Які права та обов'язки мають споживачі і виконавці при триманні послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення?

Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типовим договором про надання послуг, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21 липня 2005 року, встановлені права та обов'язки споживачів і виконавців визначених вище послуг.

Споживач має право на:

—  зменшення розміру плати у разі: надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання; тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі письмової заяви споживача та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання);

—  усунення виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг;

—  несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності споживача і членів його сім'ї (у разі відключення виконавцем холодної та гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) та відновлення надання послуг шляхом зняття пломб за свій рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою;

—  перевірку кількісних і якісних показників надання послуг (якість і тиск води, температура гарячої води, температура повітря у приміщеннях тощо) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

—  установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік;

—  періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку;

—  ознайомлення з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;

—  внесення за погодженням з виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати за послуги;

—  звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання та отримання компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт.

Споживач має також інші права відповідно до законодавства.

Споживач зобов'язаний:

—  оплачувати послуги в установлені договором строки;

—  забезпечувати доступ до мережі, арматури, квартирних засобів обліку, розподільчих систем представника виконавця за наявності в нього відповідного посвідчення: для ліквідації аварій — цілодобово; для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічного і профілактичного огляду, зняття контрольних показників квартирних засобів обліку — згідно з умовами договору;

—   дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;

—  забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку та не втручатися в їх роботу;

—  у разі несвоєчасного внесення плати за послуги сплачувати пеню у встановленому законом та договором розмірі;

—  виконувати інші обов'язки відповідно до законодавства.

У свою чергу, виконавець має право:

—  у разі несвоєчасного внесення споживачем платежів за надані послуги нараховувати пеню у розмірі, встановленому законом та договором;

—  вносити за погодженням зі споживачем у договір зміни, що впливають на розмір плати за послуги;

—  вимагати від споживача дотримання нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;

— доступу, у тому числі несанкціонованого, в приміщення споживача для ліквідації аварій відповідно до встановленого законом порядку.

Виконавець має також інші права відповідно до законодавства.

Виконавець зобов'язаний:

—  надавати споживачеві в установленому законодавством порядку інформацію про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;

—  контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж);

—  зменшувати розмір плати за послуги у разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі його письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (можливі види документів перераховані вище);

—  відновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття пломб протягом доби;

—  забезпечувати за заявою споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк квартирних засобів обліку;

—  проводити два рази на рік перевірку стану внутрішньо-будинкових систем багатоквартирного будинку зі складенням відповідного акта;

—  звільняти від плати за послуги у разі їх ненадання та виплачувати компенсацію за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт;

—  ознайомлювати споживача з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;

—  виконувати інші обов'язки відповідно до законодавства.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 5/2006