ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ В И С Н О В О К з питань державних закупівель 21.03.2006 N в-65/03 Щодо застосування вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" під час здійснення закупівель державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків Відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) Тендерною палатою України надається висновок з питань державних закупівель щодо застосування вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" під час здійснення закупівель державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків. ДОСЛІДЖЕННЯ Об'єкти, що досліджуються: 1. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205-IV ( 3205-15 ). 2. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 р. N 1490-III ( 1490-14 ). 3. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року N 436-IV ( 436-15 ). 4. Закон України "Про банки і банківську діяльність" від 7 грудня 2000 року N 2121-III ( 2121-14 ). 5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ). При дослідженні встановлено: Верховна Рада України 15 грудня 2005 року прийняла Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" ( 3205-15 ), який набув чинності 17 березня 2006 року. Зазначеним Законом зокрема внесені зміни до Господарського кодексу України ( 436-15 ), Законів України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) та визначено порядок здійснення закупівель державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, у відповідності з вимогами Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Закон). Згідно статті 1 Закону ( 1490-14 ) кошти державних, казенних, комунальних підприємств та господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, відтепер віднесені до державних коштів, а державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків є розпорядниками державних коштів. При цьому до коштів державних, казенних, комунальних підприємств та господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, відносяться як кошти, що надходять до державних, казенних, комунальних підприємств та господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, із бюджетів всіх рівнів, так і кошти, одержані від господарської діяльності державних, казенних, комунальних підприємств та господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків. Замовником торгів у відповідності до статті 1 Закону ( 1490-14 ) є розпорядник державних коштів, який здійснює закупівлю в порядку, визначеному цим Законом, при цьому замовником вважається суб'єкт, тендерний комітет якого проводить процедуру закупівлі та який одночасно укладає з переможцем договір про закупівлю, крім випадків здійснення закупівлі товарів на засадах міжвідомчої координації. Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків є замовниками торгів згідно Закону ( 1490-14 ). Згідно частини четвертої статті 2 Закону ( 1490-14 ) до/без проведення процедур, передбачених цим Законом, забороняються: - укладання договорів, які передбачають витрачання державних коштів; - оплата розпорядником державних коштів товарів, робіт і послуг. Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг зобов'язані в повній мірі застосовувати вимоги Закону "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) без будь-яких особливостей. Слід відзначити, що Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" ( 3205-15 ) виключено частину п'яту статті 2 Закону ( 1490-14 ) щодо визначення порядку та особливостей здійснення процедур закупівель державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, що встановлювались Кабінетом Міністрів України. Отже, дія Закону ( 1490-14 ) розповсюджується на всі закупівлі товарів, робіт і послуг, які здійснюються державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, без будь-яких особливостей застосування процедур закупівель, оскільки відтепер Закон не дозволяє визначати окремими актами законодавства України (постановами Кабінету Міністрів України, наказами уповноваженого органу, тощо) особливості закупівлі товарів, робіт і послуг. Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, для придбання товарів, оплати робіт та послуг повинні діяти виключно в межах Закону ( 1490-14 ) та застосовувати передбачені Законом процедури закупівлі. Пунктом другим Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня опублікування цього Закону передбачено привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом. Крім того, відповідно до пункту 6 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) до приведення інших нормативно-правових актів у відповідність з нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ) (далі - Постанова) була розроблена та прийнята на виконання вимог статті 2 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг" ( 1490-14 ) та статей 75, 77 і 79 Господарського кодексу України ( 436-15 ). Враховуючи те, що Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) внесені відповідні зміни до статей 1, 2 Закону ( 1490-14 ), положення Постанови ( 73-2006-п ) на сьогоднішній день суперечать діючим статтям 75, 77 і 79 Господарського кодексу України ( 436-15 ) та статтям 1, 2 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти". Таким чином, з 17 березня 2006 року постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ) втрачає свою силу та не може застосовуватись при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти. Крім того, у зв'язку з втратою Міністерством економіки України функцій спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та з урахуванням пункту 6 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) всі роз'яснення Міністерства економіки України діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Тобто з 17 березня 2006 року роз'яснення Міністерства економіки України від 05.09.2005 N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) не може застосовуватись при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, зокрема державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків. При цьому, слід також зазначити, що державні (казенні) підприємства та господарські товариства, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків, - замовники торгів у своїй діяльності повинні чітко дотримуватись та сумлінно виконувати вимоги, встановлені Законом ( 1490-14 ), оскільки відповідно до вимог статті 38 Закону за порушення вимог, встановлених Законом, посадові особи замовників несуть відповідальність відповідно до законів України. Звертаємо увагу, що з моменту набуття чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205-IV ( 3205-15 ), первинний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері державних закупівель державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, покладений на банки. Відповідно до змін, внесених до статті 17 Закону та статті 30 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), під час оплати за договорами, укладеними державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, банки зобов'язані перевіряти наявність звіту про результати здійснення процедури закупівлі та інших документів, що підтверджують виконання такими підприємствами та господарськими товариствами вимог Закону ( 1490-14 ) щодо застосування процедур закупівель. До "інших документів" згідно статті 17 Закону відносяться: копії оголошення про заплановану закупівлю (запрошення до участі у процедурі торгів), оголошення про результати торгів, завірені спеціалізованим друкованим засобом масової інформації та інформаційним бюлетенем, що видає Тендерна палата України; копія документа, що підтверджує розміщення документів, передбачених статтею 41 Закону у інформаційній системі в мережі Інтернет (річний план державних закупівель; оголошення про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації; протокол розкриття тендерних (цінових) пропозицій; акцепт тендерної пропозиції та повідомлення про результати торгів; запит щодо цінових пропозицій (котирувань) (у разі застосування процедури запиту цінових пропозицій); звіт про результати здійснення процедури закупівлі, включаючи всі додатки до нього; оголошення про результати проведеної процедури закупівлі; інформацію, що стосується розгляду скарги, у разі її надходження (інформацію про отримання скарги, рішення щодо розгляду скарги)), завірену інформаційною системою в мережі Інтернет. Національний банк України відповідно до пункту 4 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" ( 3205-15 ) повинен забезпечити контроль за виконанням банками вимог Закону ( 1490-14 ) та прийняти відповідні нормативно-правові акти. Контроль за дотриманням державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків, - замовниками торгів вимог Закону ( 1490-14 ) здійснюються Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і послуг (Антимонопольним комітетом України), Рахунковою палатою, Державною контрольно-ревізійною службою України, Державним казначейством України, Міністерством аграрної політики України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики відповідно до Закону України "Про державну статистику" ( 2614-12 ) (Державним комітетом статистики України), правоохоронними органами в межах компетенції, визначеної Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та законами України. Висновок: - кошти державних, казенних, комунальних підприємств та господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків (кошти, що надходять із бюджетів всіх рівнів та кошти, одержані від їх господарської діяльності, тощо) відповідно до статті 1 Закону ( 1490-14 ) є державними коштами; - державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, згідно статті 1 Закону ( 1490-14 ) є розпорядниками державних коштів та замовниками торгів; - закупівлі товарів, робіт і послуг державні, казенні, комунальні підприємства та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, зобов'язані здійснювати у відповідності до вимог Закону "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) на загальних засадах без будь-яких особливостей; - укладання державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, договорів, які передбачають витрачання державних коштів та оплата товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, передбачених Законом ( 1490-14 ), згідно статті 2 Закону забороняються; - контроль за виконанням вимог Закону ( 1490-14 ) державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, здійснюється банками під час оплати за договорами, укладеними такими підприємствами та господарськими товариствами, а також Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Антимонопольним комітетом України, Рахунковою палатою, Державною контрольно-ревізійною службою України, Державним казначейством України, Міністерством аграрної політики України, Державним комітетом статистики України, правоохоронними органами в межах компетенції, визначеної Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та законами України; - з 17 березня 2006 року норми Господарського кодексу України ( 436-15 ) та Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) щодо встановлення Кабінетом Міністрів України порядку та визначення особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, втратили чинність; - постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ) та роз'яснення Міністерства економіки України від 05.09.2005 N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) втрачають свою силу та не можуть застосовуватися при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти; - відповідальність за невиконання державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, - замовниками торгів вимог Закону ( 1490-14 ) несуть посадові особи замовника торгів у відповідності до чинного законодавства України. Голова правління Тендерної палати України О.В.Фадєєв