СКАРГА НА СУМУ ПОДАТКОВОГО ЗОБОВ'ЯЗАННЯ


Чи вправі Державна податкова адміністрація відмовити у розгляді скарги щодо суми податкового зобов'язання, визначеної в податковому повідом-ленні-рішенні ДПІ, у разі незгоди з цим рішенням платника податків щодо сум податкового зобов'язання? Який порядок розгляду цієї скарги?


Відповідно до пп. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ (далі — Закон) податкове зобов'язання платника податків, нараховане контролюючим органом відповідно до Закону, вважається узгодженим у день отримання платником податків податкового повідомлення. Але, як зазначено у пп. 5.2.2 п. 5.2 ст. 5 Закону, у разі, коли платник податків вважає, що контролюючий орган невірно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу із скаргою про перегляд цього рішення. Така скарга подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати.

Але в даному випадку потрібно дотримуватися порядку адміністративного оскарження. Зокрема, скарги подаються спочатку до органу державної податкової служби нижчого рівня, потім, в порядку адміністративного апеляційного оскарження, до органу вищого рівня. І лише у разі незадоволення його рішенням можна направляти скаргу до Державної податкової адміністрації України.

Закон "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990 р. № 509-ХІІ визначає систему органів державної податкової служби:

-  Державна податкова адміністрація України;

-  державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та державні податкові інспекції в містах з районним поділом (крім міст Києва та Севастополя);

-  державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції.

Така скарга повинна бути подана протягом десяти календарних днів після отримання податкового повідомлення до Державної податкової інспекції за місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків. ДПІ зобов'язана розглянути скаргу, прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. У разі, коли ДПІ надсилає платнику податків рішення про повне або

часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою до контролюючого органу вищого рівня, а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги — до контролюючого органу вищого рівня (тобто до Державної податкової адміністрації) із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для відповіді на нього.

Остаточне рішення Державно)' податкової адміністрації за заявою платника податків не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене у судовому порядку.

Також потрібно зазначити, що скарга, подана із дотриманням вищезазначених строків, зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума податкового зобов'язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.

Відповідно до пп. 5.2.5 п. 5.2 ст. 5 Закону з урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити до суду рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов'язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню. Платник податків зобов'язаний письмово повідомляти контролюючий орган про кожний випадок судового оскарження його рішення.

Підготувала Катерина ФОМІНА

Юридичний вісник України № 8 ( 25 лютого - 3 березня 2006 року.)