КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я від 15 червня 2006 р. N 336-р Київ Про схвалення Концепції Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки 1. Схвалити Концепцію Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки, що додається. Замовником Програми визначити МКТ. 2. МКТ розробити і подати в тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки. Прем'єр-міністр України Ю.ЄХАНУРОВ Інд. 28 СХВАЛЕНО розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. N 336-р КОНЦЕПЦІЯ Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки Сучасний стан народних художніх промислів Залежно від історичних факторів, природних умов, особливостей побуту та наявності місцевої сировини у кожному етнографічному регіоні України формувалося виробництво предметів з локальними ознаками художньої образності, орнаментики, формотворення. З покоління в покоління передавалися таємниці технічної і технологічної майстерності, вдосконалювалися прийоми обробки природних матеріалів. У ряді населених пунктів (Опішня, Решетилівка, Косів, Богуслав, Гавареччина, Петриківка, Діхтярі, Глиняни, Клембівка тощо) існували школи традиційного народного мистецтва. Протягом останніх десятиліть у більшості регіонів мистецькі осередки занепали, практично зруйновано їх матеріально-технічну і сировинну базу. Це призвело до припинення підготовки фахівців у спеціалізованих навчальних закладах, майже зникли школи майстерності і мистецькі династії. Втрачаються традиційні ринки збуту готової продукції. Більшість майстрів позбавлена робочих місць і соціального захисту, права на творчу працю, а також передачу унікальних художніх традицій молодому поколінню. Аналіз причин занепаду народних художніх промислів та обґрунтування необхідності розроблення Програми У центрах традиційних ремесел діяли художньо-промислові артілі, що об'єднували майстрів. У 60-х роках минулого століття їх було реорганізовано у державні підприємства і об'єднано в Укрхудожпром. Окремі підприємства підпорядковувалися різним міністерствам, державним установам, громадським організаціям. Наприклад, тільки у системі колишнього Міністерства місцевої промисловості діяли Республіканське промислове об'єднання художніх промислів - Укрхудожпром, Центральне художнє конструкторсько-технологічне бюро, база постачання та збуту і фірмова торговельна мережа. В Укрхудожпромі працювало п'ять виробничо-художніх об'єднань і 25 фабрик художніх виробів. Підприємства народних художніх промислів складалися з об'єднань, фабрик, комбінатів, дільниць, цехів, лабораторій. Учнівська молодь здобувала профосвіту, опановуючи технології народних художніх промислів. Наприкінці 80-х - на початку 90-х років XX століття розвиток народних художніх промислів фактично припинився, оскільки підприємства Укрхудожпрому були приватизовані. Після перепрофілювання більшість з них не випускає художньої продукції. Таким чином, під загрозою зникнення опинився важливий елемент традиційної культури Українського народу. Прийняття в 2001 році Закону України "Про народні художні промисли" ( 2547-14 ) та постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. N 283 ( 283-2002-п ) "Деякі питання реалізації Закону України "Про народні художні промисли" фактично не змінило ситуації. Порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта Розв'язання проблеми можливе за такими трьома варіантами: перший - підтримка галузі на регіональному рівні. Це дасть змогу вирішити питання лише частково, оскільки на регіональному рівні можна забезпечити інвентаризацію матеріально-технічної бази окремих підприємств, здійснити заходи щодо виявлення, обстеження, обліку та охорони осередків і заповідних територій та залучення незначного обсягу інвестицій. Розвиток народних художніх промислів буде нерівномірним; другий - здійснення заходів щодо збереження, відродження та розвитку народних художніх промислів на державному рівні. Надання державної підтримки суб'єктам підприємницької діяльності, забезпечення централізованого фінансування підприємств, відновлення системи професійно-технічної освіти та традиційних ринків збуту, створення особливих економічних умов для заповідних територій народних художніх промислів (у частині виробництва та реалізації художніх виробів), впровадження новітніх технологій, зміцнення матеріально-технічної бази і будівництво нових підприємств народних художніх промислів та інші питання можуть бути вирішені лише на державному рівні. Проте вирішити всі пов'язані з діяльністю підприємств питання неможливо; третій - об'єднання зусиль держави і територіальних громад, державних та приватних інвестицій. Інвентаризація в повному обсязі матеріально-технічної бази, виявлення, обстеження, облік та збереження осередків і заповідних територій народних художніх промислів, централізоване фінансування та залучення інвесторів, переоснащення діючих підприємств, впровадження новітніх і використання традиційних технологій можливе тільки за умови використання комбінованої багаторівневої системи. Це зумовлює необхідність розроблення Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів з метою концентрації зусиль у цій справі центральних і місцевих органів влади, територіальних громад, громадських організацій, підприємств, фінансових організацій та окремих фізичних осіб. Мета і завдання Програми Метою Програми є створення правових, економічних та організаційних умов для збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів. Основними завданнями Програми є: детальне вивчення проблемних питань у галузі народних художніх промислів у кожному регіоні та визначення шляхів їх вирішення; розвиток нормативно-правової бази у галузі народних художніх промислів; створення ефективної моделі фінансового та матеріально-технічного забезпечення розвитку народних художніх промислів; збереження заповідних територій народних художніх промислів та їх осередків, а також сировинної бази; запровадження економічних важелів стимулювання розвитку народних художніх промислів; відновлення традиційних ринків збуту виробів; створення необхідних умов для роботи майстрів народного мистецтва та художніх промислів; відновлення системи професійно-технічної освіти у галузі народних художніх промислів. Основні шляхи та способи розв'язання проблеми Виконання Програми передбачається за такими напрямами: надання державної підтримки суб'єктам підприємницької діяльності у галузі народних художніх промислів; оновлення матеріально-технічної бази існуючих та будівництво нових підприємств народних художніх промислів, впровадження новітніх технологій виробництва; формування сучасної національної індустрії виробництва традиційної художньої продукції; створення правових умов для соціального захисту майстрів народного мистецтва та художніх промислів; підтримка та розвиток народних художніх промислів у сільській місцевості, передусім у депресивних регіонах; виконання освітніх, культурно-мистецьких програм і реалізація проектів у галузі традиційної художньої культури. Фінансове забезпечення Фінансування Програми здійснюється в межах бюджетних призначень, передбачених у державному бюджеті, а також за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел. За попередніми розрахунками, для виконання Програми необхідні кошти в обсязі понад 294 млн. гривень, у тому числі на 2007 рік - 76,5 млн. (з державного бюджету - 60 млн., місцевих бюджетів - 6,5 млн., з інших джерел - 10 млн.), 2008 рік - 77,6 млн. гривень (з державного бюджету - 60 млн., місцевих бюджетів - 7,6 млн., з інших джерел - 10 млн.), 2009 рік - 71,4 млн. гривень (з державного бюджету - 55 млн., місцевих бюджетів - 6,4 млн., з інших джерел - 10 млн.), на 2010 рік - 68,1 млн. гривень (з державного бюджету - 50 млн., місцевих бюджетів - 8,1 млн., з інших джерел - 10 млн. гривень). Очікувані результати виконання Програми Виконання Програми сприятиме: створенню правових, економічних та організаційних умов для збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів; відродженню важливих для держави виробництв народних художніх виробів та національної сувенірної продукції; збільшенню кількості робочих місць, передусім у сільській місцевості; вивченню, збереженню і популяризації культурної спадщини Українського народу; об'єднанню зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій та наукових установ у справі збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів.