службових обов'язків не має права:
     просити або примушувати будь-яких  осіб  надавати  винагороду
(подарунки) собі або іншим особам;
     приймати прямо чи опосередковано  винагороду  (подарунки)  за
прийняття рішень,  виконання дій,  що входять до його повноважень,
чи бездіяльність на свою користь чи інших осіб;
     надавати прямо чи опосередковано винагороди (подарунки) іншим
особам,  включаючи  своїх  керівників,  за   виконання   останніми
будь-яких  дій  або невиконання певних дій (бездіяльність) на свою
користь чи інших осіб.

     2. Винагорода (подарунок) визнається  наданою  безпосередньо,
якщо  винагороду  (подарунок)  одержали  особи,  які  є  близькими
родичами,  інші особи,  за умови,  що працівник про це знав та був
зацікавлений в її отриманні.

      Розділ VI. Громадський контроль за дотриманням Кодексу

         Стаття 20. Подання та розгляд звернень громадян,
        громадських організацій про порушення норм Кодексу

     1. Громадяни  мають  право  подавати  до  органів   державної
податкової служби в установленому законодавством порядку звернення
про порушення  працівниками  етичних  норм  поведінки.  Результати
розгляду  звернення органи державної податкової служби доводять до
відома громадян, які вносили ці звернення.

     2. Органи  державної  податкової   служби   узагальнюють   та
аналізують  звернення  про  порушення  працівниками  етичних  норм
поведінки та періодично інформують громадськість про результати їх
розгляду.

                 Розділ VII. Внутрішній контроль
                   за дотриманням норм Кодексу

          Стаття 21. Попередження порушень норм Кодексу

     Керівники зобов'язані запобігати проявам неетичної  поведінки
підлеглих   працівників  шляхом  організації  системної  роботи  з
розвитку  професійної  етики   персоналу,   насамперед   навчання,
інформаційно-просвітницької  підтримки  та контролю за дотриманням
працівниками норм Кодексу.