КОНТРОЛЬ ЗА РОЗПОРЯДЖЕННЯМ АКТИВАМИ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ГОСПОДАРСЬКИМ ТОВАРИСТВАМ

  1. Яким чином здійснюється контроль за тим, як господарські товариства розпоряджаються власними активами?

  2. У який спосіб провадиться погодження розпорядження майном?

  3. Які особливості проведення міни?

  4. У чому полягають особливості безоплатної передачі майна?

  5. Які особливості передачі майна як внеску до статутних фондів юридичних осіб?

Яким чином здійснюється контроль за тим, як господарські товариства розпоряджаються власними активами?

Наказом Фонду державного майна України від 08.11.2005 р. № 2946 затверджено Положення про порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, що належать господарським товариствам, з метою захисту майнових інтересів акціонерів під час здійснення операцій розпорядження майном господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків (далі — Положення).

Контроль за ефективністю розпорядження активами та управління корпоративними правами держави здійснюються також (окрім Положення) у відповідності з Цивільним та Господарським кодексами України, Законами України «Про господарські товариства», «Про власність», «Про державну програму приватизації», постановою Верховної Ради України від 07.07.1992 р. № 2558-ХІІ «Про Тимчасове положення про Фонд державного майна України», постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2000 р. № 791 «Про управління корпоративними правами держави» та іншими нормативно-правовими актами.

Положення, зокрема, визначає порядок здійснення контролю за розпорядженням активами, які є власністю господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше 50 відсотків (далі — майно), в частині продажу, міни, безоплатної передачі, передачі як внесок до статутних фондів інших юридичних осіб майна господарських товариств (далі — розпорядження майном).

Дія Положення поширюється на господарські товариства, у яких функції управління корпоративними правами держави здійснює Фонд державного майна України або орган виконавчої влади, що виконує функції з управління корпоративними правами держави на підставі генеральної угоди з Фондом (далі — Відповідальний представник або уповноважена особа).

У період до проведення перших загальних зборів акціонерів та набуття в процесі приватизації прав власності на акції господарського товариства іншими акціонерами питання про розпорядження майном господарських товариств розглядаються Відповідальним представником або уповноваженою особою.

Якщо питання щодо розпорядження майном розглядається загальними зборами товариства, згода на здійснення розпорядження майном оформляється окремим дорученням (довіреністю) Відповідальному представнику або уповноваженій особі, яка виконує функції з управління пакетом акцій, що належить державі, та яка братиме участь у загальних зборах.

Рішення про погодження розпорядження майном оформлюються Відповідальним представником або уповноваженою особою за встановленою формою, якщо таке рішення прийнято стосовно майна господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить 100 відсотків.

Відповідальний представник або уповноважена особа та органи управління господарським товариством можуть погоджувати розпорядження майном із зацікавленими органами виконавчої влади, якщо ці операції можуть призвести до зниження виробничого потенціалу підприємства, зменшення обсягу випуску конкурентоспроможної продукції, товарів (виконання послуг), зниження інвестиційної привабливості, якщо інше не передбачено статутом.

У який спосіб провадиться погодження розпорядження майном?

Реалізація майна товариства може здійснюватися на конкурентних засадах — через біржі, на аукціоні або за конкурсом.

Кошти, отримані від реалізації майна, є власністю господарського товариства.

З метою погодження прийняття рішення щодо реалізації майна господарські товариства подають Відповідальному представнику або уповноваженій особі такі документи:

— лист-звернення з техніко-економічним обґрунтуванням доцільності реалізації майна;
— протокол засідання виконавчого органу та наглядової ради щодо розгляду питань, порушених у зверненні товариства;
— копію документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке реалізується;
— інформацію про вартість відчужуваного майна згідно з даними бухгалтерського обліку;
— акт про інвентаризацію майна, яке пропонується до продажу;
— акт про технічний стан майна;
— звіт про незалежну оцінку майна (у разі необхідності);
— рецензію звіту про незалежну оцінку майна, здійснену Фондом державного майна (у разі необхідності);
— інформацію виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном.

За результатами відчуження майна в 30-денний термін після здійснення операції Відповідальному представнику або уповноваженій особі надається інформація за встановленою законом формою.

Які особливості проведення міни?

Основні засоби господарського товариства можуть бути передані у власність іншим суб'єктам господарювання відповідно до договору міни.

Господарські товариства з метою погодження прийняття рішення щодо міни майна подають Відповідальному представнику або уповноваженій особі такі документи:

— письмове звернення з техніко-економічним обґрунтуванням доцільності міни майна;
—  згоду другої сторони на міну;
—  протокол виконавчого органу та наглядової ради щодо міни майна;
—  інформацію про вартість майна, яке підлягає обміну згідно з даними бухгалтерського обліку;
—  фінансову звітність за станом на останню звітну дату;
—  акт про інвентаризацію майна, яке підлягає обміну;
—  дані технічного огляду об'єктів міни;
—  звіти про незалежну оцінку об'єктів обміну (у разі необхідності);
— рецензію звіту про оцінку майна (у разі необхідності);
—  копію документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке обмінюється;
—  інформацію виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яким обмінюються.

У місячний термін після прийняття Відповідальним представником або уповноваженою особою рішення щодо міни майна виконавчим органом товариства оформлюються договір міни та акт приймання-передавання майна.

За результатами обміну майна у 30-денний термін після здійснення операції Відповідальному представнику або уповноваженій особі надається інформація за встановленою формою.

У чому полягають особливості безоплатної передачі майна?

Майно господарського товариства може бути безоплатно передано в разі прийняття органами управління товариства такого рішення відповідно до норм чинного законодавства України.

Безоплатна передача майна як надання благодійної допомоги здійснюється за рішенням органів управління товариством та за погодженням з Відповідальним представником або уповноваженою особою.

Господарські товариства з метою погодження прийняття рішення безоплатної передачі майна подають Відповідальному представнику або уповноваженій особі такі документи:

—  письмове звернення з обґрунтуванням доцільності безоплатної передачі майна;
—  протокол виконавчого органу та наглядової ради товариства щодо безоплатної передачі майна;
—  перелік майна, яке передається безоплатно, із зазначенням таких даних: рік будівництва або випуску, місцезнаходження, стисла характеристика, інвентарний номер, первісна та балансова (залишкова) вартість;
—  копію документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, яке є об'єктом безоплатної передачі;
—  фінансову звітність за станом на останню звітну дату;
—  інформацію виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном.

У місячний термін після прийняття рішення щодо безоплатної передачі майна виконавчим органом оформлюються відповідні цивільні угоди та акти приймання-передавання майна.

За результатами безоплатної передачі майна у 30-денний термін після здійснення операції Відповідальному представнику або уповноваженій особі надається необхідна інформація за встановленою формою.

Які особливості передачі майна як внеску до статутних фондів юридичних осіб?

Майно господарського товариства може бути передано як внесок до статутних фондів юридичних осіб, створених за участю товариства, в обмін на корпоративні права.

Установчими документами новоствореного суб'єкта господарювання має передбачатися, що розмір корпоративних прав держави у таких товариствах становить більше як 50 відсотків статутного фонду. При цьому створення товариств на базі майна підприємств-монополістів і тих, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Рішенням щодо передачі майна як внеску до статутних фондів юридичних осіб можуть бути визначені додаткові умови розпорядження таким майном.

З метою погодження прийняття рішення щодо передачі майна господарських товариств як внеску до статутних фондів юридичних осіб господарські товариства подають Відповідальному представнику або уповноваженій особі такі документи:

—  лист-звернення про наміри здійснення майнових внесків до статутних фондів інших юридичних осіб;
—  бізнес-план, який повинен містити техніко-економічне обґрунтування мети та доцільності заснування іншої юридичної особи, розрахунок прогнозованого економічного ефекту;
—  проект установчих документів нової юридичної особи;
—  перелік майна, що пропонується передати як внесок до статутного фонду господарського товариства, із зазначенням дати введення його в експлуатацію, інвентарного номера, первісної та балансової (залишкової) вартості;
— копію документа, що підтверджує право власності господарського товариства на нерухоме майно, яке передбачається внести до статутного фонду;
—  звіт про незалежну оцінку майна, яке передбачається внести до статутного фонду (у разі необхідності);
—  рецензію звіту про незалежну оцінку майна, здійсненого Фондом державного майна України (у разі необхідності);
—  фінансову звітність за станом на останню звітну дату;
—  інформацію виконавчого органу товариства про відсутність обмежень щодо розпорядження майном, яке передбачається внести до статутного фонду юридичної особи, що створюється.

У разі створення підприємств з іноземними інвестиціями до зазначеного переліку додатково надаються:

—  документ, що підтверджує реєстрацію іноземного інвестора в країні місцезнаходження;
—  довідка від банківської установи, в якій офіційно відкрито рахунок іноземного інвестора в країні його місцезнаходження.

Після прийняття рішення про створення нової юридичної особи, її реєстрації в установленому порядку, призначення особи, якій надається право розпорядчого підпису, відкриття спеціального рахунку для перерахування грошових коштів (якщо такий внесок передбачено установчими документами) оформляється акт приймання-передавання майна, що вноситься до статутного фонду створюваного товариства.

За результатами передачі майна як внеску до статутних фондів юридичних осіб у 30-денний термін після здійснення операції Відповідальному представнику або уповноваженій особі надається інформація за встановленою законом формою.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 17/2006