ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   11.05.2006  N 2781/Ш/17-0415


                    Щодо оподаткування доходів
                       приватних нотаріусів


                             (Витяг)


     Державна податкова  адміністрація  України   розглянула   ...
звернення  ...  щодо  порядку оподаткування доходів фізичних осіб,
які здійснюють незалежну професійну діяльність,  зокрема  приватну
нотаріальну діяльність, і повідомляє.

     З 1   січня   2004  р.  набрав  чинності  Закон  України  від
22.05.2003 р.  N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних
осіб" (далі - Закон).

     Пунктом 1.9   статті  1  Закону  (  889-15  )  визначено,  що
діяльність   приватних   нотаріусів   віднесена   до    незалежної
професійної діяльності.

     Доходи приватного нотаріуса - це сума коштів,  що сплачується
клієнтами за  вчинення  нотаріальних  дій  та  надання  додаткових
послуг правового характеру.

     Згідно із  Законом ( 889-15 ) об'єктом оподаткування платника
податку є загальний місячний та/або річний оподатковуваний  дохід,
у   тому   числі   дохід,   одержаний  від  здійснення  незалежної
професійної діяльності на території України (пп. "з" п. 1.3 ст. 1,
статті 3 та 4 Закону).

     Крім того,   згідно  із  п.  22.2  ст.  22  Закону  N  889-IV
( 889-15 ) у разі,  якщо норми інших законів чи законодавчих актів
містять   правила   оподаткування   доходів   фізичних  осіб,  які
суперечать нормам  цього  Закону,  пріоритет  мають  норми  Закону
N 889-IV.  Отже,  доходи  приватних  нотаріусів оподатковуються за
загальними нормами,  встановленими Законом для фізичних  осіб,  за
ставкою  податку,  визначеною  у п.  7.1 ст.  7 Закону N 889-IV (з
урахуванням п. 22.3 ст. 22 цього Закону).

     Водночас згідно з п. 1.15 та пп. 8.1.1 п. 8.1 Закону N 889-IV
(   889-15   )   податковий   агент,   який  нараховує  (виплачує)
оподатковуваний дохід на користь  платника  податку,  зобов'язаний
нараховувати, утримувати та сплачувати податок до бюджету від суми
такого доходу за  його  рахунок,  використовуючи  ставку  податку,
визначену у відповідних пунктах ст. 7 Закону.

     Тобто якщо  послуги  приватного нотаріуса оплачують податкові
агенти,  то вони зобов'язані утримати податок з  доходів  фізичних
осіб з усієї виплачуваної суми.

     Податок підлягає  сплаті  (перерахуванню)  до бюджету під час
виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки
не мають права приймати платіжні документи на виплату доходу,  які
не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету.

     Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується
платнику  податку  особою,  що  його нараховує,  то податок,  який
підлягає утриманню з такого нарахованого доходу,  підлягає  сплаті
(перерахуванню)  до  бюджету  у  строки,  встановлені  законом для
місячного податкового періоду (пп.  8.1.2  п.  8.1  ст.  8  Закону
( 889-15 ).

     Податкові агенти    зобов'язані   виконувати   всі   функції,
передбачені п.  1.15 ст.  1 Закону ( 889-15  )  щодо  виплачуваних
доходів, та виконувати норми ст. 16 Закону стосовно порядку сплати
(перерахування) утриманого податку до бюджету.

     Відповідальність за  своєчасне  та  повне  перерахування  сум
податку  до відповідного місцевого бюджету несе юридична особа або
її    уповноважений    підрозділ,    що    нараховує    (виплачує)
оподатковуваний дохід   (пп.   16.3.5   п.   16.3  ст.  16  Закону
( 889-15 ).

 Заступник Голови                                       С.І.Лекарь