ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 10.04.2006 N 2120/к/17-0715 Про розгляд листа (Витяг) Державна податкова адміністрація України розглянула лист... і повідомляє. Оподаткування доходу, отриманого платником податку внаслідок прийняття ним у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових прав, регламентується ст. 13 Закону України від 22.05.2003 р. N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон), яка набрала чинності з 1 січня 2005 р. Статтею 13 Закону ( 889-15 ) встановлено кілька ставок для оподаткування доходів, отриманих платником податку внаслідок прийняття у спадщину коштів, майна, немайнових прав (0%, 5%, 13% та 26%). Ставка оподаткування встановлюється залежно від об'єкта спадщини та ступеня споріднення спадкоємця із спадкодавцем. Згідно з пп. "д" п. 13.1 ст. 13 Закону ( 889-15 ) об'єктом оподаткування визначено кошти, а саме готівкові кошти або кошти, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках та небанківських фінансових установах, у тому числі депозитні (ощадні), іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з нерухомістю. За нульовою ставкою оподатковується будь-яка сума коштів, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках, що успадковуються іншим членом подружжя (дружиною або чоловіком) (пп. 13.2.1 "а" п. 13.2 ст. 13 Закону ( 889-15 ). При спадкуванні коштів, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках та небанківських фінансових установах спадкоємцем першого ступеня споріднення, обкладанню податком з доходів фізичних осіб за ставкою, визначеною п. 7.2 ст. 7 Закону ( 889-15 ) в розмірі 5%, підлягає сума коштів, яка не перевищує суму, що дорівнює стократному розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на початок року, в якому така спадщина успадковується (у 2006 р. - 35000 грн.) (пп. 13.2.1 "б" п. 13.2 ст. 13 Закону). Сума перевищення понад установленого розміру підлягає оподаткуванню за ставкою податку, визначеною п. 7.1 ст. 7 Закону ( 889-15 ) (13% до 1 січня 2007 р.). Згідно із Законом ( 889-15 ) (пп. 1.20.4 п. 1.20 ст. 1) членами сім'ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки та батьки її чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої фізичної особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти. Інші члени сімТї фізичної особи вважаються такими, що мають другий ступінь споріднення. Виходячи із положень Закону ( 889-15 ) фізична особа - платник податку, який одержав протягом звітного податкового 2005 р. дохід у вигляді зазначеної вище спадщини від особи, з якою має інший ступінь споріднення, ніж перший, чи взагалі не має споріднення, зобов'язаний включити його вартість (суму) до складу загального річного оподатковуваного доходу та подати до 1 квітня 2006 р. річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до податкового органу за місцем своєї податкової адреси (місце постійного або переважного проживання платника податку) та сплатити 13% податку з вартості (суми) об'єктів такої спадщини. Податкові органи не мають законодавчих підстав для звільнення платників від сплати податку з одержаних ними доходів. Разом з тим пп. 14.4.4 п. 14.4 ст. 14 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлено, що будь-який платник податків має право вимагати розстрочення чи відстрочення його податкових зобов'язань, а орган, уповноважений приймати рішення з таких розстрочень, відстрочень, зобов'язаний задовольнити таку вимогу в разі, коли підстави, надані платником податків як обгрунтування такого розстрочення, відстрочення, є тотожними підставам, наданим іншими платниками податків, щодо податкових зобов'язань яких були прийняті відповідні рішення. Також відповідно до ст. 1 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування" встановлення і скасування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, а також пільг їх платникам здійснюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим і сільськими, селищними, міськими радами відповідно до цього Закону, інших законів України про оподаткування. Верховна Рада Автономної Республіки Крим і сільські, селищні, міські ради можуть установлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів. Заступник Голови С.І.Лекарь