МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ Л И С Т 02.02.2006 N 31-35/20 (Витяг) На додаток до листа Міністерства юстиції від 01.09.2005 р. N 31-35/1488 ( v1488323-05 ), з метою встановлення єдиного переліку витрат, пов'язаних з організацією роботи приватних нотаріусів, слід зазначити наступне. З 1 січня 2004 р. порядок оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі тих, які здійснюють незалежну професійну діяльність, зокрема приватну нотаріальну діяльність, регламентується загальними нормами Закону України від 22.05.2003 р. "Про податок з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ) (далі - Закон). Спеціального розділу (групи статей), який передбачив би особливості оподаткування доходів осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність і, зокрема, приватну нотаріальну діяльність, у Законі немає. Хоча приватні нотаріуси й належать до окремої групи платників податку, їхні доходи оподатковуються за загальними нормами Закону ( 889-15 ), в тому числі щодо порядку визначення загального оподатковуваного доходу, ведення книг обліку доходів і витрат, обов'язків декларування та термінів сплати і т.ін. Доходи платників податку, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, - це сума коштів, що сплачується за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового й технічного характеру. Загальний річний оподатковуваний дохід складається з суми загальних місячних оподатковуваних доходів звітного року (пункт 4.1 статті 4 Закону ( 889-15 ). Згідно з вимогами Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ) організація роботи приватних нотаріусів, як вже зазначалось у попередньому листі Мін'юсту, пов'язана з певними обов'язковими умовами її забезпечення, що регламентовано нормативними правовими актами. Зокрема, нотаріус повинен мати робоче місце, використовувати у своїй роботи реєстри для реєстрації нотаріальних дій та бланки нотаріально засвідчуваних документів за встановленими формами. У зв'язку з викладеним необхідно при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів за звітний податковий період враховувати документально підтверджені обов'язкові витрати, пов'язані з організацією їх роботи: користування приміщенням (оренда плата, платежі за надання комунальних послуг та інші обов'язкові платежі), яке є робочим місцем приватного нотаріуса (ст. 25 Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ); користування телефонним зв'язком; одержання спеціальних бланків нотаріальних документів, книг обліку та реєстрів, необхідних у роботі нотаріуса; виготовлення печаток та штампів, а також їх заміну (ст. 26 Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ); укладання договору службового страхування або внесення страхової застави (ст. 28 Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ); придбання канцелярського приладдя; оплату інформаційно-технічних послуг щодо користування державними реєстрами, що діють в системі нотаріату; модернізацію та обслуговування комп'ютерної та копіювальної техніки, придбання комплектів картриджів; оплату праці найманих працівників за трудовими угодами; сплату нотаріусами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування; придбання офіційних видань, рекомендованих Міністерством юстиції України, проходження навчання з підвищення професійного рівня; використання електронної бази законодавства. Зазначені витрати приватних нотаріусів, пов'язані з організацією їх роботи, є необхідними для забезпечення законності та професійності їх діяльності та випливають з вимог чинного законодавства і повинні бути відображені у їхньому податковому обліку відповідно до вимог пункту 19.1 статті 19 Закону ( 889-15 ). При цьому витрати враховуються за звітний податковий період (рік) та не переносяться на наступний звітний податковий період (рік). Заступник Міністра Л.В.Єфіменко