Працюю касиром на підприємстві і хотіла у приватному банку оплатити комунальні послуги. Але купюра номіналом 10 гривень була трохи надірвана. Працівник банку відмовився її прийняти. Чи правомірні дії працівника комерційного банку?

Згідно з Правилами визначення платіжності та обміну банкнот і монет Національного банку України, затвердженими постановою Правління НБУ від 17 листопада 2004 року № 547, до платіжних належать банкноти, що не мають ознак зношення та пошкодження, а також з дефектами та ознаками зношення і пошкодження. Визначення-зношених та значно зношених банкнот наведено відповідно у п. 2.4 та п. 2.5 цих правил.

Але і зношені банкноти, якщо вони не мають ознак підроблення, повинні без обмежень прийматися фізичними та юридичними особами до всіх видів готівкових платежів, для переказів тощо. Банки ж зобов'язані без обмежень приймати і такі, і навіть значно зношені банкноти разом з виручкою підприємств, установ і організацій, а також від фізичних і юридичних осіб до всіх видів готівкових платежів для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви та обміну на придатні до обігу банкноти. Не приймаються банками та іншими юридичними особами лише банкноти, пошкоджені вогнем, водою, різними рідинами або хімікатами тощо, площа яких під час приймання та оброблення може стати меншою, ніж 55 відсотків їх початкової площі — з метою обміну таких банкнот фізичні та юридичні особи мають звертатися безпосередньо до територіальних управлінь Національного банку (а не Ощадбанку), які зобов'язані прийняти рішення про обмін банкнот у присутності пред'явника або прийняти їх на дослідження за його заявою.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 26/2006