ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 20.07.2006 N 3921/С/17-0715 Щодо пільг з оподаткування доходів фізичних осіб - учасників бойових дій на території інших країн (Витяг) Державна податкова адміністрація України розглянула... лист..., який надійшов з Міністерства праці та соціальної політики України щодо пільг з оподаткування доходів фізичних осіб - учасників бойових дій на території інших країн, і в межах своєї компетенції повідомляє. Згідно із статтями 67 та 68 Конституції України ( 254к/96-ВР ) кожен зобов'язаний неухильно додержуватися законів України та сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. З 1 січня 2004 року прийнятим Верховною Радою України Законом України від 22.05.2003 р. N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889-IV) змінено порядок оподаткування доходів фізичних осіб та порядок надання пільг з оподаткування. Законом N 889-IV ( 889-15 ) значно знижено податковий тиск на всіх платників податку. Так, замість п'яти ставок оподаткування доходів фізичних осіб (з максимальною - 40%), передбачених Декретом про прибутковий податок з громадян ( 13-92 ) , який був чинним до Закону N 889-IV, установлена одна ставка податку - 15 відсотків (до 1 січня 2007 року - 13 відсотків). Крім того, на відміну від Декрету ( 13-92 ) , Закон N 889-IV ( 889-15 ) носить більш соціально спрямований та справедливий характер, оскільки при вирішенні питання щодо надання пільги з оподаткування, по-перше, розглядається вид та розмір одержаного особою доходу, а вже в другу чергу - належність такої особи до певної професії чи категорії платників. Закон N 889-IV зберіг і навіть розширив обсяг пільг для соціально вразливих і малозабезпечених верств суспільства. Закон N 889-IV ( 889-15 ) передбачає надання пільги всім громадянам (незалежно від розміру одержаного доходу) - у вигляді невключення до об'єкта оподаткування окремих видів доходів, а для малозабезпечених платників - ще й у вигляді податкової соціальної пільги. Так, у будь-якої особи незалежно від рівня її доходів, не підлягають оподаткуванню суми державної матеріальної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат коштів та надання соціальних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи допомогу по вагітності та пологах), винагород та страхових виплат, які отримуються платником податку, відповідно, з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування згідно з законом (пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону N 889-IV ( 889-15 ). Податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата виключно за одним місцем його нарахування (виплати). Визначення заробітної плати наведено в п. 1.1 та пп. "д" п. 1.3 ст. 1 Закону ( 889-15 ). До доходів, відмінних від заробітної плати, застосування податкової соціальної пільги Законом N 889-IV ( 889-15 ) не передбачено. Відповідно до ст. 6 Закону N 889-IV ( 889-15 ) ця пільга встановлюється залежно від категорій платників у розмірах 100, 150 та 200 відсотків мінімальної заробітної плати та застосовується до нарахованого місячного доходу платника податку у вигляді заробітної плати у разі, якщо її розмір не перевищує суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 грн. З врахуванням того, що на 2004 рік прожитковий мінімум було встановлено у розмірі 365 грн., на 2005 рік у розмірі 453 грн., на 2006 рік - 483 грн., сума доходу (заробітної плати), що дає право на одержання податкової соціальної пільги у 2004 році, становила 510 грн. на місяць, у 2005 році - 630 грн. на місяць, у 2006 році - 680 грн. на місяць. У разі перевищення місячної заробітної плати понад встановлений розмір питання щодо надання податкової соціальної пільги не розглядається, незалежно від категорії платника податку, що її одержує. Особи, які згідно з Законом України від 22.10.93 р. N 3551-XII ( 3551-12 ) "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон N 3551-XII) відносяться до ветеранів війни - учасників бойових дій на території інших країн, в Законі N 889-IV ( 889-15 ) не зазначені як окрема пільгова категорія, але при додержанні встановленого рівня заробітної плати мають право на застосування податкової соціальної пільги у 2006 році в розмірі 175 грн. на місяць (у 2004 році ця сума становила 61 грн. 50 коп., у 2005 році - 131 грн.). Податкова соціальна пільга надається на підставі відповідних документів, що дають право на її застосування, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 р. N 2035 ( 2035-2003-п ) "Про затвердження Порядку надання документів та їх складу при застосуванні податкової соціальної пільги". Водночас повідомляємо, що згідно з п. 22.2 ст. 22 Закону N 889-IV ( 889-15 ) у разі якщо норми інших законів чи законодавчих актів, що містять правила оподаткування доходів (прибутків) фізичних осіб, суперечать нормам Закону N 889-IV, пріоритет мають норми цього Закону, а згідно з п. 22.11 цієї статті інші неподаткові закони, у тому числі Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального ( 3551-12 ) повинні бути приведені у відповідність до Закону N 889-IV у частині оподаткування і звільнення від сплати цього податку. Відповідно, в преамбулі Закону N 3551-XII ( 3551-12 ) зазначено, що цей закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них. Тобто цей закон не є законом про оподаткування і не може встановлювати пільги щодо оподаткування. Згідно зі ст. 1 Закону України "Про систему оподаткування" N 1251-XII ( 1251-12 ), який був прийнятий 25.06.91 р., ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування. Дану норму Закону N 1251-XII ( 1251-12 ) підтверджено рішенням Конституційного Суду України від 5 квітня 2001 р. у справі N 1-16/2001 ( v003p710-01 ) за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа про податки). Щодо питання проведення працедавцем річних перерахунків сум виплачених доходів і наданих соціальних пільг, то згідно з пп. 6.5.2 п. 6.5 ст. 6 Закону N 889-IV ( 889-15 ) працедавець платника податку за місцем застосування податкової соціальної пільги у відповідних випадках здійснює перерахунок сум доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також сум наданих податкових соціальних пільг. Тобто із зазначеної норми Закону України N 889-IV ( 889-15 ) випливає, що даний перерахунок полягає саме в уточненні (перевірці) правильності нарахування протягом звітного податкового року сум доходу у вигляді заробітної плати та правильності (повноти і своєчасності) надання платнику податку податкової соціальної пільги. Перерахунок сум податку з доходів фізичних осіб, утриманого з оподатковуваного доходу (заробітної плати) платників податку виникає як наслідок у разі виявлення порушень у нарахуванні доходів чи у порядку надання податкових соціальних пільг. Заступник Голови Л.В.Ходос