ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 09.06.2006 N 11041/7/17-0117 Щодо оподаткування сум знецінених грошових заощаджень та податкового кредиту з ПДФО Державна податкова адміністрація України розглянула лист ДПА у Запорізькій області <...> стосовно застосування норм податкового законодавства і повідомляє. 1. Щодо оподаткування сум за знеціненими грошовими заощадженнями громадян шляхом погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги іншого громадянина відповідно до постанови КМУ від 29.07.05 р. N 664 ( 664-2005-п ) "Про заходи щодо проведення у 2005 році розрахунків з погашення зобов'язань держави за знеціненими грошовими заощадженнями громадян в установах Ощадного банку колишнього СРСР шляхом погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги" (далі - Постанова N 664). У 2005 році порядок проведення розрахунків з погашення зобов'язань держави за знеціненими грошовими заощадженнями громадян шляхом погашення їх заборгованості за житлово-комунальні послуги регулювався зазначеною Постановою N 664 ( 664-2005-п ). Частиною 2 Постанови N 664 ( 664-2005-п ) передбачено, що у разі коли у громадянина, який має заборгованість, відсутні проіндексовані заощадження або їх залишку на компенсаційному рахунку не вистачає для повного погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги, сума заборгованості може бути переведена в установленому законодавством порядку на іншого громадянина, який має проіндексовані знецінені заощадження на компенсаційному рахунку, на підставі його письмової заяви, що подається до підприємства - надавача житлово-комунальних послуг, яке видає довідку про заборгованість. При цьому слід зауважити, що будь-яка особа, визначена зазначеною постановою ( 664-2005-п ), погашає свої борги за рахунок одного джерела - знецінених грошових заощаджень в установах Ощадного банку колишнього СРСР (своїх, родичів або знайомих). Відповідно до підпункту 4.3.23 пункту 4.3 ст. 4 Закону України від 22.05.03 р. N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" суми виплат громадянам України (їх спадкоємцям) грошових заощаджень і грошових внесків, вкладених до 02.01.92 р. в установи Ощадбанку СРСР, погашення яких не відбулося, не включаються до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку. Виплачені (видані), в т.ч. на підставі Постанови N 664 ( 664-2005-п ) знецінені грошові заощадження громадян, куди б вони в подальшому не спрямовувалися, не є об'єктом оподаткування і відповідно не підлягають оподаткуванню. Таким чином, при погашенні зобов'язань держави за знеціненими грошовими заощадженнями громадян в установах Ощадного банку колишнього СРСР шляхом погашення заборгованості громадян за житлово-комунальні послуги, в тому числі шляхом переведення боргу на іншого громадянина, оподаткування таких сум здійснюватися не повинно. Додатково зазначаємо, що наведена вище позиція викладена у листі Міністерства фінансів України від 18.11.05 р. N 31-20030-3-8/8225 ( v8225201-05 ). В зв'язку з чим лист ДПА України від 17.10.05 р. N 12223/5/17-2116 ( v1222225-05 ) та інші листи (податкові роз'яснення) з даного питання, які не відповідають положенням цього листа, вважаються відкликаними Державною податковою адміністрацією України. 2. Щодо права включення до складу податкового кредиту витрат на навчання, понесених батьками за дітей-студентів, які протягом звітного року одержували заробітну плату. Згідно з п. 1.16 Закону України від 22.05.03 р. N 889 ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон) податковий кредит - це сума (вартість) витрат, понесених платником податку - резидентом у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на суму яких дозволяється зменшення суми його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року, в тому числі у зв'язку з компенсацією вартості середньої професійної або вищої форми навчання такого платника податку, іншого члена його сім'ї першого ступеня споріднення (чоловік, дружина, діти). При цьому Законом ( 889-15 ) встановлено обмеження щодо неперевищення сум нарахованого платником податку податкового кредиту понад суму загального оподатковуваного доходу платника податку, одержаного протягом року як заробітна плата. Згідно із визначенням поняття "заробітна плата", даним у п. 1.1 та 1.3 ст. 1 Закону, заробітна плата - це доходи, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати та винагороди, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом. Відносини трудового найму регулюються трудовим законодавством, зокрема Кодексом законів про працю України ( 322-08 ). При укладанні трудового договору з працівником працедавець видає наказ про зарахування його на роботу (у штат підприємства), на підставі якого робиться відмітка у трудовій книжці такого працівника про прийняття його на роботу на відповідну посаду. Таким чином, якщо студент у звітному році навчався та працював і отримував заробітну плату (у розумінні цього Закону ( 889-15 ), а також до податкового органу у звітному році на нього надходила інформація за ф. N 1ДФ ( z0960-03 ) (ознака доходу 1), то він за наслідками такого року є платником податку з доходів фізичних осіб і право на звернення за податковим кредитом, за умови додержання ним всіх вимог п. 5.3 ст. 5 Закону, має він, а не члени його сім'ї першого ступеня споріднення. Якщо ж студент протягом звітного року одержував доходи від виконання договорів цивільно-правового характеру (разового договору, договору-підряду тощо), які не є трудовими договорами, то члени його сім'ї першого ступеня споріднення також при додержанні всіх норм п. 5.3 ст. 5 Закону ( 889-15 ), мають право на податковий кредит щодо сум, сплачених за навчання такого студента. Заступник Голови С.Лекарь