ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ

                         В И С Н О В О К
                  з питань державних закупівель

                      21.03.2006  N в-65/03


                     Щодо застосування вимог
              Закону України "Про закупівлю товарів,
                робіт і послуг за державні кошти"
            під час здійснення закупівель державними,
              казенними, комунальними підприємствами
                 та господарськими товариствами,
                   в яких державна частка акцій
                      перевищує 50 відсотків


     Відповідно  до  статті  17-3  Закону  України  "Про закупівлю
товарів,  робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 )  Тендерною
палатою  України  надається висновок з питань державних закупівель
щодо застосування вимог Закону  України  "Про  закупівлю  товарів,
робіт  і  послуг  за державні кошти" під час здійснення закупівель
державними,    казенними,    комунальними    підприємствами     та
господарськими   товариствами,   в   яких  державна  частка  акцій
перевищує 50 відсотків.

     ДОСЛІДЖЕННЯ
     Об'єкти, що досліджуються:

     1. Закон  України  "Про  внесення змін до Закону України "Про
закупівлю товарів,  робіт і послуг за  державні  кошти"  та  інших
законодавчих актів       України"      від      15.12.2005      р.
N 3205-IV ( 3205-15 ).

     2. Закон України "Про закупівлю товарів,  робіт і  послуг  за
державні кошти" від 22.02.2000 р. N 1490-III ( 1490-14 ).

     3. Господарський  кодекс  України  від  16  січня  2003  року
N 436-IV ( 436-15 ).

     4. Закон України "Про  банки  і  банківську  діяльність"  від
7 грудня 2000 року N 2121-III ( 2121-14 ).

     5. Постанова  Кабінету  Міністрів  України  "Про  особливості
закупівлі  товарів,  робіт   і   послуг   державними   (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами,  в статутному фонді
яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006  р.
N 73 ( 73-2006-п ).

     При дослідженні встановлено:
     Верховна Рада України 15  грудня  2005  року  прийняла  Закон
України  "Про  внесення  змін  до  Закону  України  "Про закупівлю
товарів,  робіт і послуг за державні кошти" та інших  законодавчих
актів України"  (  3205-15  ),  який  набув  чинності  17  березня
2006 року.
     Зазначеним Законом  зокрема  внесені  зміни до Господарського
кодексу  України  (  436-15  ),  Законів  України  "Про  закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), "Про банки
і  банківську  діяльність"  (  2121-14  )  та  визначено   порядок
здійснення    закупівель   державними,   казенними,   комунальними
підприємствами та господарськими  товариствами,  в  яких  державна
частка  акцій  перевищує 50 відсотків,  у відповідності з вимогами
Закону України "Про закупівлю товарів,  робіт і послуг за державні
кошти" (далі - Закон).
     Згідно статті 1 Закону ( 1490-14 ) кошти державних, казенних,
комунальних   підприємств   та  господарських  товариств,  в  яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків,  відтепер  віднесені
до державних коштів,  а державні, казенні, комунальні підприємства
та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків є розпорядниками державних коштів.
     При цьому  до   коштів   державних,   казенних,   комунальних
підприємств  та  господарських  товариств,  в яких державна частка
акцій перевищує 50 відсотків,  відносяться як кошти,  що надходять
до державних,  казенних,  комунальних підприємств та господарських
товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, із
бюджетів  всіх  рівнів,  так  і кошти,  одержані від господарської
діяльності  державних,  казенних,   комунальних   підприємств   та
господарських товариств,  в  яких  державна частка акцій перевищує
50 відсотків.
     Замовником торгів   у   відповідності   до  статті  1  Закону
( 1490-14  )  є  розпорядник  державних  коштів,   який   здійснює
закупівлю в порядку, визначеному цим Законом, при цьому замовником
вважається суб'єкт,  тендерний комітет якого  проводить  процедуру
закупівлі  та  який  одночасно  укладає  з  переможцем договір про
закупівлю,  крім випадків здійснення закупівлі товарів на  засадах
міжвідомчої координації.
     Таким чином,  державні,  казенні,  комунальні підприємства та
господарські товариства,  в  яких  державна частка акцій перевищує
50 відсотків є замовниками торгів згідно Закону ( 1490-14 ).
     Згідно частини  четвертої  статті 2 Закону ( 1490-14 ) до/без
проведення процедур, передбачених цим Законом, забороняються:
     - укладання договорів,  які передбачають витрачання державних
коштів;
     - оплата  розпорядником  державних  коштів  товарів,  робіт і
послуг.
     Таким чином,  державні,  казенні,  комунальні підприємства та
господарські товариства,  в яких державна частка  акцій  перевищує
50 відсотків,  при  здійсненні  закупівлі товарів,  робіт і послуг
зобов'язані  в  повній  мірі  застосовувати  вимоги  Закону   "Про
закупівлю  товарів,  робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 )
без будь-яких особливостей.
     Слід відзначити,  що  Законом  України  "Про внесення змін до
Закону України "Про закупівлю товарів,  робіт і послуг за державні
кошти"  та інших законодавчих актів України" ( 3205-15 ) виключено
частину п'яту статті 2 Закону ( 1490-14 ) щодо визначення  порядку
та   особливостей   здійснення   процедур   закупівель  державними
(казенними) підприємствами та господарськими товариствами,  в яких
державна  частка акцій перевищує 50 відсотків,  що встановлювались
Кабінетом Міністрів України.
     Отже, дія   Закону   (  1490-14  )  розповсюджується  на  всі
закупівлі товарів,  робіт і послуг,  які здійснюються  державними,
казенними,    комунальними    підприємствами   та   господарськими
товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
без   будь-яких  особливостей  застосування  процедур  закупівель,
оскільки відтепер Закон  не  дозволяє  визначати  окремими  актами
законодавства  України  (постановами  Кабінету  Міністрів України,
наказами  уповноваженого  органу,  тощо)   особливості   закупівлі
товарів, робіт і послуг.
     Таким чином,  державні,  казенні,  комунальні підприємства та
господарські товариства,  в  яких  державна частка акцій перевищує
50 відсотків,  для  придбання  товарів,  оплати  робіт  та  послуг
повинні діяти виключно в межах Закону ( 1490-14 ) та застосовувати
передбачені Законом процедури закупівлі.
     Пунктом другим   Прикінцевих  положень  Закону  України  "Про
внесення змін до Закону України "Про закупівлю  товарів,  робіт  і
послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від
15.12.2005 р.  N 3205 ( 3205-15 )  Кабінету  Міністрів  України  у
місячний  строк  з  дня  опублікування  цього  Закону  передбачено
привести свої  нормативно-правові  акти  у  відповідність  із  цим
Законом.
     Крім того, відповідно до пункту 6 Прикінцевих положень Закону
України  "Про  внесення  змін  до  Закону  України  "Про закупівлю
товарів,  робіт і послуг за державні кошти" та інших  законодавчих
актів України" від 15.12.2005 р.  N 3205 ( 3205-15 ) до приведення
інших нормативно-правових актів у відповідність  з  нормами  цього
Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
     Постанова Кабінету   Міністрів   України   "Про   особливості
закупівлі   товарів,   робіт   і   послуг  державними  (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами,  в статутному фонді
яких  державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р.
N 73 ( 73-2006-п ) (далі - Постанова) була розроблена та  прийнята
на виконання вимог статті 2 Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг" ( 1490-14 ) та статей 75,  77 і 79  Господарського
кодексу України ( 436-15 ).
     Враховуючи те,  що Законом  України  "Про  внесення  змін  до
Закону України "Про закупівлю товарів,  робіт і послуг за державні
кошти" та інших законодавчих  актів  України"  від  15.12.2005  р.
N 3205 ( 3205-15 ) внесені відповідні зміни до статей 1,  2 Закону
( 1490-14 ),  положення Постанови ( 73-2006-п  )  на  сьогоднішній
день суперечать діючим статтям 75,  77 і 79 Господарського кодексу
України ( 436-15 ) та статтям 1,  2 Закону України "Про  закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти".
     Таким чином,  з  17  березня  2006  року  постанова  Кабінету
Міністрів  України  "Про  особливості  закупівлі товарів,  робіт і
послуг державними  (казенними)  підприємствами  та  господарськими
товариствами, в  статутному  фонді  яких державна частка перевищує
50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ) втрачає свою
силу та не може застосовуватись при здійсненні закупівель товарів,
робіт і послуг за державні кошти.
     Крім того,   у  зв'язку  з  втратою  Міністерством  економіки
України  функцій  спеціально  уповноваженого  центрального  органу
виконавчої влади з питань координації закупівель товарів,  робіт і
послуг за державні кошти та з  урахуванням  пункту  6  Прикінцевих
положень  Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про
закупівлю товарів,  робіт і послуг за  державні  кошти"  та  інших
законодавчих  актів України" від 15.12.2005 р.  N 3205 ( 3205-15 )
всі роз'яснення Міністерства економіки України діють у частині, що
не   суперечить  цьому  Закону.  Тобто  з  17  березня  2006  року
роз'яснення Міністерства   економіки   України   від    05.09.2005
N 55-36/2000   (   v55-3665-05   )  не  може  застосовуватись  при
здійсненні закупівель товарів,  робіт і послуг за державні  кошти,
зокрема  державними  (казенними)  підприємствами та господарськими
товариствами, в статутному фонді яких  державна  частка  перевищує
50 відсотків.
     При цьому,  слід  також  зазначити,  що  державні   (казенні)
підприємства  та господарські товариства,  в статутному фонді яких
державна частка перевищує 50 відсотків, - замовники торгів у своїй
діяльності  повинні  чітко  дотримуватись  та  сумлінно виконувати
вимоги,  встановлені Законом ( 1490-14 ),  оскільки відповідно  до
вимог  статті 38 Закону за порушення вимог,  встановлених Законом,
посадові особи замовників несуть  відповідальність  відповідно  до
законів України.
     Звертаємо увагу,  що  з  моменту  набуття  чинності   Законом
України  "Про  внесення  змін  до  Закону  України  "Про закупівлю
товарів,  робіт і послуг за державні кошти" та інших  законодавчих
актів України" від 15.12.2005 р.  N 3205-IV ( 3205-15 ), первинний
контроль за дотриманням  вимог  законодавства  у  сфері  державних
закупівель державними,  казенними,  комунальними підприємствами та
господарськими  товариствами,  в  яких   державна   частка   акцій
перевищує 50 відсотків, покладений на банки.
     Відповідно до змін, внесених до статті 17 Закону та статті 30
Закону  України  "Про  банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ),
під час оплати за договорами,  укладеними  державними,  казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50  відсотків,  банки  зобов'язані
перевіряти  наявність  звіту  про  результати здійснення процедури
закупівлі та інших документів,  що підтверджують виконання  такими
підприємствами та   господарськими   товариствами   вимог   Закону
( 1490-14 )  щодо  застосування  процедур  закупівель.  До  "інших
документів" згідно статті 17 Закону відносяться:  копії оголошення
про  заплановану  закупівлю  (запрошення  до  участі  у  процедурі
торгів),    оголошення    про    результати    торгів,    завірені
спеціалізованим   друкованим   засобом   масової   інформації   та
інформаційним бюлетенем,  що видає Тендерна палата України;  копія
документа,  що  підтверджує  розміщення  документів,  передбачених
статтею  41  Закону  у  інформаційній  системі  в  мережі Інтернет
(річний план  державних  закупівель;  оголошення  про  заплановану
закупівлю  чи  про  проведення попередньої кваліфікації;  протокол
розкриття  тендерних  (цінових)   пропозицій;   акцепт   тендерної
пропозиції  та  повідомлення  про  результати  торгів;  запит щодо
цінових пропозицій (котирувань)  (у  разі  застосування  процедури
запиту   цінових   пропозицій);  звіт  про  результати  здійснення
процедури закупівлі,  включаючи всі додатки до  нього;  оголошення
про  результати  проведеної  процедури закупівлі;  інформацію,  що
стосується розгляду скарги,  у разі її надходження (інформацію про
отримання   скарги,   рішення  щодо  розгляду  скарги)),  завірену
інформаційною системою в мережі Інтернет.
     Національний банк  України відповідно до пункту 4 Прикінцевих
положень Закону України "Про внесення змін до Закону України  "Про
закупівлю  товарів,  робіт  і  послуг  за державні кошти" та інших
законодавчих  актів  України"  (  3205-15  )  повинен  забезпечити
контроль  за  виконанням  банками  вимог  Закону  (  1490-14  ) та
прийняти відповідні нормативно-правові акти.
     Контроль за дотриманням державними (казенними) підприємствами
та господарськими товариствами,  в статутному фонді яких  державна
частка перевищує  50 відсотків,  - замовниками торгів вимог Закону
( 1490-14  )  здійснюються  Верховною  Радою  України,   Кабінетом
Міністрів  України,  спеціально  уповноваженим центральним органом
виконавчої влади з питань координації закупівель товарів,  робіт і
послуг  (Антимонопольним  комітетом України),  Рахунковою палатою,
Державною   контрольно-ревізійною   службою   України,   Державним
казначейством  України,  Міністерством  аграрної політики України,
спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої  влади  у
галузі  статистики  відповідно  до  Закону  України  "Про державну
статистику" ( 2614-12 ) (Державним комітетом статистики  України),
правоохоронними   органами   в   межах   компетенції,   визначеної
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та законами України.

     Висновок:
     - кошти   державних,  казенних,  комунальних  підприємств  та
господарських товариств,  в яких державна частка  акцій  перевищує
50 відсотків  (кошти,  що  надходять  із  бюджетів  всіх рівнів та
кошти,  одержані від їх господарської діяльності, тощо) відповідно
до статті 1 Закону ( 1490-14 ) є державними коштами;
     - державні,  казенні, комунальні підприємства та господарські
товариства,  в  яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
згідно статті 1 Закону (  1490-14  )  є  розпорядниками  державних
коштів та замовниками торгів;
     - закупівлі  товарів,  робіт  і  послуг  державні,   казенні,
комунальні   підприємства   та  господарські  товариства,  в  яких
державна  частка  акцій  перевищує   50   відсотків,   зобов'язані
здійснювати   у  відповідності  до  вимог  Закону  "Про  закупівлю
товарів,  робіт і  послуг  за  державні  кошти"  (  1490-14  )  на
загальних засадах без будь-яких особливостей;
     - укладання     державними,      казенними,      комунальними
підприємствами  та  господарськими  товариствами,  в яких державна
частка акцій перевищує 50 відсотків,  договорів,  які передбачають
витрачання  державних  коштів  та  оплата товарів,  робіт і послуг
до/без проведення процедур,  передбачених  Законом  (  1490-14  ),
згідно статті 2 Закону забороняються;
     - контроль за виконанням вимог Закону ( 1490-14 ) державними,
казенними,    комунальними    підприємствами   та   господарськими
товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
здійснюється  банками  під  час  оплати за договорами,  укладеними
такими підприємствами  та  господарськими  товариствами,  а  також
Верховною    Радою    України,    Кабінетом   Міністрів   України,
Антимонопольним комітетом України,  Рахунковою палатою,  Державною
контрольно-ревізійною  службою  України,  Державним  казначейством
України,  Міністерством  аграрної  політики   України,   Державним
комітетом  статистики  України,  правоохоронними  органами в межах
компетенції,  визначеної Конституцією України (  254к/96-ВР  )  та
законами України;
     - з 17 березня 2006 року норми Господарського кодексу України
(  436-15  )  та  Закону  України "Про закупівлю товарів,  робіт і
послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) щодо встановлення  Кабінетом
Міністрів  України  порядку  та визначення особливостей здійснення
закупівель  товарів,  робіт  і   послуг   державними,   казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, втратили чинність;
     - постанова   Кабінету  Міністрів  України  "Про  особливості
закупівлі  товарів,  робіт   і   послуг   державними   (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами,  в статутному фонді
яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006  р.
N  73  ( 73-2006-п ) та роз'яснення Міністерства економіки України
від 05.09.2005 N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) втрачають свою силу та
не можуть застосовуватися при здійсненні закупівель товарів, робіт
і послуг за державні кошти;
     - відповідальність   за  невиконання  державними,  казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, - замовниками торгів
вимог Закону ( 1490-14 ) несуть посадові особи замовника торгів  у
відповідності до чинного законодавства України.

 Голова правління
 Тендерної палати України                               О.В.Фадєєв